جمهوری آذربایجان

دانلود پایان نامه

3- زیارتگاه بش بارماق ( 5 انگشت – خضر زنده)
در مسیر باکو به قبا در کوه بش بارماق زیارتگاه خضر زنده را می توان مشاهده کرد. تاریخ این مکان به دوران پیش از اسلام بر می گردد. هیچ کس از تاریخ دقیق این مکان مقدس اطلاعی در دست ندارد. هر وقت کسی به تنگی و سختی در زندگی دچار می شده به این زیارتگاه پناه آورده و از او طلب یاری می کند. در یکی از افسانه ها آمده است که پنج برادر از طرف حضرت نوح در همین کوه ساکن شده بودند. برادر بزرگ ایشان که همان خضر می باشد دو تن از برادران کوچک خود به نامهای خضر نبی و خضر الیاس به دنبال آی شیرین به دریا می فرستد، بعد از گذشت 3 روز و نیامدن برادرانش چنین نفرینی در حق آنان می کند (ببینم که شما به سنگ تبدیل بشید).طبق روایات، دریایی که در مقابل این کوه قرار دارد و در میان آن دو تا سنگ دیده می شود همین 2 برادر هستند. حتی در ترانه های اعیاد نوروز نیز اسامی خضر زنده ، خضر نبی، و خضر الیاس در نزد مردم حفظ شده است. طبق روایات مردمی این مکان دو نام دارد که یکی قلعه ی چراغ و دیگری قلعه بش بارماق می باشد. طبق روایات پیمودن راه صعب العبور این کوه برای زیارت ، بر ثواب آن می افزاید.
4- زیارتگاه اصحاب کهف
یکی از مکان های مقدسی که درنخجوان وجود دارد غار اصحاب کهف می باشد. هر ساله دهها هزار نفر جهت زیارت به آنجا می روند.دیدگاههای موجود تاریخی به زندگانی اصحاب کهف اعتبار و محبوبیت دو چندان می بخشد.غار اصحاب کهف در شرق شهر نخجوان و در نزدیکی روستای حاچا پاراق قرار دارد.از شمال کوه جایی که غار وجود دارد شروع و تا جنوب کشیده می شود. کوههای اطراف اصحاب کهف از جمله کوههای خیلی مقدس بشمار می روند.کوه مقدس حاچا داغ یا ایلان داغی منسوب به طوفان نوح می باشد. زائرین سنگهای کوچک کنار راه را روی همدیگر جمع می کنند و همچنین سنگهای کوچک و ریز موجود در کنار زیارتگاهها را در جای مشخصی روی هم جمع می کنند. در جنت باغی و جنت بابی نیز این کار صورت می گیرد. زائرینی که برای زیارت اصحاب کهف به این مکان مقدس می آیند اطمینان دارند که این مکان و زیارت آن آنها را از پیری و دشمن در امان نگه خواهد داشت.
5- زیارتگاه علی آیاغی{قدمگاه حضرت علی (ع)}
زیارتگاه علی آیاغی در شهر آبشرون قرار
دارد. این زیارتگاه از نظر تاریخی با زیارتگاههای
دیگر متفاوت می باشد.مردم این منطقه و در
اسناد تاریخی جمهوری آذربایجان آمده است
که تاریخ این زیارتگاه به 1400 سال پیش یعنی
حوالی قرن 7.م بر می گردد. بنا به بعضی از
اسناد تاریخی این زمان مصادف با سفر حضرت علی (ع) به ایران ، من جمله آذربایجان و سواحل دریای خزر می باشد که در این سفر بعد از عبور از شهرهای ساحلی دریای خزر در این مکان توقف کرده اند. مقدس بودن این زیارتگاه نیزبدلیل حضورحضرت علی (ع) و ردپای اسب آن حضرت دراینجا است. بعدها توسط انسانهایی با اعتقاد به خدا و اسلام این مکان به عنوان زیارتگاه ساخته و احداث می شود.
شایان ذکر می باشد که پایه این زیارتگاه در اواخر قرن 17 گذاشته شده است. بعد از حمله بلژیکی ها به آذربایجان محدودیت های خاصی جهت برپائی زیارتگاهها و عبادت در آنها اعمال شده است. حتی در سال 1920 این زیارتگاه تخریب شده است. لکن دوباره در سال 1920 زیارتگاه علی آیاغی بازسازی شده و جهت استفاده مردم گشایش یافته است. بعد از سال 1991 با بودجه ای که از طرف دولت جهت بازسازی و بهسازی زیارتگاهها در آذربایجان اختصاص داده شده بود، این زیارتگاه نیز تعمیرات اساسی گردید.
6- زیارتگاه امامزاده گنجه (گوی امام)
این زیارتگاه در بخش شمالی گنجه که الان در 7 کیلومتری شهر گنجه واقع شده است، قرار دارد و تاریخ آن به قرون وسطی بر می گردد.ط بق اسناد موجود این امامزاده منسوب به قبر ابراهیم پسر امام محمد باقر(ع) می باشد که توسط سرگرد اسرافیل بیگ یادگارزاده در سالهای 79-1878 بنا شده است.در اطراف این زیارتگاه که با آجر ساخته شده است، مساجد کوچک، تکایا، کاروانسراها، منازل شیک و بناهای دینی احداث شده که اطراف آن مجموعه با سنگ و آجر حصار شده است.تاریخ دقیق احداث این مکان مشخص نیست.بنا به معماری های موجود در این مجموعه تقریبا زمان احداث زیارتگاه به اواخر قرن 14 و اوایل قرن 15 بر می گردد. زمان احداث مجموعه های اطراف آن نیز به قرن 17 بر می گردد. ارتفاع سقف زیارتگاه 12 متر، ارتفاع گنبد 7/2 متر و قطر آن 4/4 متر می باشد. این گنبد با کاشیهای آبی رنگی کاشی کاری شده بود.
7- زیارتگاه میر محسن آقا
یکی از زیارتگاههای اطراف باکو که شاید بیشتر از همه زیارتگاهها زائر داشته باشد زیارتگاه میر محسن آقا در شوولن می باشد. اشخاص منسوب به این زیارتگاه از نسل پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) می باشد. نسل دوم این زیارتگاه به امام حسین(ع) فرزند علی بن ابیطالب(ع) منسوب است. بعد ها نیز نسل آقا سید علی میر محسن زاده به آذربایجان مهاجرت می کنند. نسل میر محسن زاده ها از نسل امام حسین (ع) محسوب می شوند . این سید سالهای متمادی در ایچری شهر کوچه فردوسی منزل شماره 3 زندگی کرده است.در زمان حیات وی این مکان مقدس برایش جان پناهی شده بود.آقا سید علی در سن 67 سالگی درگذشته است.در حال حاضر محل دفن وی به زیارتگاه تبدیل شده است.در اوایل نامش بر روی سنگ قبرش حک شده بود ولی در حال حاضر یک مجموعه بزرگ در این مکان احداث می شود.در روی دیوارها و گنبد نامهای مبارک الله ، محمد ، علی و الله اکبر حک شده است. در وسط گنبد نیز کلمه الله اکبر مانند مدال طلا آویزان است. مسجدی جهت اقامه نماز آقایان بنا شده است. همچنین حوض آبی با دیوارهای 8 ضلعی احداث گردیده است.یک محل به نام قربانگاه در زیارتگاه موجود است.در طول ماه رمضان هر روزه سفره افطاری در این مکان برپا می گردد
در زیارتگاه پیر محسن آقا آثار فرهنگی ایرانی شیعی مشهود است. اصفهانی ها و یزدی ها در سال1382 شاهکار معماری اسلامی – ایرانی در این زیارتگاه خلق نمودند و امروزه هرچند با هجمه های تبلیغاتی سعی در دور نمودن مردم از دین را دارند اما شاهد این هستیم که مردم این منطقه نیز به ندای درونی شان لبیک گفته و روح خودشان را با تمسک جستن به ائمه اطهار وفرزندان آنها جلای الهی می دهند و با حضور خودشان خود و فرزندانشان در این منطقه با فرهنگ غنی اسلامی، ایرانی آشنا می شوند .
5-3. زیارت های مذهبی خارجی
تا قبل از حکومت کمونیستها هر ساله هزاران نفر از جمهوری آذربایجان به حج و دیگر اماکن مقدس برای زیارت عازم می شدند لکن بعد از حاکمیت شوروی مشکلات جدی در این مسیر بوجود آمد بطوریکه در طول سالهای 1958-1925 هر ساله فقط حدود 500-600 نفر جهت زیارت اماکن مقدس از جمله مکه ، کربلا و مشهد اعزام می شدند. در سال 1930 تعداد آذربایجانی هایی که جهت زیارت اماکن مقدسه به این اماکن اعزام می شدند کاهش چشمگیری یافت بطوری که هر ساله تعداد آنها به 15-10 نفر رسیده بود . در اواخر دوران حکومت شوروی شرایط تغییر نمود و امکان عزیمت به این اماکن سهل تر شد. در سال 1990 تعداد اعزام شوندگان به حج از کل شوروی سابق 1500 نفر بود که از آن تعداد 151 نفر زائرین آذربایجانی بودند. اعزام دینداران آذربایجان در دوران حکومت شوروی بر عهده شعبه بین المللی اداره روحانیون مسلمان قفقازبود.
بعد از استقلال همواره شاهد رشد تعداد زائرین آذری به کربلا ، مکه مخصوصاً مشهد مقدس بوده ایم که تعداد زائرین مشهد را بیش از 50 هزار نفر اعلام می کنند. تا سال 2009 اگر چه به جمهوری آذربایجان سهمیه 6000 نفر زائرین را داده بودند اما هیچ وقت این تعداد عازم نمی شوند در سالجاری5000 نفر برای زیارت عزیمت نمودند. هزینه زیارت حج از آذربایجان به مکه از طریق هواپیما 2100$ و با اتوبوس مبلغ 1320$ می باشد. دیندارانی که به قصد زیارت حج به مکه می روند ، مسیر خود را به گونه ای تنظیم می کنند تا از سوریه نیز عبور کنند و از زیارتگاههای این کشور نیز فیض ببرند. قبل از سال 1386 زائران خانه خدا از ایران به ترکیه و سوریه و سپس وارد عربستان می شدند اما بدلیل مشکلات ایجاد شده در گمرکات ایران و نیز بعضی از اغراض سیاسی ، از سال 1387 مسیر گرجستان را جایگزین ایران نموده اند.
سالانه بیش از 200 هزار نفر از مردم مسلمان جمهوری آذربایجان برای زیارت مشهد مقدس وارد جمهوری اسلامی ایران می شوند. زیارت مشهد از یک طرف بدلیل نزدیکی به ایران و از طرف دیگر پائین بودن هزینه های رفت و آمد و همچنین قرابت تاریخی و فرهنگی مورد توجه بیشتر مردم این کشور می باشد. دینداران این کشور اگرچه با دیدگاههای ضد ایرانی القاء شده در کشور خود وارد ایران می شوند، اما با چشمان گریان به کشور خود برمی گردند.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.