دوره های آموزشی

دانلود پایان نامه

همان طور که قبلا نیز ذکر شد سازمان موساد آموزش نیروهای ساواک را بر عهده داشت. این دوره های آموزشی گاه در ایران و گاهی در اسرائیل برگزار می شد. به عنوان مثال می توان یکی از دوره های آموزشی را که در آبان ماه 1355 و در اسرائیل برگزار شد نام برد، این دوره یکی از دوره های ضد اطلاعات بود و محتوای آموزش های آن شامل موضوعات ذیل می شد:
«1- تشکیلات سیاسی و اداری شوروی، 2- موقعیت شوروی در چارچوب روابط داخلی کشورهای بلوک شرق، 3- موقعیت سرویس های امنیتی در تشکیلات سیاسی اروپای شرقی، 4- نظریات و مطامع سرویس های شوروی، 5- تصویری از یک رهبر عملیات اروپای شرقی، 6- تشکیلات سازمان های امنیتی اروپای شرقی، 7- اقتصاد شوروی، 8- چین و خاورمیانه، 9- کشمکش اعراب و خاورمیانه و اثر آن در خاورمیانه، 10- روانشناسی عملی از نقطه نظر اداره ی منبع.»
موارد فوق مشخص می کند که احساس خطر ایران و اسرائیل از شوروی کاملا ریشه در نگرانی های آمریکا دارد چرا که با توجه به جنگ سرد، آمریکا باید به صورت کامل متحدان خود در منطقه را در برابر شوروی تقویت می کرد.
یکی از موارد گسترده ی همکاری بین سازمان امنیتی ایران و موساد مربوط به کشورهای عربی و مخصوصا فلسطین می شد، چرا که ایران و اسرائیل هر دو از شیوع تفکرات انقلابی و تجدید نظر طلبانه نگران بودند، مخصوصا اسرائیل حساسیت ویژه ای نسبت به تحرکات فلسطینیان داشت، به همین دلیل همکاری های موساد و ساواک در این زمینه بسیار زیاد بود. برای نمونه به دو سند که در همین زمینه است در ذیل اشاره می کنیم.
«سند شماره 10
[ درخواست موساد از ساواک در مورد صحت خبر دست گیری اعضای سازمان های چریکی فلسطین در ایران.] 26 دسامبر 1970
طبق بعضی از گزارشات واصله، مقامات ایرانی اخیرا افرادی را که در الفتح عضویت داشته و یا درصدد وابستگی به این سازمان یا سازمان های خرابکار فلسطین بوده و نیز درصدد ایجاد شعبه در ایران بوده اند دستگیر نموده اند.
در صورت صحت مطلب فوق هرگونه توضیح و اطلاعی موجب امتنان خواهد شد. [مهر:] سری
سند شماره ی 11
[دستگیری ایرانیان وابسته به سازمان های چریکی فلسطین و درخواست ساواک از موساد، در مورد شناسایی و معرفی ایرانیان همکار با سازمان های چریکی فلسطین.]
عطف به یادداشت مورخه ی 26 دسامبر 1970
درباره ی : دستگیری اعضای سازمان آزادی بخش فلسطین:
اخیرا تعدادی از ایرانیان افراطی مقیم کشور که درصدد بودند با سازمان های خرابکار فلسطین تماس برقرار ساخته و به نفع آن ها اقداماتی به عمل آورند در ایران دستگیر شده و پس از محاکمه به مجازات قانونی خواهند رسید. لیکن پاره ای از اطلاعات واصله از کشورهای اروپایی و آمریکایی حاکی است که تعدادی از ایرانیان مقیم آن کشورها که متمایل به عقاید مارکسیستی هستند، به منظور برقراری ارتباط با سازمان الفتح و سازمان های مشابه، به تکاپو افتاده و تعدادی از این افراد نیز در اردوگاه های نظامی به فراگیری تعلیمات چریکی (به منظور مقابله با دولت اسرائیل و احتمالا به کاربردن این روش ها در ایران) اشتغال دارند، که متاسفانه نام و مشخصات این گونه افراد برای سازمان ما روشن نیست، با توجه به این مسایل و نظر به این که فعالیت ایرانیان در این گونه موارد، هم از نظر آن سرویس و هم از نظر ما قابل توجه است و در صورت شناسایی افراد مذکور، امکان ضربت زدن و جلوگیری از اقدامات آنان ممکن است وجود داشته باشد. علی هذا چنان چه توسط سرویس شما امکانات استخدام یک منبع فراهم گردد و یا آن که هرگونه خبری در مورد ایرانیانی که با سازمان های چریکی فلسطین همکاری یا وابستگی دارند، به ما داده شود موجب کمال امتنان خواهد بود.»
ب) ایران و رژیم صهیونیستی بعد از انقلاب اسلامی
مواضع ایران در قبال رژیم صهیونیسستی (1368-1357) :
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تغییرات اساسی و ژرفی در عرصه ی منطقه ی خاورمیانه و جهانی ایجاد شد. در عرصه ی سیاست خارجی کشور نیز تغییرات بنیادینی به وجود آمد. عمیق ترین این تغییرات را در قبال رژیم صهیونیستی شاهد هستیم. با پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به دیدگاه های اسلامی و انقلابی، ایران رابطه ی خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد و اعلام نمود که دیگر این رژیم را به رسمیت نمی شناسد و در پی آن سفارت این رژیم در تهران را به مبارزان فلسطینی تحویل داد.
نگاه انتقادی رهبران انقلاب اسلامی و دشمنی با رژیم صهیونیستی ریشه در آموزه های دینی دارد چرا که «در مکتب و ایدئولوژی اسلامی، قوم یهود که به پافشاری و عصبیت معروف هستند، به عنوان دشمن ترین افراد نسبت به گروه مومنان معرفی شده اند چنان که خداوند درباره ی آن ها در مقام بیان یک قاعده ی کلی می فرماید: “لتجدن اشد الناس عداوه للذین آمنوا الیهود و الذین اشرکوا” مائده- 82 به تحقیق به این حقیقت خواهی رسید که دشمن ترین مردم نسبت به مسلمانان یهود و مشرکان می باشند»
با توجه به همین مبانی قرآنی امام خمینی قبل از انقلاب اسلامی به مبارزه با اسرائیل و صهیونیسم جهانی که می توان گفت شکل مدرن و امروزی قوم یهود در قالب یک رژیم و سازمان می باشد؛ برخاست و پس از انقلاب اسلامی نیز امام خمینی بیش از پیش بر لزوم مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید می کردند. اصولا امام مقابله با صهیونیسم جهانی را در زمره ی اولین و مهم ترین اهداف و رسالت های جهانی انقلاب اسلامی ایران قرارداده بودند. به طوری که در ا بتدای پیروزی انقلاب اسلامی، در مورد رژیم صهیونیستی چنین گفتند: « من نزدیک به بیست سال است که خطر صهیونیسم بین الملل را گوشزد نموده ام و امروز خطر آن را برای تمامی انقلابات آزادی بخش جهان و انقلاب اخیر اسلامی ایران، نه تنها کمتر از گذشته نمی دانم که امروز، این زالوهای جهان خوار با فنون مختلف برای شکست مستضعفان جهان قیام و اقدام نموده اند. ملت ما و ملل آزاد باید در مقابل این دسیسه های خطرناک با شجاعت و آگاهی ایستادگی کنند.»
باید گفت بدون تردید« مسئله ی فلسطین و اشغال بیت المقدس توسط صهیونیست ها یکی از مهم ترین مسائل جهان اسلام در قرن بیستم بوده است. استعمارگران با فراهم آوردن شرایط تاسیس رژیم صهیونیستی در قلب دنیای اسلام، برنامه ای جز مهار و کنترل مسلمانان نداشتند چراکه اسلام به عنوان یک نیروی بالقوه ی تهدید کننده برای منافع استعمار و امپریالیسم، باید به نحوی مهار می گشت.»
این موضوع که اسرائیل عامل دست غرب در جهان اسلام است؛ مورد اذعان سردمداران رژیم صهیونیستی نیز می باشد به طوری که «دیوید بن گوریون می گوید: اسرائیل برج دیده بانی غرب در خاورمیانه بین کشورهای اسلامی است.»
با توجه به این مسائل اعتقادی و سیاسی و این که رژیم صهیونیستی دست به کشتار گسترده ی مردم فلسطین زده بود و از طرفی از زمان طرح کمپ دیوید به این سو زمزمه های سازش با اسرائیل در بین حکام عرب افزایش یافته بود، امام خمینی با درایت خود، دست به ابتکار جالبی می زنند و در جهت زنده نگهداشتن فلسطین و آرمان آزادی این سرزمین اسلامی، اعلام می کنند که جمعه ی آخر ماه مبارک رمضان به عنوان” روز قدس” نامگذاری گردد. متن پیام امام خمینی در این باره به شرح ذیل می باشد:« بسم الله الرحمن الرحیم
من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نموده ام که اکنون این روزها به حملات وحشیانه ی خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانه ی ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنیم آخرین جمعه ی ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده ی سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نماید. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
روح الله موسوی الخمینی 17/5/1358»
همچنین امام خمینی در جایی دیگر اعلام می دارند که روز قدس روزی است که حق از باطل تشخیص داده می شود و روز قدس را روز مقابله ی مستضعفین با مستکبرین می دانند. متن گفته های امام به شرح ذیل است:
«بسم الله الرحمن الرحیم

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.