حسابرسی اعمال

دانلود پایان نامه

141
151
161
171
فلسفه قیامت
ویژگی قیامت
شاهدان قیامت
وصف حال گمراهان در قیامت
حسابرسی اعمال
نموداربخش 2-1-1: نقاط تلاقی خطوط فرعی
2-1-7- بررسی خط ارتباطی هفتم؛ « قیامت»
آیات ( 1-10-13-14-18-29-30-31-37-38-39-40-41-42-46-55-56-57-69-70-74-77-87-93-95-96-97-100-102-109-111-114-115-119-120-122-123-124-131-134-138-140-141-144-145-146-147-150-151-152-161-162-168-169-170-172-173-) مربوط به این موضوع می باشند که خود به 5 دسته اصلی تقسیم می شوند؛فلسفه قیامت، ویژگی قیامت، شاهدان قیامت، وصف حال گناهکاران در قیامت، حسابرسی اعمال.
2-1-7-1- فلسفه قیامت
آیه 87 (اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ) و 172 (فَسَیَحْشُرُهُمْ إِلَیْهِ جَمِیعاً )، به جمع شدن همه مردم در قیامت اشاره کرده، همانطور که در آخر سوره«مریم» آیه 93 تا 95 نیز اشاره به این حقیقت شده که تمام بندگان خدا اعم از ساکنان زمین و ساکنان کرات دیگر همه در یک روز مبعوث مى‏شوند. آیه 141 (فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ ) به فلسفه و هدف از جمع کردن مردم در آن روز که قضاوت خداوند در میان ایشان است اشاره کرده است.
2-1-7-2- ویژگی قیامت
تعبیر به (لا ریب فیه) در آیه 87 ( اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ لَیَجْمَعَنَّکُمْ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ لا رَیْبَ فِیهِ وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِیثاً ) ویژگی مهم قیامت را که قطعی و مسلم بودن تحقق آن می باشد یاد آوری کرده است.
2-1-7-3- شاهدان قیامت
آیه 41 (فَکَیْفَ إِذا جِئْنا مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ بِشَهِیدٍ وَ جِئْنا بِکَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِیداً ) به مسئله شهود و گواهان رستاخیز اشاره کرده است. رسول6یکی از شاهدان بر اعمال امت خویش است که در قیامت گواهی می دهد. کلمه« هؤلاء» اشاره به مسلمانان داردهمانطور که در تفسیر مجمع البیان و چند تفسیر دیگر آمده است.
در روز قیامت گواهانى عادل، شاهد اعمال انسان هستند که نمى‏توان در شهادت آنها خدشه کرد و شهادت آنها را از تاثیر، انداخت. این گواهان، پیامبران و معصومان و نویسندگان اعمال و اعضاى بدن و مکان و زمان مى‏باشند. در بعضی از آیات به این نکته اشاره شده است. (وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّهً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ)( بقره/ 143)، (ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ) (ق/ 18)، (إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا ) (اسراء/ 36)، (یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُونَ) (نور /24)، نظیر این مضمون در چند آیه دیگر قرآن نیز هست از جمله نحل/ 89، و حج 87.
آیه 159 نیز به شاهد بودن حضرت عیسی7بر امت خویش در قیامت اشاره کرده است (وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلاَّ لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَ یَوْمَ الْقِیامَهِ یَکُونُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً ). به این موضوع در آیات دیکری نیز اشاره شده است (ما قُلْتُ لَهُمْ إِلَّا ما أَمَرْتَنِی بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّی وَ رَبَّکُمْ وَ کُنْتُ عَلَیْهِمْ شَهِیداً ما دُمْتُ فِیهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّیْتَنِی کُنْتَ أَنْتَ الرَّقِیبَ عَلَیْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهِیدٌ).
2-1-7-4- وصف حال گناهکاران در قیامت
هنگامی که کافران و آنها که با فرستاده پروردگار به مخالفت برخاستند، دادگاه عدل خدا را مى‏بینند و شهود و گواهان غیر قابل انکارى در این دادگاه مشاهده مى‏کنند، آن چنان از کار خود پشیمان مى‏شوند که آرزو مى‏کنند کاش خاک بودند و با خاکهاى زمین یکسان مى‏شدند. این حقیقت در آیه 42بیان شده است (لَوْ تُسَوَّى بِهِمُ الْأَرْضُ وَ لا یَکْتُمُونَ اللَّهَ حَدِیثاً) و این تعبیر همانند تعبیرى است که در آخرین آیه سوره نبا آمده است (وَ یَقُولُ الْکافِرُ یا لَیْتَنِی کُنْتُ تُراباً) .
2-1-7-5-حسابرسی اعمال

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.