این رقم رو به افزایش است . پیشنهادی که به نظر میرسد خیلی در حل بحران توسعه موثر باشد این است که ازکشورهای توسعه یافته و در حال توسعه درخواست شود تا اقدام به تشویق سرمایه گذاری مستقیم در کشورهای مقروض به عمل آورند . علاوه بر این از جامعه بین المللی جهت حمایت از تلاشهای کشورهای در حال توسعه برای فراهم کردن امنیت اجتماعی اشخاص کم در آمد دعوت به عمل آید تا این کشورها بتوانند برنامه های زیر بنایی جهت ثبات اقتصادی را با کمکهای فنی و مالی به انجام برسانند. چنانچه به اقتصاد اروپای امروز توجه کنیم چیزی غیر از تلاشهای شبانه روزی و برنامه ریزی های متعدد و صحیح نیست که باعث موفقیت گردیده است .به عنوان مثال سازمان توسعه و همکاری ا قتصادی(OECD) یک سازمان بین المللی است که از سی کشور عضو تشکیل گردیده است .ا صول حاکم بر آن شامل دموکراسی و اقتصاد بازار آزاد می باشد. این سازمان در سال 1948 پس از جنگ دوم جهانی جهت همکاری با طرح مارشال و برای بازسازی اروپا پدید آمد .از دیگر نهادهای منطقه ای مشابه می توان به صندوق حمایت مالی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و همکاری بین بانکهای مرکزی و بانک تسویه بین المللی نیز اشاره کرد . بحران توسعه به قروض کشورها مربوط می شود و مفهوم آن به قروض خارجی کشورهای در حال توسعه اعم از خصوصی و عمومی گفته می شود که از سال 1970 روبه ا فزایش هستند .این بحران یک پدیده جهانی است و برای درک آن نیاز به عزم جهانی است. در این بحران تفاوتی بین کشورهای بزرگی مانند ترکیه و مکزیک با کشورهای فقیرتر مانند برخی کشورهای آفریقایی نیست . طبق آمار بانک جهانی قروض خارجی کشورها از رقم 923/17 میلیارد دلار در سال 1989 به 171/402 میلیارد دلار ا فزایش یافته است. پانزده کشوری که در صدر کشورهای مقروض جهان قرار دارند عبارتند از : الجزیره ، آرژانتین ، بولیوی ، برزیل ،بلغارستان ، کنگو ، ساحل عاج ، اکوادر ، مکزیک ، مراکش ، نیکاراگوئه ، پرو ،لهستان ، سوریه و ونزوئلا .آنچه باعث تشدید بحران می گردد فقر به عنوان عاملی محرک جهت قرض گرفتن بیشتر است .گرسنگی ، بی خانمانی ، مریضی و عوامل و بلایای طبیعی دیگر همه باعث فقیرتر شدن گروهی از مردم جهان می شود . در سال 1987 میانگین درآمد مردمی که در کشورهای جنوب زندگی می کنند تنها 6% در آمد مردم کشورهای توسعه یافته بوده است.در آفریقا یک پنجم مردم درفقر مطلق هستند . خطر مرگ یک کودک در جهان در حال توسعه پنج تا ده برابر بیشتر از اروپای غربی یا آمریکای شمالی است . این خطر برای زنان باردار بین 50 تا 10 برابر می باشد. طبق آمار سازمان ملل متحد در سال 1990 یک میلیارد نفر در فقر مطلق به سر می بردند .صد میلیون نفر بی خانمان مطلق و هشتصد میلیون نفر هر روز گرسنه هستند . 75/1 میلیارد نفر بدون دسترسی به آب بهداشتی و قابل شرب هستند. بالاخره 5/1 میلیارد نفر بدون دسترسی به مراقبت های بهداشتی اولیه میباشند. راه حلی که به نظر می رسد، اینکه کشورهای توسعه یافته مسئولیت ایجاد شرایطی را به عهده گیرند تا کشورهای فقیرتر بتوانند در فعالیتهای اقتصادی بین المللی و تولیدی نقش پررنگ تری داشته باشند .از طرفی کشورهای در حال توسعه نیز باید با برنامه ریزی و مسئولیت در رابطه با مردم و ا قتصاد خود سعی در استفاده از پول در داخل کشورهایشان را به طور موثر و مفید انجام دهند .با توجه به پیوستگی اقتصاد جهان مشابه حلقه های زنجیر چنین به نظر می رسد هر کشوری سعی در جلب حداکثر منافع خود دارد و این روند در نظام جهانی سازی نیز کاملا” به چشم می خورد .

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

گفتار سوم: اقتصاد آرمانی و واقعیات جهانی :

بر اساس گزارش منتشره توسط سازمان ملل 1% از ثروتمند ترین اشخاص دنیا مالک 40% از تمامی دارایی های جهان هستند .کمترین دارایی حدود سی و هفت میلیون نفر که این درصد را تشکیل می دهند حدود پانصد هزار دلار ست .جالب تر اینکه 10% از بزرگسالانی که ثروتمند هستند مالک 85% ثروت جهانی می باشند .این در حالی است که 50% مردم جهان تنها به زحمت مجموعا” مالک 1% از ثروت جهانی می شوند بی خود نیست که برنامه های ملل متحد بیشتر برای رسیدن به یک دنیای مساوی است .این واقعیت هست که در عمل هیچکس رضایتی بر تکامل این برنامه و عملی شدن محو نابرابری بین فقیر و غنی ندارد .در یک جهان آرمانی مردم در صلح و ا منیت زندگی می کنند .هوای تازه تنفس می کنند خوردنیهای سالم و آشامیدنیهای تمیز دارند .در چنین جهانی وسایلی فراهم است که مردم از زندگی خود لذت ببرند .سطح بهداشت و تعلیم و تربیت هر روز افزایش دارد و بالاخره برای نسلهای آینده نیز ثروت طبیعی و مالی بیش از آنچه از نسلهای گذشته به ارث گذاشته شده است ، با قی خواهد ماند .در دنیای واقعی متاسفانه خبری از این چیزها نیست .رشد سرطانی دراز مدتی درباره منابع کره زمین ، آب و هوا و بالارفتن آمار فقر وجود دارد که کاملا” مرتبط با گسترش بیماریها ، نابسامانیهای اجتماعی ، رشد جمیعت و تخریب محیط زیست دارد . در این میان توسعه پایدار نقش برجسته ای پیدا کرده است تا بتواند پلی باشد برای عبور از شکا فهای عمیق بین دنیای وا قعی و آرمانی . پیرو تحولات و تغییرات نظام بین المللی نظم نوین جهانی نیازمند تجدید نظر در ساختار اقتصاد جهانی بود با توجه به شکاف عمیق بین فقیر و غنی پس از مذاکرات هشت ساله ای که به دور اروگوئه معروف است سازمان تجارت جهانی در سال 1995 به وجود آمد .مرکز آن در ژنو و151 کشور تاکنون به عضویت آن در آمده اند . اهم وظایف این سازمان عبارتند از : اجرای موافقتنامه های تجاری سازمان ، بودن مرکزی برای کشورهای در حال توسعه و بالاخره همکاری با دیگر سازمانهای بین المللی است. از نگاهای مختلفی می توان سازمان تجارت جهانی را نگریست .سازمانی برای تجارت آزاد و محل مناسبی برای کشورها جهت مذاکرات پیرامون موافقتنامه های تجاری است .قواعد تجاری توسط این سازمان به اجرا در می آید اما نباید پنداشت که همه مسائل جهانی را حل می کند .اولین مرحله گفتگوست . اصولا” سازمان تجارت جهانی از مذاکرات به وجود آمد و هر کاری که این سازمان انجام می دهد حا صل مذاکرات است .همانطور که ذکر شد اولین مذاکرات از سال 1986تا 1994 به دور اروگوئه مشهور است و بدین ترتیب سازمان تجارت جهانی جانشین موا فقتنامه های عمومی تعرفه وتجارت گردید. دور بعدی در دوحه به سال 2001 انجام شد .تنها هدف سازمان آزاد سازی تجارت نیست بلکه در مواردی قواعدی را جهت حمایت از تجارت نیز در خود دارد. مثلا” حمایت از مشتریان برای جلوگیری از گسترش بیماریها را می توان ذکر کرد. بعد ازگذشت سالهای زیادی از 1948 گات بالاخره با دورهای متعدد تبدیل به یک سازمان بین المللی گردید که در دورهای مذاکراتی متعددی تکامل یافته است. قاعده دولت کامله الوداد از اهمیت زیادی در مذاکرات برخوردار است. قاعده رفتار ملی شامل برابری در رفتار با تجارت خارجی وداخلی نیز از دیگر قواعد مهم این سازمان می باشد . که برخی کشورها را در پیوستن به این سازمان دچار مشکل کرده است .بر همین اساس نیز ضرورت مذاکرات بیش از پیش وجود دارد تا هر کشور بنا به وضعیت اقتصاد خود با رعایت استانداردها به سازمان بپیوندد و موافقتنامه های متعددی که در زمینه کشاورزی ، بهداشتی ، منسوجات ، سرمایه گذاری واز این قبیل پس از تاسیس سازمان به عمل آمده است باعث شده تا کشورها هرچه بیشتر تمایل به پیوستن به سازمان را داشته باشند .از مزایایی که عضویت به همراه دارد می توان به افزایش فرصتهای تجاری برای کشورهای عضو ایجاد محیط امن تر تجاری وامکان استفاده از حقوق مندرج در این موافقتنامه ها فقط مخصوص اعضاء است ،اشاره نمود وبالاخره به لحاظ شفافیت روشهای تجاری باعث ثبات روابط تجاری وامکان حل اختلاف را فراهم می آورد . با این همه به عقیده نویسنده این سطور نظم کنونی اقتصاد جهانی نفع کشورهای صنعتی است زیرا در راستای یکی شدن تعرفه ها وحذف سوبسیدها وسایر استاندارهای سازمان تجارت جهانی کشورهایی در صدر جدول قرار می گیرند که مشابه گذشته از تولید بالاتر با کیفیت بهتر وقیمت مناسبتری بازارها را در انحصار خود در می آورند .در اوایل دهه 1990 بیشتر از 80% تجارت جهان میان اعضای غربی سازمان توسعه وهمکاری اقتصادی صورت می گرفت وکشورهای کمتر توسعه یافته وحتی تازه صنعتی تنها بخش کوچکی از این معاملات را انجام می دادند . بنابراین اقتصاد تجاری هنوز هم محدود به کشورهای غنی تر است اگرچه معافیتها و مزایایی برای پیوستن اینگونه کشورها وجود دارد اما باید راه حل بهتری پیدا کرد تا تعادل در اقتصاد جهانی به دست آید.
فصل دوم: اهمیت سازمانهای بین المللی غیر حکومتی
مبحث اول: روند تشکیل سازمانهای بین المللی غیر حکومتی

گفتاراول: تاریخچه سازمانهای بین المللی غیر حکومتی :
پیشینه سازمانهای بین المللی غیر حکومتی به اواسط قرن نوزدهم بر می گردد .این سازمانها نقش مهمی در جنبش ضد بردگی وهمچنین حقوق زنان به عهده داشته اند .هنگام تشکیل کنفرانس جهانی خلع سلاح در خلال دو جنگ جهانی نیز فعالیت این سازمانها کاملا” مشهود بود. می توان قانون مند شدن این سازمانها را در نظام بین الملل از زمان تصویب ماده 71 منشور ملل متحد ذکرکرد که به موجب آن نقش مشورتی برای این سازمانها از سوی غیر اعضاء به وجود آورده است .با توجه به اینکه بودجه اینگونه سازمانها از سوی اعضاء تامین می شود ودولتها کمتر نقشی در این زمینه دارند .لذا به نوعی غیر انتفاعی هم هستند واعضاء نیز به صورت افتخاری در آنها فعالیت دارند .انگیزه های نیکوکاری وانساندوستانه در اکثر این سازمانها حکمفرماست . لذا نقش کلیسا واقدامات خیر خواهانه مذهب مسیح باعث پیدایش اولین اجتماعات خیر خواهانه بوده است. سازمانهای غیر دولتی همراه با دموکراسی رشد وگسترش مییابند . برای منافع جوامع خدمت می کنند ودر بسیاری موارد نقش گروههای فشار را در هدایت دولتها به سمت دموکراسی وجلوگیری از انحراف آنها را دارند. توسعه پایدار وکمک به کشورهای در حال توسعه از دیگر نکاتی است که از اهداف اصلی این سازمانها می باشند. در اجلاس جهانی داوس که اوایل هر سال در داوس سوئیس برگزار می شود و به اجلاس جهانی اقتصاد مشهورست نقش برجسته اینگونه سازمانها در کنار مقامات سیاسی بلند پایه کشورها بسیار جلوه گر است. مثلا” در پنجمین اجلاس جهانی، پرتوآلگره در برزیل سال 2005 نمایندگان بیش از هزار سازمان بین المللی غیر حکومتی حضور داشتند. نقش حیاتیNGOs ودیگر گروهای اصلی در توسعه پایدار در برنامه عمل 21 به طور شفافی پیش بینی شده است. به طوری که نقش مشورتی بین سازمان ملل متحد وسازمانهای غیر حکومتی در فصل 27 آن تعریف گردیده است. در ایران سابقه اینگونه تشکلهای مردمی وخودجوش به مساجد ،تکایا،هیئت های مذهبی ،قهوه خانه ها بر می گردد که جنبه سنتی دارند. پس از آن می توان به صندوق های قرض الحسنه خیریه ها ،اتحادیه ،اصناف ،نظامهای صنفی ومهندسی واز این قبیل اشاره کرد. به طوری که اداره آنها از دست مدیران نیمه دولتی باید خارج شود. از لحاظ قانونی در تاریخ 29/3/84 به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،آئین نامه تاسیس وفعالیت سازمانهای غیر دولتی تصویب واجرا شد. طبق این مصوبه به جای سازمان می توان از واژه جمعیت، انجمن ،کانون،مرکز ،گروه،مجمع،خانه وموسسه استفاده کرد.این تشکل ها می توانند با موضوع فعالیت واهداف مشترک با رعایت آئین نامه به صورت شبکه در آیند ویا به عضویت سازمانهای بین المللی در آیند. جالب این است که فعالیت های این گونه سازمانها را به انتشار نشریه ،برگزاری تجمع وگردهمایی تا تصمیم سازی ومشارکت در تصمیم گیری های دولتی وحتی دادن طرح ولوایح به دولت یا مجلس وتقاضای اصلاح در قوانین موضوعه کشور وتحقق خواسته های مشروع جنبه قانونی داده است والبته با تعریفی که در زمینه بین المللی دارد محدودتر است. این آئین نامه دارای 33 ماده است ومرجع صدور پروانه برای سازمانهای غیر دولتی تخصصی با رعایت مواد آئین نامه واخذ نظر دستگاههای مربوطه ،وزارت کشور است.
تظاهراتی که در سال 1999 در سیاتل وبه اعتراض علیه سازمان تجارت جهانی برپا شد به همت اینگونه سازمانها بوده است .پیام جمعیت تظاهر کننده این بود که آیا سازمان تجارت جهانی کاری انجام می دهد؟ به تظاهرات پراگ وسایر موارد مشابه نیز می توان اشاره کرد. قاطعانه می توان گفت سازمانهای غیر حکومتی تابعی از حقوق بین الملل هستند .استثنای وارد بر این موضوع نهاد مهم وبزرگ کمیته بین المللی صلیب سرخ است که به موجب کنوانسیون ژنو در برخی موضوعات خاص فعالیت می کند. از اسناد حقوقی که پیرامون این سازمانها وضع شده وبه آنها در نظام بین الملل جنبه قانونی می دهد، می توان به قطعنامه 1296 مصوب 1968 و1993 و31/1996 اکوسوک اشاره کرد علاوه بر این بنا به تصویب شورای اروپا در استراسبورگ کنوانسیون اروپایی شناسایی شخصیت حقوقی بین المللی سازمانهای غیر حکومتی در سال 1986 حق آزادی اجتماعات را که یکی از اصول بنیادیNGOs می باشد را به رسمیت شناخته است.
گفتار دوم: تعریف سازمانهای بین المللی غیر حکومتی :
بنا بر اصل حق تعیین سرنوشت ملتها که مورد پذیرش اکثریت نظامهای حاکم در سطح جهان است انتخاب مقامات حاکمه به صورت ادواری توسط ملتها صورت می گیرد . ،در این میان چنانچه کارگزاران حکومتی از خواست اکثریت انحراف داشته باشند گروههای اقلیت که مانند ذره بین کوچک ترین اشتباه را با بزرگ نمایی در سطح جامعه انتشار می دهند به عنوان اهرمی خواسته های خود را به سیاستمداران تحمیل می کنند .اگر در زمینه داخلی به این موضوع نگاه کنیم احزاب وجمعیت های اقلیت در تضعیف قوای حاکمه گام بر می دارند تا جایی که منافع آنها نیز تضمین شود وبه این ترتیب موازنه قوا به وجود آید. اما در سطح بین المللی روند جهانی شدن با عوامل مختلفی ارتباط واصطکاک پیدا می کند .اگراین موضوع از بالا به پایین مورد بررسی قرار گیرد، صنعتی شدن حرف اول وآخر را می زند .کشورهای صنعتی وپیشرفته در این زمینه نقش مهمی را ایفاء می کنند وبر همین اساس هم به لحاظ نادیده گرفتن ویا کم رنگ بودن خواسته های جهان سومی ها اعتراضات گسترده ای در این زمینه وجود دارد .همانطور که گفته شد نقش سازمانهای بین المللی غیر حکومتی در این خصوص با اهمیت است .اما جهانی شدن به تعبیری از پایین فرایندی است که عوامل نقش آفرین آنها شامل :1- حقوق بشر 2-حفظ محیط زیست3- توسعه اقتصادی پایدار هستند این موضوعات جهانی شدن را تلطیف می کنند ونقش عمده در این فرایند به عهده NGOsوOCS می باشد. به طور مختصر میتوان گفت یک سازمان غیر حکومتی ،سازمان قانونی است که توسط اشخاص خصوصی یا سازمانهایی که مشارکت با دولتها ندارند یا نماینده حکومتها نیستند ،به وجود می آید. به عبارت ساده تر هر سازمانی که توسط حکومت تاسیس نشده وتحت نظارت حکومت نیست غیر حکومتی گفته میشود . در قطعنامه 27 فوریه 1950 شورای اقتصادی اجتماعی چنین مذکورست: هر سازمان بین المللی که با موافقتنامه بین دول پدید نیامده باشد یک سازمان بین المللی غیر حکومتی است طبق تعریف موسسه حقوق بین الملل ،انجمن های بین المللی شامل گروههای متشکل از افراد یا تجمع هایی هستند که آزادانه وبه ابتکارخصوصی ایجاد می شوند . بدون قصد سود بری برای یک فعالیت بین المللی یا خارج از هرگونه متعلقات صرفا” داخلی تشکیل می شوند . در مجموع با توجه به تقسیماتی که اینگونه سازمانها دارند وشورای اقتصادی اجتماعی مفصلا” به تفکیک ودسته بندی آنها پرداخته است باید گفت: سازمان غیر حکومتی بین المللی در یک کشور به ثبت رسیده ودر بیش از یک کشور فعالیت دارد یا اقدامات آنها به گونه ای است که به جامعه بین المللی ارتباط پیدا می کند .این سازمانها غیر انتفاعی هستند وتوسط اشخاص وگروههای

Written by 

دیدگاهتان را بنویسید