درگیری و خشونت
در پژوهش حاضر ، محل نگهداری مددجویان ، به صورت خوابگاه های عمومی بود و اتاق های اختصاصی برای استراحت شبانه مددجویان وجود نداشت . در هر خوابگاه به طور میانگین، حداقل ۶۰ مددجو سکونت داشت ۱۲۸. از آنجایی که ازدحام جمعیت و زندگی در خوابگاه های گروهی ، باعث افزایش تنش و خشونت در میان مددجویان می شود. لذا یکی از علل درگیری و خشونت در میان مددجویان همین عامل است . به ویژه این که یافته ها نشان داد بیشترین درگیری میان مددجویان در محیط خوابگاه ها اتفاق می افتاد . زندگی در خوابگاه های گروهی باعث شده بود که برخی از مددجویان برای رسیدن به آرامش به خودزنی دست بزنند تا برای تنبیه چند روزی به اندرزگاه منتقل شده و در اتاق های انفرادی اندرزگاه به آرامش برسند . همچنین یافته های پژوهش حاضر نشان داد وجود نقاط کور در دوربین های مداربسته کانون ، گاهی باعث افزایش خشونت کارکنان و مددجویان می شد . برخی کارکنان با سواستفاده از نقاط کور دوربین ها به تنبیه بدنی مددجویان می پرداختند . مددجویان نیز با شناسایی نقاط کوردوربین ها و نیز در مکان هایی که دوربین نصب نشده بود ، بیشتر به درگیری با یکدیگر ، برقراری رابطه جنسی ، مصرف سیگار و خالکوبی دست می زدند .
ادانل و ادگار ( ۱۹۹۶ ) بیان داشتند که پژوهش های متعددی نشان داده است ، اتاق های گروهی اسکان زندانیان در افزایش خشونت های بین اشخاص تاثیر گذار است . اتاق های تک نفره تا حد زیادی فرصت آسیب رسانی و خشونت بین زندانیان را کاهش می دهد . محققین مختلفی نوع طراحی معماری اکثر زندان ها را به عنوان عاملی موثر در شکل گیری خشونت در زندان ها برشمرده اند . آن ها معتقدند معماری زندان همراه با الگوی نظارت غیر مستقیم کارکنان ، فرصت هایی را هم برای خشونت بین زندانیان و هم بین کارکنان و زندانیان فراهم می آورد ( ۱۰۴) .
ب : افت تحصیلی و یادگیری
اکثریت مددجویان مقیم کانون به لحاظ تحصیلی بسیار ضعیف بوده و یا ترک تحصیل کرده بودند که دلایل متفاوتی داشت . طبق یافته های پژوهش حاضر ، عمده ترین دلایل افت تحصیلی فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده و در مورد تعدادی ، بی علاقگی به تحصیل دانش بود . محققین معتقدند که افت تحصیلی نوجوانان دلایل زیادی دارد ، تنبلی یا بی میلی را نمی توان تنها علت عقب ماندگی تحصیلی نوجوانان دانست ، عوامل شخصی ، خانوادگی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ،کیفیت آموزش هم در این زمینه دخیل است ( ۴۱ ) . اما در پژوهش حاضر ، مددجویانی هم که علاقه مند به ادامه تحصیل بودند ، در مدت اقامت در کانون از این خواسته خود تقریبا بازمانده بودند . نبود مکان مناسب برای تمرکز و مطالعه دروس ، در هر دو قسمت نگهداری دختران و پسران ، نبود مدرسه برای دختران و کیفیت پایین آموزش در مدرسه پسران ، از مهم ترین موانع کسب دانش و مطالعه مددجویان در پژوهش حاضر بود .
مطالعه برومر در دانش آموزان تهرانی نشان داد که ۴۸ % از دانش آموزانی که دچار افت تحصیلی شده بودند ، جای مناسبی نداشته اند که بتوانند با حواس جمع در آن به مطالعه بپردازند . نبود محل مناسب برای مطالعه ، راندمان کار آنان را پایین آورده بود ( ۴۱ ) .
طبق یافته های پژوهش حاضر ، فقر فرهنگی و اقتصادی بسیاری از مددجویان ساکن کانون ، باعث تبلور نگرش ضد دانش در آن ها شده بود . بسیاری از آنان ، امکانات مناسب برای تحصیل را نداشتند یا درس خواندن را عملی بی فایده می دانستند و قبل از دستگیری ، اوقات خود را به بطالت می گذراندند یا به کسب و کار روی آورده بودند که به دلیل عدم موفقیت در این زمینه ، به ورطه خلاف افتاده بودند .اما نکته قابل تامل این است که در مدت زمان اقامت در کانون هم تلاش جدی از سوی مسوولین برای علاقه مند ساختن مددجویان به تحصیل و تغییر نگرش آنان انجام نگرفته بود . به طوری که حتی در زمان امتحانات ، معلمان پاسخ سوالات را به مددجویان ارایه می دادند . بنابراین در کنار سایر عوامل بازدارنده ، مددجو دیگر انگیزه و دلیلی برای درس خواندن و کسب موفقیت در امتحانات پایان دوره را نداشت . از آنجایی که طبق مطالعات بسیاری مشخص شده است که بزهکاری با سطح تحصیلات رابطه عکس دارد . تشویق مددجویان به ادامه تحصیل و فراهم آوردن محیط و امکانات مناسب جهت مطالعه ، می تواند هم باعث افزایش سرگرمی و کاهش خشونت در کانون و هم تاثیر بسزایی در کاهش بزهکاری آنان داشته باشد .
ج : تغذیه نامناسب و عوارض احتمالی آن

Written by 

دیدگاهتان را بنویسید