جمهوری آذربایجان

دانلود پایان نامه

1-6. موسسات فرهنگی و هنری
مهمترین موسسات فرهنگی این کشور به در سال 2007 به شرح ذیل می باشد:
الف) تئاتر
1- تئاتر ووتی جوانان آذربایجان(400 صندلی)2- تئاتر دولتی نمایش ملی آذربایجان(591صندلی) 3- تئاتر دولتی نمایشی روسی آذربایجان ( 671صندلی ) 4- تئاتر دولتی مقام (70 صندلی) 5- تئاتر دولتی نمایش عروسکی به نام عبد الله شایق( 188 صندلی) 6- تئاتر دولتی ایوک (60 صندلی) 7- تئاتر دولتی کمدی موزیکال(344 صندلی) 8- تئاتر دولتی اپراباله ( 1068 صندلی) 9- تئاتر دولتی ترانه آذربایجان به نام رشید بهبوداف (238 صندلی) 10- تئاتر دولتی نمایش جوانان (411 صندلی)11- سیدک دولتی باکو( 1851 صندلی )12- تئاتر عروسکی باکو(50 صندلی) 13- تئاتر تبلیغ و تنفیذ(150 صندلی )
ب ) شورای هنرهای تجسمی :
شورای معماری آذربایجان 2- شورای طراحان 3- شورای روزنامه نگاران 6- شورای
سینماگران 5- شورای رجال موسیقیدان 6- شورای نویسندگان 7- شورای مبلغان 8- شورای رجال تئاتر 9- شورای نقاشان
ج ) موزه ها:
1- موزه های دولتی تاریخ ادیان 2- موزه های دولتی فرش و هنرهای تجربی مردم 3- موزه های دولتی تئاتر به نام جعفر جبارلی 4- موزه استقلال آذربایجان 5- موزه دولتی تاریخی معماری ( مجتمع شیروانشاهان ) 6- موزه های دولتی فرهنگ وموسیقی 7- موزه های دولتی تاریخی و معماری ( مجتمع ایچری شهری ) 8- موزه های طبیعی آذربایجان به نام حسن بیک زردابی 9- موزه ادبیات آذربایجان به نام نظامی گنجوی 10- موزه هنر به نام رستم مصطفی یف 11- موزه تاریخ 12- موزه تاریخ پزشکی و بهداشت 13- موزه لباسهای ملی 14- موزه آموزش مردم
2- پوشش زنان و مردان و حجاب اسلامی
2-1. پوششهای ظاهری
بدلیل تفاوتهای آب و هوایی ، پوششهای متفاوتی در این کشور وجود دارد. البته مشکلات شدید انرژی ، اقتصادی و درمانی باعث شده است تا مردم این مناطق توجه ویژه ای به لباس گرم بخصوص در فصلهای سرما زا بدهند. پوشش کافی کودکان برای آنها بسیار مهم است ، بطوریکه وقتی با ایرانیانی که اهمیت کمی به این موضوع می دهند مواجه می شوند ، متعجب شده و اعتراض می کنند . در مناطق کوهستانی و سردسیر لباسهای گرم و پشمی استفاده می شود.. پوشش سنتی زنان و مردان در این مناطق و همچنین مناطق روستایی تا حدودی حفظ شده است اما درمناطق دشت بخصوص سواحل دریای خزرپوششهای متفاوت تر و به اصطلاح غربی ترمی باشد.
پوشش مردان شباهت زیادی به ایرانی ها دارد. کت و شلوار و یا کاپشن های وارداتی از کشورهای خارجی بخصوص لباسهای چینی، لباسهای سنتی را از رده خارج کرده است ولی آنچه که در بین مردم بیشتر رایج است توجه ویژه به کلاه و پالتو می باشد . ضمن اینکه همچون سایر کشورهای جهان سوم نفوذ فرهنگ غربی در شکل لباس پوشیدن و تصاویر زنان ، هنرپیشه ها ، مارکهای تبلیغاتی و… در لباسهای جوانان و نوجوانان بیشتر نُمود دارد. در مناطق کوهستانی و عشایری ، لباسهایی شبیه عشایر ایران دیده می شود و شالهای بزرگ و رنگارنگ قرمز و زرد و آبی چشم هر بیینده ای را خیره می کند .
در طول حکومت کمونیستی تلاش های تبلیغی و اجباری بسیاری برای برداشتن حجاب زنان مسلمان آذری انجام می گرفت که در این مسیر موفق نیز بودند. البته به ادعای دینداران این کشور، زنانی که نمی خواستند حجاب را بردارند ، مجبور بودند در کنج خانه های خود بنشینند و زنان با عفافِ مومنه بسیاری بودند که سالهای زیادی رنج دوری از محیط خارج از خانه را بخاطر حفظ حجاب تحمل کردند. البته در بعضی از نقاط مذهبی همچون روستای نارداران زنان توانسته بودند حجاب خود را حفظ و حتی چادر را نیز برنداشته بودند و اکنون نیز آثار آن موجوداست.
تا چند سال پیش، اکثریت قریب به اتفاق زنان آذری حجاب و پوشش اسلامی نداشتند ولی در سالهای اخیر شاهد رشد قابل توجه پوشش اسلامی زنان در این کشور می باشیم بطوریکه وقتی با یک دهه قبل مقایسه می کنیم، رشد قابل توجه شعائر اسلامی خصوصاً حجاب را مشاهده می کنیم. نگارنده این تحقیق در طول 15 سال اخیر که رفت و آمدهای مستمری به این کشور داشته است ، شاهد این قضیه می باشد و در حالیکه در آذر ماه سال 1373 در طول 20 روز اقامت بجز چند خانم محجبه را مشاهده نکرد بودم ، این امر در سال 1387 آنقدر زیاد شده است که می توان ادعا نمود که حداقل 20 درصد از بانوان این کشور با حجاب شده اند و حتی چادر به سر نمودن نیز در میان زنان شهرهای مختلف و پایتخت این کشور به تدریج دیده می شود .
2-2. فرهنگ عفاف و حجاب مسلمانان
علیرغم حکومت هفتاد ساله کمونیستی در جمهوری آذربایجان و مبارزه شدید این حکومت با مظاهر و مبانی دینی و تلاش غرب و صهیونیسم در ترویج فرهنگ غربی و لیبرالیستی در سال‌های بعد از استقلال از سیطره حکومت سوسیالیستی ، بایستی اذعان نمود که برخلاف ظاهر پوشش زنان ، اکثر آنان هنوز هم حجب و حیای اسلامی و زن شرقی را در وجود خود دارند و همانند زنان غربی و غیرمسلمان بی‌عفت نیستند.تعداد زنان محجبه در این جمهوری روز به روز در حال افزایش است و امروزه می‌توان زنان محجبه را در میان همه قشرهای این کشور مشاهده کرد.
موضوع مهم دیگر ، توجه ویژه مردم این کشور به باکره بودن دختران هنگام ازدواج می باشد. در حالیکه در کشورهای غربی این فرهنگ از بین رفته است و تلاش می گردد در کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان نیز با ترویج بی بند و باریهای اخلاقی ، تقیدات دینی و عرفی از بین برود ، خوشبختانه بعد از گذشت دهها سال ، این فرهنگ در بین اکثریت مردم حفظ شده است.
ظاهر و پوشش زنان آذری در شهرهای منطقه تالش نظیر آستارا، لنکران، ماسالی نسبت به باکو مناسب‌تر و بهتر است و پوشش سنتی در این شهرها در حال حاضر هم تا حدودی قابل رؤیت است و لذا میزان برهنگی زنان در این مناطق در مقایسه با باکو کمتر می باشد.
حجاب به‌سر کردن و محجبه شدن به ویژه در بین دختران کم سن و سال بیشتر به چشم می‌خورد به گونه‌ای که روزنامه غرب‌گرای اولایلار در مقاله‌ای با عنوان افراطی‌گری خود بغض و کینه خود را از گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در این کشور شیعی بروز داده و می‌نویسد: « مشاهده افزایش زنان محجبه در پایتخت و دیگر شهرها مشکل نیست. چند سال قبل، تنها در بین گروه‌های خاصی می‌شد زنان محجبه را مشاهده کرد که خود را ملزم به رعایت حجاب می‌‌دانستند، اما هم‌اکنون در در دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها و محل‌های کار با زنان محجبه روبرو می‌شویم و به ویژه در بین دختران کم‌سن و سال اینگونه موارد بیشتر به چشم‌ می‌خورد و لذا حجاب بسر کردن دختر 2 ساله را تنها می‌توان به عنوان افراطی‌گری نام نهاد» و نگرانی‌های عوامل وابسته به رژیم صهیونیستی و حکومت نیز خود را نشان داده است بطوری که گوهر بخشعلی اوا نماینده مجلس ملی آذربایجان و مدیر انستیتوی شرق‌شناسی فرهنگستان علوم این کشور از افزایش حجاب در آذربایجان ابراز نگرانی کرده است. وی از خانواده‌ها و بانوان دیندار که فرزندان دختر خود را به رعایت حجاب تشویق می‌کنند انتقاد کرده و گفته است، قرآن حجاب را فقط برای زنان حضرت پیامبر(ص) منحصر کرده است. ؟! آنان با احساس خطر و ترس از گسترش و شیوع فرهنگ ناب اسلامی و شیعی در این کشور و در مقابله با فرهنگ اسلامی و شیعی و زدودن معنویت از جامعه آذربایجان و دور کردن مردم مسلمان این کشور ب‌خصوص جوانان از فرهنگ غنی و انسان‌ساز و متعالی شیعه، به کمک شبکه‌های تلویزیونی (اجتماعی، Az.tv ، آینس، لیدر، اسپیس) و با پخش برنامه‌ها، فیلم‌ها، تبلیغات و … که عمدتاً مستهجن و به سبک و سیاق فرهنگ غربی و فرهنگ حاکم بر جامعه جهانی و تحمیلی دستگاه فرهنگی سرمایه‌داری و لیبرالیستی و ضددینی است و روز به روز در این مسیر (نمایش فیلم‌های مذکور) گوی سبقت را از همدیگر می‌ربایند، مردم مسلمان این کشور را به تدریج از فرهنگ اسلامی و فرهنگ اصیل خویش دور می‌کنند و فرهنگ و فکر و ذهن و باورهای آنها را کانالیزه می‌کنند. چنانکه این شبکه‌ها با حمایت و پشتیبانی مالی و فکری و خط‌دهی بازوهای اقتصادی فرهنگ لیبرالیستی همانند شرکت مخابراتی اسرائیلی باکسل»، شرکت‌های الکترونیکی سونی و سامسونگ و … با ترتیب دادن و برگزار کردن فستیوال‌ها و مسابقه‌های آواز و ترانه‌خوانی و موسیقی با عناوینی نظیر آذر استار و … در بین جوانان آذری- اعم از دختر و پسر- که در آنها در ذبح مسائل اخلاقی و برهنگی دختران مسلمان آذری به جرأت می‌توان گفت حتی از خود غرب هم جلو می‌زنند.
2-3.پوشش اسلامی
در آذربایجان نسلی جدیدی پا به عرصه می گذارد که به ظواهر، پوشش و فرایض دینی پایبند است. این نسل آموزه‌های دینی را از کانال ترکیه می‌آموزند. این را در نوع پوشش اسلامی این جوانان به وضوح می‌توان دید. وقف‌های دینی ترکیه در جلب جوانان به دین تا حدود زیادی موفق عمل کرده‌اند. در باکو تعداد جوانانی که از پوشش خاص اسلام‌گرایان ترکیه استفاده می‌کنند به سرعت در حال گسترش است. در حالی که نسل محجبه پیشین از روسری و روستاییان نیز از پوششی شبیه روستاییان آذربایجان خودمان استفاده می‌کنند.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.