ما در تعطیلات می توانیم کمبود خواب خود را بر طرف نماییم ، کم خوابی عوارض بسیار زیادی برجسم وروان انسان می گذارد که در اینجا به پاره ای از آنها اشاره می نماییم:

امیر دیوانی بیان می کند که: مطالعه­ی پژوهندگان از سوخت و ساز گلوکز در مغز افراد کم خواب حاکی از آن است که کمبود گلوکز که ماده­ی تقویت کننده­ی مغزست، سبب کندی فکر می شود(دیوانی ،1382).

آزمایشی که از مغز مردان کم خواب در طول 24 ساعت انجام پذیرفت، نشان داد 17 درصد از مغز در بخشهای مربوط به حواس، حافظه­ی کوتاه مدت و حل مشکلات با کاهش چشمگیر گلوکز روبه رو شده و هر ساعت اضافه بی خوابی، از سرعت و دقت محاسبات ریاضی می کاهد(دیوانی ،1382) .

بنابراین ،خواب برای کسانی که کارهای حساس داشته و نیاز به حضور ذهن بیشتر دارند ( نظیر مأموران برج مراقبت هوایی) و مانند آنها امری حیاتی شمرده می شود. بی خوابی توان یادگیری را کاهش

می دهد و احتمال دارد جلسات درسی به ویژه آنها که در شب تشکیل می شود بازدهی لازم را نداشته باشد.

پژوهندگان انگلیسی عقیده دارند که فکر خسته نمی تواند اندیشه ای سازنده داشته باشد. آنها دست به آزمونی­ زدند که نیاز به قوه­ی ابتکار زیادی داشت آنها مجدداً این آزمون را برای همین افراد ولی به دنبال 32 ساعت بیدار خوابی تکرار کردند سپس مشاهده کردند که بار دوم بیشتر پاسخ ها در چارچوب موضوعات یکنواخت و خیلی خسته کننده عرضه شده بود. هنگامی که شخص بعد از خستگی می خوابد در ساعات اولیه غده­ی هیپوفیز ، مقدار فراوانی هورمون زاید رها می کند(کارانگی ،1385).

عده ای از کارشناسان بر این اعتقادند که این عمل، باعث اصلاح و بازسازی بافت بدن می شود . میزان سوخت و ساز بدن در حالت خواب تقریباً 35 درصد کمتر از حد معمول آن در روز است و حرارت بدن به 5/1 درجه کمتر از حداکثر میزان در طول روز می رسد و بدن در طی مرحله­ی حرکت سریع چشم در خواب   ( آر. ای. ام.) احتمالاً برای ممانعت از اعمال رؤیاها، به حال سکون در می آید

به گفته دیوانی(1382)، خوب خوابیدن باعث می شود که زمان واکنش آدمیان بهبود یابد. وی می افزاید افرادی که شب هنگام هشت ساعت می خوابند، کارایی بیشتری از خود نشان می دهند. به گمان او هر شخص معمولی قادر است کار یک ساعته را در مدت 45 دقیقه انجام دهد .

کمبود خواب، بدن را در مقابل بیماری ها آسیب پذیر می کند. به نظر یکی از کارشناسان، حتی کمبود نیمی از خواب شبانگاهی موجب 50 درصد کاهش در یاخته های کشنده­ی طبیعی بدن که خون را برای یاخته های مبتلا تصفیه می کنند، می شود.

هنگامی که در اثر بی خوابی تعادل خود را از دست می دهیم، خسته، کسل و بی حوصله می شویم. باید به هشدارهای درونی مان که زمان خواب یا بیداری را به ما یادآوری می کنند، توجه نماییم

Written by