صراط مستقیم

دانلود پایان نامه

ولایت ائمه اساس توحید
هدایت انبیاء به واسطه پذیرش ولایت ائمه
پیشگفتار
شبهه بدین معناست که دو چیز به گونه‌ای شبیه و همانند هم باشند که بدونه وجود دلیلی نتوان آنها را از هم تشخیص داد. از همین جهت است که مولای متقیان امام علی فرمودند: شبهه را برای این شبهه نامیدند که به حق شباهت دارد. دشمنان شیعه همیشه از این حربه خطرناک برای ضربه زدن به اعتقادات شیعه استفاده می‌کنند و افراد نا آگاه را به ورطه‌ی ضلالت و گمراهی می‌کشانند و یا عقاید آنان را سست می‌سازند و از این طریق به اهداف باطل خود نائل می‌گردند. در این فصل برخی از شبهاتی را که آقای اشرف الجیزوای در کتاب خود «عقائد الشیعه» مطرح کرده است پاسخ خواهیم داد. البته این شبهات هر چند به ظاهر گمراه کننده و فریبنده است لیکن به تعبیر قرآن از خانه عنکبوت نیز سست تر‌ می‌باشد؛ با این حال لازم است که انسان در برابر هر سخنی که با اعتقادات وی سرو کار دارد تحقیق نموده، آن گاه با بینشی درست آن را رد یا تأیید نماید. شبهات اهل باطل اگر چه به حق شبیه است، اما قطعاً خداوند متعال برای حق نوری قرار داده است که با تابش آن بر قلب انسان حق جو، وی را از سر درگمی و حیرت نجات می‌دهد؛ چرا که اگر قرار بود حق با باطل آنچنان آمیخته می‌گردید که تشخیص آن غیر ممکن گردد در این صورت عقاب و عتاب خداوند متعال صحیح نبود، در حالی که لطف خداوند متعال اقتضا می‌کند که راه سعادت و شقاوت را برای بندگان به گونه‌ای آشکار سازد که هیچ تردید و شبهه‌ای بدان راه نیابد. البته این که باطل این گونه خود را شبیه حق کرده و موجب اشتباه افراد می‌گردد نیز امتحان و آزمایشی از سوی خداوند متعال است تا بدین طریق اهل حق و باطل معلوم گردند و مشخص شود که چه کسانی دنبال متشابهات رفته و چه کسانی اولوالالباب هستند. چرا که اگر حق و باطل از هم متمایز و کاملاً آشکار بود هرگز کسی دنبال باطل نمی‌رفت و آنها که اهل باطل بودند همچنان بر دیگران مخفی می‌ماندند.
اکنون که به بخش اصلی این رساله رسیدیم می‌خواهیم اباطیلی را که آقای جیزاوی با حق آمیخته است جدا نموده و حقیقت و نورانیت عقاید شیعه را بنمایانیم، اگر چه می دانیم که امثال آقای اشرف الجیزاوی هرگز نور حق را نخواهند دید اما هستند کسانی در میان اهل سنت و وهابیت که زیبایی و استحکام عقاید شیعه را دریابند و به آغوش حق و صراط مستقیم باز گردند.
در فصل اول تعریف آقای جیزاوی از توحید را ذکر کردیم. او پس از این تعریف و پاره‌ای توضیحات دیگر این سوال را مطرح کرده است که:
فتبین من هذا عظم توحید الألوهیه و أهمیته، فما هو موقف الروافض منه؟
با این مختصر، عظمت و اهمیت توحید الوهیت آشکار گشت. اینک می‌پرسیم موضع رافضیان نسبت به این نوع توحید چیست؟
وی در پاسخ به این سوال می‌گوید:
یمکن توضیح عقیده الروافض فی توحید الالوهیه فی النقاط التالیه
میتوان عقیده رافضیان را در توحید الوهیت در موارد زیر توضیح داد
استغاثه الرافضه بالائمه و بقبورهم
اعتقاد الرافضه ان الائمه یحرمون ما یشاوون و یحلون ما یشاوون
اعتقاد الرافضه ان الحج الی مشاهد اعظم من الحج الی بیت الله
و…
آقای جیزاوی در ذیل هر شبهه و به توضیح و تفصیل آن پرداخته و احادیثی را از منابع شیعه بیان می‌دارد که به عقیده وی نشان از کفر و شرک شیعیان دارد.
اکنون به شبهات مطرح شده از سوی ایشان پاسخ گفته و به تبیین احادیث مورد استناد ایشان می‌پردازیم.
4-1- شبهه اول: استغاثه به ائمه و قبور ایشان
4-1-1- اقوال آقای جیزاوی
آقای جیزاوی شبهه‌ی اول را چنین آورده: «استغاثه الرافضه بالائمه و بقبورهم». آنگاه در توضیح می‌گوید:
تستغیث الروافض بأئمتهم فی الامور التی لا یقدر علیها الا الله تعالی

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.