جشنواره های بین المللی

دانلود پایان نامه

نگرانی از ادامه وضعیت ناسازگار با طبیعت و استفاده بیش از حد از منابع برگشت ناپذیر انرژی منجر به آن شد که الگوهایی از توسعه دنبال شود تا آسیب های کمتری به محیط وارد کرده و قابلیت تداوم و استمرار داشته باشد؛ در این راستا بایستی در پی ایجاد شرایطی در جهت هماهنگی با محیط زیست و به وجود آوردن محیط زیستی پایدار بود.
گام اول : شناخت
فصل اول:
چهارچوب تحقیق
1-1- تشریح موضوع
آن گونه که از عنوان موضوع بر می آید، هدف طراحی، یک فضای منسجم با قابلیت های عملکردی مناسب جهت برگزای و هدایت جشنواره های مختلف سالیانه و فضاهای فرهنگی و هنری و ارتباط هنرها با یکدیگر میباشد. مجموعه فرهنگی سینمایی فخر یک فضای منسجم فرهنگی- هنری است که ارتباط سینما و معماری- سینما و فرهنگ- معماری و فرهنگ- سینما و معماری سبز را که میعادگاهی برای تعامل بین فرهنگ های مختلف است فراهم می سازد. لذا ما در این تحقیق به دنبال ایجاد یک فضای منسجم و انعطاف پذیر در طراحی پردیس سینمایی هستیم؛ طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت، به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد.
در این مرکز سعی خواهد شد علاوه بر کلیه بخش های اصلی و جانبی یک سینما که در آن قرار گرفته است به آیین های محلی استان، محلی برای بزرگداشت مفاخر گرگان- شب شعر پرداخته شود. در این مجتمع سینمایی یک سالن بزرگ مخصوص برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه نیز قرار گرفته است. هدف از قرارگیری سالن های سینما در این پروژه، پویایی و تحرک دائمی این مجموعه در طول سال و اکران بخشی از فیلم های جشنواره در آن است.
در این مرکز سعی خواهد شد با استقرار سالن های مختلف سینما با ظرفیت متفاوت و طبعاً اکران فیلم های گوناگون زمینه جهت پاسخگویی به نیاز اقشار مختلف اجتماعی فراهم آید. همچنین با به وجود آوردن فضاهای تفریحی و استراحتی جنبی سعی در پر کردن اوقات انتظار تماشاگران خواهد شد. عملکردهای جانبی به طور مجزا از سالن های سینما بوده و جهت استفاده عموم آزاد می باشد. این موضوع خود عاملی جهت جذب مخاطب به سبب پر کردن اوقات فراغت در محیطی فرهنگی خواهد بود. در نهایت هدف از طراحی این مجموعه ارائه نمونه کاملی از یک مجتمع فرهنگی و رسانه ای منسجم با قابلیت عملکردی متفاوت خواهد بود. قرارگیری سالن و یا آمفی تئاتر برای برگزاری مراسم خاص و آئینی و جشنواره ها، در این محل عاملی مهم در جهت تشویق و ترغیب سینما گران برای بالا رفتن از پله های ترقی و رسیدن به این سالن است. سالنی که کارنامه سالیانه سینمای ایران و جهان را می توان در آن ورق زد و برگزیدگان را به ایرانیان و جهانیان معرفی نمود.
1-2- ضرورت انجام پروژه
1-2-1- بیان مسأله اساسی تحقیق:
انسان یکجانشین و سازمان یافته همیشه به مکانی همگانی نیاز دارد تا بتواند در پهنه و کنج و کنارش به برقراری رابطه هایی آزاد بین خود و دیگران بپردازد (فلامکی،ُ 1374:70).
موضوع معماری در واقع فیلمی است که صحنه پس از صحنه دیگر میآید. باور به اهمیت تصاویر استریلیزه، همواره سینما را در نوسان معماری و نقاشی قرار داده است؛ رسیدن از تناسب عناصر به تناسب احجام. واحد تصویر سینمایی یا کادر بیش از هر چیز منش هندسی و فضایی دارد. تجربه عملی فرد در فضای معماری شباهت زیادی با برداشت تماشاچی از یک سکانس خاص در یک فیلم دارد (احمدی بابک، از نشانه های تصویری تا متن، نشر مرکز، 1390).
سینما به عنوان شاخه ای از هنر می تواند محملی باشد جهت ارایه و بازخوانی زندگی، رفتار و منش مردمان از دریچه نگاه یک فرد. در صد سال فعالیت اخیر این هنر- صنعت، شاهد پیشرفت چشمگیر آن و نیز همراه شدن با سایر هنرها و تکنولوژی روز بوده ایم. بنابراین برای چنین هنری که این چنین مستقیم و صریح با مخاطبان خود سرو کار دارد، شایسته است که امکانات و شرایط مورد نیاز آن نیز فراهم شود که یکی از آنها ایجاد مرکزی برای برگزاری جشنواره های سینمایی است که هدف آن ارتباط هرچه بیشتر هنرها با یکدیگر است.
در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی انسان با سرعت بسیاری از محیط طبیعی پیرامون خود دور و دورتر شده است و در حال تخریب محیط پیرامونی خویش می باشد لذا لازم است برای حفظ حیات آتی خویش و از بین نبردن منابع انرژی برای آیندگان با طبیعت آشتی و به آن توجه کند. معماری سبز را می توان یکی از راه کار های مناسب برای این مشکل بیان کرد. هدف اصلی معماری سبز کاهش آسیب بر محیط و منابع انرژی است.
مجموعه فرهنگی سینمایی فخر، یک فضای منسجم فرهنگی- هنری است که ارتباط سینما و معماری – سینما و فرهنگ – معماری و فرهنگ – سینما و معماری سبز را که میعادگاهی برای تعامل بین فرهنگ های مختلف است را فراهم می سازد. لزوم این مجموعه از آنجا مشخص می شود که فقدان یک فضای منسجم با قابلیت های عملکردی مناسب برای برگزاری جشنواره های بین المللی سینمایی، فضاهای فرهنگی و هنری وارتباط هنرها با یکدیگر و استفاده از الگوی مناسب معماری سبز احساس می شود. لذا ما در این تحقیق به دنبال ایجاد یک فضای منسجم و انعطاف پذیر در طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی هستیم. طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد.
فرایند سبز در زمینه معماری سابقه ای کهن دارد و مصداق آن پی بردن انسان های غار نشین به استفاده از جهت و سمت مناسب غارها از لحاظ دمای محیط می باشد. از دیدگاه ویترویوس معمار سده های پیش از میلاد بررسی اصول معماری «استحکام و زیبایی» به عنوان شاخصه های کلی معماری سبز بیان می شود. هدف کلی معماری سبز کاهش آسیب بر محیط و منابع انرژی و طبیعت است، یعنی ساختمانی که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع تر با منطقه و جهان دارد. بنابراین معماری سبز ترکیبی چند ارزشی در بر دارد: زیبا شناسی، محیط، اجتماع، سیاست و به عبارتی طراحی و ساختمان سازی هماهنگ با محیط (امین جعفری و محمد رضا مهدی نژاد، معماری سبز راهی به سوی آینده، اولین همایش منطقه ای عمران و معماری، 1390).
نگرانی از ادامه وضعیت ناسازگار با طبیعت و استفاده بیش از حد از منابع برگشت ناپذیر انرژی منجر به آن شد که الگو هایی از توسعه دنبال شود تا آسیب های کمتری به محیط وارد کرده و قابلیت تداوم و استمرار داشته باشد، در این راستا بایستی در پی ایجاد شرایطی در جهت هماهنگی با محیط زیست و به وجود آوردن محیط زیستی پایدار بود.
1-2-2- اهداف تحقیق:
مقابله با از بین رفتن ارزش های غنی موجود در محیط بر اثر اتکای بیش از حد و کور کورانه به تکنولوژی و فراموشی طبیعت
استفاده از ارزش ها ی معماری سبز در معماری سینما
ارتقاء سطح کیفی برگزاری جشنواره های سینمایی جهت پیشبرد فرهنگ جامعه مدنی
نگرش جدید به طراحی سینما و نقش معماری در شاخص شدن هنر هفتم
استفاده از ارزش ها و مفاهیم معماری سبز در جهت صرفه جویی مصرف انرژی با توجه به بحران های پیش روی جهان و احترام به طبیعت و کاهش آسیب های زیست محیطی
استفاده بهینه از پتانسیل های محیط و کاهش هر چه بیشتر استفاده از مواد بازگشت ناپذیر

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.