اروپای غربی

دانلود پایان نامه

3-1-1-4- نقاشی های متحرک :
«از دهه 1860 به بعد روش های فانوسچی ها وارد مرحله پیشرفته تری شد و این امر با علم به وجود پدیده ای به نام « ثبات » « ثبات شبکیه» که مهم ترین اصل فیزیکی در سینماست ممکن گردید» . براساس این قانون عملکرد شبکیه چشم بطوری است که چند دهم ثانیه پس از رویت یک سوژه تصویر آن را در خود نگه می دارد. دانشمندان متعددی روی این قانون کار کردندو به اثبات رساندن این نظریه از سوژه های بصری متعددی استفاده شد . از آن جمله دیسکهایی بود که نقاشی هایی را پیرامون خود جای می داد موضوع نقاشی ها طبیعتاً اعمالی محدود و تکراری و در واقع کارتونهای متحرک بود. دیسک یاد شده حول محوری می چرخید و رویت حرکت از طریق شکاف روی دیسک که تصاویر را یکی پس از دیگری به آینه ای منتقل می ساخت امکان داشت بدین ترتیب ظهور یک یک و پیوسته تصاویر باعث ایجاد حس متحرک در آن ها می شد . دیسک ها ، بتدریج کاملتر و کارآمدتر شدند و دستگاههای با نام های زوتروپ – پراکسی نوسکوپ پراسی- نوسکوپ آپروژسیکون – ساخته شدند که به ترتیب کاملتر شده بودند. «امیل رینو در 1892 نمایش عظیمی به نام پانتومیم های نورانی در پاریس با این نمایش عملاً پیدایش سینما را تسریع کرد. تنها عامل مهمی که هنوز لاینحل مانده بود الزام در ترسیم تک تک تصاویر مورد نمایش بود. با این وجود سینما می رفت که به فنون عکاسی وابسته گردد و روز به روز از نقاشی فاصله بگیرد».
3-1-1-5- اتاق تاریک :
اتاق تاریک که برای اولین بار در همان سال های ظهور فانوس خیال به عموم معرفی شد نیز جزئیات نورپردازی از طریق انکسار نور در داخل یک جعبه یا محفظه تاریک ثبت می گردید. هنرمندان قرون هجدهم و نوزدهم از اتاق تاریک برای تعیین ترسیم حدودی سوژه و پی بردن به ابعاد اصلی و در نتیجه انتقال آن به روی تابلو استفاه های زیادی می بردند. البته نیاز به یک روش مکانیکی یا شیمیایی مناسب جهت تثبیت تصویر منعکس شده برای جلوگیری از زحمت ترسیم دستی همواره وجود داشت .
3-1-1-6- عکاسی :
مبدا دوربین عکاسی نیز آشکارا با فانوس خیال مرتبط است. شیمیدآن ها برای کاهش زحمت ترسیم دستی تصاویر ایجاد شده توسط اتاق تاریک تلاش فراوان کردند ژوزف نی بیپس ( 1833 – 1795) اولین شخصی موفق در این زمینه بود او در سال 1826 توانست تصویری را بر روی یک صفحه حساس ثبت کند.
3-1-1-7- تصاویر متحرک :
در 1878 «تادوارد می بریج» (Edward maybridge) عکاس انگلیسی که در سانفرانسیسکو به کار اشتغال داشت ، تعداد بیست و چهار دوربین عکاسی را به نحوی مستقر ساخت تا از مراحل حرکت سریع یک اسب عکس بگیرد. این عمل را می توان نقطه آغاز، تجربه حرکت از طریق ابزار عکاسی محسوب داشت .
دوربین ها تدریجاً به گونه ای تکامل که می توانستند تصاویری را متوالیاً بر یک صفحه عاسی ثبت کنند. یکی از این دوربین ها که اصطلاحاً تفنگ عکاسی نامیده می شد ، دوازده تصویر را در مدت زمان یک ثانیه روی یک صفحه مدور ثبت می نمود. در یک نمونه دیگر محفظه کاست مانندی با 25 صفحه حساس به نور ، تغذیه شده و می توانست این صفحات را یکی پس از دیگری در معرض نور منعکس از صحنه قرار دهد. اندکی پس از این زمان در 1887 دانشمند «ماری» (marey) با یک ایده بدیع پیش در آمد آن چه را اساس سینمای آینده شد ارائه داد. این ایده بدیع ، استفاده از یک نوار پیوسته کاغذ عکاسی به جای صفحات شیشه ای قبلی بود که به وسیله آن امکان ثبت 40 تصویر از حرکت موضوع ، به طور مداوم بر روی نوار کاغذی یاد شده میسر می گردید. در این زمان مشخصه های اولیه تکنولوژی فیلم سازی ( فیلم متحرک) پدیدار شده بودند. در سال 1893 ماری طرح یک پروژکتور را برای تجزیه و تحلیل حرکاتی که تا آن زمان ثبت کرده بود پیشنهاد کرد
3-1-1-8- ادیسون :
ادیسون در طراحی مکانیک سینما بسیار چشمگیر است . اما عجیب نیست که بگوئیم این مشارکت بیشتر در حاشیه اختراع «فونوگراف» (phonograph) که بعد ها نام گرامافون بر آن نهاده شد صورت گرفت. ادیسون موفق شده بود صدا را ضبط کند و در جوار این موفقیت توانسته بود به طرقی به ضبط همزمان تصاویر نیز بیندیشد. تجربیات اولیه ادیسون موازی با شیوه برخورد او با عمل ضبط صدا بود. او نمایش حرکت تصاویر کوچک را به صورت حلقه های مارپیچ روی یک استوانه تجربه کرد.
استوانه ای که با دست چرخانده می شود و پوشیده است از یک لایه حساس مایه عکاسی ، سوزن ، بوق ، دیافراگم ، در این فونوگراف جای شان را به یک عدسی عکاسی می دهند. دستگاه روبروی مدل مورد عکاسی قرار داده می شود ‌،؛ دستک را می گردانیم تا تصاویر پی در پی به طور مارپیچ روی استوانه پوشیده از پلاک عکاسی نرم روی ژلاتین کاغذ سلولویید نقش گذارد. چون حرکت متداوم تصاویر تماشایش مقدور نبود ، پس ، در 1887 دستگاه مشابهی ساخته شد که درهر قاب عکس ، نوار توقف کوتاهی می کرد و به این طریق سازندگان موفق گردیدند حرکت متداوم را به حرکت متناوب تغییر دهند.
3-1-1-9- سینما توگراف لوئی مرها :
سینما و نمایش تصاویر ، متحرک به شکلی که امروز متداول است در نهایت متولد می شود و این تولد ، نتیجه ترکیب عقاید ادیسون و اشخاصی مثل برادران لومیر در فرانسه است . تصاویر عکس برداری شده بر روی نوار فیلم ، توسط دستگاه فانوس جادوئی بر روی پرده منتقل می گردد و سینما زاده می شود .
لوئی لومیر(1948-1864) و آگوسته لومیر (1954-1862) زمانی که به ترتیب 18 و 20 ساله بودند در سال 1882 به کارخانه عکاسی پدرشان در لیون رفتند و پس از گذشت چندسال باعث شهرت فراوان کارخانه در زمینه تهیه صفحات عکاسی با نام «برچسب آبی» شدند. معروف است که پدرشان آنتوان لومیر تولید فیلم های مخصوص کینتوسکوپ ادیسون را پیشنهاد کرد. به همین دلیل لوئی و آگوست به انجام مطالعاتی در زمینه طراحی دوربین فیلم برداری پرداختند و در فوریه 1895 موفق به طرح دستگاهی برای فیلم برداری و پخش فیلم گردیده و آن را به ثبت رساندند. سپس با اضافه کردن یک دستگاه دیگر در ماه مارس و تکامل سیستم ابداعی شان سینما توگراف را که در جعبه ای از برنج و ماهون نصب شده بود به جهانیان معرفی کردند .
3-1-2- سینمای اولیه :
با نگاهی به گذشته ، امروزه تعریف اصول عملی و مشخصات دستگاه سینما توگراف یا وسیله ثبت تصویر، به طور ساده و خلاصه این گونه بیان می شود که : یک دوربین از حرکت موضوع در صحنه ، مجموعه عکس های ثابتی را بر روی نوار شفاف فیلم حساس عکاسی ثبت می کندو یک پروژکتور یادستگاه نمایش ، تصویر بزرگ شده همین مجموعه عکس ها را ، در سالنی تاریک بر روی پرده منتقل می سازد تا تصویری از حرکت موضوع در صحنه ظاهر شود. از همان ابتدای کار مشخص گردید که ارائه تصویری از یک حالت مداوم و طبیعی عبور حداقل 12 تصویر در هر ثانیه از مقابل دریچه نور دستگاه نمایش منطقی و ضروری است . براین اساس ازطرف ادیسون و بقیه سرعت معادل 16 تصویر در ثانیه مورد استفاده قرار گرفت و فیلم های حساس مورد استفاده در این دوره از پایه سلولوئید بود و عرضی برابر 35 میلی متر داشت . از سوی دیگر ادیسون مبدع و معرف سوراخ های حاشیه نوار فیلم است که عاملی است برای حرکت یکسان و یکنواخت فیلم در دوربین و دستگاه نمایش تصویر . لومی یر بیش از این از جنگلی که به این منظور استفاده می کرد.
با توافقی که بین دست اندر کاران سینما شد سوراخ های حاشیه فیلم در کنار هر کادر از تصویر بعمل آمد و استاندارد 64 سوراخ مستطیل شکل در حاشیه فیلم هایی با پهنای 35 میلی متر در هر طول فوت از نوار فیلم مورد تائید قرار گرفت. یکی از نقاط ضعف سیستم لولید نمایش فیلم های متحرک حالت چشمک زدن تصویر بود به این منظور توالی روشن و خاموش شدن تصویر روی پرده به 48 تعویض در ثانیه افزایش داده شد. و تصویر ارائه شده بدون چشمک زدن ظاهر گشت .
3-1-3- استودیو :
سال 1891 را حقیقاتاً می توان مبدا تاریخ فیلم برداری متحرک دانست . ادیسون در سال 1893 اقدام به ساختن استودیویی به نام « ملک ماریا» در مجتمع لابراتوارهای خود کرد. (نام گذاری این محل به «ماریای سیاه» به مناسبت شباهت آن به اتومبیل زندان پلیس آمریکا بود که درزبان اصطلاحی رایج بود – این «استودیو» که اسکلت آن از چوب بود در ازایش بیشتر از پهنایش به نظر می آمد. جدارهای داخل آن از یک کاغذ ضخیم گودرونه که رنگ سیاهی هم خورده بود پوشیده می شدند و جدارهای بیرونی اش راورقه های آهن سیاه می پوشاندند . استودیو ، روی یک پایه گردان قرار داشت تا بتواند در پی حرکت خورشید دور محور آن چرخانده شود تا نور آفتاب سوی داخل را که بازیگران بر فراز آن ظاهر می شدند روشن سازد بام «بلاک ماریا» هم دارای دریچه ای بود که بر می داشتند تا نور خورشید به درون بتابد. در یک سمت این کلبه دوربین سنگین کینتوگراف و در سمت دیگر گروهی از نوازندگان و یا عده ای بازیگر سیرک رامستقر ساخته و از برنامه های آنان فیلم تهیه می کردند در میان هنر پیشگان پیشگام دراولین استودیوی فیلم برداری جهان می توان به بازیگران سیرک بوفالوبیل اشاره کرد
3-1-4- سالن های بعدی سینما :
فرانسه که زادگاه اولین تئاتر ثابت فیلم در 1897 بود بین 1906 – 1905 حرکتی وسیع برای تأسیس این گونه فیلم خانه ها را در خود دید. در انگلستان نیز یک « بیوسکوپ روزانه » در سال 1904 در لندن کار خود را آغاز کرد و بدنبال آن تعداد زیادی از سالن ها و تئاترهای قدیمی با روش نوین بازسازی شدند اولین تماشاخانه فیلم های سینمایی در سال 1908 با نام « سنترال هال» در کلن لانکا شاید ساخته شد. رشد چنین تماشاخانه هایی در روسیه آنچنان سریع بود که 1905 اجباراً قوانینی مبنی بر اعمال محدودیت هایی برای تأسیس سینماها در شهر های بزرگ به اجرا در آمد. با استقرار سینماها در محلی ثابت و علاقه فراوان تماشاگران به دیدن حتی 5 تا 6 فیلم در هفته خرید کامل فیلم ها به شکل سابق دیگر به صرفه نبود بنابراین اولین قدم ها برای ایجاد یک سیستم کرایه ای مناسب برداشته شد .
1935 را باید به عنوان دوران بنا کرن ساختمان های بزرگ سینما در اروپای غربی و آمریکانامید. هر شهر بزرگ اروپائی یا آمریکائی چندین سالن بزرگ سینما داشت که هر کدام بیش از 2500 تماشاگر را در خود جای میداد.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.