keting)

در بازاریابی چکه ای (یا همون قطره ای) که یه جور راه حل ارتباطیه، بازاریابان یه سری از پیامای پیش نویس شده رو در طول زمان به مشتریان فعلی یا پنهون ی یک برند به شکل قطره ای ارسال می کنن. این پیاما بیشتر شکل بازاریابی ایمیلی رو به خود می گیرن، اما از بقیه خروجیای رسانه ای هم میشه استفاده کرد.

۲۹. بازاریابی جاویژه (Niche Marketing)

شناسایی اقلیتی خاص و برآورده ساختن نیازای ندیده گرفته شده ی این گروه مثل اسرار موفقیت در بازارهای پُررقیبه. مثلا، صنعت تولید کفش رو در نظر بگیرین. عده ی زیادی در سراسر دنیا خواسته کننده خرید کفش هستن و خیلی از برندهای پیشرو سعی دارن در درجه اول کفشایی تولید کنن که از خواهندگان انبوه تری برخوردارن و مورد نیاز عموم هستن. در این بین، تولیدی کفش وَنس (Vans) با مورد توجه قرار دادن جماعت اسکیت باز، تصمیم گرفت کفشای مخصوص اسکیت برد تولید کنه تا بتونه در بازار پُررقیب کفش دووم بیاره.

۳۰. بازاریابی جامعه گرا (Community Marketing)

بازاریابی جامعه گرا بر راه اندازی گفت و گوی فعالانه در جامعه ی مشتریان فعلی و جواب انگار به نیازها و خواستهای این گروه خاص از مشتریان استواره. این راه حل به جای تمرکز روی معاملات بعدی، به دنبال ارتقای وفاداری و تعهد مشتریان فعلی برنده. بازاریابی جامعه گرا حتی می تونه به بازاریابی دهن به دهن هم بینجامد.

۳۱. بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)

رسانه های اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر، بستر خیلی مناسبی واسه سرمایه گذاری روی مشارکت مشتریان به حساب بین. بازاریابی رسانه های اجتماعی هنوز نوپا حساب می شه، اما در حال تجربه رشد تقریبا سریعیه. شرکتایی مثل خطوط هواپیمایی ساوث وِست (Southwest Airlines) دپارتمانایی با بیشتر از ۳۰ کارمند رو به ایجاد رابطه فعال با مشتریان در رسانه های اجتماعی اختصاص داده.

۳۲. بازاریابی رسانه ای متقاطع (Cross-Media Marketing)

بازاریابی رسانه ای متقاطع یعنی آگاهی رسانی به مشتریان هدف از راه چندین کانال ارتباطی مثل ایمیل، نامه، سایت و کاغذی یا آنلاین با هدف جلو بردن متقاطع اجناس یا خدمات یک برند.

۳۳. بازاریابی تبلیغاتی (Promotional Marketing)

بازاریابی تبلیغاتی یه جور راه حل بازاریابیه که مشتری رو به وسوسه میندازه تا تصمیم خرید اجناس یا خدماتی خاص رو عملی کنه. در این نوع بازاریابی از تشویق کنندهای مختلفی واسه تشویق به خرید استفاده می شه :

  • مسابقه: همه ما از برنده شدن در مسابقه و دریافت جوایز رایگان سر ذوق میایم. برگزاری مسابقه مثل وسایل بازاریابیِ مناسب کسب وکارهای کوچیک مقیاسه که موجب ارتقای باخبر شدن از برند و جذب مشتریان جدید می شه.
  • کوپن: طبق گزارشی که از خدمات دهندگان پیشرو در مورد ی پردازش کوپن به دست اومد، ۳۰۲ میلیارد کوپن در سال ۲۰۰۷ به وسیله بازاریابان صادر شد که ۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته. طبق اعلام شورای کوپنِ انجمن بازاریابی تبلیغاتی، بیشتر از ۷۶ درصد جمعیت آمریکا از کوپن استفاده می کنن. گویا این وسیله بازاریابی هنوز لیاقت داره و راه حل مقرون به صرفه ای واسه کسب و کارهای کوچیک مقیاسه.
  • اشانتیون : اشانتیون به نمونه محصول رایگانی گفته می شه که به مشتری امکان می ده محصول مورد نظر رو پیش از خریداری، امتحان کنه. عرضه اشانتیون هزینه برداره، اما باید در نظر داشت که امتحان کردن رایگان نمونه اجناس یک برند، می تونه موجب افزایش گسترده ی فروش شه. مثلا، سوپرمارکت زنجیره ای پابلیکس (Publix) پای لیمو اشانتیون می ده، اما نه چون مشتریان همیشه در مورد کیفیت این شیرینی سؤال می پرسند، بلکه هدف اصلی تشویق مشتریان مغازه به خرید این محصوله.

۳۴. بازاریابی کسب وکار به کار و کاسبی (Business-to-Business Marketing)

بازاریابی کسب وکار به کار و کاسبی، به یه جور فعالیت بازاریابی به وسیله افراد یا سازمانا (شامل کسب وکارهای تجاری، دولتا و بقیه نهادها) گفته می شه که امکان فروش اجناس یا خدمات یک کسب وکار به بقیه شرکتا یا سازمانا رو فراهم می کنه. این اجناس یا خدمات به وسیله شرکت یا سازمانی که خریداری شدن دوباره به فروش می رسن یا به خاطر تقویت اجناس یا خدمات کار و کاسبی خریدار، استفاده می شن و شاید هم در پشتیبانی از عملیات داخلی کار و کاسبی خریدار مورد استفاده قرار بگیرن. شرکت IBM در این نوع بازاریابی مثال زدنیه. رشد کار و کاسبی IBM رو میشه به انجام راهکارهای هوشمندانه ی این برند در بازاریابی فروش اجناس خود به بقیه کسب وکارها و دولتای دنیا نسبت داد.

۳۵. بازاریابی ابری (Cloud Marketing)

در این نوع جدید از بازاریابی، همه منابع و وسیله بازاریابی در یک بستر آنلاین برقرار هستن تا مشتریان یا وابستگان بتونن منابع و وسیله موجود رو علاوه بر استفاده و اشتراک گذاری، گسترش و بهبود ببخشند. مثلا، کتابای الکترونیکی و فیلما و سریالایی که در سایت آمازون آماده ی فروش هستن، در یک مغازه دیجیتال نشون داده می شن که از راه حساب کاربری آنلاین یا دستگاه هایی مثل کیندِل فایِر (Kindle Fire) قابل دسترسی هستن.

۳۶. بازاریابی کسب وکار به مصرف کننده (Business-to-Consumer Marketing)

هدف پایانی بازاریابی کسب وکار به مصرف کننده، رسیدن سریع و همیشگی به مشتریانیه که واقعا از اجناس یا خدمات یک برند خرید کنن و فقط ناظر نباشن. در این راه حل راهکارهایی مثل عرضه کوپن، نمایش عمومی اجناس، طراحی ویترین مغازها (ویترینای واقعی و آنلاین) و ارائه پیشنهادات ویژه، موجب تشویق مشتریانِ هدف به خریداری اجناس یک برند می شن. در کمپینای بازاریابی کسب وکار به مصرف کننده، سعی بر اینه که توجه مشتری بی معطلی جلب شه و معامله جوش بخورد. مدت زمان این کمپینا کوتاه تره و بیشتر از راه فروشای ویژه، تخفیفای استثنائی و عرضه کوپنای تخفیف که به شکل آنلاین هم قابل استفاده هستن، اقدام به جذب مشتری می شه.

۳۷. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

بازاریابی به وسیله دستگاه موبایل رو (به ویژه گوشیای هوشمند)، بازاریابی موبایلی میگن. در این راه حل یه سری از اطلاعات شخصی سازی شده با توجه به وقت محلی و مختصات جغرافیایی و با هدف تبلیغ اجناس، خدمات یا ایده ای خاص به کاربران گوشی موبایل ارسال می شن.

۳۸. بازاریابی کمینی (Ambush Marketing)

در بازاریابی کمینی تبلیغ کننده بی پرداخت هزینه اسپانسری، با اتفاق یا برندی خاص همراه می شه تا روی اتفاق مورد نظر سرمایه گذاری کنه یا ارزش ویژه برندی رو که با اون همراه شده بالا ببره، اما این برند همیشه احتمال داره از ارزش اتفاق اصلی کم کنه.

۳۹. بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

بازاریابی تلفنی بخش مهمی از مراحل فروش اجناس به مشتریانه و خیلی از شرکتا در جذب مشتری اینجوری حل تکیه می کنن. در بازاریابی تلفنی که مثل روشای بازاریابی مستقیمه، نماینده ی فروش به شکل تلفنی از مشتریان پنهون خواسته می کنه که اجناس یا خدمات شون رو بخرن و بعضی وقتا طی تماس تلفنی قرار یک ملاقات روبروی آنلاین از راه وبینار رو هم با مشتری هماهنگ می کنه. این راه حل به شکل پیامای صوتیِ از پیش ضبط شده ای که با شماره گیری خودکار پخش می شن قابل اجراست. البته نگفته نماند که بازاریابی تلفنی خیلی مورد استقبال مردم نیس و به باور ی عده ی زیادی مزاحمت آمیز تلقی می شه. بازاریابی تلفنی در انگلستان و ایرلند با عنوان «فروش داخلی» (Inside Sales) و «فروش تلفنی» (Telesales) هم شناخته می شه.

۴۰. بازاریابی ائتلافی (Alliance Marketing)

بازاریابی ائتلافی یعنی سرمایه گذاری مشارکتی بین دو یا چندین کار و کاسبی به خاطر ترکیب منابع در سعی واسه تبلیغ و فروش اجناس یا خدماتی خاص.

۴۱. بازاریابی شخصی سازی شده (Personalized Marketing)

بازاریابی شخصی سازی شده با عنوان «بازاریابی تک به تک» هم شناخته می شه و یه جور اف”

  • 2

Written by 

دیدگاهتان را بنویسید