آیت الله خامنه ای

دانلود پایان نامه

ممانعت از گشایش پارک دوستی رژیم صهیونیستی- جمهوری آذربایجان
در اوایل سال 1387 از طرف مقامات حکومت جمهوری آذربایجان و سفارت اسرائیل در این کشور گشایش پارک دوستی آذربایجان – اسرائیل در یکی از مناطق باکو در رسانه های داخلی و بعضی از رسانه های خارجی موجب شد تا مردم و جریانات شیعی واکنش بسیار تندی نشان دهند. در حالیکه چند ماه قبل از آن مسئولین اسرائیلی رفت و آمدهای بسیاری را به این کشور آغاز کرده بودند، با تبلیغات زیاد رسانه ای گشایش این پارک را نشانه راحتی صهیونیزم در جمهوری آذربایجان و عدم توجه مردم به مسائل جهان اسلام را تبلیغ می کردند جمعیتها و گروههای شیعی و همچنین مردم در مصاحبه ها ، بیانیه ها ، دیوار نویسی ها و با ارسال ایمیل ها و پیامکهای مختلف خواستار توقف این کارمی شوند و اعلام داشتند که در روز برگزاری برنامه آن را بر خواهند چید. این برنامه که همزمان با سالگرد اشغال و قتل عام مردم شهرهای این کشور توسط ارامنه در منطقه قره باغ می خواست اجرا شود ، برحساسیت موضوع افزود چرا که مردم اعلام داشتند حکومت در روز عزای مردمی، جشن برگزار می کند. بدنبال این اعتراضات گشایش پارک دوستی بعد از چندین بار تاخیر، بالاخره متوقف گردیده و مسئولین حکومتی از عدم گشایش این پارک خبر دادند.این موضوع موفقیت بالایی برای شیعیان این کشور محسوب گشته است.
مقابله با محدودیت حکومت در پخش اذان از مساجد
محدودیتهای حکومت برای ممانعت از ترویج شعائر اسلامی در ابعاد مختلفی اجرا شده است اما بدلیل اینکه اذان مورد توجه مردم می باشد و روزبروز هم بر تعداد ماذنه ها افزوده می شود ، نتوانسته است بطور کامل از آن جلوگیری نماید. در سال 1387به دستور حکومت موضوع ممنوعیت پخش اذان مطرح و به مساجد کشور اعلام گردید و دلیل آن به اصطلاح ایجاد آرامش برای مردم محلات عنوان شد. این اقدام حکومت با مخالفت مردم مواجه شد. اگرچه بعضی از مساجد به این محدودیت تن دادند ، اما بسیاری از مساجد برنامه های گذشته خود را اجرا نمودند. بدنبال برخوردهای انجام شده حکومت با مردم و احتمال تشدید موضوع در بین اسلام گرایان که به شدت فعال شده و موضوع را مطبوعاتی و رسانه ای کرده بودند و اعتراضات گسترده بر اداره روحانیت کشور و تهدید به برگزاری تجمعات و تظاهراتها،حکومت بار دیگر با طرح اینکه رئیس جمهور نیز مخالف این موضوع بوده و بعضی از مسئولین بدون هماهنگی و با سلیقه شخصی اقدام به اینکار نموده اند، دستور رفع محدودیت ایجاد شده را صادر و بار دیگر مساجد به راحتی توانستند برنامه های خود را اجرا نمایند.
برگزاری عزاداریهای محرم و صفر در خیابانها
برگزاری عزاداری و مناسک دینی در خیابانهای جمهوری آذربایجان ممنوع است و به همین دلیل برگزاری مراسم را با مساجد محدود کرده اند و در طول چند سال گذشته با گروههای عزاداری که در خیابانها وارد شده اند، برخورد های مختلفی صورت گرفته است. عده ای دستگیر و محبوس گشته اند. اما شیعیان عزادار در روزهای عاشورا و اربعین چند سال گذشته به این ممنوعیت ها توجهی نکرده و برنامه های خود را اجرا نموده اند. حرکت در مسیرهای منتهی به خیابان شهدا در باکو، برگزاری مراسم عزاداری درخیابانهای شهرهای گنجه، جلیل آباد ، سومقائیت، قبا،اکثرشهرهای جنوب این کشور که با ایران هم مرز می باشند ، از جمله آنهاست.
رویه وحدت و اعتدال
بعد از فروپاشی شوروی سابق و استقلال جمهوری آذربایجان ، زمامداران این کشور تلاش کردند تا برای مبارزه با مذهب تشیع سایر مذاهب الحادی و انحرافی را ترویج و یا زمینه حضور آنها را فراهم کنند . در اندک زمانی صدها مجمع دینی و گروههای مسیونری و وهابی گری و بهائی و نورچی و… به آسانی مجوز فعالیت دریافت کردند و حکومت نیز امنیت آنها را بر عهده گرفت. بعد از چند سال فعالیت و آشکار شدن اهداف و نیات آنها در ایجاد بی ثباتی سیاسی و اجتماعی و تهدید حاکمیت در کشورهای مختلف از جمله آذربایجان ، حکومت مجبور شد به تدریج در فعالیت آنها ایجاد محدودیت کند اما بدلیل کار ریشه ای آنها با مشکلات عدیده ای روبرو شد.
از اصلی ترین معضلاتی که می توانست برای شیعیان ایجاد شود ، تفرقه دینی و برخوردها و اختلافات مذهبی در میان طرفداران این فرقه ها بود. اختلافات ازاوایل سال 1385 در حومه شهر باکو از قصبه مهدی آباد و بیله جری شروع شد و تعدادی از طرفداران هر دو طرف بعد از درگیریهایی محبوس شدند این موضوع ادامه یافت تا اینکه مسجد ابوبکر باکو که وابسته به طرفداران وهابی می باشد و روزهای جمعه چند هزار نفر از شهرهای مختلف در آن حضور پیدا می کنند ، در 27/5/1387 مورد تهاجم قرار گرفت و بمبی در آن منفجر و تعدادی از حاضرین کشته و مجروح شدند. این حادثه زمینه ایجاد اختلاف و اتهام اینکه توسط شیعیان صورت گرفته است ، می توانست تبدیل به یک مسئله دامنه دار سیاسی – اجتماعی تبدیل شود اما جریانات شیعی با درایت کامل ضمن محکوم کردن انفجارات و درگیریهای مذهبی و توصیه مردم به دوری از هرگونه اختلاف و جنگ مذهبی و ضرورت توجه به آموزه های دینی و اعلام اینکه دستان بیگانه و استکبار خارجی در این قضیه دخیل است ، نقشه های طراحی شده داخلی و خارجی را بر آب کردند. هم اکنون مسجد ابوبکر بسته است و تلاشهای وهابیون برای بازگشایی آن به نتیجه ای نرسیده است.
حمایت از جمهوری اسلامی ایران
در یک دهه گذشته که حجم توطئه ها و تهدیدات خارجی بر علیه نظام اسلامی ایران بیشتر و بیشتر شده است ، گروههای شیعه اسلام گرای این کشور همیشه واکنش سیاسی و اعلام موضع در حمایت از سیاستها و اهداف اصولی ایران را دنبال کرده اند. حمایت از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران و هشدار به دول خارجی در عدم تهدید ایران و همراه خواندن خود با دولت و ملت ایران ، مرجع و مامن مسلمانان جهان دانستن ایران ، همراهی در حمایت از نهضتهای اسلامی و آزادیبخش ، همراهی در حمایت از فلسطین و لبنان ، ولی امر مسلمین دانستن حضرت آیت الله خامنه ای و واجب الاطاعه دانست ایشان ، حمایت از ایران در نظام حقوقی دریای خزر و ضرورت حضور ایران در طرحهای اقتصادی ، ضرورت حضور ایران در کمسیونهای حل بحران قره باغ ، محکومیت تهدیدات بین المللی در احتمال حمله به ایران و همراه ایران دانستن خود ، محکومیت جریانات پان ترکیسم ، و…. از جمله این حمایتها بوده است.
مخالفت با حضور ناتو و کشورهای بیگانه
در حالیکه تلاش شده است بعد از فروپاشی شوروی سیاست توسعه ناتو بخصوص در مرزهای ایران و روسیه در یک دهه ، انجام گیرد و این مسئله در یک دهه اخیر تشدید شده است، تشکلها و جمعیتهای اسلام گرا ، تنها جریاناتی هستند که مخالف حضور ناتو و کشورهای بیگانه در جمهوری آذربایجان بوده اند.آنها در مواضع و مصاحبه ها و هشدارهای خود به حکومت ، خواستار برچیده شدن این حضور رو به تزاید شده و خواستار توجه به کشورهای اسلامی و دول بی طرف بجای ناتو و آمریکا هستند که این قدرتها در پی منافع خود بوده و بجز ایجاد تنش در روابط بین ملتها و دولتهای اسلامی و همسایه ، نفعی عاید کشور نخواهند کرد و برخوردهای آمریکا با آذربایجان، دوگانه، فریبکارانه و در جهت غارت کشور می باشد
حمایت از ملت عراق و افغانستان و مخالفت باحضورنظامیان آذری در ترکیب سایر سازمانها
حملات مداخله گرایانه آمریکا به افغانستان و عراق و کشتار وسیع مردم آن و حضور تعدادی از نظامیان آذری در ترکیب کشورهای چند ملیتی هموار مورد انتقاد دیندارن و جریانات شیعی این کشور بوده است . جریانات شیعی خواستار عدم دخالت نیروهای بیگانه در سرنوشت ملتها و بیرون رفتن نظامیان خارجی در کشورهای تحت اشغال بوده اند و حضور نظامیان آذری را به شدت محکوم کرده و خواستار بازگشت به کشور هستند. آنها اعلام داشته اند در حالیکه 20٪ از اراضی جمهوری آذربایجان در اشغال ارامنه می باشد و خودش با مشکل عدیده ای روبرو است ، حکومت برای خوش خدمتی به غرب نیروهای آذری را وارد سرزمینی کرده است که هر روزه شاهد شهادت تعداد زیادی از شیعیان می باشیم.
انتقاد از سیاستها و برنامه های ضد دینی حاکمیت
مخالفت با جمع آوری کتب دینی توسط حکومت ، پخش برنامه های ضد اخلاقی ، افزایش مظاهر فساد و فحشا در کشور ، ترجمه کتاب آیات شیطانی ، ایجاد مشکلات برای بانوان محجبه ، از انتقادات جریانات شیعی بوده است که خواستار حل موضوع بوده اند.این مواضع در رسانه ها و مطبوعات درج و مردم نسبت به وقایع کشور آگاه می شوند.
برگزاری کنفرانس ها و سمینارهای مختلف
اسلام گرایان جهت تنویر افکار عمومی ، بزرگداشت آئین های مذهبی ، ترویج احکام و عقاید شیعی، واکنشهای نرم سیاسی به حوادث بین المللی، موضع گیریهای مختلف سیاسی، اجتماعی نسبت به مسائل داخلی و بین المللی در محافل عمومی ، تشریح معضلات سیاسی، اجتماعی جهان اسلام از جمله اشغال فلسطین ، تجمع یافتن تشکلهای اسلامی و گروههای همسو و در جهت دهها هدف و نیات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی دیگر اقدام به برگزاری کنفرانسها ، سمینارهای، میزگردها و کنگره های مختلف در سطح کشوری، منطقه ای و شهری می نمایند . بیشتر این تجمعات در مرکز مطبوعات باکو، تالارهای خصوصی و حتی دولتی انجام می گردد.
اگر بخواهیم تعدادی از سمینارهای سال 87 را اعلام کنیم ، به شرح ذیل می باشند ؛
+ سمینار یادبود کشتار مسلمانان(31/3/2007) + سمینار علمی نماز و ماهیت آن(14/4/2007)
+ سمینار مهدویت و مفهوم انتظار(16/4/2007) + سمینار زن در اسلام (24/4/2007)
+ همایش انفجاردراماکن مقدسه(15/5/2007) + همایش رحلت آیت الله فاضل (17/5/2007)
+کنفرانس ولادت حضرت زهرا( 5/7/2007) + سمینار میلاد حضرت علی (ع) (26/7/2007)

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.