عفت و پاکدامنی

دانلود پایان نامه

قوی
جدول شماره 18. پایبندی و اجرای مناسک و شعائر
پایبندی و اجرای مناسک و شعائر(نمونه)
کد باز
در ذهنیت و عقاید من هیچ اهمیتی ندارد غیر از اینکه ابزار شوی.رعایت نمی‏کنم چون ماتریالیست هستم من از بچگی مطالعه داشتم و پدرم هم یک آدم ماتریالیستی بوده و مادی گرا بوده من از طریق پدر و مطالعه با ماتریالیست آشنا شدم(مورد شماره 19، 21 ساله، دانشجوی زیست شناسی).
ضعیف
نماز و روزه را رعایت می‏کنم ولی امر به معروف را قبول ندارم.آن‌ها که اعتقاد دارم را 100% انجام می‏دهم مثل نماز روزه و حج شاید حجاب را خیلی رعایت نکنم ولی بقیه را رعایت می‏کنم و انجام می‏دهم(مورد شماره 15، 40 ساله، پزشک).
متوسط
خیلی زیاد مهم است.هرمسلمانی باید نسبت به دینش اعتقاد داشته باشد ما هم چون خانواده مان از ابتدا به ما آموختند رعایت می‏کنیم. چون خدا این را گفته و ما مسلمانیم رعایت می‏کنیم و حجاب را هم چون حضرت فاطمه گفته و الگوی ماست رعایت می‏کنیم.از حجابم راضیم ودوست دارم همه باحجاب باشند(مورد شماره 6، 47 ساله، پنجم ابتدایی).
قوی
همانگونه که پیشتر گفته شد وضعیت اعتقادی می‌تواند قسمتی از رفتار افراد را شکل دهد. در بین موارد مورد مطالعه در بین آن‌هایی که رفتار جسورانه‌ای داشتند وضعیت اعتقادی ضعیفتر و هرچه فرد وضعیت اعتقادی قوی تری داشت رفتار محافظه‌کارانه‌ای را نیز می‌شد در آن‌ها مشاهده کرد به طور مثال نمونه شماره 37 که در جدول قبل از ایشان نقل قول شده‌است(جدول شماره 16) مشاهده وضعیت ظاهر ایشان و توصیفی که از زمان‌های رفت و آمد از خود می‌کند نمونه بارزی از یک رفتار جسورانه است وضعیت مشاهده شده ‌ایشان:
نمونه شماره 37: 21 ساله مانتویی با آرایش غلیظ، رفتار کاملاً جسورانه روابط آزاد جنسی دارد، به شغل کافه داری مشغول بوده و دانشجوی انیمیشن است، برای حضور در خیابان و محیط‌های نا امن هیچ ملاحظه ای از خود نشان نمی‌دهد و می‌گوید و عنوان می‌کند: معمولاً ساعت 11 شب از اینجا می روم خانه من چند شب پیش داشتم می رفتم خانه ما یک پل هوایی داریم که برای عبور باید از این پل رد شویم یک دفعه یک ترسی در دلم آمد و وقتی می خواستم بیایم از پل پایین دیدم یک مردی جلوتر از من رفت ولی ایستاد و من را اذیت کرد.
این در حالی است که موارد دیگر مانند مورد شماره 40و مورد شماره 6 و مورد شماره 21 که اعتقادات قوی‌ای دارند در مشاهده شده و وضعیت پوششان نیز نوع عفیفانه بوده و در رفتار و گفتارشان نیز نوعی پختگی و طمأنینه دیده می‌شود. هر سه مورد بدون برنامه‌ریزی از خانه خارج نمی‌شوند و در زمان‌های پر‌خطر در خیابآن‌ها تردد نمی‌کنند.
به طور مثال مورد شماره 6 که چادری است و اعتقادات دینی قوی‌ای دارد(مراجعه شود به جدول شماره18) همیشه سعی می‌کند قبل از تاریکی هوا خانه باشد. با اینکه دوران بیوگی را می گذراند می‌گوید:
«تا کنون نشده در خیابان کسی به من بگوید بالای چشمت ابروست. اصلاً در خانه و خانواده هم طوری رفتار می‌کنم که کسی اصلاً فکری در مورد من نکند. همیشه ساعتی از خانه خارج می شوم که مشکل نداشته باشم. حتی اگر مجبور هم شوم که ساعت‌های بدی از خانه بیرون بروم حتما با یکی هماهنگ می‌کنم. این چادر خودش مثل سپر عمل می‌کند. آدم باید خودش مراقب خودش باشد و خودش را حفظ کند تا اتفاقی نی‌افتد. از قدیم گفته اند مال خودت را حفظ کن همسایه را دزد نکن.»
شاید بتوان تنها دلیل اینکه افرادی که دیندار ترند محتاط تر و محافظه‌کارانه تر رفتار می‌کنند این باشد که در سفارشهای دینی ما زنان را به حفظ عفت و پاکدامنی به روش‌های محافظه‌کارانه رهنمون می‌کند. به طور مثال الزام اجازه همسر برای خروج از منزل برای زن شوهر دار، واجب بودن پوشش اسلامی و رعایت نکات «کفین و وجهین» در محاوره با نامحرم همگی نوعی محافظه‌کاری در رفتار را برای زنان مسلمان مذهبی سفارش می‌کند.
جمع‌بندی: سبک‌زندگی و وضعیت اعتقادی
همانگونه که پیشتر تکرار شده‌است سبک‌زندگی از مؤلفه‌هایی تشکیل شده و با توجه به اینکه سه نوع سبک‌زندگی در زنان مشاهده شده هر یک از مؤلفه‌ها در این سه سبک از زندگی به یک شکل خود را بروز داده اند.
سبک‌زندگی جسورانه: زنانی که سبک‌زندگی جسورانه دارند معمولاً از نظر وضعیت اعتقادی از نظر خود فرد در حد ضعیف ارزیابی می‌کنند به مناسک و شعائر در حد متوسط اعتقاد دارند و به اجرای مناسک و شعائر در حد ضعیف پایبند هستند.
سبک‌زندگی محافظه‌کارانه: زنانی که سبک‌زندگی محافظه‌کارانه دارند معمولاً از نظر وضعیت اعتقادی خود را در حد قوی ارزابی می‌کنند و از جملاتی استفاده می‌کنند که نشان دهنده این است که اعتقاد راسخی به دین دارند. این دسته افراد دین را مانند پکیجی تعریف می‌کنند که قابل تجزیه نیست و نمی‌شود قسمتی را پذیرفت و قسمتی را نپذیرفت. همچنین میزان اعتقاد به مناسک و شعائر و میزان پایبندی در مناسک و شعائر نیز در آن‌ها در سطح قوی است و معمولاً به تمامی واجبات اعتقاد دارند و انجام می‌دهند و در حد قابل قبولی نیز به مستحبات دین می‌پردازند. در نمونه‌های مورد مصاحبه اکثریت این دسته از افراد از نظر پوشش نیز در وضعیت عفیفانه مشاهده شده‌اند.
سبک‌زندگی مصلحت‌اندیشانه: در سبک‌زندگی مصحلت اندیشانه افراد مورد مطالعه معمولاً از نظر اعتقادی، اعتقاد به مناسک و شعائر و میزان اجرای مناسک و شعائر در حد متوسط قرار داشتند. این گونه افراد معمولاً دین را به صورت پکیجی می‌دانند که اجزای آن قابل تجزیه بوده و می‌توانند انتخاب‌هایی از آن داشته باشند. لذا بسته به مصلحت خودشان برخی موارد را اجرا کرده و برخی موارد دیگر را اجرا نمی‌کنند.
اوقات فراغت

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.