ایمان به خدا

دانلود پایان نامه

یکی از ویژگیهای مسیحیان اعتقاد به خرافاتی است که پیشینیان آنها به دروغ و بی هیچ دلیل شرعی یا منطقی به دین اضافه کرده اند. قرآن ضمن بیان این عقاید و ابطال آنها ، ایشان را به خاطر این ویژگی زشت ملامت می کند.
آیه 157 (وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِیحَ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لکِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُوا فِیهِ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ یَقِیناً) عقیده باطل گروهی از یهودیان و مسیحیان را که ادعا کردند حضرت عیسی را کشته اند بیان و این ادعا را باطل اعلام می کند.
این آیه ادعاى آنها را کاذب دانسته و بیان کرده آنها هرگز مسیح را نکشتند و نه به دار آویختند، بلکه دیگرى را که شباهت به او داشت اشتباها دار زدند. آنها در باره مسیح اختلاف کردند، خودشان در شک بودند و هیچیک به گفته خود ایمان نداشتند و تنها از تخمین و گمان پیروى مى‏کردند.آیه 158( بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَیْهِ) تاکید می کند که آنها قطعا او را نکشتند بلکه خداوند قادر و حکیم او را به سوى خودبالا برد.
آیه 159 ( وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً ) نیز در تکمیل این بحث این نکته را بیان می کند که هیچکس از اهل کتاب نیست مگر اینکه به مسیح7 پیش ازمرگ خود، ایمان مى‏آورد و آن در هنگامى است که انسان در آستانه مرگ قرار می گیرد و ارتباط او با این جهان ضعیف و با جهان بعد از مرگ قوى مى‏گردد، پرده‏ها از برابر چشم او کنار مى‏رود، و بسیارى از حقایق را مى‏بیند، در این موقع است که چشم حقیقت بین او مقام حضرت عیسی 7 را مشاهده می کند و در برابر او تسلیم می گردد آنها که منکر او شدند به او مؤمن مى‏شوند و آنها که او را خدا دانستند به اشتباه خود پى مى‏برندو او گواه آنها در روز قیامت خواهد بود.
مساله «غلو» در باره پیشوایان، یکى از مهمترین سرچشمه‏هاى انحراف در ادیان آسمانى بوده که ریشه اصلى مذهب یعنى خداپرستى و توحید را خراب می کند. مساله قتل و مصلوب شدن مسیح، یکى از مهمترین مسائل زیربناى آئین مسیحیت کنونى را تشکیل مى‏دهد، زیرا مسیحیان کنونى مسیح7 را پیامبرى که براى هدایت و تربیت و ارشاد خلق آمده باشد نمى‏دانند، بلکه او را فرزند خدا و یکى از خدایان سه‏گانه مى‏دانند که هدف اصلى آمدن او به این جهان فدا شدن و باز خرید گناهان بشر بوده، تا قربانى گناهان مسیحیان شود، او بدار آویخته و کشته شد، تا گناهان بشر را بشوید و جهانیان را از مجازات نجات دهد، بنا بر این راه نجات را منحصرا در پیوند با مسیح و اعتقاد به این موضوع مى‏دانند.
آیه 171 در ارتباط با این عقاید باطل، ابتدا از ایشان می خواهد که دست از غلو کردن بردارند و بعد دلایلى بر ابطال تثلیث و الوهیت مسیح7 را بیان می کند.( یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَهٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ وَکِیلاً).
1- عیسى7 فقط فرزند حضرت مریم بود (إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ). این تعبیر(ذکر نام مادر عیسى در کنار نام او) که در شانزده مورد از قرآن مجید آمده است، خاطرنشان می سازد که مسیح 7چون سایر افراد انسان در رحم مادر قرار داشت و دوران جنینى را گذراند و همانند سایر افراد بشر متولد شد، شیر خورد و در آغوش مادر پرورش یافت، یعنى تمام صفات بشرى در او بود چگونه ممکن است چنین کسی خدا با شد؟
2- عیسى7 فرستاده خدا بود و این موقعیت نیز تناسبى با الوهیت او ندارد ( رَسُولُ اللَّهِ).
3- عیسى7کلمه خدا بود که به حضرت مریم القا شد. در چند آیه قرآن از عیسى7تعبیر به «کلمه» شده است و این تعبیر به خاطر آن است که اشاره به مخلوق بودن ایشان کند.
4- عیسى 7 روحى است که از طرف خدا آفریده شد (وَ رُوحٌ مِنْهُ)
در ارتباط با عقیده باطل الوهیت حضرت عیسی7آیه 172 (لَنْ یَسْتَنْکِفَ الْمَسِیحُ أَنْ یَکُونَ عَبْداً لِلَّهِ وَ لا الْمَلائِکَهُ الْمُقَرَّبُونَ …) نیزبا بیان دیگرى این مساله را ابطال می کند و دلیل آن را عدم استنکاف مسیح7و فرشتگان از عبودیت و بندگی خداوند می داند.
2-1-4-1-3- ویژگیها واعمال مومنان اهل کتاب
از آنجایی که مذمت و نکوهش اهل کتاب جنبه طایفی و نژادی ندارد و اسلام هیچ نژادی را مذمت نمی کند بلکه نکوهش و حملات متوجه آلودگی های آنان است در چند آیه ازاین سوره مبارکه، مومنان اهل کتاب را یاد کرده، خصوصیات پسندیده آنها را بیان و از ایشان تمجید کرده است.
آیه 152 مؤمنان اهل کتاب را کسانی می داند که ایمان به خدا و همه پیامبران او آورده‏اند و در میان هیچیک از آنها تفرقه نینداختند و با این کار، تسلیم و اخلاص خود در برابر حق، و مبارزه با هر گونه تعصب نابجا را اثبات نمودند (وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِکَ سَوْفَ یُؤْتِیهِمْ أُجُورَهُمْ) (152).
آیه 162 ( لکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ الْمُقِیمِینَ الصَّلاهَ وَ الْمُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ) نیز مرتبط با این موضوع بوده و چندین خصوصیت بارز و پسندیده دسته ای از یهودیان مومن را توضیح می دهد. آنها در علم و دانش راسخند و ایمان به خدا دارند به آنچه بر رسول6نازل شده و آنچه بر پیامبران پیشین نازل گردیده ایمان مى‏آورند.
2-1-4-2- پیامد اعمال اهل کتاب
2-1-4-2- 1- دنیوی
پیامد دنیوی اعمال اهل کتاب که در آیات(45-46-47-52-150-151-155-156-167-168) بیان شده است در خط قوانین تکوینی بررسی می شود.
2-1-4-2- 2-اخروی
پیامد اخروی اعمال اهل کتاب که در آیات( 55-56-57-151-152-161-162-168-169-173-) بیان شده است در خط قیامت بررسی می شود.
2-1-5-

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.