انواع حباب قیمت، عوامل بروز و نتیجه های اون 

حباب، پدیده ای در سرمایه گذاریه که از واکنشای احساسی سست افراد ناشی می شه. پدیده حباب زمانی اتفاق میفته که خواسته خیلی بالای سهام از طرف سرمایه گذاران، باعث می شه قیمت سهام به سطحی بالاتر از ارزش واقعی اون صعود کنه که این ارزش واقعی باید به وسیله کارکرد شرکت مربوطه تعیین شه. مثل حباب صابونی که بچه ها دوست دارن اونو بزرگ و بزرگ تر کنن، مثل اینکه که حباب قیمت در سرمایه گذاری هم پیوسته بزرگ و بزرگ تر می شه، اما چون این تغییر بنیانی نداره، پس از یه مدت آخرسر این حباب می ترکد! وقتی اینجور شد، همه پولی که روی اون سرمایه گذاری شده بود هم به طور یهویی پنهون می شه. با خوندن این مطلب علم تون رو درباره حباب قیمت و انواع اون بیشتر کنین.

 

درمقابل حباب، پدیده سقوط قیمت هم اتفاق میفته. سقوط قیمت، کاهش دهن باز کن کل ارزش بازار سهام درنتیجه ی ترکیدن حبابه؛ در این وضعیت، افراد هم زمان با مشاهده ی کاهش قیمت، اقدام به خروج از بازار (فروش سهام) می کنن که همین امر موجب کاهش پیوسته ی قیمت و از دست رفتن سرمایه های هنگفت میشه. سعی واسه جلوگیری از ضرر بیشتر، باعث ترس سرمایه گذاران و فروش احساسی سهام می شه. این فروش احساسی باعث نزول بازار می شه که در آخر، همه بازیگران رو تحت اثر قرار می ده. سقوط در بازار سهام معمولا با رکود همراهه.

رابطه بین حباب و سقوط مثل رابطه ابر و بارانه. وجود ابر بی باران ممکنه، اما وجود باران بی ابر ممکن نخواهد بود. سابقه تاریخی نشون داده که سقوط همیشه به دنبال حباب ایجاد می شه و هرچه حباب بزرگ تر باشه، سقوط شدیدتر میشه. البته سقوط رو نباید با «اصلاح» اشتباه گرفت. اصلاح روش بازار، واسه کاهش اشتیاق بیشتر از اندازه سرمایه گذاران و منطقی کردن رفتار آنهاست. معمولا اصلاح بازار نباید با کم شدن بیشتر از ۲۰ درصد ارزش همراه باشه. بعضی وقتا به طور شگفت آوری سقوط رو اشتباهی اصلاح می گن؛ با این حال نمیشه اصطلاح «اصلاح» رو تا زمانی که روند کاهش پس از یک دوره منطقی متوقف شه، واسه اون استفاده کرد.

انواع حباب قیمت

حباب بازار: وقتی بازار شاهد افزایش سریع قیمتا باشه؛ مثل حباب خونه.

حباب کالا: هنگامی که قیمت یک یا چند کالای مصرفی به سرعت زیاد می شه؛ مثل حباب در قیمت طلا.

حباب بازار سهام: هنگامی که قیمت سهام شرکتا به سرعت زیاد می شه؛ مثل زمانی که قیمت سهام شرکت سریع تر از سود شرکت افزایش پیدا می کنه. حباب بازار سهام زمانی از بین میره که سهام سقوط کنه و معامله گران احساس کنن که حباب قیمت بیش ازاندازه بزرگ شده.

حباب اعتبار: رشد سریع در اعتبار تخصیص یافته به مصرف کنندگان و کسب وکارها واسه تأمین هزینه کالا و خدمات مصرفی بخش خصوصی.

حباب (جهش) اقتصادی: یکی از مفاهیم عمومی در اقتصاد، جهش اقتصادیه. جهش به معنای رشد خیلی سریع اقتصاد به دسته ایه که امکان حفظ و ادامه این روند وجود نداشته باشه. این رشد سریع و قسمتی باعث تورم می شه (افزایش خواسته سریع تر از افزایش توان تولیده). ممکنه که بین حباب بازار و جهش اقتصادی ارتباطی وجود داشته باشه. مثلا حباب خونه می تونه باعث افزایش ثروت و درنتیجه افزایش مصرف بقیه جنسا و به دنبال اون رشد اقتصادی شه. درمقابل رشد اقتصادی حباب خونه رو تقویت می کنه.

عوامل بروز حباب قیمت

ارزش غیرمنطقی: در بعضی از موقعیتا، سرمایه گذاران تنها به دلیل فشار روانی موجود که باعث بی توجهی به ارزش بنیادی دارایی و امید به افزایش ادامه دار قیمت می شه، اقدام به خرید می کنن.

رفتار جمعی (گله ای): مردم بیشتر فکر می کنن که امکان اشتباه کردن اکثریت وجود نداره. پس خرید بانکا و مؤسسات پولی بزرگ رو نشونه یک سرمایه گذاری مطمئن میدونن.

دید کوتاه مدت: افراد به جای سرمایه گذاری با دید بلندمدت، واسه کسب بازدهی کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنن.

انتظارات برابری: افراد بیشتر شرایط الان بازار و اقتصاد رو بر مبنای رخدادهای قبلی قضاوت می کنن.

امید به شکست دادن بازار: افراد باور دارن که می تونن از بازار پیشی بگیرن و پیش از شکستن حباب از اون خارج شن.

مشکل شناختی: افراد اخبار بد رو ندیده می گیرن و بر اخبار و اطلاعاتی که باورشون رو تأیید می کنه، تمرکز می کنن.

فرضیه بی ثباتی پولی: دوره های متناوب شکوفایی اقتصادی باعث افزایش تدریجی سهل انگاری در سرمایه گذاران می شن، که همین امر درنهایت به بی ثباتی پولی منجر می شه.

سیاستای پولی: بعضی وقتا حباب قیمتی به شکلی غیرمستقیم و به دلیل سیاستای پولی ایجاد می شه. مثلا میزان بهره پایین ممکنه حباب اعتبار رو تقویت کنه. نقدینگی بالا، خیلی آسون تر باعث تشکیل حباب می شه چون پولی که در دست مردمه باید جایی خرج بشه.

نبود برابری جهانی: بعضی فکر می کنن که ورود ارز از خارج موجب تشکیل حباب می شه. مثلا در سال ۲۰۰۰ ورود بالای ارز به آمریکا باعث افزایش خواسته واسه اوراق قرضه شد؛ و درحالی که میزان بهره پایین مونده بود، ارزش اوراق به سطحی بیشتر از اون چیزی که باید رسید.

رابرت شیلر (Robert Shiller)، اقتصاددان دانشگاه Yale درباره مبنای روان شناختی حباب می گه:

مبنای روان شناختی ایجاد حبابای سوداگری، ارزش غیرمنطقیه. حباب سوداگری به وضعیتی گفته می شه که در اون اخبار زیاد شدن قیمت اشتیاق سرمایه گذاران رو تحریک می کنه و این اشتیاق مثل یک پدیده روان شناختی واگیردار از یکی به یکی دیگر منتقل می شه. در این بین اخبار و داستانای غلو شده ای واسه توجیه زیاد شدن قیمت ایجاد می شن که سرمایه گذاران بیشتر و بیشتری رو جذب می کنن؛ این سرمایه گذاران با وجود تردیدهایشان درباره ارزش واقعی دارایی، به دلیل قبطه خوردن به موفقیت بقیه و بعضی وقتا به دلیل هیجان سوداگری و قمار، اقدام به خرید می کنن.

آثار و نتیجه های حباب قیمت

حبابا می تونن به دامنه ی گسترده تری از اقتصاد آسیب بزنن؛ به ویژه اگه حباب در یک بازار کلیدی مثل بازار خونه یا بازار سهام ایجاد شه. سقوط بازار سهام ممکنه باعث صلب اعتماد و کاهش تمایل سرمایه گذاران به هزینه در این بازار شه. البته سقوط بازار سهام همیشه باعث رکود نمی شه.

حباب در بازار خونه معمولا آثار خراب کردن کننده تری به دنبال داره، چون خونه مهم ترین نمونه ثروت و داراییه. سقوط دهن باز کن و سریع قیمت خونه باعث کاهش دهن باز کن میل مصرف کنندگان به خرید می شه که رکود در بازار رو به دنبال داره.

آثار حباب قیمت در بازار کالا قطعی نیس. مثلا کاهش سریع قیمت طلا و روغن به معنای از دست رفتن سرمایه هنگفت بعضی از سرمایه گذارانه. اما کاهش قیمت روغن باعث افزایش درآمد پایانی مصرف کنندگان می شه که کلا اثر مثبتی بر اقتصاد داره.

برگرفته از: economicshelp investopedia

Written by 

دیدگاهتان را بنویسید