آیات قرآن

دانلود پایان نامه

او پس از نقل احادیث فوق به ذکر احادیثی می‌پردازد که در تناقض با این احادیث است و می‌گوید:
قلت: هناک ما یناقض هذه الشرکیات من کتبهم المعتمده:
روت کتبهم ان الامام جعفر الصادق رضی الله عنه کان من دعائه: اللهم انی اصبحت لا املک لنفسی ضراً و لا نفعاً و لا حیاه و لا موتاً و لا…
وروی ابو جعفر محمد الباقر ان الرسول الله قال: لا تتخذوا قبری قبله و لا مسجداً، فان الله عزوجل لعن الذین اتخذوا قبور انبیائهم مساجد
و عن ابی عبدالله عن ابیه قال: نهی رسول الله ان یصلی علی قبر، او یُقعد علیه، او یتکی علیه، او یُبنی علیه.
و فی روایه عن ابی عبدالله: … و لا تطف بقبر…»
میگویم: در کتاب‌های مورد اعتماد آنان مواردی هم هست که با این مطالب شرک‌آمیز در تناقض است:
در کتاب‌های آنها دعایی از امام جعفر صادق رضی الله عنه روایت شده که می‌گوید: خدایا من صبح کردم در حالی که هیچ ضرر و نفعی و زندگی و مرگ و رستاخیزی برای خود در اختیار ندارم ونه …
ابو‌جعفر محمد‌باقر از رسول الله روایت نموده که فرمود: قبر مرا قبله و مسجد مگیرید، چرا که خداوند آنان که گورهای پیامبرانشان را مسجد گرفتند، لعنت فرموده است.
همچنین از ابی عبدالله از پدرش روایت شده که فرمود: رسول خدا از نماز بر قبر و نشستن یا تکیه دادن بر آن یا ساختن بر آن نهی فرمود.
و در روایتی از ابی عبدالله آمده است: … و بر هیچ قبری طواف مکن..
وی در انتها نیز به نقل از کتاب «الشیعه و التصحیح» که نوشته‌ی شخصی شیعی به نام دکتر موسی موسوی است – که البته مجهول الهویه است و در رد او و جعلی بودن وی نیز کتابی با عنوان «مع الدکتور موسی الموسوی فی کتابه الشیعه و التصحیح» نیز نگاشته شده است – آورده که استغاثه به ائمه و رفتن به مشاهد و…غلوّ است.
این بود نظرات آقای جیزوای در باب استغاثه به ائمه و قبور آن بزرگواران و یاری جستن و طلب حوائج از ایشان.
4-1-2- پاسخ به شبهه و اقوال آقای جیزاوی
در این اشکال آمده است که شیعیان به قبور ائمه پناه برده و از قبور آنها استمداد می‌طلبند در حالی که هرگز چنین نبوده و نیست. مشخص است که نویسنده کتاب طبق سنت همیشگی‌شان اقدام به تهمت زدن نموده است. چنان که سراسر کتابش پر است از تهمت‌ها و سخنان متناقض و نسنجیده، و عجیب است که ایشان به احتمال زیاد خودش را اهل پژوهش و تحقیق هم می‌داند!
آقای جیزاوی ابتداً باید بگویم چطور ممکن است شیعیان به مشتی سنگ و آهن که حتی وجود و شکل خود را از آهنگر و سنگ تراش گرفته‌اند و او بوده که به اینها چنین ماهیت و وجودی داده پناه ببرند و از آنها یاری بجویند؟!. بعید است که شما چنین مسأله‌ای را ندانید و از عقیده شیعیان با خبر نباشید؛ بنابراین وقتی در کتاب خود این گونه عنوان می‌کنید که شیعیان به قبور ائمه پناه می‌برند و از آنها یاری می‌جویند، هدفتان این است که ذهن خوانندگان بی خبر از عقاید و استدلالهای شیعه را گمراه سازید و در قلوب آنها نسبت به شیعیان نفرت و کینه ایجاد نمایید. شیعیان هرگز به قبور ائمه پناه نبرده و از آنها یاری نجسته‌اند و هرگز نیز چنین نخواهند کرد بلکه به خود ائمه که حجت‌های خداوند متعال هستند و اسباب رحمت اویند پناه می‌برند و از ایشان یاری می‌جویند. اما به اصل پاسخ بپردازیم.
بطور کلی حاجت خواستن از ائمه و پیامبر به سه صورت انجام می‌گیرد که عبارتند از:
از پیامبر و أئمه و یا اشخاص صالح درخواست کنیم که حوائج معمولی ما را برآورده سازند مثلاً از پیامبر درخواست کنیم که ما را در بستن بار شتر یاری نماید. لازم به ذکر است که این نوع توسل تنها با زنده بودن شخص قابل تحقق است.
از ایشان درخواست کنیم که برای ما دعا نموده و از درگاه خداوند منّان برای ما طلب رحمت و مغفرت نمایند و یا حوائج دیگری را از خداوند متعال برای ما درخواست نماید، خواه این عزیزان زنده باشند یا وفات کرده باشند.
از ایشان امری خارق العاده درخواست کنیم، مثلاً از ایشان بخواهیم که مریضی ما را بدونه مراجعه به طبیب و مصرف دارو شفا دهند ، خواه این عزیزان در قید حیات باشند خواه نباشند.
آقای اشرف الجیزاوی و سایر هم مسلکانش از میان سه وجه یاد شده در وجه اول هیچ بحثی ندارند، با وجه دوم نیز تنها در صورت زنده بودن شخص مورد درخواست موافق می‌باشند، چون در عصر رسول خدا مردم به حضورش شرفیاب می‌شدند و از ایشان درخواست می‌کردند که برای آنان دعا کند. چنان که برخی از آیات قرآن چنین امری را تصدیق می‌کند.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.