برای آموزش‌های ضمن خدمت اهداف اولیه‌ای به شرح زیر می‌توان ذکر کرد که البته جهت‌گیری کلی آن را نشان می‌دهد و بالطبع اهداف ویژه اینگونه آموزش‌ها در سازمان‌های مختلف متفاوت خواهد بود:

  1. افزایش توانایی حرفه‌ای و پرورش توانایی‌های بالقوه برای وظایف و کارهای روزمره؛
  2. آماده کردن کارکنان برای تصدی وظایف و مسئولیت های جدید؛
  3. ارتقاء سطح دانش و آگاهی های کارکنان اداری و آموزشی؛
  4. ارتقاء سطح مهارت‌های شغلی کارکنان اداری و آموزشی؛
  5. ایجاد رفتار مطلوب و متناسب با ارزش‌های پایدار جامعه در کارکنان؛
  6. افزایش رضایت شغلی و بهبود روحیه کارکنان؛
  7. افزایش قابلیت انعطاف در کارمند نسبت به اعمال روش‌های جدید و نو و استفاده از وسایل و تجهیزات مدرن و نیز تغییرات سازمانی؛
  8. ایجاد روح همکاری بین کارکنان جهت تحقق اهداف سازمان؛
    1. ایجاد زمینه‌های استفاده از حداکثر منابع موجود انسانی به منظور دستیابی به اهداف و سایت‌های سازمان؛
    2. به هنگام سازی آموزش نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش در جهت ارتقاء سطح اطلاعاتشان و نیز زمینه‌های رشد خلاقیت و نوآوری.

    لازم به ذکر است، هریک از اهداف نامبرده، برحسب شرایط و ویژگی‌های زمانی متفاوت خواهد بود. به این معنی که در شرایط خاص ممکن است به برخی از این اهداف نسبت به سایر اهداف تأکید بیشتری می‌گردد (فتحی و اجارگاه، 1373).

    هدف نهایی آموزش و بهسازی تضمین بقاء و ارتقای (حفظ و توسعه) سازمان از طرق زیر است:

    1. هماهنگی با تغییرات و تحولات مختلف درون سازمانی و برون سازمانی و نیازهای ناشی از آن از ابواب و جهات مختلف.
    2. بهبود و ارتقای سطح کمی، کیفیت عملکرد فردی و سازمانی و ارتقای سطح بهره وری.

    پاره‌ای از اهداف واسطه‌ای برای رسیدن به این آماجها که از طریق آموزش و بهسازی قابل دستیابی هستند عبارتند از:

    • توسعه مهارت‌ها و توانایی‌های انجام کار و درک دانش و اطلاعات مورد نیاز توسط نیروی انسانی برای پیشرفت در تولید؛
    • توسعه دانش و مهارت‌ها (ادراکی، فنی، انسانی) و نگرش‌های لازم جهت موفقیت و بهبود عملکرد؛
    • شناسایی و پرورش استعدادهای نهفته کارکنان؛
    • به روز کردن اطلاعات و مهارت‌های کارکنان؛
    • آشنا ساختن کارکنان با اهداف و موقعیت سازمان و جایگاه خویش؛
    • افزایش اثربخشی و کارآیی نیروی انسانی؛
    • کاهش اتلاف و ضایعات کاری؛
    • کاهش نیاز به نظارت نزدیک کارکنان؛
    • افزایش قابلیت انعطاف پذیری کارکنان؛
    • افزایش رضایت شغلی؛
    • کاهش سوانح کار؛
    • فراهم آوردن زمینه ترفیع شغلی؛

Written by