بازتاب انقلاب اسلامی

دانلود پایان نامه

از سوی دیگر دولت نهم با هدف تأثیرگذاری بر سیاست های سران کشورهای اسلامی شاهد سفر رئیس جمهور به کشورهایی چون عربستان سعودی، آذربایجان، سوریه، کویت، عمان، امارات، قطر، اندونزی، الجزایر هستیم. مهم ترین موضوعی که دولت نهم می خواست به کمک آن بتواند به بیداری و تحریک ملت های منطقه بپردازد موضوع فلسطین بود در همین راستا محمود احمدی نژاد، رئیس دولت نهم می گوید: «ما توصیه می کنیم به جای لجبازی با ملت فلسطین، به حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت احترام بگذارید. این بساطی را که خودتان 60 سال است در خاورمیانه برپا کرده اید، تا دیر نشده جمع کنید و خودتان را از خشم ملتهای منطقه نجات بدهید. البته اگر به این نصیحت مشفقانه گوش ندهید، اگر از حق تبعیت نکنید، دست قدرت ملت فلسطین و دیگر ملت ها به زودی شما را خاضع، تابع و تسلیم اراده خود خواهد کرد.»
در همین ارتباط رئیس دولت نهم در مورد بی نتیجه بودن روند مذاکرات سازش می گوید: «سردمداران این جریان باید توجه کنند که دوران زورگویی، تحقیر ملت ها و تحمیل به ملت‌ها به پایان رسیده است. خیال نکنند چند نفر جمع بشوند در شهری و تصمیم بگیرند، مسئله فلسطین حل می شود. ما آیات الهی را جلوی چشممان می بینیم، آنهایی که از مسیر خدا منحرف می شوند، چشمشان کور می شود، گوششان کر می شود، دلهایشان مهر می خورند، نمی فهمند. یک تجربه مخرب را باز تکرار می کنند، بارها دور هم جمع شدید، افرادی را آوردید، پای خیانتها را مهر زدید، اما آیا مسئله فلسطین حل شد؟ حل نخواهد شد.»
این مواضع رئیس دولت نهم در عرصه شعار باقی نماند و این دولت با توجه به نفوذ ایران در میان گروههای مقاومت، آنها را تشویق به مبارزه علیه رژیم صهیونیستی می کرد این سیاست دولت نهم از سویی باعث رادیکال شدن اوضاع و همچنین رأی آوردن حماس در فلسطین شد، دولت رژیم صهیونیستی و ایالات متحده را ناچار به اتخاذ تصمیماتی کرد که جنگ 33 روزه و 22 روزه غزه در همین راستا قابل بررسی است که در فصل بعدی به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.
اصولاً در تفکر دولت نهم این گزینه مطرح است که انقلاب اسلامی ایران باعث آغاز روند جدیدی در منطقه بوده و دولت نهم نیز به دنبال آن بود که همین روند را با قدرت و قاطعیت ادامه دهد.
در همین زمینه و با توجه به انتشار کاریکاتور علیه پیامبر اسلام (ص)، احمدی نژاد در دیدار با مردم گناوه در تاریخ 12/11/1384 گفت: « با انقلاب اسلامی و حرکت ملت ایران بشریت به دوران جدیدی وارد شده است؛ به دوران خداپرستی، تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است. امروز قدرت های فاسد می ببینند که ملت ها فوج فوج به سمت اسلام و اسلام ناب در حرکتند.
آنها می بینند تنها قدرتی که امروز در مقابل زورگویی، ظلم و چپاول آنها و تضییع حقوق انسان‌ها ایستاده است، قدرت اسلام است و تصور می کنند اگر به ساحت مقدس پیامبر اسلام جسارت بکنند می توانند در مقابل این موج عظیم و سیل عظیم پیشرفت اسلام بایستند. من به آنها می گویم همان طور که شما همه توان خودتان را به کار گرفتید تا جلوی پیروزی ملت فلسطین را بگیرید و نتوانستید، مطمئن باشید که در مقابل موج اسلام خواهی و گرایش به اسلام و معنویت هم نمی توانید بایستید.»
این سخنان محمود احمدی نژاد در مورد آغاز روند جدید با انقلاب اسلامی و در پی آن گرایش به معنویت و عدالت در سطح جهان تأثیرگذاری و گرایش کشورهای اسلامی به اسلام و پیروزی خط مقاومت در فلسطین حاکی از تأثیرگذاری انقلاب اسلامی است که این موضوع در چهارچوب نظریه پخش (diffusion) قابل تحلیل و بررسی است و برخی کارشناسان به بررسی بازتاب انقلاب اسلامی در چهارچوب نظریه پخش نیز پرداخته اند که ابراهیم برزگر یکی از این افراد است.
اما نظریه پخش چیست؟
نظریه پخش در مورد شیوه گسترش نوآوری ها و ترویج ایده ها و اندیشه ها می باشد این نظر برای نخستین بار توسط دانشمندی سوئدی که در رشته جغرافیا فعالیت داشت مطرح شد این دانشمند هاگراسترند (Hager strand) نام داشت.
هر چند این نظریه ابتدا در رشته جغرافیا مطرح شد اما به مرور زمان این نظریه در علوم سیاسی و روابط بین المللی نیز مورد استفاده قرار گرفت یکی دیگر از مفاهیمی که مرتبط با نظریه پخش است، نظریه پخش فضایی (Spatial diffusion) است، پخش فضایی فرایندی است که طی آن نگرش و رفتار مردم تغییر می یابد پخش فضایی عبارت است از گسترش یک پدیده از کانون یا کانون های اصلی در بین مردمی که آماده پذیرش آن پدیده اند. بنابراین در پخش فضایی دو موضوع مورد توجه است:
وجود پدیده یا پدیده ها
امر گسترش حرکت پدیده از خاستگاه اصلی خود، که بخش فضایی را موجب می شود.
این پدیده ممکن است یک شیوه خاص رفتار، عقاید خاص سیاسی، اجتماعی و غیره باشد.
در نظریه پخش عواملی چون مبدأ پخش، محیط جغرافیایی، مقصد پخش، موضوع پخش، مسیر پخش، زمان، سرعت انتشار و عوامل مؤثر بر آن و موانع پخش تأثیرگذاری می باشند.
مبدأ پخش: مکانی است که خاستگاه نوآوری ها و صدور پیام ها و ارزش های جدید است. به عنوان مثال ایران را می توان بعد از انقلاب اسلامی؛ عنوان مبدأ پخش آموزه های اسلامی و انقلابی در بین کشورهای منطقه و جهان اسلام در نظر گرفت.
محیط جغرافیایی: این محیط می تواند محیط پذیرا و همگرا یا محیط ناهمگرا باشد. در مورد انقلاب اسلامی با توجه به اشتراکات فراوان محیط هم گرا بود.
مقصد پخش: مکانی است که محتوای پخش یا جریان مداوم پخش به آنها می رسد، می توان مقصد اشاعه نوآوری ایران را کل 53 کشور اسلامی و مخصوصاً 20 کشور عربی منطقه خاورمیانه و شاخ آفریقا و حتی کشورهای آمریکای لاتین در نظر گرفت.
موضوع پخش: موضوع پخش می تواند فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و غیره باشد. در مورد انقلاب اسلامی موضوعات پخش، عدالت محوری، استقلال طلبی، مبارزه با امپریالیسم، حمایت از فلسطین و ضدیت با صهیونیسم بین الملل می باشد.
مسیر پخش: مسیر حرکت پدیده ها از مبدأ به مقصد را مسیر پخش گویند در مورد انقلاب ایران صدا و سیما، سمینارها و مراسم، ترجمه کتاب های مختلف، اعزام مبلغ، مجمع تقریب مذاهب، و غیره می باشد.
زمان: بر طبق برخی نظریات باید هر چه از زمان شروع نوآوری از مبدأ می گذرد باید از تأثیر این نوآوری ها کاسته شود. به عنوان مثال باید هر چه از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران به جلوتر می رویم باید از تأثیر از آن کاسته شود مثلاً تأثیر انقلاب در سال 1357 نسبت به سال 1382 باید کمتر باشد که می توان به صورت
t1 ، t2 ، t3 ، tn نشان داد این امر در مورد انقلاب اسلامی بعد از پایان جنگ تحمیلی و فروکش کردن فضای انقلابی و آغاز از دوران تنش زدایی، صادق بود ولی با روی کار آمدن دولت نهم این امر معکوس شد و دوباره فضای گفتمانی سالهای اول انقلاب احیا شد و مبدأ دوباره شروع به نوآوری نمود.
سرعت انتشار و عوامل مؤثر بر آن و موانع پخش:
عوامل مختلفی می تواند بر سرعت انتشار تأثیر بگذارد یا مانع آن شود.
مثلاً در مورد انقلاب اسلامی، وقوع جنگ تحمیلی یا فروکش کردن تفکر انقلابی و یا وجود سد در مقصد در راستای نرسیدن پیام جزو عوامل تأثیرگذار محسوب می شد همچنین وجود امواج رقیب نیز شامل همین امر می باشد.
اما هاگراسترند سه شیوه برای پخش قایل است:
پخش جابجایی:

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.