اجتماعی و سیاسی

دانلود پایان نامه

در سال 1928 ازاین پس مطالعات جدی در مورد « اکوستیک » (acoustics) و بهبود بخشیدن به وضعیت پخش صدا آغاز گشت و این مسئله نقش اساسی را در طراحی و معماری ساختمان های آینده سالن های سینما بازی کرد.
3-1-5-پیدایش تلوزیون :
پیدایش تلویزیون بر همه زمینه های سرگرمی عمومی در سراسر جهان تاثیر نهاد و موجب تغییراتی وسیع در ابعاد گوناگون صنعت فیلم سازی ،از مراحل اولیه کار در استودیو تا عرضه نمایش نهائی فیلم در سالن های سینما گردید. سال 1950 اثرات مختلف این رسانه نوپا به وسیله کارگزاران اصلی صنعت سینما در ایالت متحده احساس شد و همین توالی بعد درانگلستان و متعاقباً در سایر کشورهای اروپای غربی تکرار گردید. حضور تماشاگران در سینماها به شدت کاهش وتعداد زیادی از سینماها به دلایل اقتصادی و مالی مجبور به تعطیل شدند.

3-2- تاریخچه سینمای ایران
این بخش با استناد به کتاب ها و مقالات درباره هنرهای نمایشی و تاریخ سینما در ایران در جهت آشنایی با تاریخچه سینمای ایران به صورت خلاصه با سابقه هنرهای نمایشی در ایران ، ورود سینما به ایران ، سالن های سینما درایران ، آغاز الیت فیلم برداری و تولد فیلم ایرانی، ورود سینمای ناطق به ایران و آغاز کار دوبله و ظهور تلویزیون در ایران و شکل گیری سینمای باهویت و تأثیر انقلاب اسلامی بر سینمای ایران و سینمای ایران به روایت آمار می پردازد .
3-2-1- سابقه هنرهای نمایشی در ایران :
قبل از اینکه سینما وارد ایران شود اشکال مختلف نمایشی در میان مردم ایران مرسوم بوده است برخی از آن ها متعلق به دوران قبل از اسلام بودند که لاجرم تغییر مضمون می دهند مثل میر نوروزی اما برخی دیگر کم کم پیکره ای مستقل پیدا می کنند : پرده داری ، نمایش های عروسکی و خیمه شب بازی از آن جمله است. اما از حدود دو قرن پیش به این سو به مهم ترین رخداد نمایشی در ظهور نوعی نمایش حزن انگیز و مذهبی که بعد ها به عناوینی چون شبیه وتعزیه مشهور شد. موسیقی و آوا از اهمیت و اعتبار خاصی در تعزیه برخوردار بوده است. این صورت نمایشی نیز به طور گسترده ای در ایران اجرا می شود و ساختار دراماتیک آن مورد توجه تعدادی از محققان فرهنگ ایران قرار یافته است.
دوران قاجار یکی از ادوار قابل توجه تاریخ هنر ایران است . به این دلیل که در این دوره که ارتباطات نزدیک بین ایران و فرنگ یا بهتر گفته شود دهه 1900 میلادی ، آغاز قرن بیستم ، در این دوره سنت های نمایشی در ایران همچنان به حیات خود ادامه می دهند. اجرای تعزیه در تکیه دولت ، توسط نقش آفرینان نام آوری چون شیخ حسن شهر و همچنین مراسم نمایش گونه ی سر بریدن محکومین در (میدان قاپوق) بوسیله چهره های سفاک مهم ترین رویدادهای دراماتیک سال محسوب می شوند. اما ناگهان در میان سوغاتی های مظفر الدین شاه که رهاورد سفر فرنگ است وسیله ای پا یه ایران می گذارد که صدای نافذ شیخ حسن شهر و حضور پر صلابت او را به مبارزه می طلبد ؛ چراغ جادو.
3-2-2- تکیه دولت اولین آمفی تئاتر ایرانی :
در اینجا به معرفی تکیه دولت اولین آمفی تئاتر ایرانی که با شکوه ترین و با اهمیت ترین تکایای دوره قاجار بوده و پس از سفر ناصر الدین شاه به فرنگ به دستور او طراحی و در گوشه جنوب شرقی ارگ ناصری ساخته شده است می پردازیم :
در کتاب دارالخلافه تهران به تالیف ناصر نجمی آمده است :
« ابتدا بپردازیم به علت و جهت تأسیس بنای تکیه دولت ، تکیه دولت را ناصر الدین شاه قاجار بنا کرد ، برای اینکه این شاه احساس می کرد که تکیه های موجود در تهران گنجایش آن را ندارد که همه علاقه مندان – شرکت کنندگان در مراسم عزاداری – را جوابگو باشد. بنابراین لازم می آید که تکیه ای ایجاد شود تا همه مردم علاقه مند و شایق اعم از مرد و زن بتوانند بدون ازدحام و فشار و ناراحتی عملیات شبیه گردان ها و مراسم تعزیه را تماشا کرده و فیض و ثوابی از این راه برده باشد. به همین جهت به دوستعلی خان معیر الممالک دستور داد که تکیه بزرگ و وسیعی را در قسمت های مختلف قدیمی ارگ بنا نماید. دوستعلی خان ناگزیر قسمتی از زندانخانه دولتی و سیاهچال را ، که محل آن گرمابه متروک مرطوبی بود و همچنین محل عمارت مسکونی میرزا تقی خان امیر کیبر و بعضی انبارهای قدیمی و کهنه ارگ را که در ضلع جنوبی باغ گلستان قرار داشت به این مهم اختصاص داده و طرح عملیات پی ریزی ساختمان تکیه دولت با استفاده از تجاربی که از بناهای تکیه های قبلی دارلخلافه داشتند ، اساس بنای این تکیه را دایره نهاده و فضای وسیعی را با غرفه ها حجره های چند طبقه و پلکان ها و یک صفحه برای عملیات نمایشی در وسط تکیه ترتیب دهند.
حجم این بنا که طرح اولیه آن باید از معماری کاروانسراهای ایرانی گرفته شده باشد ، به صورت استوانه بزرگ در سه طبقه و یک زیر زمین به شکل طاق نماهایی مشرف به صحن مرکزی که محل نشستن تماشاگران بود ساخته شده ، طبیعتاً صحن مرکزی و سکوی نمایش آن هر دو به صورت دوایر متحدالمرکز در داخل حجم استوانه ای قرار گرفته است. سکوی نمایش برجستگی حدود یک متر و قطر هیجده تا بیست متر در وسط برای اجرای تعزیه ساخته شده و به دور آن مسیری حدوداً به عرض شش متر برای حرکت اسب ها و سربازان در تعزیه ایجاد شده بود. محل نشستن تماشاچیان به صورت پله های سنگی تراشیده شده بزرگی دایره وار به دور سکوی نمایش پیش بینی شده بود که تا غرفه های مخصوص در حجم استوانه ای ادامه می یافت. طاق نما ها ، همان طور که در عکس ها و کروکی ها دیده می شوند به صورت لژهای مخصوص برای نشستن خواص در نظر گرفته شده بود و از نظر شکلی هم در عرض وهم در طبقات با هم تفاوت داشت ، لیکن از نظمی هماهنگ بر خوردار بود. به طوری که در طبقه همکف هر دهنه دارای یک طاق قوسی بود و در طبقات بالا همان دهنه به سه قوسی تبدیل می گردید و یکی از طاقنما که رو به روی غرفه سلطنتی بود به صورت ایوانی و با ارتفاع در حد سه طبقه برای تکمیل سکوی نمایش به کار تعزیه اختصاص داشته است ، به طوری که تعزیه مشترکا روی سکو و مسیر دور و این طاق نما اجرا می شده است و بارگاه یزید را دراین طاقنما می ساخته اند. بنای تکیه با آجر شاخته شده و با کاشی های معرق تزیین یافته بود و از نظر تناسب و زیبایی نظر هر بیننده را جلب می کرد ، بنای دور را دور تکیه ، طبقه طبقه ساخته شده و در هر طبقه چندین حجره راهرو و طاق های نعبیه شده بود.
با مقایسه و بررسی عکس ها قطر صحن مرکزی حدوداً شصت هفتاد متر تخمین زده می شود که برای پوشش این صحن از اسکلتی چوبی که با اتصالات فلزی به صورت 4 عدد نیم دایره استفاده شده که روی آن را با پارچه می پوشانیده اند. این بنا در سال 1325 و یا 1327 شمسی به دلیل غیر مشخصی ، احتمالاً مسائل اجتماعی و سیاسی ، تخریب شد. لیکن خوشبختانه به علت اهمیت و ابهت بنا و اینکه اولین سالن نمایش و یا مجلل ترین و با عظمت ترین آن ها بود ، کلیه اشخاص خارجی که از ایران آن زمان به هر علتی دیدن کرده اند و تعدادی از خاطره نویسان قاجار در نوشته های خود از این ساختمان سخن گفته اند و بعضی به طور دقیق کلیه فضاها و تزیینات آن را بیان کرده اند.
3-2-3- ورود سینما به ایران :
چهار سال پس از سال 1896 یعنی سال شروع سینما در زمان سلطنت مضفرالدین شاه قاجار ایرانیان با سینما آشنا می شوند. شاه قاجار در سفری به فرانسه در سکن ترکس ویل با دستگاه سینما توگراف آشنا می گردد که به دستور او میرزا ابراهیم خان عکاس باشی دستگاه را خریداری کرده و به ایران می آورد. سال پس از ورود سینما ایران بهره گیری از آن برای نمایش رواج یافت ، اما قبل از آن تن ها درباریان قاجار و اشراف از دستگاه استفاده می کردند و در جشن های عروسی ، ختنه سوران و مراسم شاد با آپارت های ابتدائی فیلم هائی را ، که از روسیه به ایران می آوردند نمایش می دادند. در واقع سینما در ابتدای ورودش به ایران به خدمت طبقه حاکم در می آید. اولین فیلمی که توسط یک ایرانی گرفته شد درهمان سال طی همان سفر و با همان دستگاه از کارناوالی که در شهر استاند برپا شده بود توسط میرزا ابراهیم خان عکاسباشی گرفته شد از جشن گل ها و خانم هایی که سوار کالسکه هستند و گل پرتاب می کنند. فیلم بعدی را نیز عکاسباشی از باغ وحش وشیرهای در قفس شاه در فرح آباد و دسته های عزاداری حسینی در دهه عاشورا می گیرید ، البته ناگفته نماند که از فیلم هایی که این دوره زمان ساخته شده هیچ یادگاری نمانده است و دستگاه سینماتوگراف مذکور نیز در حین کشاکش های مابین قوای استبداد محمد علی شاه و مشروطه خواهان ناپدید و یا نابوده شده است.
3-2-4- نخستین سالن سینما در ایران :
در سال 1284 شمسی نخستین سالن سینمای عمومی در ایران شروع به کار کرد محل این سالن خیابان چراغ گاز یا امیرکبیر و موسس آن شخصی به نام میرزا ابراهیم خان صحاف باشی بود.
3-2-5- سینما عمومی می شود :
در سال 1286 شمسی مهدی روسی خان که شغلش عکاسی است با خرید یک دستگاه پروژکتور اقدام به نمایش فیلم های کوتاه 8 تا 9 دقیقه ای می کند که در آغاز از نمایش فیلم در حرم سرای محمد علی شاه شروع به کارکرد و در سال 1287 در خیابان علاالدوله (فردوسی فعلی) یک سالن سینما با ظرفیت 200 نفر برپا کرد. نخستین کسی که بهره برداری همگانی از سینما را رواج داد و پس از آن همیشه در ایران سالن سینما وجود داشت شخصی به نام آرداسش باتماگرایان (معروف به اردشیر خان ارمنی) بود که در سال 1291 سالنی در خیابان علاالدوله جنب فراموسوندی میرزا ملکم خان باز کرد و با این فتح باب سالن های دیگری نیز در تهران به وجود آمد. در سال 1292 ژرژ اسماعیلف روبروی سالن اردشیر خان سینما دایر میکند. از اقدامات اردشیر خان وارد کردن نوازنده و دایر کردن بوفه در سینماست.
نکته ی قابل توجه در نخستین سال های استفاده عمومی از سینما ، همزمانی نمایش فیلم و اجراهای تعزیه بود. سینماتوگراف پدیده ای شگفت انگیز ، که طی چندین سال ، توده های وسیعی را به بند طلسم خود کشید و میادین نمایش های سنتی را از تماشاگران تهی ساخت.
3-2-6- آغاز فعالیت فیلم برداری :

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.