روزنامه اطلاعات

دانلود پایان نامه

ـ در تابستان ۱۳۴۸ شمسی، میرزا خلیل نامه سرگشاده‌ای تحت عنوان «فتح بی‌غرور» به ریچارد نیکسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده نگاشت و ضمن تبریک. فتح کره ماه و تحقق وعده قرآن، از وی خواست که به شکرانه‌ی این‌که این فتح آسمانی در زمان خدمت او انجام پذیرفته‌است، اولاً به گرسنگان و آوارگان جهان عموماً و ثانیاً به خصوص به دو میلیون مسلمان آواره‌ی عرب در خاورمیانه که بیست سال است آواره و دربدرند، اجازه دهد بر سر خانه و لانه و آشیانه خود برگردند تا فتح دژ آسمان، فتحی همه جانبه باشد.
ـ در سال ۱۳۵۳ شمسی، نامه‌ای به امضای اسقف اعظم فرانسوا ابومخ دبیر امور غیرمسیحیان واتیکان توسط سفیر واتیکان در تهران و سرپرست کلیساهای کاتولیک ایران، در مسجد فخرالدوله تهران به میرزا خلیل تسلیم شد. در این نامه، دوازده سئوال فلسفی از وی استعلام و استفسار گردیده بود. متن کامل فارسی پرسش‌ها و پاسخ‌ها به صورت نظم در کتابی تحت عنوان «افق قاب قوسین، سروش قدسی» منتشر گردیده ‌است.
ـ در شروع انقلاب اسلامی، میرزا خلیل به همراه سید محمود طالقانی در راهپیمایی عظیم روز تاسوعا برای دستیابی به اهداف و شعارهای انقلاب مردم یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» شرکت نمود. در شهریور ۱۳۵۹ پس از آغاز جنگ توسط دولت صدام حسین و حمله نظامی به «خاک مقدس وطن»، میرزا خلیل با نوشتن مقاله مبسوطی در روزنامه اطلاعات تحت عنوان «این ننگ را عرب بکجا می‌برد؟» از موضع برحق ایران مشروحاً دفاع نمود.
درگذشت: میرزا خلیل در غروب روز پنجشنبه ۱۹ مهرماه ۱۳۶۳ پس از دو سال بیماری، در منزل مسکونیش در تهران درگذشت و در قم در جوار آرامگاه فاطمه معصومه بخاک سپرده شد.
برگرفته از کتاب: اثرآفرینان (جلد اول)
(1405 ـ 1317 ق)، فقیه، اصولى و استاد. در کمره، از توابع خمین، به دنیا آمد. پس از کسب علوم مقدماتى در جاپلق، به خوانسار رفت و در محضر آخوند ملا محمد بیدهندى و سید على اکبر بید هندى و آقا سید احمد جاده‏اى تلمذ کرد. در 1337 ق به سلطان‏آباد (اراک) رفت و از شاگردان نخست آیت‏الله حایرى گشت و علم فقه و اصول را در خدمت حاج شیخ عبدالغنى و حاج شیخ عباس ادریس‏آبادى آموخت، و نزد سایر اساتید علوم عقلى و ریاضى و اخلاق را فراگرفت. در 1340 ق ساکن قم شد. و به افاده و استفاده مشغول گشت، و از درس میرزا على اکبر حکمى یزدى بهره گرفت و «اسفار» را نزد آیت ‏الله رفیعى قزوینى و حدیث را از محدث قمى و شیخ آقا بزرگ تهرانى و آیت ‏الله شیخ محمد رضا مسجد شاهى اصفهانى و آیت‏ الله سید محسن جبل عاملى و اخلاق و عرفان را نزد آیت ‏الله حاج میرزا جواد آقا ملکى تبریزى تکمیل کرد و اجازه‏ى اجتهاد و نقل حدیث از استادان خود گرفت. از این زمان به حاج میرزا خلیل مجتهد معرف شد و خود به تدریس «کفایه» و «مکاسب» و اصول فقه و معقول و هیئت و هندسه پرداخت.
او از مدرسین معقول و منقول حوزه و دانشگاه بود و مدت‏ها به تدریس «تفسیر»‌ى که بر قرآن نوشته بود اشتغال داشت. دکتر خزائلى، آیت‏الله طالقانى، آیت ‏الله کاظم گلپایگانى، حجه الاسلام انصارى قمى و حجه ‏الاسلام تربتى از شاگردان وى بودند. در 1354 ق در رابطه با مسأله کشف حجاب دستگیر و زندانى و پس از یک ماه آزاد شد. آیت‏اللَّه کمره‏اى در 1371 ق، به همراه آیت ‏الله سید محمود طالقانى و آیت ‏الله سید رضا زنجانى و سید صدرالدین بلاغى به پاکستان دعوت و در کراچى، به ریاست مؤتمر عالم اسلامى انتخاب شد. در 1379 ق با همین سمت به بیت‏المقدس رفت و به دستور آیت ‏الله بروجردى با شیخ محمد شلتوت، رئیس دانشگاه الازهر، درباره‏ى اتحاد اسلامى دیدار و گفتگو کرد. در 1395 ق، پاپ پل ششم، پیشواى کاتولیک‌هاى جهان، توسط سفارت واتیکان در تهران، دوازده مشکل کلامى را از وى استعلام نمود و پاسخ ایشان به فرانسه ترجمه و ارسال شد.
از آیت‏ الله کمره‏اى در حدود هفتاد اثر به جاى مانده است از جمله: شرح «نهج ‏البلاغه»، در بیست و سه جلد؛ «عنصر شجاعت»، در هفت مجلد؛ «افق وحى»؛ «افق اعلى»؛ «ملکه اسلام»؛ «على و الزهراء»؛ «قبله اسلام»؛ تفسیر «سوره‏ى نور»؛ «آثار مقدس، احادیث و اخبار اسلام»؛ «علم الحدیث و طبقه الکبرى»؛ «اسرار حج»؛ «بیت‏المقدس و تحول قبله»؛ «مادر، وظائف زن در اسلام». حاج میرزا خلیل کمره‏اى دامت برکاته از علماء و حکماء و دانشمندان و نویسندگان طراز اول تهران است که در خیابان زرین نعل ساکن و در مسجد معروف فخرالدوله واقع در دروازه شمیران اقامه جماعت و ترویج دین و تفسیر قرآن مبین نموده و تنویر افکار و قلوب ارادتمندان و دانش جویان و حقیقت طلبان را مى‏نمایند.
در سال 1317 قمرى برابر 1276 شمسى در جنوب جلگه کمره که بسیار حاصلخیز و پر برکت و از قدیم مسکن شیعیان خالص بوده در بلد کوهستانى و سرچشمه رودخانه‏ها چشم بجهان باز کرده و پس از پرورش در آن هواى آزاد و تحصیل علوم ابتدائى و مقدماتى براى کسب علوم عالیتر مجبور به هجرت از وطن شده و براى ادامه تحصیلات خونسار را که یکى از زیباترین مناطق کوهسارى بشمار مى‏رود انتخاب نموده و در آنجا از محضر یکى از اوتاد زمان بنام آخوند ملا محمد بید هندى علاوه بر تحصیل مقدمات و فنون علم و قرائت قرآن از پارسائى و وارستگى محضر آن مرد روحانى بیش از پیش استفاده نموده و در سال 1337 قمرى با فوت مرحوم آخوند بید هندى براى ادامه تحصیلات نزد مجتهد بزرگوار حاج سید على اکبر بیدهندى و آسید احمد جاده‏اى رهسپار شده و از محضر آن دو عالم ربانى استفاده شایان نموده و در نوروز همان سال به کمره برگشته و در سن بیست سالگى تأهل اختیار کرده و براى تحصیلات بیشترى به شهرستان اراک که مرکز علم و دانش بوده آمده و مشغول ادامه تحصیل شده و سه سال تمام در اراک علوم فقه و اصول را در خدمت حاج شیخ عبدالغنى و حاج شیخ عباس ادریس‏آبادى و مقدارى حکمت و فلسفه را نزد آقاى سید محمد بروجردى و هم چنین درس خارج را در سال 1340 قمرى از محضر مرحوم آیت ‏الله العظمى حاج شیخ عبدالکریم یزدى تلمذ نموده و در نوروز آن سال که آن مرحوم به قم مهاجرت و تشکیل حوزه دادند بنا بر دعوت آن مرحوم با قافله‏اى از طلاب کاروانى تشکیل و با وسائل آن روز به قم رهسپار شده و اقامت نمودند.
در آن موقع استاد فسلفه و حکمت قم مرحوم حاج میرزا على اکبر یزدى مدرس و همدرس مرحوم فیلسوف شهیر میرزا جهانگیر خان قشقائى که در عصر خود بى نظیر بوده، دوره فلسفه و حکمت حاجى سبزوارى و فلسفه عالى صدر المتألهین و دوره ریاضیات را نزد حکیم مزبور فراگرفته و نیز دو دوره درس اصول و یکدوره درس خارج فقه را در حوزه مرحوم آیت‏ الله حایرى یزدى تلمذ نموده و این دروس بالغ بر چهارده سال که در قم اقامت داشتند ادامه داشت و طرز اصول اصحاب سامرا را به وسیله آیت ‏الله حایرى و اصول اصحاب نجف را به وسیله دیگران مانند آیت ‏الله میرزا سید على یثربى کاشانى فراگرفته و از مقایسه بین دو طرز اصول و تکمیل فلسفه و معقول و غور در مباحث عقلى که پیش آمده بود لذت وافرى مى‏بردند. متعاقب آن به تدریس کفایه و مکاسب و اصول فقه و معقول و همچنین به تدریس هیئت و هندسه مشغول بودند. در سال 1354 ق که غائله تغییر لباس پیش آمد ایشان تبعید به تهران شده و حدود یک ماه زندانى شده آنگاه بقید توقف در تهران آزاد گردیده و تاکنون چهل سال است که در عاصمه تشیع بخدمات دینى و روحى اشتغال دارند.
در سال 1367 ق به مکه معظمه مشرف شده و در سال 1371 ق به دعوت شعوب المسلمین پاکستان بکراچى رفته و در آن حفله و کنفرانس بزرگ اسلامى بیاناتى ایراد نموده که موجب اعجاب همگى گردیده و نیز سفرى به بیت المقدس نموده و در مؤتمره اسلامى آنجا شرکت کرده و هم در کنگره اسلامى حجاز و مکه معظه دعوت شده در تمام این مراحل نداء شیعه را که مغز و لب و حقیقت اسلام است ظاهر نموده و اثرات عمیقى در روح دانشمندان مسلمین گذارده است. نگارنده گوید: علامه کمره‏اى از دانشمندان بزرگواری است که به سهم خود خدمات بسیار ارزنده از راه بیان و قلم به عالم اسلام نموده است. تألیفات و تصنیفات آموزنده‏اى شاهد این گفتار و گواه این مدعا است و فهرست آن در رساله‏ى جداگانه‏اى بطبع رسیده با شرحى از کتب مفیده آن جناب که اسامى آن‌ها را مى‏نگارم: 1ـ کتاب افق وحى 2ـ کتاب افق اعلى نگاهى بچهره محمد و على ‘ 3ـ على و الزهراءـ سرچمشه آب حیات 4ـ ملکه اسلام فاطمه زهراء ÷ 5ـ ترجمه قصیده النبى محمد | 6ـ نهج‏البلاغه السماء و العالم آسمان و جهان 7ـ نهج‏البلاغه و جنگ 8ـ پیام میلاد امیرالمومنین × بسلاطین اهل قبله 9ـ کتابى بقلم امیرالمؤمنین × 10ـ نامه کودک در مسجد 11ـ محنت اسلام 12ـ عنصر شجاعت یا هفتاد و دو تن و یک تن جلد اول 13ـ جلد دوم عنصر شجاعت 14ـ جلد سوم عنصر شجاعت 15ـ جلد چهارم عنصر شجاعت (مسلم بن عقیل) 16ـ چند مرحله از زندگانى امام حسین 17ـ تاج مأمون‏الرشید 18ـ مجلس مباحثه امام رضا × با عمران صابى 19ـ فلسفه غیبت امام زمان #20ـ امامزاده عبداللَّه × در رى 21ـ شرح حال محمد بن ابى‏بکر 22ـ پیام ایران بنجد و حجاز و مصر 23ـ امناء الهى در کتاب سلمان فارسى و ابوذر غفارى 24ـ خواب دیدن ائمه اطهار ^ 25ـ قبله اسلام کعبه یا مسجدالحرام 26ـ بیت المقدس و تحول قبله 27ـ آفاق کعبه 28ـ پنج رساله در حج و قبله 29ـ نهیب پیغمبر | بملوک و امراء و فقهاء علماء از خیف منى 30ـ کلید امن جهان 31ـ کلید امن دنیا 32ـ رساله مناسک و مسائل حج و عمره 33ـ ندائى از سرزمین بیت المقدس 34ـ اجتماع پیرامون خانه تقدیس 35ـ اسرار حج 36ـ تفسیر سوره نور 37ـ نداى اذان و ثواب آن بفارسى 38ـ دروس متون احادیث 39ـ الحدیث عند الشیعه تا تاریخ تدوین حدیث 40ـ تصحیح تفسیر دانشگاه (بفارسى) 41ـ غروب آفتاب در اندلس 42ـ کتاب مادر 43ـ مقدمه مواقع النجوم 44ـ تحشیه رساله لقاء اللَّه 45ـ تصحیح و تحشیه مراقبات السنه 46ـ من روح الفرج بعد الشده (بعربى) 47ـ مقاله در سالنامه نور دانش سال 1326 تحت عنوان اسرار موت و حیات 48ـ آثار مقدس احادیث و اخبار اسلام 49ـ على × و آل‏محمد | 50ـ آل رسول‏اللَّه 51ـ رابطه عالم اسلامى بزبان فارسى در جواب علماء کردستان 52ـ رابطه عالم اسلامى قبس من ولاء على × بزبان عربى 53ـ آراء ائمه الشعیه الامامیه فى الغلاه.
آثارى که آماده طبع است: 1ـ جلد پنجم عنصر شجاعت 2ـ جلد دوم قبله اسلام 3ـ جلد دوم افق اعلى 4ـ تفسیر تعدادى از سور قرآن 5ـ جلد دوم سرچشمه آب حیات 6ـ جلد دوم افق وحى 7ـ جلد دوم دروس متون احادیث 8ـ پیام بلال حبشى مولاى رسول خدا | از با کعبه بسیاهان جهان 9ـ ترجمه کتاب الاسلام على مفترق الطرق. معظم له داراى فرزندان برومندى مى‏باشند که در میان آنان دانشمند معظم و فاضل برومند جناب آقاى حاج میرزا محمدحسن ناصر آقاى کمره‏اى بفضل و تقوا و اطلاعات عمیقى موصوف و بیشتر امور والد ماجدش بدست با کفایت و نظر صائب او انجام مى‏گیرد. عالم ربانى. تولد: 1317(1276 ق.)، کمره از توابع اراک. درگذشت: 19 مهر 1363، تهران. آیت‏الله خلیل کمره‏اى بعد از تحصیل علوم ابتدایى و مقدماتى براى کسب علوم عالى‏تر به خوانسار رفت و نزد آخوند ملا محمد بیدهندى مقدمات و متون علم قرائت قرآن را فراگرفت. با فوت ملا محمد بیدهندى به نزد سید على‏اکبر بیدهندى و سید احمد جاده‏اى رفت و به تحصیل علوم پرداخت شد. در سال 1337 ق. به حوزه‏ى علمیه‏ى اراک (مدرسه‏ى سپهدار) که توسط آیت‏الله عبدالکریم حائرى یزدى تأسیس گردیده بود ملحق شد و جزو اولین شاگردان حوزه‏ى علمیه‏ى وى بود. سه سال تمام فقه و اصول را نزد شیخ عبدالغنى و شیخ عباس ادریس‏آبادى و مقدارى حکمت و فلسفه را نزد سید محمد بروجردى و درس خارج را در سال 1340 ق. نزد آیت‏الله حائرى یزدى تلمذ نمود. در سال 1339 ق. از حوزه‏ى علمیه‏ى اراک به همراه آیت‏الله عبدالکریم حائرى یزدى مؤسس حوزه‏ى علمیه‏ى قم، به قم منتقل شد و در آنجا ساکن شد و به تحصیل سطوح و فقه و اصول پرداخت در درس خارج آیت‏الله عبدالکریم حائرى یزدى نیز حاضر مى‏شد و معقول را نیز نزد آقا میرزا على‏اکبر یزدى معروف به «حکیم» تلمذ مى نمود پس از وفات آقا میرزا على‏اکبر حکیم الهیات به معنى اخص اسفار را با حضرت امام خمینى & مذاکره‏ى بینابین داشتند و همچنین مقدارى خارج فقه جواهر را با حضرت امام & و آیت‏الله میرزا عبدالله تبریزى مذاکره مى نمود. اساتید دیگر وى عبارتند از: آیت‏الله ملکى تبریزى و آیت‏الله اصفهانى و آیت‏الله محدث قمى و علامه عاملى. آیت‏الله کمره‏اى سپس در قم به تدریس سطوح و تفسیر و فسلفه پرداخت.
آیت‏الله کمره‏اى در سال 1341 ق، به سبب مخالفت با کشف حجاب، به دستور رضاشاه دستگیر و زندانى شد و سپس در تهران نفى بلد گردید. در سال 1371 ق. در کراچى به ریاست مؤتمر اسلامى انتخاب گردید و بار دیگر در سال 1379 ق. در مؤتمر اسلامى اردن شرکت کرد. در پایان مؤتمر به اشاره‏ى آیت‏الله سید حسین بروجردى همراه آیت‏الله مرتضى طالقانى براى تشکر از شیخ محمود شلتوت، مفتى اهل سنت و رییس جامع‏الازهر، درباره‏ى فتواى ایشان در به رسمیت شناختن مذهب تششیع، به قاهره رفت و با شیخ شلتوت دیدار و گفتگو کرد. در سال 1385 ق. در مکه در مؤتمر عالم اسلامى شرکت کرد و به ریاست مؤتمر برگزیده شد. آیت‏الله کمره‏اى در سال 1349 در هزاره‏ى شیخ طوسى درباره مقام علمى شیخ طوسى ایراد کرد. آیت‏الله کمره‏اى در شروع انقلاب اسلامى همگام با مردم حرکت نمود و در راهمپیمایى تاسوعاى 1375 به اتفاق آیت‏الله طالقانى شرکت جست. پس از حمله عراق به ایران با نوشتن مقاله «عرب این ننگ را به کجا مى برى؟»، در روزنامه‏ى، «اطلاعات» به حمایت از موضع به حق ایران برخاست.
آیت‏الله کمره‏اى در دوره‏ى دکتراى دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس مى‏نمود. از آثار وى مى‌توان به این عنوان‏ها اشاره کرد: تفسیر سوره‏ى نور (در دو مجلد)؛ عنصر شجاعت یا هفتاد و دو تن و یک تن (در تراجم شهداى کربلا، چهار جلد)؛ شرح نهج‏البلاغه؛ نهج ‏البلاغه السماء و العالم آسمان و جهان؛ نهج ‏البلاغه و جنگ؛ ملکه اسلام فاطمه زهرا؛ نوید اسلام؛ نداى اذان و احادیث استحباب آن؛ مادر و وظیفه زن در اسلام؛ فتح مکه غروب آفتاب در اندلس؛ اسرار حج؛ قبله اسلام کعبه یا مسجدالحرام؛ یک دوره کامل تفسیر قرآن؛ افق وحى؛ افق اعلى؛ نگاهى به چهره محمد ’ و على ×؛ على و الزهزاء سرچشمه‏ى آب حیات؛ ترجمه قصیده النبى ’ پیام امیرالمؤمنین به سلطان اهل قبله؛ کتابى به قلم امیرالمومنین × نامه‏ى کودک در مسجد، محنت اسلام؛ چند مرحله اسلام؛ چند مرحله از زندگانى امام حسین ×؛ تاج مأمون‏الرشید؛ مجلس مباحثه‏ى امام رضا × با عمران صایى؛ فلسفه غیبت امام زمان # امامزاده عبدالله × در رى؛ شرح حال محمد بن بکر؛ پیام ایران به نجد و حجاز و مصر؛ امناءالهى در کتاب سلمان فارسى و ابوذر غفارى؛ خواب دیدن ائمه اطهار ×؛ بیت‏المقدس و تحول قبله؛ پنج رساله در حج و قبله؛ کلید امن جهان؛ کلید امن دنیا؛ رساله مناسک و مسائل و حج و عمره؛ ندایى از سرزمین بیت‏المقدس؛ اجتماع پیرامون خانه مقدس دروس متون احادیث؛ الحدیث؛ تصحیح تفسیر دانشگاه (به فارسى)؛ کتاب مادر؛ مقدمه مواقع النجوم؛ تحشیه رساله لقاءالله؛ تصحیح و تحشیه مراقبات السنه، من روح الفرج بعد الشده (به عربى)؛ آثار مقدس احادیث و اخبار اسلام؛ على × و آل محمد؛ آل محمد رسول‏الله؛ رابطه اسلامى (به زبان فارسى)؛ در جواب علماى کردستان؛ رابطه‏ى عالم اسلامى قبس من ولاء على × به زبان عربى؛ آراء ائمه الشیعه فى الغلاه نهیب پیغمبر ’ به ملوک و امراء و فقهاء از خیف منى. آثارى که آماده طبع است: جلد پنجم عنصر شجاع؛ جلد دوم قبله اسلام؛ جلد دوم افق اعلى؛ تفسیر تعدادى از سوره‏هاى قرآن؛ جلد دوم سرچشمه آب حیات؛ جلد دوم افق وحى جلد دوم دروس متون احادیث؛ پیام بلال حبشى مولاى رسول خدا ’ از بام کعبه به سیاهان جهان؛ ترجمه کتاب على مفترق‏الطرق.
3. 12. 2. 1. آقا محمدباقر لاهیجی
آیت‌الله محمدباقر لاهیجی، از مشاهیر لاهیجان، از عالمان قرن یازدهم قمری است.
استادان: پدرش، ملا عبدالرزاق لاهیجی استاد او در علوم عقلی و برادرش میرزا حسن فیاض لاهیجی استاد او در علوم نقلی بود.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.