ایمان و عمل صالح

دانلود پایان نامه

2-1-7-5-1- مبانی حسابرسی اعمال
در روز قیامت همه انسان ها، پاداش کامل اعمال خود را دریافت می کنند. به این موضوع در آیه 134، اشاره شده است (مَنْ کانَ یُرِیدُ ثَوابَ الدُّنْیا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوابُ الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ ).
در این حسابرسی بزرگ به هیچ کس ستم نمی شود. این حقیقت در آیات 124 و 77 و 40 ذکر شده است (وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَ لا یُظْلَمُونَ نَقِیراً) (124)، (…وَالْآخِرَهُ خَیْرٌ لِمَنِ اتَّقى‏ وَ لا تُظْلَمُونَ فَتِیلاً) (77)، ( إِنَّ اللَّهَ لا یَظْلِمُ مِثْقالَ ذَرَّهٍ) (40).-
از جمله دیگر مبانی آن روز لطف خداوند نسبت به بندگان است که گناهانشان را بیش از مقدارى که انجام داده‏اند کیفر نمى‏دهد، اما به حسنات آنها به مراتب بیش از آنچه انجام داده‏اند پاداش مى‏دهد (وَ إِنْ تَکُ حَسَنَهً یُضاعِفْها وَ یُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْراً عَظِیماً ) (40). طبق آیه 109 ( فَمَنْ یُجادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ أَمْ مَنْ یَکُونُ عَلَیْهِمْ وَکِیلاً) در آن روز مردم نمی توانند وکیل دیگری باشند.
2-1-7-5-2- پیامد اعمال
2-1-7-5-2-1- پیامد اعمال مومنان
پیامداخروی اعمال مومنان را اینجا بررسی می کنیم و پیامد دنیوی اعمال آنها در خط قوانین تکوینی بررسی شد.
از نتایج اخروی اعمال مومنان ورود به بهشت های پر نعمت می باشد. این نکته در آیات 13 و 57 و 122و31 و 124ذکر شده است (تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها وَ ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ ) (13)، (وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً لَهُمْ فِیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَهٌ وَ نُدْخِلُهُمْ ظِلاًّ ظَلِیلاً ) (57)، (وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِیلاً(122)، (إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَ نُدْخِلْکُمْ مُدْخَلاً کَرِیماً) (31)، (وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ ) (124).
آیات 69 و 70 پیامد اخروی عمل کسانی را که از خدا و پیامبر6اطاعت کنند، بهره مند شدن از فضل الهی و همنشینی با کسانى که خدا نعمت خود را بر آنها تمام کرده، از پیامبران و صدیقان و شهداء و صالحان بیان کرده است ( وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفِیقاً ) (69)، (ذلِکَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ) (70).
آیات 74 و 95 پیامد جهاد خالصانه مومنان در راه خدا را برخورداری از اجری عظیم و بیان کرده اند (…وَ مَنْ یُقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیُقْتَلْ أَوْ یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً) (74)، (وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ عَلَى الْقاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً) (95). این اجر عظیم در آیه96 (دَرَجاتٍ مِنْهُ وَ مَغْفِرَهً وَ رَحْمَهً)، درجات مهمى از طرف خداوند و آمرزش و رحمت او نام برده شده است.
آیه100 به جنبه اخروى مهاجرت اشاره کرده، اگر کسانى از خانه و وطن خود به قصد مهاجرت به سوى خدا و پیامبر(ص) خارج شوند و پیش از رسیدن به هجرتگاه، مرگ آنها را فرا گیرد، اجر و پاداششان بر خدا است، و خداوند گناهان آنها را مى‏بخشد (وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ).
نجوا کردن برای توصیه به صدقه و کمک به دیگران، یا انجام کار نیک، یا اصلاح در میان مردم از روی اخلاص، نه تنها مانعی ندارد بلکه اجری عظیم به همراه دارد. این مطلب در آیه 114 ذکر شده است (لا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْواهُم‏ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَهٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَیْنَ النَّاسِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً).
آیات 146 و 147و 162 نتیجه اخروی ایمان عملی و حقیقی، را دور بودن از عذاب و برخورداری از اجری عظیم بیان کرده اند (ما یَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِکُمْ إِنْ شَکَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ ) (147)، (…وَ سَوْفَ یُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ أَجْراً عَظِیماً) (146)، (لکِنِ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ الْمُقِیمِینَ الصَّلاهَ وَ الْمُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ أُولئِکَ سَنُؤْتِیهِمْ أَجْراً عَظِیماً ) (162).
آیه 152 (وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لَمْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ أُولئِکَ سَوْفَ یُؤْتِیهِمْ أُجُورَهُمْ ) پیامد اخروی کسانى که به خدا و رسولان او ایمان آورده و میان احدى از آنها فرق نمى‏گذارند را رسیدن به پاداش کامل اعمال خود می داند.
نتیجه ایمان و عمل صالح نه تنها در یافت کامل پاداش های اخروی است بلکه خداوند از فضل خویش بر آن نیز می افزاید. این نکته در آیه 173 ذکر شده است (فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَیُوَفِّیهِمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ …).
آیه 144 به مومنان هشدار داده که پیامد دوستی با کافران و تکیه بر ایشان برای عزیز شدن، جرم و قانون‏شکنى آشکار و شرک به خداونداست که با توجه به قانون عدالت پروردگار موجب استحقاق مجازات شدیدى است‏ (…أَ تُرِیدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبِیناً ) (144).
2-1-7-5-2-2- پیامد اعمال مخالفان حق (منافقان، کافران، مشرکان، کافران اهل کتاب)
پیامد دنیوی اعمال مخالفان حق را در خط قوانین تکوینی بررسی کردیم و پیامد اخروی اعمال مخالفان حق را در اینجا بررسی می کنیم. همه انسان ها باید از عواقب خطرناک اعمال زشت خود در آخرت بیمناک باشند زیرا خداوند مراقب است و به هرکس نتیجه عملش را بر طبق عدالت می دهد. این امر درآیه1 ذکر شده است ( إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقِیباً ). آیه 2 خوردن اموال یتیمان و عوض کردن آن با مال نامرغوب را گناهی بزرگ دانسته و آیه 10 پیامد اخروی آن را سوختن در آتش معرفی کرده است (وَ آتُوا الْیَتامى‏ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِیثَ بِالطَّیِّبِ وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِکُمْ إِنَّهُ کانَ حُوباً کَبِیراً ) (2)، (إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً ) (10).
آیه 29 به مومنان دستور داده که به اموال یکدیگر تجاوز نکنند و خود را به هلاکت نیندازند و آیه 30 سوختن در آتش را به کسانی که از اوامر مطرح شده دراین آیه،روگردان شوند وعده داده است (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَهً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحِیماً) (29)، ( وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِیهِ ناراً ) (30).
آیه 111 ( وَ مَنْ یَکْسِبْ إِثْماً فَإِنَّما یَکْسِبُهُ عَلى‏ نَفْسِهِ وَ کانَ اللَّهُ عَلِیماً حَکِیماً ) انجام هرگناه را به ضرر فاعل آن می داند که طبق علم و حکمت الهی پاداش و نتیجه آن را دریافت خواهد کرد.
آیه 123 ( مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً یُجْزَ بِهِ وَ لا یَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَ لا نَصِیراً ) علاوه بر نکته بالا، نیافتن هیچ یار و یاوری را برای گناهکاران در آخرت، اضافه کرده است.
طبق آیه 14، ( وَ مَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فِیها وَ لَهُ عَذابٌ مُهِینٌ ) نافرمانی از خداو رسول6و تجاوز از احکام الهی نتیجه اش جاویدان ماندن در جهنم و چشیدن عذاب های خوار کننده است. آیات131 و 170 قدرت خداوند بر کیفر اخروی کافران به خدا و رسول6 را متذکر شده اند (وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ غَنِیًّا حَمِیداً ) (131)، (یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ فَآمِنُوا خَیْراً لَکُمْ وَ إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ) (170).
پیامد کفر عذاب های خوار کننده می باشد که این نکته در آیات 102 و 37 ذکر شده است (إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْکافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً ) (102)، (الَّذِینَ یَبْخَلُونَ وَ یَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ یَکْتُمُونَ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً) (37).

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.