جمهوری آذربایجان

دانلود پایان نامه

یکی از اقداماتی که در طول یک دهه گذشته توسط دینداران صورت گرفته است ؛ ترجمه ، دوبلاژ و پخش مجموعه های دینی ، تاریخ اسلام و همچنین فیلمهای و مجموعه هایی بوده که از شبکه های تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران پخش شده است که مجموعه های امام علی(ع) ، تنهاترین سردار ، معصومیت از دست رفته ، حضرت عبدالعظیم ، سریال امام رضا (ع) و همچنین مجموعه های اجتماعی شهریار ، اغماء ، آخرین گناه ، شب دهم ، و… از آن جمله می باشند که بیشتر بعد از سفر مسئولین بعضی از شبکه ها به ایران و تفاهم نامه همکاری تحقق یافته است.
4-7. کانالهای رادیویی جمهوری آذربایجان
ساختار رادیو در آذربایجان شباهت زیادی به کانالهای تلویزیونی دارد. در میان رادیوها نیز رادیویی که مخالف با سیاستها دولت باشد، وجود ندارد. از دیدگاه سیاسی هر رادیو وظیفه دارد از خط و خطوط سیاسی ادارات دولتی حمایت نماید. هم اکنون در جمهوری آذربایجان 12 ایستگاه رادیویی مشغول فعالیت می باشند. اولین رادیوی آذربایجان سال 1992در زمان اتحاد جماهیر شوروی آغاز به فعالیت نموده که رادیوی دولتی آذربایجان نام داشت. رادیو آذربایجان است که در فرکانس 88 موج fm برنامه پخش می کرد، اساسا برنامه های علمی- فرهنگی- اجتماعی را در بر می گرفت.
رادیو آینس اولین رادیو نه تنها در آذربایجان بلکه در کل قفقاز جنوبی و آسیای میانه با تفاوتهایی از رادیوی دولتی ، برنامه های مختلف پخش می کند. آینس فعالیت خود را در 28 ماه می سال 1994 همزمان با روز اعلام استقلال جمهوری آذربایجان آغاز کرده است. دومین رادیو با نام اسپیس اف ام سال 1997 در آذربایجان فعالیت خود را آغاز کرد. رادیو اسپیس با فرکانس 104 موج اف ام با هدف پخش ترانه های ملی در میان مردم جایگاه خاصی پیدا کرد. این رادیو با گذشت بیش از 11 سال در حال حاضر آنقدر هم طرفدار ندارد. بورچ اف ام به عنوان سومین رادیوی خصوصی با فرکانس 100.5 در موج اف ام فعالیت خود را در 25 آوریل سال 1998 آغاز و از طرف جمعیت نورچی های ترکیه(فتح الله چی لار) تامین مالی شده و اداره می شود. رادیو آنتن یکی از رادیوهای شرکت خصوصی رادیو تلویزیونی بیش از 8 سال است که با فرکانس 101 موج F.m مشغول فعالیت می باشد. به عبارتی دقیق تر رادیو آنتن از آوریل سال 2000 فعالیت خود را رسما آغاز کرد. رادیو لیدر نیز در 15 نوامبر سال 1999 فعالیت خود را آغاز کرد. اصول این رادیو غالبا موسیقی و هر آنچه در این رابطه باشد را در بر می گیرد. رادیو اجتماعی نیز در 10 ژانویه سال 2006 همزمان با روز عید قربان فعالیت خود را آغاز کرد. رادیوی اف ام 106 متعلق به کمپانی تلویزیونی آذربایجان آزاد در سال 2000 فعالیت خود را آغاز کرد. این رادیو که به پخش ترانه های خارجی می پردازد، مدتی به دوست داشتنی ترین رادیوی جوانان تبدیل شد. رادیوی کمپانی تلویزیونی آذربایجان آزاد رادیوی آذربایجان آزاد با فرکانس 106.3 در موج اف ام با داشتن سیاستی خاص متفاوت با دیگر رادیوها می باشد. رادیو EUROPA PLUS که فعالیت خود را از نوامبر سال 1998 آغاز کرده، در فرکانس 107.7 موج اف ام مشغول پخش می باشد. رادیو آزادلیق نیز هم اینک در فرکانس 101.7 موج اف ام به پخش برنامه می پردازد. لکن این رادیو از اوایل دهه نود تاکنون با موج AM از شهر پراگ پخش می شده است. اخیرا مدیریت این رادیو در باکو به مراتب تقویت شده و در فرکانس 107.7 موج اف ام با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرد. این کانال رادیویی ضمن فعالیت رسمی از طرف نهاد ریاست جمهوری آذربایجان تامین مالی می شود. یکی از کانالهای رادیویی که در ساختمان رادیوی آذربایجان به زبان آذری برنامه پخش می کند، رادیو بی بی سی می باشد. این کانال رادیویی بیش از 13 سال است که برنامه پخش می کند. لکن از فعالیت این رادیو با فرکانس 103.3 در موج اف حدود 5 سال می گذرد. چرا که این رادیو اوایل کار خود در فرکانس رادیوهای مختلف خصوصی با مخاطبین خود ارتباط برقرار می نمود.
5- مساجد و اماکن مقدس مذهبی
5-1. مساجد
در این بخش از تحقیق تلاش می شود مساجد و زیارتگاههای مهم کشور و نقش آن در بین مردم بررسی گردد . البته بیشترین نقش مساجد در شهرهای بزرگ مشهود می باشد و در روستاها و شهرهای کوچک بیشتر جهت اعمال عبادی و مجالس روزمره کاربرد دارند.
ساخت و توسعه مساجد در منطقه جمهوری آذربایجان فعلی به قدمت ورود اسلام به این منطقه بر می گردد که مسلمانان در اولین اقدام ، مساجد جمعه را ایجاد می کردند. اولین مسجد در سال 733م در شهر دربند ( که فعلاً در ترکیب روسیه قرار دارد) و دومین مسجد در سال 743 م در شهر شاماخی احداث شده است . بعد از آن در طول تاریخ و بدنبال افزایش جمعیت، مساجد بیشتری احداث شده است بطوریکه قبل از استقرار نظام کمونیزم در جمهوری آذربایجان حدود 2000 مسجد در این کشور فعال بوده اند اما بعد از سال 1930 اکثر مساجد یا تعطیل شدند یا کاربری آنها را تغییر دادند و با قطع ارتباط مناطق مسلمان‌نشین از سایر ملت‌های مسلمان و ایجاد نفاق و اختلاف بین شیعه و سنی به پیشبرد اندیشه دین افیون ملت‌ها و ترویج آن پرداخت.
بعد از استقلال جمهوری آذربایجان بسیاری از مساجد بازگشایی شدند. دینداران در شهرها و روستاهای مختلف کشور به تعمیر ، بازسازی و احداث مساجد و زیارتگاهها نمودند و تلاش گردید تا مساجد و زیارتگاهها کارکردهای گذشته خود را احیا کند.
به گفته هدایت اروج اف رئیس کمیته امور دینی دولت هم اکنون حدود یک هزار و 750 مسجد ، زیارتگاه و اماکن مذهبی در جمهوری آذربایجان فعال می باشد که از این تعداد 800 مسجد به طور دایمی فعالیت دارندکه از این تعداد 300 مسجد از سوی دولت مجوز فعالیت دریافت کرده اند و نزدیک به 1000 مسجد نیز بدون مجوز فعالیت می کنند. بیشتر این مساجد متعلق به شیعیان بوده و تعداد کمی از آن سنی ها می باشد. لکن در مناطقی که شیعیان و سنی ها بطورمشترک وجود دارند مساجد آن مناطق نیز میان سنی ها و شیعه ها مشترکاً استفاده می شود. در این چنین مساجدی نمازهای جماعت جداگانه و به دو نوبت برگزار می شود. در بعضی مناطق( به ندرت) نیز سنیها و شیعیان نمازهای جماعت مشترک را برپا می کنند.
در سال 2001 مرکز رایزن فرهنگی ایران از طریق انتشارات الهدی در جمهوری آذربایجان اقدام به تدوین کتابی با نامAzerbaycan Respublikasi Ensiklopediyasi Mascidlarinin نمود که در آن کلیه مساجد ، زیارتگاهها ، اماکن مذهبی ، و… به تفکیک شهرها و روستاهای این کشور جمع آوری و توصیف تاریخی شده اند که علاقمندان می توانند به این کتاب مراجعه کنند.
5-1-1. مساجد شهر باکو
این شهر بیش از 2 میلیون نفر (حدود 25 درصد ) از جمعیت کشور را در خود جای داده است . تعداد مساجد آن نسبت به جمعیت شهر بسیار پائین می باشد و یکی از اصلیترین دلائل آن محدودیتها و ممانعتهای حکومت می باشد.
در توصیف مساجد شهر باکو نمی توان از وجود 2 شیعه اسلام گرا یعنی حاج ایلقار ابراهیم اوغلی رئیس مرکز دفاع از آزادی اعتقادات دینی (DEVVAM) و امام جماعت سابق مسجد جمعه و حاج شاهین حسن لی امام جماعت مسجد مشهدی ، که مردم به دور آنها جمع می شوند، غافل شد. قامت سلیمان اف سنی مذهب را نیز می توان به عنوان رهبرسلفی های وهابی نیز در مسجد ابوبکر معرفی نمود . مهمترین مساجد باکو عبارتند از :
مسجد تازه پیر :
مسجد بزرگ و مرکزی شهر باکو می باشد که حتی در
زمان حکومت کمونیستها نیز باز بود. یعنی یکی از 2 مسجد
فعال این دوران بود. این مسجد دولتی می باشد
که متولی آن الله شکر پاشازاده رئیس اداره روحانیون قفقاز
است. همه روزه نماز جماعت برپا می باشد اما استقبال
جوانان و نوجوانان بسیار کم است و بیشتر محل حضور
افراد سالخورده و کسانی است که با فعالیتهای سیاسی

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.