صراط مستقیم

دانلود پایان نامه

آیات زیر در این مورد بایکدیگر ارتباط دارند. (-9-10-18-36-46-47-48-50-51-52-60-62-64-76-104-107-108-112-115-116-117-119-120-136-137-142-143-150-151-155-156-157-160-167-168-).
آیه 10 (إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نارا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیراً) به چهره باطنى اعمال انسان در همین دنیا اشاره دارد. یکی از زشت ترین اعمال ، خوردن مال یتیمان است و لذا در آغاز این سوره، تعبیرات شدیدى پیرامون تصرف‏هاى ناروا در اموال یتیمان دیده می شود که صریحترین آنها آیه فوق است. نتیجه خوردن مال یتیمان در حقیقت خوردن آتش است. نظیر این تعبیر در سراسر قرآن مجید، تنها در یک مورد دیگر دیده می شودو آن در باره کسانى است که با کتمان حقایق و تحریف آیات الهى، منافعى به دست مى‏آورند ( إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْکِتابِ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِیلًا أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ ) .
آیه 9 (وَ لْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّهً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِم) به یک حقیقت مهم در بحث پیامد عمل اشاره مى‏کند که گاهى مردم از آن غافل می شوند، اینکه شما با یتیمان مردم همانگونه رفتار کنید که دوست مى‏دارید با یتیمان شما در آینده رفتار نمایند، پس آنها که از وضع آینده فرزندان خود مى‏ترسند، باید از خیانت در باره یتیمان و آزار آنها بترسند.
آیه 18 (وَ لَیْسَتِ التَّوْبَهُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّی تُبْتُ الْآنَ وَ لا الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَ هُمْ کُفَّارٌ) پیامد توبه کسانى که کارهاى بد را انجام مى‏دهند و هنگامى که مرگ یکى از آنها فرا برسد مى‏گوید الان توبه کردم، و براى کسانى که در حال کفر از دنیا مى‏روند را عدم قبولی توبه و مهیا بودن عذاب دردناکى براى آنها ذکر می کند.
آیه 36 (وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ بِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینِ وَ الْجارِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ وَ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُم‏إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُوراً) یک سلسله از حقوق اسلامى را اعم از حق خدا و حقوق بندگان و آداب معاشرت با مردم را بیان داشته است، و روى هم رفته، ده دستور از آن استفاده مى‏شود و در پایان هشدار می دهد، کسانی که از این دستورات سرپیچی کنند در واقع متکبرند و پیامد این صفت دوری از رحمت الهی است زیرا خداوند کسى را که متکبر و فخرفروش است و از اداى حقوق دیگران سرباز مى‏زند دوست نمى‏دارد.
آیه 46 و 47بعد از ذکر پاره ای از اعمال زشت یهودیان به نتایج آن اشاره می کند. بعضى از یهود، سخنان را از محل خود تحریف مى‏کنند و به جاى اینکه بگویند شنیدیم و اطاعت کردیم، مى‏گویند شنیدیم و مخالفت کردیم و نیز مى‏گویند بشنو که هرگز نشنوى و از روى سخریه مى‏گویند «راعنا» یعنى ما را تحمیق کن تا با زبان خود حقایق را بگردانند و در آئین خدا، طعنه زنند این کارها پیامد کفر درونی ایشان است وخداوند آنها را به خاطر کفرشان از رحمت خود دور ساخته و لذا جز عده کمى ایمان نمى‏آورند. (…وَ لکِنْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلاَّ قَلِیلاً ) (46).
در آیه47 روى سخن را به خودیهودیان کرده، آنها را به پیروی از قرآن دعوت و سپس آنها را تهدید مى‏کند که سعى کنید پیش از آنکه گرفتار یکى از دو عقوبت شوید در برابر حق تسلیم گردید، نخست اینکه صورتهاى شما را به کلى محو کرده و تمام اعضایى که به وسیله آن حقایق را مى‏بینید و مى‏شنوید و درک مى‏کنید از میان برده، سپس صورتهاى شما را به پشت سر بازگردانیم(یا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ آمِنُوا بِما نَزَّلْنا مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى‏ أَدْبارِها) منظور از این جمله از کار افتادن عقل و هوش و چشم و گوش آنها از نظر عدم درک واقعیات زندگى و انحراف از صراط مستقیم است.
اهل کتاب، مخصوصا یهود، هنگامى که با آن همه نشانه‏هاى روشن در برابر حق تسلیم نشدند و آگاهانه به لجاجت و عناد برخاستند، و در صحنه هاى مختلف این خلافگویى و خلافکارى آگاهانه را تکرار کردن به این عقوبت گرفتار می شوند و این در حقیقت شبیه همان چیزى است که در آغاز سوره بقره آیه 6 به آن اشاره شده است.
و اما مجازات دوم که به آن تهدید شده‏اند دوری از

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.