صراط مستقیم

دانلود پایان نامه

4-3- شبهه سوم و پاسخ به آن: برتری زیارت مشاهده مشرفه بر حج بیت الله الحرام
4-3-1- اقوال آقای جیزاوی
بعد از آنکه آقای جیزاوی به اختیار از صراط مستقیم دست کشیده و خود را مرید ائمه کفر نمودند شبهه‌ای در باب برتری زیارت مشاهد ائمه‌ی حق بر حج بیت الله برایشان حاصل گردیده که ما بر خود دیدیم تا به دفاع از حق و اتمام هر چه بیشتر حجت بر ایشان، به شبهه ایشان پاسخ دهیم.
وی در کتاب خود می‌گوید:
کذلک تعتقد الرافضه بأن زیاره مشاهد وقبور أئمتهم أعظم من الحج الی بیت الله العتیق
همچنین شیعیان معتقدند زیارت مشاهد و قبور ائمه شان برتر و عظیم تر از حج بیت الله است.
آنگاه برای آنکه برای گفته خود دلیلی داشته باشد به احادیثی نظیر احادیث زیر استناد می‌جوید.
عن ابی عبدالله قال: ان زیاره قبر الحسین علیه السلام تعدل عشرین حجه و أفضل، و من عشرین عمره و حجه.
زیارت قبر حسین معادل با بیست حج بلکه بیشتر معادل بیست حج و عمره است
من زار قبر الحسین علیه السلام کتب له سبعین حجه من حجج رسول الله بأعمارها.
هر کس قبر حسین را زیارت کند برای او ثواب هفتاد حج از حج های رسول خدا با عمره هایش نوشته می‌شود.
عن زید الشحام قال: قلت لأبی عبدالله علیه السلام: ما لمن زار الحسین علیه السلام؟ قال: کان کمن زار الله فی عرشه.
شحام گوید از امام صادق پرسیدم چیست برای کسی که حسین را زیارت کند؟ فرمود: مانند کسی باشد که خدا را در عرش زیارت کرده است
در پایان نیز به حدیثی اشاره می‌نماید که به گمان خود در تضاد با احادیث فوق است و به زعم خود بیانگر جعلی بودن احادیث فوق است و خود امام احادیثی را که بیانگر برتری زیارت سیدالشهدا نسبت به حج است جعلی می‌داند. آن حدیث بدین قرار است.
عن حنان قلت لأبی عبدالله علیه السلام ما تقول فی زیاره قبر الحسین صلوات الله علیه، فإنه بلغنا عن بعضکم أنه قال: تعدل حجه و عمره؟ قال: فقال ما أضعف هذا الحدیث، ما تعدل هذا کلَّه، ولکن زوروه ولا تجفوه، فإنه سید شباب الشهداء، و سید شباب اهل الجنه
حنان می‌گوید از امام صادق پرسیدم نظرتان درباره زیرات قبر حسین چیست؟ چرا که از برخی از شما به ما چنین رسیده است که زیارت ایشان معادل زیارت حج و عمره است. امام فرمود: چقدر ضعیف است این حدیث، معادل این نیست همه آن، ولی زیارت نمایید او را و در حق وی جفا مکنید چرا که او آقای جوانان شهدا و آقای جوانان اهل بهشت است.
4-3-2- پاسخ به شبهه و اقوال آقای جیزاوی
آقای جیزاوی شما در عنوان اشکالتان بر ما آورده‌اید: «…الحج الی مشاهد اعظم من الحج بیت الله» اگر مراد شما از حج، همین حج اصطلاحی است، در این صورت سخن شما و ایراد شما تهمت آشکاری است که به شیعیان نسبت داده‌اید؛ زیرا از زمان تشکیل تشیع تا به امروز هرگز در مذهب تشیع چیزی به نام حج مشاهد وجود نداشته و ما هرگز به چنین حجی قائل نبوده و نیستیم. در روایاتی هم که بدانها استناد جسته‌اید برای زیارت مشاهد هرگز اطلاق حج نشده است، پس شما از کجا چنین چیزی را آورده‌اید؟! واضح است که نیت شما گمراه ساختن ذهن خوانندگانی است که اکثراً هیچ گونه اطلاعی درباره مذاهب مختلف ندارند و اهل تحقیق نیستند. هدف شما ایجاد شیعه هراسی و کینه در قلوب خوانندگان وهابی و اهل سنت نسبت به شیعیان است.
اگر سخن شما این است که چرا شما شیعیان زیارت عتبات را برتر از حج خانه خدا می‌دانید در حالی که این شرک است؟. در پاسخ به این سوال شما می‌گویم: اولاً شرک یا اعتقادی است یا عملی. شرک اعتقادی آن است که کسی یا چیزی را در ردیف ذات و صفت و عبادت خداوند متعال قرار دهید. شرک عملی نیز بدین معناست که اعمال مشرکانه انجام دهید مثلاً کسی را همانند خداوند متعال تعظیم کنید و برای تقرب به او مخالفت و عصیان خداوند متعال را بکنید. بدون شک زیارت مشاهد مشرفه و تعظیم اولیای الهی به علت انتساب آنان به خداوند متعال تعظیم خداست و لذا در چنین عملی نه شرک اعتقادی وجود دارد و نه شرک عملی. ثانیاً اگر ما به دلیل برتری زیارت مشاهد، حج بیت الله را تحریم می‌کردیم در این صورت کافر می‌بودیم. اگر در کنار حج بیت الله چیزی به نام حج مشاهد را ابداع می‌کردیم در این صورت مشرک و بدعت گذار بودیم و سخن شما درست بود اما صرف برتر دانستن زیارت مشاهد بر حج بیت الله دلیل بر شرک نیست. فرضاً اگر عقیده ما اشتباه باشد، نهایت چیزی که می‌توان گفت این است که این عقیده یک عقیده اشتباه است نه اینکه موجب شرک شخص و خروج او از دین شود و او را برای همیشه اهل دوزخ نماید. بنابراین برتر دانستن زیارت مشاهد بر حج بیت الله هیچ ارتباطی با مسأله توحید و شرک ندارد که شما می‌گویید:
و تأمل معی هذه الأبواب التی جاءت فی کتاب (کامل الزیارات) لجعفر بن محمد ابن قولویه، و التی تدل علی ضلال الروافض وشرکهم بالله عزوجل.
تأمل در ابوابی که در کتاب کامل الزیارت ابن قولویه آمده دلالت بر گمراهی و شرک شیعیان دارد.
و این نیز یکی از مغالطات شما در این کتاب است. آقای جیزاوی ما با برتر دانستن زیارت مشاهد بر حج بیت الله چیزی از اصول یا ضروریات دین را انکار نکرده‌ایم چرا که ما منکر حج و فضیلت آن نیستیم بلکه تنها معتقدیم به ادلّه متعدد زیارت مشاهد برتر از زیارت حج بیت الله است.
اما اینکه می‌گویید:
فانظر یا اخی المسلم الی هذا الکذب و البهتان و توزیع العطایا و الاجور کما یزعمون دون الحجه من کتاب و سنه و کأن الدین محصور فی الزیاره القبور و الوقوف علی الأضرحه.
ای برادر مسلمان به این دروغ‌ها و تهمت‌ها و توزیع عطایا و پاداش‌ها آن چنان که خیال می‌کنند بنگر، در حالی که هیچ حجتی از قرآن و سنت برای آنها ندارند. گویی دین در زیارت قبور و توقف در مشاهد محدود شده است

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.