زمینه های اقتصادی

دانلود پایان نامه

4-4-7 . یهودی ها
یهودیان آذربایجان به 3 قسمت تقسیم می شوند: 1. مجمع دینی یهودیان اروپائی- آشکی نازی 2. مجمع دینی یهودیان کوهستان– سفارتلر3. مجمع دینی یهودیان گرجی« بطور کلی تعداد یهودیان موجود در کشور 16000 نفر می باشد. 11000 نفر از آنان یهودیان کوهستان می باشند که حدود 6000 نفر از آنان در باکو و 4000 نفر از آنان در قبا و 1000 نفرشان نیز در شهرهای شمالی آذربایجان زندگی می کنند. یهودیان آشکی نازی حدوداً 4300 هزار نفر هستد. اکثریت یهودیان آشکی نازی در باکو و شهر سومقائیت زندگی می کنند.و یهودیان گرجی نیز 700 نفر تخمین زده شده اند.
یهودیان آذربایجان بیش از 2500 سال است که در این کشور سکونت دارند که اکثر آنان در شمال شرق آذربایجان در شهرهای قوبا و آغوز و در منطقه شیروان در شهر گویچای زندگی می کردند. در حال حاضر در باکو سه و در آغوز و قوبا یک مرکز یهودی فعالیت می کنند. در ماه مارس سال 2003 و در ماه سپتامبر سال 2003 در باکو مرکز بین المللی تحصیلی خاباد لیوباویچ ” اود – اونر” شروع به فعالیت کرد. همچنین طبق سند شماره 222 پنجم ماه اکتبر سال 2006 وزارت امور داخلی جمهوری آذربایجان مجوز فعالیت و افتتاح مدرسه ابتدائی “ایساک ابراموویچ خانوکوون را در روستای قرمزی شهر قوبا صادر شده است. رفتار و سخنان روسای جمهور آذربایجان با تشکیلات های یهودیان قابل توجه می باشد و بیشتر بدلائل سیاسی و استفاده از حضور لابی یهودی در مقابل لابی ارمنی برای حل بحران قره باغ از آنها حمایت می کنند. برای مثال سخنان حیدر علیف رئیس جمهور پیشین آذربایجان که در آوریل سال 2003 با رئیس فدراسیون یهودیان MDB ، رئیس فدراسیون یهودیان اسرائیل – روسیه لئو لئوایف و همچنین یک سری از نمایندگان تشکیلات های یهودیان ملاقات داشته ، اعلام می کند : یهودیان ساکن در آذربایجان همیشه با آرامش و راحتی زندگی کرده اند. من پشتیبان شما هستم در آذربایجان برنامه های ضد دینی وجود ندارد و یهودیان نیز می توانند آشکارا به سفارش های دین خود عمل کنند.یهودیان ساکن در آذربایجان می توانند به تمامی آئین های یهودیت آزادانه عمل کنند. وضعیت معیشتی و زندگی یهودیان ساکن درآذربایجان همانند طرفداران و نمایندگان دیگر فرقه های دینی در آذربایجان می باشد.
یهودیان آذربایجان روابط بسیار تنگاتنگی با تشکیلات های یهودیان اسرائیل و یهودیان ساکن در کشورهای غربی دارند.(تشکیلات های بین المللی یهودیان آذربایجانی سوخنوت، آقودیت اسرائیل، تشووا اسرائیل روابط نزدیک خود را با تشکیلات های یهودیان آمریکائی و انگلیسی حفظ کرده اند) بر اساس عقاید دینی یهودیان، یهودیان کوهستان ربانی های این دین می باشند. آنها روایت های منابع دینی چراغ عهدی، اتیقله، تالمودو و راووین را ازمیان برداشته اند. در مقایسه یهودیان کوهستان با یهودیان اشکنازی ، یهودیان کوهستان ارتودکس ترند.
4-5. طریقت های غیر رسمی
4-5-1. بهائیان
دردهه سوم قرن 20 مجامع دینی ممنوع شده آذربایجان دوباره رونق گرفته و شروع به فعالیت کردند. در حال حاضر دو گروه بهائی در جمهوری آذربایجان فعالیت می کنند که یکی از آنها مجمع دینی بهائیان ساکن شهر باکو و دیگری مجمع دینی بهائیان سومقائیت می باشد. بهائیان به همراه هم مسلکهای خود در فنلاند، اسوجار و هندوستان در 22 می سال 1992 کنگره یهودیان را برپا کرده و بعد از آن نیز توانستند مجامع دینی خودشان را به رسمیت برسانند. بهائیان آذربایجان در سال 1933 توانستند مجوز رسمی فعالیت خود را کسب کنند. در سال 2002 دوباره این مجوز از سوی مرکز گروهها و مجامع دینی آذربایجان تمدید شد. در سال 2004 گروه رسمی روحانیون بهائی بطور رسمی فعالیت خود را شروع کرد. بعد از اصلاح قوانین بهائیان می توانستنند آذریها را برای فعالیت جذب کنند. هم اکنون بهائیان در 18 منطقه جمهوری آذربایجان زندگی می کنند و در دیگر مناطق خانواده های کوچک و یا انفرادی دارند. آنها 9 مجمع دینی دارند.
4-5-2. کریشناچی ها
در جمهوری آذربایجان بخصوص در شهر باکو مجمع دینی که ریشه آن از هندوستان است، فعالیت می کند. نام رسمی آن مجمع دینی شعور کریشناچی های شهر باکو می باشد.
4-6. گروهها و مجامع دینی
محدودیتهای بسیاری بر سر راه تشکلهای دینی شیعیان جمهوری آذربایجان وجود دارد و حکومت تلاش می کند تا هر مسجد ، زیارتگاه ، اماکن مذهبی ، گروه و جمعیت دینی را تحت نظارت خود در آورد. به همین دلیل هر روزه شاهد مراجعه دینداران برای اخذ مجوز رسمی فعالیت هستند . طبق قوانین جمهوری آذربایجان گروهها و اماکن مذهبی بایستی خود را در قالب مجمع( اجماع) ثبت نمایند. طبق آخرین آمار و به گفته گوندوز اسماعیل اف مدیر شعبه گروههای دینی حدود520 گروه و اتحادیه دینی در جمهوری آذربایجان مجوز رسمی را اخذ نموده اند که از این مجامع 32 تشکل غیر اسلامی هستند مجامع درشهرها و روستاهای کشور شکل گرفته اند و معمولاً روستاهایی که اماکن مذهبی و یا مسجد دارد ، دارای مجمع دینی می باشند. با وجود در اکثریت بودن شیعیان ، تعداد مجامع دینی آنها کمتر از اهل سنت است.
5. اقوام
5-1. تنوع قومیتی در جمهوری آذربایجان
جمهوری آذربایجان از اقوام مختلفی تشکیل شده است که در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و شیوه زندگی دارای ویژگیهای متفاوتی هستند. این گروهها شامل ایرومی ، کاراپاپاخی ، پادری ، شاهسونی و کارداگی می باشند. تعدادی از آنها در داخل مرزهای این کشور و عده ای در ایران و ترکیه زندگی می کنند. ایرومی در غرب و نواحی کوهستانی قفقاز سفلی دامدار و کشاورزند. کاراپاپاخی معروف ترین گروه نژادی جمهوری آذربایجان است که در بخش غربی این کشور و قسمتی از گرجستان و ارمنستان زندگی می کنند. پادری در بخش شرقی که قدیمی بوده و شیوه اقتصادی روستائی را حفظ کرده است و شاهسونی عمدتا در جنوب و منطقه مغان این کشور کشاورزی و دامداری می کنند. کاراداگ در شمال غربی ایران در کوههای معروف به قره باغ مثل شاهسون اند
اکثریت جمعیت جمهوری آذربایجان آذری هستند. عده ای بر این نظرند که آذری ها از نژاد ترک هستند. به دلیل جنگی که میان ارامنه و آذری ها در جریان است نسبت ارامنه پایین آمده است. از میان اقوام دیگر می توان به لزگی ها , آوارها و داغستانی ها اشاره کرد. یهودیان، اوکراینی ها و گرجی ها از دیگر اقلیتها هستند که مجموعاً2% جمعیت را تشکیل می دهند. بدلیل مهاجرت روسها به روسیه و یهودیان به اسرائیل در این نسبت نیز کاهش دیده می شود.
طبق آخرین سرشماری اتحاد جماهیر شوروی و همچنین آمار ارائه شده در کتاب اقوام مسلمان شوروی( شرین آکینر) بیش از20 اقلیت قومی در این کشور وجود دارد. جمهوری آذربایجان وسیع ترین گروه قومی را تشکیل می دهند که آذریها 7/82 ٪ روسها و ارامنه 6/5 ٪ و لزگیها 4/2٪ را تشکل می داده اند.
5-2. گروههای قومی
همانطوریکه که در بحث جمعیت ادیان مشکل انتشار آمار دقیق وجود داشت، در اخذ جمعیت اقوام نیز کمبود اطلاعات و اخبار رسمی وجود دارد و یا به عبارت دیگر از انتشار آمار اقوام خودداری می گردد. در جدولی که در صفحه بعد ارائه می گردد، گروههای قومی از سال 1989 تا 1999، بصورت مجزا معرفی می گردد.این آمار بعد از استقلال دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است که به شرح ذیل یادآور می گردد:
1- آذریها از منطقه خود مختار قره باغ اخراج و ارامنه بسیاری از ارمنستان و سایر نقاط دنیا در این منطقه و شهرهای اطراف آن که بیش از 20 ٪ خاک کشور را تشکیل می دهد، ساکن شده اند. تا بحال آمار درستی در این منطقه منتشر نشده است .
2- جمعیت تالش ها بدلیل حساسیتهای سیاسی مطرح نمی شود. در سال 1991 منطقه تالش و مغان به رهبری علی اکرام همت اف اعلام استقلال نمود و برای خود مجلس و دولت مستقل تشکیل داد اما خیلی زود از هم پاشید و رهبران آن فراری و یا محبوس گشتند. طبق آخرین آمار و برآوردهای موجود و سرشماری 1989 ، حدود 1 میلیون نفر تالشی در جمهوری آذربایجان زندگی می کنند که 300 هزار نفر در منطقه باکو و اطراف آن ، 69 هزار نفر در آستارا ، 40 هزار نفر در یاردیملی ، 144 هزار نفر در ماسالی ، 54 هزار نفر در لریک ، 164 هزار نفر در لنکران ، 61 هزار نفر در بیله سوار و 133 هزار نفر در شهر جلیل آباد ساکن هستند . اکثریت قریب به اتفاق تالشها شیعه می باشند. در جدول فوق آماری از تالشیهای این کشور که بیش از10 ٪ جمعیت این کشور را تشکیل می دهند ، مطلبی بیان نشده است.
3- بعد از فروپاشی شوروی تعداد جمعیتهای روس و ارامنه به شدت کاسته شده است و در حالیکه در آمارهای رسمی حدود 5 ٪ جمعیت کشور اعلام می شد، در حال حاضر تعداد روسها به 5000 نفر نیز نمی رسد و ارامنه نیز به ارمنستان کوچیده اند.
4- لزگیهای این کشور نیز از اقوامی هستند که در طول دو دهه گذشته چالشهایی را با حکومت داشته اند و حتی در قالب داغستان و دربند در صدد اعلام استقلال شده اند. اکثریت آنها سنی مذهب و در مناطق شمالی پراکنده اند. آمار آنها نیز واقعی اعلام نمی شود.
5- بعد از استقلال تعداد زیادی از یهودیهای جمهوری آذربایجان به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده اند و آمار پراکنده ای در خصوص آنها ارائه می گردد.
جدول شماره (6) ترکیب جمعیت بر پایه سرشماری1999- 1989

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.