آموزش عالی و دانش

دانلود پایان نامه

مراکز آموزش‌ عالی‌ به‌ چهار دسته‌ شامل‌ دانشگاه‌های‌ دولتی، مراکز کارآموزی‌ تخصصی، کالجهای‌ دولتی‌ و مؤ‌سسات‌ آموزش‌ عالی‌ خصوصی‌ تقسیم‌ می‌شوند. مراکز آموزش‌ دولتی‌ شامل‌ دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های‌ صنعتی، مؤ‌سسات‌ کشاورزی، مؤ‌سسات‌ حقوقی، مؤ‌سسات‌ و مراکز پزشکی، تربیت‌ معلم‌ می‌باشند. پذیرش‌ دانشجویان‌ در دانشگاه‌ها توسط‌ کمیته‌ دولتی‌ کشور مربوطه بر اساس‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و قبولی‌ در امتحان‌ ورودی‌ انجام‌ می‌شود امتیازهای‌ بدست‌ آمده‌ در امتحان‌ ورودی‌ نیز نقش‌ عمده‌ای‌ در پذیرش‌ دانشجویان‌ دارد.تحصیلات‌ رایگان‌ دانشگاهی‌ فقط‌ شامل‌ افرادی‌ می‌شود که‌ حد نصاب‌ لازم‌ را در امتحان‌ ورودی‌ دانشگاه‌ مربوط‌ کسب‌ نموده‌ باشند. تصمیم‌گیری‌ جهت‌ پذیرش‌ دانشجویان‌ خارجی، به عهده‌ مراکز آموزش‌ عالی‌ است.دانشجوی‌ خارجی‌ یکسال‌ دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌ که‌ اصولاً‌ تکیه‌ بر فراگیری‌ زبان کشور محل تحصیل و دروس عمومی و علمی پیش نیاز دارد را طی‌ و ملزم‌ به‌ پرداخت‌ شهریه‌ برای‌ تحصیل‌ می‌باشد.
نظام آموزشی این کشور با معضلات اجتماعی و مشکلات مختلفی روبرو می باشد. براساس آمار رسمی حدود 1200000 نفر دانش آموز و دانشجو باید بر سر کلاسهای درس حاضر شوند.اما واقعیات موجود در عرصه آموزش از تداوم مسایل لاینحل تحصیلی در این جمهوری خبر می دهد. دانش آموزان و والدین می گویند از تحصیل و آموزش در جمهوری آذربایجان جز پوسته ای مندرس باقی نمانده است. شاید بتوان مدارس نیمه مخروبه باقی مانده از زمان شوروی را با استفاده از بخش ناچیزی از درآمدهای بادآورده نفتی بازسازی و نوسازی کرد. اما دلگرمی زیادی به نوسازی حقیقی و محتوایی نظام آموزشی وجود ندارد. حاکمیت فرهنگ رشوه خواری و فساد مالی و تملق و مداحی همانند سایر بخشهای جامعه جمهوری آذربایجان نظام آموزشی این جمهوری را نیز به شدت گرفتار کرده است. در این میان ترویج فرهنگ سرمایه سالار غربی طی سالهای پس از استقلال این جمهوری نیز به طبقاتی شدن افراطی تحصیل در جمهوری آذربایجان منجر شده است. معدود مدرسه های مختص طبقه تازه به دوران رسیده پولدار در باکو که در واقع بیش از نیمی از جمعیت و بخش اعظم امکانات اقتصادی را در خود جای داده ، ایجاد شده است. در کنار این طبقه کوچک پولدار، بخش اعظم مردم قرار دارند که ناچارند به باقیمانده های نظام آموزشی زمان شوروی و مدارس نیمه مخروبه و قدیمی و تاریک و معلمان و مدیران مدارس رشوه گیر قناعت کنند. در نظام آموزشی در این جمهوری که براساس آموزه های بجای مانده از زمان شوروی دروغ پردازی نقش مهمی در آن دارد، جعل و تحریف در کتب درسی علوم انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است. بخصوص در زمینه علوم انسانی و تاریخ و ادبیات، جعلیات و شعارهای دروغین و گسیختگی از تاریخ حقیقی مردم جمهوری آذربایجان به وضوح می شود. استوار شدن پایه های فکری کودکان بر این جعلیات در مدارس مشکلات اجتماعی و سیاسی مهمی را در پی داشته است که موجب شکل گیری بحران هویت در این جمهوری شده است. در آغاز سال تحصیلی در دانشگاه های جمهوری آذربایجان نیز چشم انداز چندان روشنی را پیش روی دانشجویان قرار نمی دهد. چندین مرکز آموزش عالی و دانشگاه بخاطر محروم بودن از حداقل معیارهای لازم برای فعالیت آموزشی تعطیل شده است.
اصلی ترین معضلات نظام آموزشی دانشگاهی این کشور عبارتند از :
به روز نبودن و عقب ماندگی نظام آموزشی در رشته های فنی، تجربی و علوم انسانی
وجود تضاد در میراث نظام آموزشی سوسیالیستی گذشته و تمایلات شدید به نظام آموزشی غرب در میان تحصیل کردگان دانشگاهی
شیوع رشوه برای اخذ مدارک تحصیلی و مدارج علمی
مشکلات اقتصادی برای مدرن نمودن تجهیزات آموزشی و فرسودگی ساختمانها
محدودیتها و ممنوعیتهای اجتماعی و سیاسی برای حضور دانشجویان محجبه
افزایش سال به سال تعداد محرومین از تحصیل و بی سواد و اگرچه سیاست اجباری آموزش در طول حکومت کمونیستها موجب شده است تا اکثریت قریب به اتفاق مردم با سواد باشند و این آموزش بعد از استقلال نیز با فراز و نشیبهایی ادامه یافته است.
2-4. فرهنگستان علوم ملی آذربایجان
فرهنگستان ملی علوم آذربایجان از مراکز قدیمی علمی در کشور می باشد که در سال 1945 در شهر باکو تاسیس یافته است. این فرهنگستان دارای 5 تقسیم بندی می باشدکه عبارتند از:1- فیزیک و علوم ریاضی و فنی(دانشکده فیزیک ، دانشکده مکانیک و ریاضیات ، دانشکده تکنولوژی اطلاعاتی ، دانشکده رصد خانه شاماخی، و…)2- علوم شیمی ( دانشکده نفت ، دانشکده شیمی آلی و …) 3- علوم زمین شناسی ( دانشکده جغرافیا ، دانشکده ژئو لوژی ، دانشکده تاریخ طبیعت ( باستان شناسی) 4- علوم بیولوژی ( دانشکده کشاورزی ، دانشکده فیزیولوژی ، دانشکده ژنتیک ، دانشکده میکروبیولوژی، و…) 5- علوم اجتماعی (دانشکده های تاریخ ، اقتصاد ، فلسفه و تحقیقات حقوق سیاسی، شرق شناسی،صنایع دستی و معماری،موزه تاریخ آذربایجان،موزه ادبیات نظامی و..) در سال 1972در منطقه نخجوان نیز شعبه فرهنگستان علوم آذربایجان ایجاد گردیده است. این فرهنگستان در دو محورتحقیقاتی و علمی فعالیت می کند.و در تخصصها و رشته های مختلف اقدام به انتشار نشریات مختلف می نماید.
در ژوئن 2001 امتحان برای انتخاب سخنگو و اعضای حقیقی تشکیل شد. این امتحانات در تاریخ این مرکز اهمیت خاصی دارد. در این امتحان که 500 نفر شرکت کرده بودند ، 29 برای تخصص علمی و 91 نفر برای عضویت انتخاب شدند و اعضای آن از 79 نفر به 177 نفر افزایش یافت. تعداد جوانان و افراد مستعد فرهنگستان افزایش یافت. هم اکنون محمود کریم اف مسئولیت آن را بر عهده دارد.در حال حاضر تعداد موسسات این فرهنگستان 88 بخش می باشد که 65 موسسه علمی و بقیه مدارس عالی می باشند. برای اخذ درجه علمی بایستی اقدام به نوشتن مقاله و دفاع از آن نمود. برای اخذ درجه شرایط ذیل لازم است: ابتدا بایستی برای اخذ کارشناسی دوره 5 سال را طی کرد. موضوعات مختلفی تحصیل و تدریس می شود و شخص در پایان دوره از دیدگاههای خود دفاع می کند. برای اخذ دکترا نیز این مراحل طی می شود.
بعد از فروپاشی شوروی و با افزایش مشکلات اقتصادی، بسیاری از فعالان علمی این کشور راهی کشورهای خارجی شده اند. آنچه از فرهنگستان مشهور علوم مانده است بیشتر در نام مطرح است و از نظر رتبه های علمی جهانی در سطح پائینی قرار دارد. دانشجویان معترفند که اخذ نمره از استاد و اخذ مدارک و مدارج مناسب از طریق پرداخت رشوه امکان پذیر می باشد و توجه زیادی به نبوغ علمی و فکری و استعداد و توانمندیهای دانشجویان نمی شود.
3. آموزش علوم دینی
3-1. مدارس علوم دینی رسمی
در سال 1994 میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تفاهم نامه ای منعقد شد تا در چند شهر این کشور مدارس دینی با نظارت حوزه های علمیه ایران ایجاد گردد. ساختمانهای آنها در شهرهای باکو ، جلیل آباد ، گویچای و گنجه ساخته شد و مقدمات لازم برای جذب طلبه فراهم گردید اما حکومت این کشور با تاثیر عوامل خارجی و احساس خطر از رشد اسلام گرایی تمامی آنها را راکد گذاشت و از گشایش آنها جلوگیری نمود. در حال حاضر به استثناء مدرسه قصبه مشت آقا که در نزدیکی باکو قرار دارد، دربهای دیگر مدرسه ها که از چهره ظاهری زیبایی نیز برخوردارند بسته مانده واجازه فعالیت به آنها نمی دهند.«در سپتامبر 2002 علیف رسماً اعلام نمود که از 30 مدرسه موجود در کشور 22 مدرسه بصورت موقت بسته شده است. این مدارس در روستاهای آبشرون و شهرهای زاکاتالا، بالاکن، آغداش، لنکران، شاماخی و آغسو فعالیت می نمودند. وی در مصاحبه خود دلیل بسته شدن این مدارس و اجازه ندادن به فعالیت آنان را هماهنگ نبودن فعالیت آنها با قانون آذربایجان عنوان داشت. این در حالی است که به مدارس سنی مذهب به راحتی مجوز فعالیت داده شده است در 3 مدرسه دیگر مسلمانان سنی مذهب در حال تدریس علوم دینی می باشند. 4 مدرسه خسرو (آغداش)، علی بابا (زاکاتالا ) و مدرسه حافظین اسلام در شکی و مدرسه اسلامی شبنم که از سال 2004 از طرف اداره روحانیون قفقاز جهت تحصیل زنان مسلمان فعالیت خود را شروع کرده است ، فعالیت دارند. در شهر لنکران مدرسه عباسیه اسلام نیز فعالیت غیر رسمی دارد.
مدرسه اسلامی شهر شکی
این مدرسه از طرف مرکز یاری جوانان در حیاط مسجد جمعه شهر شکی ایجاد شده است. این مرکز محل خواب و غذای 100 نفر از دانشجویانی که در این مدرسه مشغول تحصیل می باشند و همچنین دانشجویان مشغول در دانشکده ملی اخلاق و اسلام شناسی که تحت نظر وزارت تحصیل و علوم می باشند را بر عهده دارد.هیچ دخالتی از سوی این مرکز در راستای تعلیم وتربیت آنان صورت نمی گیرد. 50 نفر از دانش آموزانی که در مدرسه اختصاصی حافظین قرآن شهر شکی تحصیل می کنند در همین شهر ساکن هستند.در این مدرسه کلا 60 نفر طلبه مشغول تحصیل هستند. تامین محل خواب و خوراک آنها بر عهده مدرسه می باشد، ولی سایر وسایل شان را والدین شان تامین می کنند. تقریبا 50% دانش آموزان این مدرسه در مدارس عمومی دولتی نیز درس می خوانند.
مدرسه اسلامی علی آباد(شهر زاکاتالا )
در این مدرسه 80 نفر طلبه مشغول تحصیل می باشند.آنها از شهرهای مختلف می باشند.تامین محل خواب غذای آنها بر عهده مدرسه می باشد.این طلبه ها هفته ای یک بار به منازل خود می روند.
مدرسه اسلامی خسرو(آغداش)
مدرسه شهر آغداش ساختمان 4 طبقه برای کلاس ها و2 طبقه برای خوابگاه، ساختمان اداری، مسجد، محل پخت و پز، و… دارد که با کمکهای مرکز یاری جوانان احداث شده است. در این مدرسه 236 طلبه مشغول تحصیل می باشند و تا به امروز این مدرسه 154 فارغ التحصیل داشته است و دانش آموزانی که مقاطع درسی 9 و11 را به اتمام می رسانند درس های دینی را فرا می گیرند.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.