جمهوری آذربایجان

دانلود پایان نامه

2- زبان عربی ؛ زبان وحدت اسلامی
الفبای اسلامی با وجود زبانهای مختلف در میان کشورهای مسلمان یکی از ابزارهای مهم وحدت مسلمانان به شمار می رود و با این الفبا مسلمانان همدیگر را خوب درک می کنند ضمن اینکه لغات مشترک اسلامی بسیاری میان مسلمانان وجود دارد که به کرات در مکالمات روز مره مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر مسلمانان آیات بسیاری را حفظ کرده اند و قریب به اتفاق آنها کلمات نماز را مشترکا اداء می کنند و در این زمینه الفبای اسلامی به عنوان رمز وحدت، مسلمانان را به همدیگر پیوند می دهد. با تغییر الفبا با جمعیت بیش از 1 میلیارد نفر مسلمان که اکثر آنها الفبای عربی را پذیرفته اند بیگانه خواهیم شد و از آنها جدا می گردیم .
1-3. محفوظ ماندن الفبای عربی در آثار تاریخی
با وجود اینکه بعد از حاکمیت کمونیستها تلاش های فراوانی درجهت تخریب وبه فراموشی گذاشتن الفبای عربی صورت گرفت ولی تمامی آنها از بین نرفته است و آثار اسلامی بسیاری در مساجد ، زیارتگاهها ، قبور گذشتگان ، بناها ، سنگ نوشته ها و… وجود دارد که حاکمیت کتابت با الفبای عربی را در این خطه مسلمان پرور به اثبات می رساند.« در دهها زیارتگاه و مقبره از جمله زیارتگاه سیدجمال الدین ، مقبره حضرت جرجیس ، قبر بابا کوهی ، مسجد جمعه ، قبور میر اشرف ، پیر حسین ، بابا ثابت ، میر باقر در ماسالی ، اشعار و نوشته های نقش بسته بر روی سنگها در قوبستان ، کتابت های بسیار در قلعه های مقابل جزیره آبشرون و مکالمه زبان فارسی توسط پیر مردان و پیر زنان این شهر ، زیارتگاههای مشهور بی بی هیبت و قدمگاه حضرت علی (ع) در باکو و قصبات اطراف این شهر ، مساجد شهرهای شیروان ، شاماخی ، اسماعیلی ، عبادت خانه های اطراف شهر قبله که مقبره افرادی چون شیخ منصور ، مولانا ابوبکر ، شیخ بارک ، شیخ بدر الدین ، شیخ شمس الدین و … در آنها جای گرفته اند، مساجد و مزار علمائی چون شیخ یونس در زاگاتالا ، زیارتگاه شاهزاده ابراهیم پسر امام محمد باقر(ع) و مساجد شاه عباس و مساجد 7 محله شهر تاریخی و مهم گنجه و مزار نظامی گنجوی ، مقبره شیخ جنید فرزند شییخ حیدر در قوسار ، قبر میر فتحعلی در قبا ، مزار 66 مومن با شهرت 66 اولیاء و مزار پیر واحد و شیخ مزید خاکماز ، مساجد شهر تاریخی شوشا ، آثار تاریخی و مساجد در نخجوان و … آمیخته با فرهنگ ایرانی و کتابت های بسیار و نامحدود با الفبای عربی و اسلامی می باشد.»
این کتابت ها و نقوش حکاکی شده بر روی سنگها و گچ کاریها و… با وجود تلاش کمونیست ها هنوز پابر جا هستند و در انتظار مرمت و بازسازی می باشند.
1-4. نام گذاریها
نام گذاری مردم و تازه متولدین جمهوری آذربایجان بر اساس فرهنگ ملی و اسلامی می باشد. طبق آخرین آمار منتشر شده توسط کمیته آمار دولتی جمهوری آذربایجان اسامی مقدس محمد ، علی و فاطمه جزو محبوبترین نام هایی هستند که والدین آذری ها برای فرزندان خود برمی گزینند. در این گزارش آمده است : در سال میلادی 2007 نزدیک به 152 هزار کودک در مناطق مختلف این کشور به دنیا آمده اند که 54 درصد آنها پسر و 46 درصد دختر بوده اند. در میان نام هایی که برای پسران انتخاب شده است اسامی محمد ، علی ، مراد ، فرید برای پسرها و اسامی فاطمه، فدان، نسرین و آیتاج برای دختران محبوبترین نامهایی بوده اند که ثبت شده اند. (کمیته آمار،6/11/86) تعدادی از از مادران آذربایجانی استفاده از اسامی بزرگان دین برای فرزندان خود را افتخاری بزرگ دانسته و گفته اند: ما با این نام گذاری ها یاد بزرگان دین و مذهب مان را در میان خانواده ها زنده نگه می داریم.
1-5. شعر و شاعری
جمهوری آذربایجان از گذشته های دور تاکنون سرزمین هنر ، شعر و موسیقی بوده است و در این مسیر شاعران بزرگی را تقدیم تاریخ نموده است و اگرچه با نیرنگ و زورگویی سران تزار در قرن 18 میلادی از سرزمین اصلی خود یعنی ایران جدا گشته است ، اما در گذشته علما و شاعران بسیاری در این خطه که روزگاری تحت حاکمیت ایران بوده و بسیاری از آنان اشعار فارسی و حتی عربی سروده اند، وجود داشته است. « بررسیهای علمی وتاریخی نشان می دهدکه دانشمندان وشعرای آذربایجان، قبل ازالحاق به روسیه اکثراً شعرفارسی نیز می سروده اند.چراکه ایرانی ومسلمان بوده اند. پارسی سرایان شمال رود ارس در قلمرو کنونی جمهوری آذربایجان 171 نفر بودند که 16 نفر در اردوباد ، 6 نفر در باکو ، یک نفر در برده ، 6 نفر در بیلقان ، 47 نفر در شروان ، 59 نفر در قره باغ ، 36 نفر در گنجه و 4 نفر در نخجوان می زیستند. شعرایی همچون نسیمی و فضولی به سه زبان فارسی ، ترکی و عربی تسلط کامل داشتند و به هر سه زبان شعر سروده اند.» نظامی گنجوی ، خورشید بانو و دیگر پارسی سرایان شیروان و گنجه و نخجوان و دهها شاعر متفکر شمال رود ارس برای ایرانیان میراث گرانبهایی است که در قلمرو حوزه تمدن ایرانی بر جای مانده است. اینها ستارگان درخشان علم و ادب این منطقه اند که به تمام بشریت تعلق دارند. تعدادی از مشهورترین آنها مطرح می گردد:
نظامی گنجوی
ابومحمد الیاس بن یوسف گنجه ای(حکیم یوسف بن موید نظامی گنجوی) از حکما و بزرگان علوم عقلی و معارف فلسفی می باشد که افکارش در قالب شعردر5گنج؛ مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر و اسکندرنامه و دیوان اشعار شامل غزلیات ، قصاید ، قطعات و رباعیات انعکاس یافته است. نظامی از معروف ترین و فصیح ترین شعرای فارسی زبان بود که از اصول حکمت و عرفان مطلع بود و عملاً طریق زهد و عرفان را می پیمود. آراء فلسفی وی در بخش دوم اسکندرنامه که افکار افلاطون ، ارسطو ، سقراط ، ارشمیدس و… را بصورت منظم مطرح نموده است که ژرف فکری وی را نشان می دهد. وصف حضرت رسول ، حکمت و فلسفه در شعر و… از دیگر خصوصیات شعری وی بود.» در اواسط زندگی به نظم مثنوی آغاز و بیش از 45 سال مشغول نظم پنج مثنوی معروف خود بوده است که پس از مرگ وی آن را مجلد کرده و بنام خمسه و یا پنج گنج انتشار داده اند. اشعار او را 31600 بیت اعلام کرده اند.
خاقانی شروانی (افضل الدین ابراهیم بن بدیل بن علی )
خاقانی شروانی یکی دیگر از شعرای معروف و نامدار ایرانی می باشد که به حسان زمان معروف و سلطان الشعرا نیز لقب داده اند. مدفن وی در مقبره الشعرای شهر تبریز( مدفن صدها شاعر ایرانی و آذری می باشد) قرار دارد. تاریخ وفات وی در سال 595 ه.ق اتفاق افتاده است
فضولی
فضولی از دیگر شعرای مشهور آذربایجان می باشد که از شهر فضولی ( این شهر هم اکنون تحت اشغال ارامنه است. ) می باشد. اکثر شعرهای فضولی نیز به زبان فارسی می باشد.
نسیمی
از شاعران برجسته و مشهور در منطقه جمهوری آذربایجان فعلی ، سید عماد الدین نسیمی اهل شاماخی می باشد. او نیز از شاعرانی بود که به سه زبان فارسی و عربی و ترکی آذری شعر گفته است. وی از مبلغان نهضت حروفیه بود و آخر الامر نیز جان خود را در این راه از دست داد.
شعرای شروانی
منطقه شروان از مناطق کوهستانی و سرسبز جمهوری آذربایجان می باشد که مردمان ادیب ، نجیب و مهمان دوستی دارند که شعرای زیادی را پرورش و تقدیم کرده است.سید حسین واعظ شروانی ، شیخ العارف بالله السید یحیی بنالسید بها ء الدین الشروانی ، نشاط شروانی ، آقا مسیح شروانی ، کمال الدین مسعود شروانی ، فلکی شروانی ، شمس الشعرا ، عبدی شروانی ، عتیقی شروانی ، حاجی سید عظیم شروانی ، حاج زین العابدین شروانی ، میر الهی شروانی، ابوطاهر شروانی ، آتشی شروانی، میرزا محمد بن حسن شروانی، فتحی شروانی،عزالدین شروانی، بهار ( میرزا نصرالله خان)، ذوالفقار، شاکر شروانی، صالح شروانی،مهجور شروانی، مهوشی شروانی،شاه شروانی،حلیمی شروانی ثنائی شروانی میرزا حسین زلالی شروانی ، سید عظین شروانی(میرزا نصراله بهار شروانی ، حزین، جمال الدین خلیل شروانی، کمال الدین مسعود فرحی شروانی از آن جمله می باشند.
شعرای نخجوان
نخجوان نیز مهد علم و هنر و شعر بوده است . هند و شاه بن سنجربن عبدالله الصاحبی الکیرانی النخجوانی ، ناجی اردوبادی ، میرزا زین العابدین منشی اردوبادی ، میرزا محمد منشی اردوبادی ، فکری اردوبادی ، میرزا صادق اردوبادی ، سالک اردوبادی ، شاه حسین اردوبادی ، رامی اردوبادی، بابا نعمه الله نخجوانی ، فقیر اردوبادی از مشهورترین شان می باشند.
شعرای گنجه شامل ؛ مهستی گنجوی ، مصاحب گنجوی ، شیخ ابراهیم قدسی گنجوی ، ابوالعلاء، پرتو ، میرزا شفیع واضح ، کفائی گنجوی، اشتیاق گنجوی ، میرزا شفیع واضح ، هدایت خاکی، میرزا حسین سالار ،ملا عباس شعله از شعرای این خطه با آثار فارسی و ترکی می باشد.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.