خرده فروشی غیر فروشگاهی:

علیرغم اینکه اکثر کالاها و خدمات توسط فروشگاه ها به فروش می رسند خرده فروشی غیر فروشگاهی رشدی بیش از خرده فروشی فروشگاهی داشته است. خرده فروشی غیر فروشگاهی هم اکنون 14 درصد تمام خریدهای مصرف کنندگان را به خود اختصاص داده است. خرده فروشی غیر فروشگاهی شامل بازاریابی مستقیم، فروش مستقیم و فروش اتوماتیک است.

بازاریابی مستقیم: در بازاریابی مستقیم برای تأثیر بر مصرف کنندگان از وسایل مختلف ارتباط جمعی استفاده می شود. در این نوع بازاریابی معمولا از مصرف کنندگان انتظار واکنش مستقیم می رود. اشکال جدید بازاریابی مستقیم شامل بازاریابی از راه دور، بازاریابی مستقیم از طریق رادیو و تلویزیون و بازاریابی الکترونیکی است.

فروش مستقیم: فروش مستقیم یا فروش خانه به خانه که از یکصد سال پیش آغاز شده، هم اکنون به یک صنعت عظیم تبدیل شده است. در حال حاضر بیش از 600 شرکت محصولات خود را در منازل، ادارات یا از طریق مهمانی های فروش خانگی می فروشند. در این نوع فروش مصرف کننده بسیار راحت است، و توجه خاصی به وی می شود. اما این روش هزینه های پرسنل فروش بالا دارد و این امر موجب افزایش قیمت فروش کالا می شود.

فروش اتوماتیک: در این روش برای فروش از ماشین های فروش اتوماتیک استفاده می شود که درهمه جا قابل نصب است و تنها ایراد آن هزینه بالای نصب و راه اندازی این دستگاه ها است.

در نهایت اینکه با وجود گسترش انفجار آمیز خرده فروشی ها در اینترنت، مغازه های سنتی که با آجر ساخته شده اند، کماکان مشتریان را می پذیرند، زیرا این دسته از مشتریان می خواهند پیش از خرید، اجناس را ببینند و مورد بررسی قرار دهند.

مطالعات انجام شده در زمینه خرده فروشی نشان می دهد این صنعت در کشورها و فرهنگ ها گونه های مختلفی دارد. مثلا درایالات متحده خرده فروشی ها اغلب بصورت سوپرمارکت، فروشگاه خرده فروشی هایپرمارکت وجود دارد. همچنین خرده فروشی غیر فروشگاهی هم اکنون 14 درصد تمام خریدهای مصرف کنندگان را به خود اختصاص داده است.(http://euromonitor.com/Retailing_in_the_US)

در ایران خرده فروشی اغلب به صورت سوپرمارکت، فروشگاه های راحت (خواربارفروشی)، فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف وجود دارد و خرده فروشی غیر فروشگاهی تنها 3 درصد خریدهای مصرف کنندگان را شامل می شود .(صمدی، 1380)

 

 

Written by