مفاهیم قرآنی

دانلود پایان نامه

الف) تبیین مفاهیم قرآن
یکی از مؤیدات حرف ما حدیث ثقلین است که می‌فرماید:
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی ولن یفترقا حتی یردا علی الحوض
من در میان شما دو چیز گران بها می‌گذارم یکی کتاب خدا و دیگری عترتم و هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا این که بر حوض بر من وارد شوند
مفهوم این سخن پیامبر آن است که فهم حقایق قرآن به کمک اهل بیت میسّر خواهد بود و قرآن منهای اهل بیت نه تنها موجب هدایت نمی‌شود بلکه شخص را به گمراهی می‌کشاند
ب ) داوری در منازعات
می‌دانیم که یکی از اهداف نبوت، داوری در اختلافات و منازعات بوده است چنان که خداوند متعال می‌فرماید: فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ بدیهی است که اختلاف و نزاع به زمان پیامبران اختصاص ندارد لکن از آنجا که حل این اختلافات به وجود افراد برگزیده از جانب خداوند متعال نیاز دارد؛ پس از ختم نبوت نیز این ضرورت وجود دارد و در نتیجه وجود امام، بسان وجود پیامبر امری لازم و ضروری است.
ج ) ارشاد و هدایت انسانها
این امر نیز مختص به انسانهای زمان پیامبر نبوده است. بنابراین بعد از رحلت پیامبر نیز باید امامی باشد تا افرادی را که بعداً می‌آیند ارشاد و هدایت نمایند.
د ) اتمام حجت بر بندگان
می‌دانیم که یکی از اهداف پیامبران اتمام حجت از جانب خداوند بر بندگان است. قرآن در این باره می‌فرماید: رُّسُلًا مُّبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّهٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَکَانَ اللّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا این امر نیز اختصاص به زمان خاصی ندارد از این رو امام علی فرمودند:
لا تَخْلُو الأرضُ من قائم لِله بِحُجَهٍ إمّا ظَاهِراً مَشهُوراً وَ أو خَائِفاً مَعْموراً لِئَلّا تَبْطُل حُجَجُ الله و بیناتُه… یَحْفَظُ الله بِهِم حُجَجَهُ و بَیِّناتِهِ… اُولئِکَ خُلَفَاء الله فی أرضِهِ و الدُّعاهُ الی دینه
زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود، یا آشکار و مشهور است یا خائف و پنهان، تا حجت های و دلیل های الهی باطل نگردد… خدا به وسیله آنها حجت ها و دلایل خود را حفظ می کند… آنان جانشینان خدا در زمین و دعوت کنندگان به دین او می باشند.
ه ) بر قراری عدالت و امنیت (رهبری سیاسی و اجتماعی):
یکی از اهداف نبوت برقراری عدالت و امنیت بود. در قرآن می‌خوانیم لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ این هدف نیز مختص انسانهای گذشته نبوده بلکه از نیازهای همیشگی بشر می‌باشد که پس از نبوت نیز باید همچنان اجرا شود و برای اجرای آن نیز نیاز به شخصی است که همچون پیامبر باشد. پس وجود امام لازم می‌آید.
امام علی درباره اهداف حکومت دینی کلامی دارند که بیانگر فلسفه امامت از جنبه سیاسی و حکومتی آن است. آنجا که می‌فرماید:
الهم اِنَّکَ تَعْلَمُ اَنَّهُ لم یکن الذی کان مِنّا منافَسَهُ فی سلطان، وَ لا التماسَ شَیءٍ من فُضولِ الحُطام، و لَکِن لِنَرِدَّ المَعَالِمَ مِن دینک و نظر الاِصلاحَ فی بلادِکَ فَیَأمَنَ المَظْلُومُونَ من عِبَادک، وتُقَامُ المُعَطَّلَه مِن حُدُودِک
و ) امام واسطه بزرگ فیض الهی است
بندگان خداوند متعال بلکه جمیع مخلوقات، آن به آن محتاج به افاضه فیض از جانب خداوند متعال می‌باشند و همه آنها مکرر طالب حوائج هستند لذا به یک واسطه فیض که در درگاه الهی آبرومند و مستجاب الدعوه و مقبول الشفاعت باشد نیازمندند؛ پس نیاز به امام حاصل می‌شود.
ی ) پاسداری از دین
ادیان الهی به هنگام نزول بر قلب پیامبران زلال و دست نخورده بودند اما هنگامی که وارد محیط آلوده و مغزهای ناتوان یا ناپاک می‌شوند تدریجاً آلوده می گردند و خرافات و موهومات بر آنان افزوده می شود. انواع جعل‌ها بر دین ورود می‌یابد و اقسام تحریف‌ها برآن جاری می‌گردد. اینجاست که لازم می‌آید رهبری، به عنوان پاسداری از اصالتِ مکتب و خالص بودن برنامه‌های دینی در کنار آن باشد تا از کجی‌ها و انحرافات و افکار التقاطی و نظرات نادرست و بیگانه جلوگیری کند.
3-1-6- ویژگی‌های امام

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.