انتخابات ریاست جمهوری

دانلود پایان نامه

– حزب اتحاد به رهبری حاج خودات خودیف
– حزب اسلام به رهبری دکتر محسن صمداف
– حزب دموکراتیک اسلامی به رهبری طاهر عباس اف
– حزب فضیلت به رهبری حاج گوندوز حاجی اف
– اتحادیه اجتماعی دیرلر به رهبری آب گل سلیمان اف
– اتحادیه اجتماعی بیرلیک به رهبری نامیک باباخان اف
– مجمع دینی مسجد جامع شهر باکو(ایچری شهر) و دهها جمعیت و گروهها و تشکلهای دینی که در واکنش به مسائل داخلی و بین المللی تبدیل به گروههای سیاسی می شوند.علاوه بر آن ائتلاف با سایر تشکلهای همسو از جمله تشکیل ائتلاف اتحادیه نیروهای آذربایجان گرا ، ائتلاف مقطعی با احزاب مخالف، ائتلاف مقطعی در زمان انتخابات و ارائه لیست مشترک، ائتلاف جمعیتها وگروههای مذهبی در حوادثی نظیرحمله رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان ازآن جمله هستند.
حضور فعال در جریانات و حوادث سیاسی
حکومت آذربایجان اگرچه در طول دو دهه گذشته تلاش نموده است تا از حضور اسلام گرایان در کرسیهای پارلمانی جلوگیری نموده و هیچ منصب سیاسی و اجتماعی و… را در اختیار آنها قرار ندهد و حتی از آن جلوگیری کرده و محدودیتهای بسیاری را هم ایجاد نموده است، اما آنها تلاش نموده اند در صحنه های سیاسی و انتخابات حضور یابند .
حکومت که در انتخابات 1995 مجلس ملی ضمن ممانعت از حضور گروههای شیعی اسلام گرا ، رهبران آنها را نیز محبوس نموده بود و در انتخابات 2000 نیز همین سیاست اعمال گردید. بعد از مرگ حیدر علیو رئیس جمهور سابق آذربایجان و با شروع ایام انتخابات سال 2003، بعضی از تشکلهای اسلامی در قالب احزاب مخالف در این انتخابات شرکت کرده و از کاندیداتوری عیسی قنبر اف حمایت می کنند. در حالی که شواهد حاکی از پیروزی وی بود ، اما در اعلام کمسیون انتخابات ، الهام علیو فرزند حیدر علیو پیروز انتخابات معرفی می شود. طرفداران وی از جمله تعدادی از اسلام گرایان تظاهراتهای اعتراض آمیز سراسری ترتیب می دهند اما با سرکوب حکومت مواجه شده و تعدادی زیادی بازداشت و به زندان محکوم می گردندکه القار ابراهیملی امام جماعت مسجد جمعه و رئیس جمعیت دفاع از آزادی اعتقادات دینی از آن جمله بودند.
در انتخابات مجلس ملی سال 2005 نیز شاهد حضور تشکلهای اسلامی برای کسب آرای مردمی در مجلس هستیم که در این انتخابات نیز علی رغم ارزیابیهای قبلی ناظران بین المللی و داخلی ، به هیچیک از آنها اجازه داده نشده و با ترفندهای مختلف کنار گذاشته می شوند.
در انتخابات ریاست جمهوری سال2008 بدلیل عدم صدور مجوز رسمی برای فعالیت اسلام گرایان ، امکان شرکت به وجود نمی آید و همچنان از حضور شیعیان اسلام گرا در دولت و مجلس ممانعت به وجود می آید. در انتخابات شوراها نیز تقریباً همین رویه اجرا شده است و علیرغم اهمیت پائین این صحنه برای فعالیت ، حکومت آنجا را نیز قبضه کرده است. در کل می توان گفت بر درب صحنه های سیاسی برای حضور شیعیان اسلام گرا در جمهوری آذربایجان همچنان قفلهای بزرگ آهنین زده شده است بطوریکه با نام دموکراسی ، دیکتاتوری می شود و به اصطلاح با پنبه سر بریده می شود اما علی رغم این قفل آهنین برای حضور در ترکیب مجلس و دولت ، حضور آنها در سایر صحنه ها رو به رشد و قابل توجه است و هر روزه از مطبوعات و رسانه های مختلف اخبار شگفت آوری در تحرکات سیاسی و اجتماعی آنها را می شنویم که بعضی از آنها به شرح ذیل است:
راهپیمائیهای روز قدس
از سال 2000 م به بعد شاهد اوج گیری مجدد تبلیغات ضد اسرائیلی ازطرف گروههای سیاسی و جمعیتهای اسلام گرا هستیم می باشیم ودربعضی ازنقاط مذهبی مثل روستای نارداران، تجمعات ضد صهیونیستی نیز برگزار می گردد.« در بیانیه سال 2000، حزب اسلام در در محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی ، خواستار تحریم روابط از طرف دولتها شده و اسرائیل به عنوان دشمن جهان اسلام معرفی می شود . اسلام گرایان جنایتکاری اسرائیل را در کشتار و قتل عام فلسطینیها محکوم کرده و خواستار برگردانده شدن اراضی اشغالی مسلمانان می شوند» آنها همچنین در واکنش سیاسی به اشغالگری رژیم غاصب اسرائیل جنوب لبنان آن را محکوم کرده و آزادی آن را تبریک می گویند که بعد از نزدیک به 22 سال که اراضی لبنان تحت اشغال ارتش اسرائیل قرار داشت که در اثر مبارزه مسلمانان و مجاهدتهای آنان آزاد گردید
گروههای شیعی اسلام گرا که با تشکیل ائتلاف تحادیه نیروهای آذربایجان گرا(آ.ق.ب) جرات خوبی برای ابراز عقاید سیاسی پیدا کرده اند، اشغال قره باغ در تداوم اشغال قدس اعلام می کنند « آنها خواستار به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین، محکومیت سیاست اعمال زور و عملیاتهای تروریستی اسرائیل را و پایان دادن به کشتار فلسطینیان می شوند و در اعتراض به حملات و تداوم جنایات اسرائیل و گسترش موج اعتراضات مردمی در سراسر دنیا، با شعارهای ؛ حسین حسین شعارمیز شهادت افتخارمیز آذربایجان اویاخدی فلسطینه دایاخدی ، در مقابل سفارت اسرائیل تجمع و در پایان پرچم صهیونیزم بین الملل آتش می زنند» در طول این سالها شاهد ریخته شدن ترس از حکومت در ابراز مخالفت با اسرائیل هستیم و در حالی که چند سال قبل از آن حتی امکان نگارش یک مقاله ضد صهیونیستی وجود نداشت و هر آن احتمال برخورد حکومت می رفت ، اما به تدریج و با الهام از جمهوری اسلامی و مخصوصاً بعد از روی کار آمدن دولت جدید در ایران که شعارهای تاریخی جعلی همچون هلوکاست را زیر سوال برده بود و همچنین والگو قرار دادن بیداری سایر ملل بخصوص مردم ترکیه که تمایلات اسلام گرایانه خود را با انتخاب دولت جدید نشان داده بودند ، شیعیان این کشور نیز با نوشتن مقالات مختلف،کشاندن موضوع به رسانه ها و مطبوعات ، شرکت در تجمعات ضد صهیونیستی و دادن بیانیه ها و ترتیب مصاحبه های مختلف، وارد عرصه های سیاسی مخالفت با اسرائیل وحمایت از فلسطین ولبنان می شوند.
واکنش به حوادث جهان اسلام
اوج این تجمعات و اعتراضات ضد صهیونیستی در سال2006 و همزمان با حمله اسرائیل به لبنان بود. علیرغم اینکه پلیس این کشور از تجمعات جلوگیری می کند و اسلام گرایان را تحت تعقیب و تحت فشار قرار می دهد و مجوزهای قانونی فعالیت آنها را لغو و از صدور مجوز فعالیت ممانعت می کند ، اما به دلیل تبدیل به ارزش اجتماعی شدن اعتراضات مردمی به رژیم اشغالگر قدس، حکومت دیگر نمی تواند از آن جلوگیری نماید. در تابستان این سال وهمزمان با حمله اسرائیل به لبنان ، مطبوعات و سایتهای اسلام گرایان به شدت جو ضد صهیونیستی ایجاد و افشاگری می کنند . چندین بار در مقابل سفارت اسرائیل تجمع برگزار می شود که از طرف پلیس پراکنده می گردد. دینداران مناطق مختلف بیانیه های مختلف صادر و ارسال کرده به سختی از حزب الله لبنان حمایت می شود و با پیروزی مقاومت لبنان جشنهای داخلی برگزار می گردد. و روز قدس سالهای 2007 و 2008 نیز با تجمعاتی در مناطق مختلف کشور برگزار اما حکومت بار دیگر همچون حافظ منافع اسرائیل عمل می کند.
بیشترین جریانات ضد اسرائیلی و حمایت از ملت فلسطین در سال 1387 اتفاق افتاد. در این سال که فشار بر مردم غزه بیشتر شده بود و رژیم صهیونیستی بعد از چندین ماه محاصره منطقه غزه ، وارد جنگ نابرابر با حماس می شود ، گروههای شیعه اسلام گرا نیز هم نوا با سایر ملل مسلمان جهان اسلام به شدت با رژیم اشغال گر قدس به مخالفت بر می خیزند . در روز قدس در مقابل سفارت اسرائیل تجمع می کنند. به دنبال تشدید محاصره غزه ، تجمع اعتراض آمیز در مقابل سفارت مصر نیز برگزار می گردد و با شروع حملات به غزه و جنگ 22 روز دهها تجمع ضد صهیونیستی در مقابل سفارت اسرائیل در باکو و همچنین میادین اصلی شهرهای قبا ، جلیل آباد ، سومقائیت ، گنجه ، آستارا، و… برگزار می شود. پلیس این کشور همچنان به دستگیری معترضین ادامه می دهد و دهها نفر را بازداشت و به زندانهای 15-10 روز و بعضی دیگر را به زندانهای طویل المدت محکوم می کند. شیعیان تحت فشار و کتک قرار می گیرند ولی تظاهراتها ادامه یافته و حتی بعد از جنگ نیز ادامه می یابد. (با توجه به اینکه حملات رژیم صهیونیستی همزمان با ماه محرم انجام می گیرد ، مراسم ماه محرم و صفر این کشور تحت تاثیر این حوادث قرار گرفته و مظلومیت مردم غزه بازگو می گردد و بعد از هر مراسمی شعارهای ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی سر داده می شود. یعنی حوادث غزه در کانون توجه عزاداران قرار می گیرد. اوج تجمعات ضد اسرائیلی در روستای نارداران باکو بوده است. به دلیل برخوردهای حکومت با تجمعات مردمی در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی و دستگیری دهها نفراز معترضین، تعداد زیادی از مردم از سایر شهرها، روستاها ومناطق دیگر درخیابانها، میادین، مساجد و زیارتگاه روستای نارداران حضور یافته بودند و تلاش می کردند تا حضور خود را در حمایت از مردم غزه از این مکان اعلام نمایند. بیش از20 هزار نفر از مردم شهر و قصبات اطراف باکو در این مراسم شرکت کرده و به عزاداری می پردازند. روحانیون و مداحان اهل بیت(ع) با بیان فلسفه قیام امام حسین (ع)، اهداف رژیمهای استکباری در سرکوب ملل اسلامی، قیام مردم فلسطین و حوادث غزه را یادآور شده و خواستار همت مردم برای مبارزه با آن می گردند. این مراسم تبدیل به تظاهرات سیاسی و ابراز عقیده دینی ـ سیاسی مردم و سخنرانان می شود.
محکومیت اقدامات ضد دینی
توهین به مقدسات دینی در کشورهای غربی و مطبوعات و شخصیتهای ضد دینی داخل کشور با واکنش تند گروههای اسلام گرا و مردم متدین این کشور مواجه شده است . ر سال 1384 بدنبال توهینهای مکرر مطبوعات و رسانه های کشورهای غربی بخصوص در کشور دانمارک که واکنش جهان اسلام را در پی داشت ، مردم این کشور نیز در مطبوعات و رسانه ها و همچنین در تجمعات و تظاهراتهای مختلف ، اعتراضات خود را اعلام و در میادین شهرها و همچنین مساجد و اماکن دینی مواضع خود را اعلام نمودند . اگرچه حکومت این کشور از برگزاری تجمعات قانونی در مقابل سفارتخانه های خارجی جلوگیری می نمود اما مردم با هدایت جریانهای اسلامی بصورت خودجوش وارد عمل می شدند و این تحرکات در ایام محرم و ماه رمضان نُمود بیشتری داشت .
اصلی ترین تحرک سیاسی جریانات شیعی در آبان ماه سال 1385 زمانی اتفاق افتاد که فردی به نام رافیق تقی اف در نشریه صنعت مقاله توهین آمیزی بر پیامبر اعظم (ص) منتشر نمود که در پی آن چند نشریه دیگر آن را نقل قول کرده و در سطح کشور چاپ نمودند. مردم شیعه و متدین جمهوری آذربایجان ابتدا در قالب بیانیه و مصاحبه خواستار برخورد حکومت با این فرد موهن شدند اما با عدم توجه حکومت ، اعتراضات سراسری شروع شد. در شهر باکو و سایر شهرها و روستا ها تجمعات مختلف برگزار گردید و هنگامی که حکم ارتداد وی از سوی مراجع تقلید از جمله آیت الله لنکرانی و آیت الله بنی فضل صادر شد ، مردم بر تحرکات سیاسی خود افزودند. بدنبال اعتراضات سراسری و دامنه دار مردم ، برای اولین بار حکومت جمهوری آذربایجان تحت تاثیر جو سیاسی جامعه قرار گرفت. ابتدا نشریه تعطیل و سپس رافیق تقی و دو نفر دیگر از گردانندگان نشریه بازداشت و بعد از محاکمه به 2 سال زندان محکوم شدند. حبس وی تا حدودی از خشم مردمی کاست اما حتی تعدادی از زندانیان مومن نیز اعلام داشته بودند که در صورت حضور وی در زندانها آنها حکم قتل وی را اجرا خواهند نمود.
اعتراضات و واکنشهای شدید مردمی باعث شد تا جو موهن قبلی تا حدود زیادی کاسته شود و جرات این امر از اصحاب رسانه های ضد دین گرفته شود بطوریکه قبل از آن چند بار به مراجع تقلید ، ائمه (ع) رهبران ایران مقالات و تصاویر موهن چاپ شده بود و درپی همه آنها اعتراضات مردمی صورت گرفته بود . در سالهای بعد اگرچه تبلیغات ضد دینی و انحرافی بر علیه دین مبین اسلام وجود دارد ، اما نمی توانند آشکارا به مقدسات دینی توهین نمایند .
مقابله اقدامات ضد دینی
حکومت لائیک جمهوری آذربایجان که از رشد روزافزون اسلام گرایی در این کشور نگرانیهای بسیاری دارد، درچند سال گذشته تلاش نموده تاتصویب و اجرای لوایح ضد دینی، سیاستهای خود را عملی سازد که هر بار با واکنش اسلام گرایان مواجه شده است . لایحه ممانعت ازحضور زنان محجبه در مدارس ودانشگاهها درسال 1386 درحالی مطرح شد که بصورت غیر رسمی و توسط مدیران دانشگاهها چند سالی بود که برای زنان محجبه محدودیتهای زیادی ایجاد شده وچالشهایی را به وجود آورده بود. اما در پی گسترش روزافزون حجاب در این کشور که روزبروز بیشتر می شود حکومت تصمیم گرفته بود تا موضوع جلوگیری از حجاب زنان را در دانشگاهها و مدارس قانونی نماید .با مطرح شدن این امر در رسانه های و اعلام بررسی موضوع در مجلس ، گروههای شیعی ضمن مخالفت با آن ، تحرکات خود را افزایش داده و به شدت با آن مخالفت نمودند. مصاحبه ها و بیانیه های مخالف زیاد شد و نمایندگان مجلس با طرح اینکه در کشور اسلامی می خواهند لوایح ضد دینی و ضد اخلاقی تصویب کنند به چالش کشیده شدند. اداره روحانیت قفقاز تحت فشار قرار گرفت و طرح برگزاری تجمعات اعتراض آمیز و مبارزه با این قانون تبلیغ گردید. چندین دعوای فیزیکی بین دانشجویان و مدیران مدارس و دانشگاهها انجام شد.حکومت بعد از تنش به وجود آمده و نبود زمینه های اجتماعی لازم و مخالفت شدید مردمی ، این بار نیز عقب نشینی نموده و لایحه فوق را از دستور کار مجلس خارج نمود. البته محدودیت بر حضور بانوان محجبه در مدارس و دانشگاهها همچنان ادامه دارد وهمه سال درآغاز سال تحصیلی شاهد تنشهای مختلفی دراین زمینه هستیم.عده ای از دانشجویان اخراج و عده ای دیگربه این محدودیتها تن می دهند.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.