ایمان به خدا

دانلود پایان نامه

2-1-6-3-5-2- وظایف مردم در برابر رسول6
2-1-6-3-5-2- 1- ایمان به رسول6
آیه 170 (یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏) بشارت آمدن رسول6را به همه مردم داده است. تذکر داده که این پیامبر از طرف کسی که پرورش و تربیت انسان ها را بر عهده گرفته آمده است (مِنْ رَبِّکُمْ) واز روی علم و حکمت الهی مبعوث شده است، ایمان به او ،به سود خودمردم است و کفر به او زیانى به خداوند نمی زند.
آیه 136 (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِیداً) دایره را تنگ تر کرده و از مومنان خواسته است که به خداو رسول6و … ایمان حقیقی بیاورند و کافران به این امور را گمراه معرفی کرده است
2-1-6-3-5-2- 2- اطاعت از رسول6و تسلیم فرمان ایشان بودن
اطاعت از رسول6به اندازه ای مهم است که همردیف اطاعت از خداوند قرار گرفته است و کسی که رسول6را اطاعت نکند در واقع خدارا اطاعت نکرده است (مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ ) (80). طبق آیه 64 (وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِیُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ) فلسفه بعثت رسولان اطاعت شدن از سوی بندگان الهی است.
در آیه 61 خداوند سوگند یاد کرده که افراد،در قدم اول، در صورتى ایمان واقعی خواهند داشت که پیامبر6را در اختلافات خود به داورى بطلبند و به بیگانگان مراجعه ننمایند (فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّى یُحَکِّمُوکَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ) سپس به حکمی که رسول6کرده، خواه به سود آنها باشد یا به زیان آنها، علاوه بر اینکه اعتراض نکنند در دل خود نیز احساس ناراحتى ننمایند و کاملا تسلیم باشند (ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً).
آیه 60 (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ یُرِیدُونَ أَنْ یَتَحاکَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ) کسانی را که داوری خود پیش طاغوت می برند را مومن نمی داند هرچند ایشان به زبان، ادعای ایمان کنند زیرا این یک کار شیطانی است.
آیه 42 (یَوْمَئِذٍ یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ عَصَوُا الرَّسُولَ…) کافران و نافرمانان از دستورات رسول6را همردیف یکدیگر قرار داده و حالشان را در قیامت به تصویر کشیده است.یعنی ایمان زبانی به تنهایی، سعادت اخروی به همراه ندارد و ایمان باید با عمل و اطاعت محض از دستورات خدا و رسول6همراه باشد تا ضامن سعادت دنیوی و اخروی گردد.
آیه 59 (…فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِی شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ) یکی دیگراز نشانه های ایمان به خدا و روز قیامت را، ارجاع امور اختلافی به خدا و رسول6معرفی می کند که خیر مومنان را نیز به همراه دارد. آیه 83 نیز حاوی همین دستور مهم است (وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلى‏ أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ ).
آیه 115 مخالفت با دستورات رسول6را مخالف روش مومنان حقیقی دانسته و نتیجه اش را ورود به جهنم بیان کرده است (وَ مَنْ یُشاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُ الْهُدى‏ وَ یَتَّبِعْ غَیْرَ سَبِیلِ الْمُؤْمِنِینَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى وَ نُصْلِهِ جَهَنَّمَ ).
2-1-6-3-5-2-3- ایمان به قرآن کریم و تدبر در آن
آیه 136 از مومنان می خواهد که به قرآن کریم ایمان حقیقی بیاورند و دستورات آن را در زندگی به کار گیرند و کافران به قرآن و کتب آسمان را همردیف کافران به خداو رسول6و …قرار داده و گمراه می داند (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِی نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذِی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِیداً).
آیه 82 عدم وجود هیچ گونه اختلافی در قرآن را ، سند اعجاز آن معرفی کرده است. اگرقرآن کریم از ناحیه غیر خدا نازل شده بود حتما تناقضها و اختلافهاى فراوانى در آنیافت می شد. اکنون که در آن هیچگونه اختلاف و تناقض نیست قطعا از طرف خداوند نازل شده است.این نکته مهم بعد از تفکر و تدبر در آیات این کتاب عزیز به دست می آید (أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً).
در آیه174راه نجات همه مردم مشخص گردیده است. پیامبری که از طرف پروردگار براهین و دلائل آشکارى آورده و همچنین نور آشکارى به نام قرآن با او فرستاده شده که روشنگر راه سعادت است (یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبِیناً).
منظور از« برهان» در آیه فوق چنان که جمعى از مفسران گفته‏اند، شخص پیامبر اسلام6است و منظور از « نور» ، قرآن مجید است.
در آیه 175 ( فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ اعْتَصَمُوا بِهِ فَسَیُدْخِلُهُمْ فِی رَحْمَهٍ مِنْهُ وَ فَضْلٍ وَ یَهْدِیهِمْ إِلَیْهِ صِراطاً مُسْتَقِیماً ) نتیجه پیروى از این برهان و نور را، ورود در رحمت واسعه الهی، افزوده شدن بر پاداش ها و هدایت به راه مستقیم بیان کرده است.
2 -1-7
بررسی خط ارتباطی هفتم : قیامت

1- فلسفه قیامت
2 – ویژگی قیامت

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.