فارغ التحصیل دانشگاه

دانلود پایان نامه

25-29 629.1 71.7 5.5 84.1 398.7 36.7 27.1 3.4 0.8 1.1
34-30 682.6 81.9 5.4 103.5 410.5 39.8 35.1 4.0 1.1 1.3
35-39 699.3 97.9 5.8 118.5 390.4 41.9 37.5 4.7 1.3 1.3
40-44 533.0 89.9 5.0 98.8 269.8 36.1 25.9 5.0 1.3 1.2
45-49 343.3 67.2 3.5 66.3 155.3 28.9 14.0 5.6 1.4 1.1
50-54 200.0 40.0 2.1 35.1 82.7 22.6 6.8 7.4 1.8 1.5
55-59 211.8 29.0 1.8 30.4 84.9 34.2 7.0 16.8 4.2 3.5
60-64 282.0 27.0 2.0 32.7 99.3 54.7 8.3 37.0 10.4 10.6
+65 435.6 28.7 3.2 36.4 119.8 79.2 8.5 82.7 34.9 42.2
این آمار در سال 2003 دچار تغییراتی شده است بطوریکه آموزش افراد 15 سال به بالا افزیش یافته و به 762 نفر در هر 1000 نفر با تحصیلات متوسطه و بالاتر رسیده است (درسرشماری سال 1999 این شاخص 758 نفر در هر 1000 نفر بود) تعداد بی سوادان 15 سال و بالاتر که به گروه سنی متوسطه مربوط می شد،2/1درصد بود که باسوادان مرد 5/99 درصد و زنان 2/98 درصد بودند .در این سال 1777 موسسه پیش دبستانی در حال فعالیت بودند که در این موسسات 110800 کودک و یا به عبارتی 9/19 درصد از کودکان گروه سنی مربوطه تحصیل می کردند.
مدارس آموزش فنی و حرفه ای بصورت موسسات آموزشی عالی منطقه ای و غیر دولتی می باشند. در ابتدای سال تحصیلی تعداد 104 هزار دانش آموز در دبیرستانهای دولتی تحصیل می کردند . یکی از برنامه های جدید در حوزه آموزش ،تاسیس شکل جدید موسسات آموزشی می باشد.تعداد موسسات غیر دولتی در حوزه آموزش فنی و حرفه ای در سطح متوسطه چندان بالا نیست و این امر بر آموزش متخصصان در این سطح تاثیر می گذارد .
2. نظام آموزشی رسمی
2-1. نظام آموزشی قدیم
نظام آموزشی جمهوری آذربایجان در طول تاریخ دچار تغییر و تحولات زیادی شده است که در فصل فرهنگ،تحولات الفبایی این منطقه به تفصیل بحث و بررسی گردید.تا تشکیل حکومت شوروی ، آموزش و پرورش به سبک و سیاق سنتی ایران متداول بود. مکتبخانه ها معمولاً در جنب مساجد شهرها قرار داشت و امر تدریس را روحانیون عهده دار بودند. در مکتبخانه های سنتی تهجی و حفظ دو شیوه اصلی فراگیری دروس به شمار می رفت. در این مدارس آموزش نخست بر اساس قرآن کریم و بعضی کتب دینی تاریخی همچون جامع عباسی مرسوم بود اما به تدریج متون ادبی همچون گلستان گلستان و بوستان، بهارستان،خمسه نظامی از اهمیت ویژه ای برخوردار بودند. در آن روزگار هنوز در مدارس زبان و ادبیات فارسی آموخته می شد. آموزش قرآن کریم نیز علاوه بر اهمیت مذهبی ، بدلیل دارا بودن اعراب و حرکات نقش مهمی داشت و کلیدی ترین کتاب در مکتب خانه ها بود. مکتب خانه ها تا اواخر سده 19 همچنان تنها مراکز آموزشی بودند و بدلیل محدودیت امکانات چاپ و نشر بصورت نسخ خطی تهیه می شدند. از اواخر قرن 19 در پی جریانهای منورالفکری در قفقاز و نفوذ جلوه های تمدن غرب، به تدریج مدرسه هایی به سبک فرنگی با نام مدارس اصول جدید تاسیس شدند اما در اوایل قرن 20 مدارس قدیم به حیات خود ادامه می دادند. با رسمیت یافتن و گسترش مدارس نوین، مکتبخانه ها به مدارس علوم دینی تبدیل می شدند.با آغاز قرن20 شیوه های دیگر آموزش وپرورش عوض شد. آخرین نشانه های آموزش سنتی برچیده گردید.از سال1917 آموزش بر اساس الفبای لاتین آغاز وزبان روسی بعنوان زبان دوم جای فارسی را گرفت. از سال 1925 کنگره معلمان در باکو برگزار تا شیوه های دیگری برای آموزش و پرورش اتخاذ کند. بعد از این دوره به تدریج سیستم آموزشی مشابهی در کلیه کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق ایجاد می گردد و آموزش برای تمامی افراد سن تحصیل اجباری می گردد. در دوره حکومت 70 ساله کمونیستی یک سیستم آموزشی بسیار گسترده ایجاد و سطح سواد آموزی از 1/8٪ در سال 1926 به بیش از 99 ٪ در سال 1970 افزایش یافت. آموزش اجباری، عدم توجه به مسائل دینی و ترویج کفر و الحاد، تحریف حقایق تاریخی بخصوص وابستگیهای این منطقه به ایران، سیستم خشک و غیرمنعطف از خصوصیات این نظام آموزشی بود.
2-2. نظام آموزش و پرورش جدید
نظام آموزشی در مدارس جمهوری آذربایجان برغم برخی اصلاحات، همچنان مبتنی بر سیستم قدیمی برجای مانده از زمان شوروی است.در این مقطع درجمهوری آذربایجان همانند 15 جمهوری دیگر، این روش آموزش وتحصیل به مدت 70‪ ‬سال بکار برده شد واکنون نیز با برخی اصلاحات جزیی این روش قدیمی به دو زبان آذری و روسی در این کشور ادامه دارد. طبق این سیستم، مدت تحصیل درمدارس10 سال بوده که دانش‌آموزان چهار سال در مقطع ابتدایی و شش سال در مقطع راهنمایی تحصیل می‌کردند.
تحصیل در جمهوری آذربایجان نیز مانند سایر جماهیر شوروی سابق رایگان و اجباری بوده و افراد در سن 7 سالگی ثبت‌نام و تحصیل را آغاز می‌کنند و برای کودکان 6 ساله نیز دوره مقدماتی غیراجباری یک ساله درمدارس پیش‌بینی شده بود.سیستم مدیریت تحصیل برعهده وزارت تحصیل شوروی‌سابق بود و وزارت تحصیل برابر دستورات صادره از آن فعالیت می‌کرد. معیار سنجش سطح علمی دانش آموزان مدارس در شوروی سابق از جمله جمهوری آذربایجان از امتیاز دو تا امتیاز‪5 رتبه‌بندی شده بود که این روند در مدارس این کشور همچنان ادامه دارد. امتیاز 2‪‬پایین‌ترین سطح امتیاز محصلین محسوب می‌شود و چنانچه دانش‌آموزی در دروس این امتیاز را کسب کرده باشد موفق به شرکت در امتحانات سالانه نمی‌شود و باید همان دوره تحصیل را سال آینده تکرار کند.
پس از فروپاشی شوروی سابق، همین سیستم تحصیل با برخی اصلاحات جزیی درجمهوری آذربایجان ادامه یافت و پیش‌نویس قانون جدید تحصیل برای این کشور همچنان درمجلس ملی جمهوری آذربایجان در دست بررسی است. طبق برخی اصلاحات صورت گرفته، تحصیل در مدارس جمهوری آذربایجان از10 ‬ سال به 11 ‪‬سال افزایش یافته است که چهار سال درمقطع ابتدایی و هفت سال نیز در مقطع راهنمایی می‌باشد.تعداد دانش‌آموزان هر کلاس در دوره‌های ابتدایی یا راهنمایی 25 تا 30 دانش آموز دختر و پسر می‌باشد. معلمان و دبیران مدارس جمهوری آذربایجان فارغ‌التحصیل دانشگاه وکالج تربیت معلم هستند. فارغ‌التحصیلان کالج تربیت معلم فقط می‌توانند در کلاس‌های دوره ابتدایی تدریس کنند واجازه تدریس دردوره‌های راهنمایی را ندارند ولی فارغ‌التحصیلان دانشگاه تربیت‌معلم می‌توانند در دوره‌های ابتدایی و راهنمایی مشغول تدریس شوند.
طبق برنامه معمول شروع کلاس‌ها از ساعت 8 و ‪30 دقیقه صبح آغاز و تا ساعت دو بعداز ظهر ادامه می‌یابد و مدت زمان تشکیل هر کلاس درس ‪45 دقیقه می‌باشد..کتب درسی توسط دولت و به‌صورت رایگان‌در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد ولی تامین دیگر کتب و وسایل کمک آموزشی به عهده دانش آموزان بوده که از بازار آزاد تهیه می‌شود. زمان آغاز سال تحصیلی از جمله اصلاحاتی است که پس از فروپاشی شوروی سابق صورت گرفت و طبق دستور وزارت تحصیل این کشور سال تحصیلی در قالب دو ترم از 15 ‬سپتامبر(24‬شهریور ماه) تا15‬ژوئن (25 دی) و پس از 12 روز استراحت ترم بعد تا خرداد ادامه می‌یابد.
تدریس خصوصی دروس به خصوص دروس فنی و پایه در منزل و فعالیت مدارس غیر دولتی در سیستم تحصیل پس از استقلال این کشور رایج شده است. معلمان مدارس دلیل رواج این امر را حقوق پایین خود می‌دانند که ‌ناگزیرند به تدریس در غیرساعت کاری روی آورند. حقوق متوسط هر معلم در مدارس150 تا 200 منات ( حدود ‪ 300هزار تومان ) می‌باشد.
هزینه تحصیل سالانه برای هر دانش‌آموز در مدارس غیر دولتی2 ‬هزار و پانصد تا سه هزار دلار است. دروس فنی از جمله حرفه ‌وفن ازسال چهارم تا یازدهم تحصیلی بوده و معلمان اختصاصی این دروس نیز طبق معمول باید فارغ التحصیل دانشگاه تربیت معلم باشند. درس حرفه و فن شامل دروس تربیت بدنی، موسیقی، نقاشی، خیاطی، بافتنی‌های دستی، نساجی و ماشین‌رانی همراه با آموزش‌های نظری و عملی ارایه می‌شود که آموزش‌های خیاطی و دست‌بافی بیشتر مربوط به دروس حرفه دختران دانش آموز می‌باشد. طبق آخرین آمارهای وزارت تحصیل جمهوری آذربایجان هم اکنون حدود یک میلیون و700 ‪ هزار نفر دانش آموز دختر و پسر زیر نظر200 هزار معلم در بیش از چهار هزار و 500 ‬مدرسه مشغول تحصیل هستند.
بعد از استقلال جمهوری آذربایجان ، نظام آموزشی این کشور از چند جهت دچار تغییر و تحول شده است: اول: الفبای آن از کریل روسی به لاتین تغییر یافته است. در حالی که انسانهای معدود اصلاح طلب و شیعیان اسلام گرا در پی بازگشت به اصل خویش و برپائی الفبای اسلامی بودند ولی مقامات آذربایجان بدون توجه به تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم، مصوتهای زبان آذری بار دیگر به تغییر الفبا و حرف لاتین رای دادند و حکومت بعدی نیز مهر صحّه بر تصویب قبلی گذاشت.

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.