تقسیم بندی

دانلود پایان نامه

درآیه 36 نیکی کردن، به عنوان حکمی اخلاقی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است که البته بعضی از اولویت و اهمیت بیشتری برخوردارند، پدر و مادر، خویشاوندان، … (وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ).
آیه 86 به جبران هر نوع نیکی که در حق انسان می شود سفارش کرده است. جبران باید مثل همان نیکی و یا به بهتر از آن انجام شود (وَ إِذا حُیِّیتُمْ بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها).
در آیه 148 به یک حکم اخلاقی مهم اشاره شده است، اینکه خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود بدیها را اظهار کند مگر آن کسى که مورد ستم واقع شده باشد. چنین افرادی براى دفاع از خویشتن در برابر ظلم ظالم حق دارند اقدام به شکایت کنند و یا از مظالم و ستمگریها آشکارا مذمت و انتقاد و غیبت نمایند و تا حق خود را نگیرند و دفع ستم ننمایند از پاى ننشینند (لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ).
در آیه 32 (وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلى‏ بَعْض‏…وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِه‏…) خداوند حکم اخلاقی بسیار مهمی را ذکر کرده و آن ارزو نکردن برتریهایى است که افراد بشر بر یکدیگر دارند زیرا تمام این تفاوتها بر طبق عدالت و قانون الهى مى‏باشد.
دوری از بخل و امر کردن دیگران به این امر ناپسند در آیه 37تذکر داده شده است (الَّذِینَ یَبْخَلُونَ وَ یَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبُخْلِ وَ یَکْتُمُونَ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرِینَ عَذاباً مُهِیناً ). آیه 38 دوری از ریا در کارهای خیر را متذکر شده است و آیه 39ریا را ناشی از عدم ایمان حقیقی به خدا و قیامت دانسته و آنها را ملامت می کند (وَ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ مَنْ یَکُنِ الشَّیْطانُ لَهُ قَرِیناً فَساءَ قَرِیناً)، (38)، ( وَ ما ذا عَلَیْهِمْ لَوْ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقَهُمُ اللَّهُ وَ کانَ اللَّهُ بِهِمْ عَلِیماً) (39).
حسادت از اعمال زشتی است که در آیه 54 آمده است (أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً ). دوری از نجوا کردن به جز در امور خیر، حکمی است که در آیه 114 به آن اشاره شده است (لا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَهٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَیْنَ النَّاسِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْراً عَظِیماً ). نیکی به زنان و یتیمان در آیه 127 ذکر شده است ( وَ یَسْتَفْتُونَکَ فِی النِّساءِ قُلِ اللَّهُ یُفْتِیکُمْ فِیهِنَّ وَ ما یُتْلى‏ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتابِ فِی یَتامَى النِّساءِ اللاَّتِی لا تُؤْتُونَهُنَّ ما کُتِبَ لَهُنَّ وَ تَرْغَبُونَ أَنْ تَنْکِحُوهُنَّ وَ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الْوِلْدانِ وَ أَنْ تَقُومُوا لِلْیَتامى‏ بِالْقِسْطِ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ کانَ بِهِ عَلِیماً )
تمام عزتها نزد خداوند است و حکم فطرت ایجاب می کند که آن را جز از او نخواهیم ( الَّذِینَ یَتَّخِذُونَ الْکافِرِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِینَ أَ یَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّهَ فَإِنَّ الْعِزَّهَ لِلَّهِ جَمِیعاً )(139) و دست یافتن به آن در گرو ایمان حقیقی به خداوند و رسول و اجرای دستورات ایشان است و جز این راهی ندارد (الَّذِینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَ إِنْ کانَ لِلْکافِرِینَ نَصِیبٌ قالُوا أَ لَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً)(141).
2-1-3-
بررسی خط ارتباطی سوم؛ مخالفان حق ( کافران، منافقان، مشرکان )

1- ویژگیهای مخالفان حق
2- نحوه برخورد با مخالفان حق
3- پیامد اعمال
جدول 1 بخش 2-1-3 ؛ تقسیم بندی دسته های اصلی و فرعی خط ارتباطی مخالفان حق
ویژگیهای مخالفان حق
36-37-38-39-42-48-50-60-62-65-77-78-81-82-83-88-89-90-91-101-105-107-108-112-114-115-116-117-120-136-137-139-140-141-142-143-167-168-
نحوه برخورد با مخالفان حق
نحوه برخورد رسول(ص) با مخالفان حق
63-81-105-106-107-
نحوه برخورد مومنان با مخالفان حق
84-88-109-140-

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.