کسب و کار الکترونیکی ورزش یک واژه­ی فراگیر است که فرآیندهای تکنولوژی اطلاعات داخلی یک سازمان ورزشی شامل، منابع انسانی، امور مالی، مدیریت موجودی، توسعه محصول، و مدیریت ریسک را  پوشش می‌دهد. هدف استراتژی کسب و کار الکترونیکی، مؤثر ساختن عملکردها، کاهش هزینه­ها، و ایجاد بهره­وری است. این عمل با یکپارچه­ساختن فرآیندهای تجاری، به­کارگیری تکنولوژی اطلاعات، و زیرسازی سازمان­های ورزشی برای تسهیل تجارت و عملکردهای بازاریابی شامل ارتباطات، فروش و خدمات انجام می­گیرد. یک سازمان ورزشی مشغول به کسب وکار تجاری الکترونیکی،  هنگام تلاش برای هماهنگ شدن با  عملکردهای تجاری سنتی با چالش­های متعددی رو به­ رو خواهد شد (شوارز و همکاران، 2012، ص 308 ). مدیریت ارتباط با مشتری ورزشی شامل متدولوژی­های مختلف، تکنولوژی­های اطلاعات، و توانایی‌هایی است که به واحدهای ورزشی کمک می­کند تا روابط مشتری ورزش را با توسعه سیستمی که در آن همه فعالیت­های بازاریابی ورزش می­تواند برای دسترسی به اطلاعات درباره­ی محصولات ورزش و تلاش در جهت برآوردن نیازها و خواسته­های مشتری ورزش مؤثر واقع شوند، سازماندهی و مدیریت کنند. مدیریت دانش شامل روش­های مورد استفاده توسط  سازمان ورزشی  برای ایجاد، گردآوری، طبقه­بندی، اصلاح، و به­کارگیری دانش درباره ارزش و عقیده مشتری ورزش برای دسترسی به اهداف و مقاصد است. برنامه­ریزی منابع سازمان ورزشی شامل تلفیق همه عملکردهای سازمان­های ورزشی از طریق روش­های تکنولوژی اطلاعات برای مؤثر و کارا شدن در جهت برنامه­ریزی، تولید، بازاریابی، فروش محصولات و خدمات ورزشی است. مدیریت زنجیره عرضه فرآیند هماهنگ­سازی تغییرات محصولات، خدمات ورزشی و سایر اطلاعات مربوطه از مواد خام برای تولید کننده از عمده­فروش تا خرده­فروش و سرانجام  برای مشتری ورزشی است. به هر حال کسب و کار الکترونیکی ورزش امکان ایجاد درآمد و سودهای هنگفت در نتیجه فرآیندهای کارا و مؤثر و هزینه­های پایین­تر انجام کسب و کار را دارا می‌باشد (شوارز و همکاران، 2012، ص 309).

 

 

1-1        تجارت الکترونیکی  ورزشی

 

تجارت الکترونیکی ورزشی شامل فرآیندهای تکنولوژی اطلاعات خارجی یک سازمان ورزشی برای عملکردهای بازاریابی و فروش است. به­ویژه، تجارت الکترونیکی ورزشی شامل خرید و فروش خدمات و محصولات ورزشی از طریق شبکه ارتباطی جهانی[1] و اینترنت است و عملکردهای اینترنتی مانند انتقال وجوه الکترونیکی[2] و کارت­های هوشمند (کارت­هایی با یک تراشه که پول و اطلاعات مشتری را حفظ می­کند) و برنامه­های پاداش برای تماشاگرهای ورزش­دوست و وفادار را نیز شامل می­شود و این امر موجب تسهیل عملکرد داخلی سازمان می­گردد. به عبارتی یک عمل کسب و کار  الکترونیکی است که بیشتر تاجران ورزشی برای تعامل بین مشتری ورزش و سازمان ورزشی استفاده می­کنند. تجارت الکترونیکی همچنین با عملکردهای کسب و کار ورزش سنتی به دو طریق یکپارچه می­شود. اول، یکپارچگی کسب و کار عرضی است جایی که سازمان ورزش باید با تکنولوژی­های اطلاعات عرضه­کنندگان، مشتریان ورزش (وب­سایت­های شخصی) و جایگاه­های مبتنی بر وب (مانند خرید الکترونیکی) هماهنگ باشند. دوم، یکپارچگی تکنولوژیکی وجود دارد؛ که این شامل اصلاح فرآیندهای سنتی کنترل سفارش، خرید و خدمات مشتری با نیازهای خاص مشتریان ورزش و توانایی­های منحصر به فرد سازمان ورزشی است. چالش اصلی برای بازاریابی حرفه­ای ورزشی تغییرات محیطی الکترونیکی حتی با سرعت بیش‌تری نسبت به جایگاه­های بازار سنتی است. بنابراین، توانایی برای انتقال منابع، به روزرسانی مفاد و اصلاح مدل­ها عایدی برای موفقیت در تجارت الکترونیکی ورزشی حیاتی است. درکل تکامل تجارت الکترونیکی ورزشی دو مفهوم خاص در فرهنگ لغات بازاریابی ورزشی معرفی کرده است. شخصی­سازی، منجر به شخصی‌سازی و سفارشی­شدن محصولات و خدمات ورزشی برای سطوح دیگر با امکان شخصی‌سازی ارتباطات بین شرکت و مشتریان ورزشی می­شود (معمولاً از طریق وب­سایت). مشتری ورزشی می‌تواند ارتباط با سازمان ورزشی را برای درخواست نیازهایش سفارشی کند. مفهوم دیگری که در نتیجه یک تجارت الکترونیکی ورزشی دریافت می­شود تعامل است. این توانایی برای مشتری ورزشی است که ارتباط دوطرفه با سازمان­ها و تاجران ورزشی دارد. در بازاریابی سنتی بیشتر ارتباطات بازاریابی یک­طرفه و از طریق تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی است هم‌چنین تلاش­های ارتباطات  بازاریابی ورزش وجود دارندکه یک به یک است یعنی روش­هایی مانند ایمیل مستقیم و بازاریابی تلفنی در یک زمان و با تماس یک­طرفه انجام می­گیرد. در ارتباطات بازاریابی تعاملی، این تلاش­ها می­توانند در یک زمان واقعی (بازخورد لحظه­ای از طریق ایمیل) یا در زمان‌های مختلف (تابلوهای بحث و پیغام) باشند.

تجارت الکترونیکی ورزش یک مفهوم  نسبتاً جدید است که به بازاریابی حرفه­ای ورزشی نیاز دارد تا تحول رفتار مشتری و تکنولوژی را درک کند و  تغییراتی که در جایگاه بازار ورزشی اجتناب­ناپذیر هستند را متعادل کند و عملکردهای کسب و کار سنتی را با فعالیت­های آنلاین هماهنگ کند. بازاریابی ورزشی که می­تواند به طور مؤثر این مفاهیم را هماهنگ کند، می­تواند طرح­هایی را طراحی کند که به تغییرات محیطی واکنش نشان ­دهند و یک مزیت رقابتی را  حفظ کرده و یک زنجیره ارزشی جدید در جایگاه بازار ورزشی ایجاد کند (شوارز و همکاران، 2012، صص 310-309).

[1] . www

[2] . EFT

1-1         دسته­بندی کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی در بازاریابی ورزشی

مفاهیم کسب وکار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی ورزشی شامل تعامل مختلف بین شرکت و مصرف‌کنندگان از طریق ارتباطات دیجیتال است. در فرآیند ارتباطات سنتی، فرستنده از یک کانال برای ارسال پیام به گیرنده استفاده می­کند، که پس از آن پاسخ و بازخورد فرآهم می­کند. در فرآیند ارتباطات دیجیتال، نوع تعامل به طور مستقیم به گیرنده و فرستنده مربوط می­شود. برای کسب وکار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی ورزشی چهار دسته وجود دارد: B2B, B2C, C2B and C2C

1-1-1     بنگاه با بنگاه (B2B):

به معاملات، همکاری و تعاملات شرکت­ها اشاره می­کند که بین دو سازمان رخ می­دهد. برای سازمان­های ورزشی، می­تواند شامل نقش­های مختلفی از جمله مدیریت موجودی کالا، کانال­ها و فروش­ها و هم‌چنین خدمات و پشتیبانی عملیات باشد. در صنعت کالاهای ورزشی، گروه تأمین ورزشی[1] یکی از برجسته­ترین تأمین­کنندگان تجارت الکترونیکی بنگاه با بنگاه تجهیزات برای مؤسسات و بازار ورزشی جوانان است. گروه تأمین ورزشی به عنوان یک واسطه در خرید و فروش آنلاین تجهیزات ورزشی از تولیدکنندگان ممتاز و برگزیده به مدارس ابتدایی و دبیرستان، کالج­ها و دانشگاه­ها، اردوگاه­ها، سازمان­های جوانان و سازمان­های دولتی عمل می­کند (همان، 311).

1-1-2    بنگاه با مشتری (B2C):

به معامله بین شرکت­ها و مشتری­ها تمرکز می­کند. برای سازمان­های ورزشی، این معاملات معمولاً فراوان هستند، اما حوزه‌ی آن کوچک­تر از معاملات از طریق بنگاه با بنگاه است.

تیکیت مستر[2] یکی از رایج­ترین وب سایت­های بنگاه با مشتری است، که بلیط‌های مشتریان را برای رویدادهای ورزشی، کنسرت­ها، و دیگر فعالیت­های اوقات فراغت در سراسر ایالات متحده و در جهان ارائه می‌دهد.

1-1-3   مشتری با بنگاه (C2B):

که در آن مشتری فرآیند معامله را توسط درخواست سازمان­ها به رقابت برای شرکت­های فردی آغاز می‌کند. در حالی که این روش به طور وسیع به صورت مستقیم در شرکت­های ورزشی استفاده نمی­شود، یک مثال، سایت پرایس لاین[3] خواهد بود که یک سرویس خدماتی است که به مشتریان اجازه می­دهد که خودشان قیمت، خطوط هوایی، هتل­ها، بسته­های سفر، آژانس­ها تعیین کنند و به طور بالقوه آن­ را با نیازهایشان مطابقت دهند.

1-1-4    مشتری با مشتری (C2C):

شامل معاملات بین مشتری­ها می­باشد. بسیاری از این معاملات شامل یک شخص ثالث آنلاین، مانند خرید آنلاین[4] است. یک مشتری می­تواند به طور مستقیم اقلام طبقه­بندی اعم از خاطرات ورزشی تا بلیط­های مسابقات را به مشتریان دیگر بفروشد (همان، ص 312).

 

1-2        فناوری­های دیجیتال مورد استفاده در مدیریت کسب و کار و تجارت الکترونیکی ورزشی

 

فناوری­های دیجیتال محور کسب و کار و تجارت الکترونیکی ورزشی هستند که از آن­ها برای مدیریت مبادله‌ی محصولات و خدمات ورزشی استفاده می­شود. دو فناوری بزرگ دیجیتال استفاده از اینترنت، شبکه جهانی وب سایت و شبکه­های داخلی هستند. یکی از تصورات غلط رایج این است که اینترنت و شبکه جهانی وب یکی و یکسان هستند، این درست نیست. اینترنت یک سیستم جهانی از شبکه­های کامپیوتری عمومی در دسترس در است که داده­ها را توسط یک فرایند به نام بسته­های سوئیچینگ برای استانداردسازی آدرس­های پروتکل اینترنت انتقال می­دهد.

 

1-3       اجرای کسب و کار و تجارت الکترونیکی ورزشی

 

عملیات در کسب و کار و تجارت الکترونیکی ورزشی بعضی  شباهت­هایی به مدیریت خرده­فروشی سنتی در ورزش دارد. کسب و کار و تجارت الکترونیکی ورزشی  فروشگاه مجازی است، در حالی که فروشگاه­های خرده‌فروشی سنتی ورزش یک محیط فیزیکی است. از آن­جایی که مدیر کسب و کار و تجارت الکترونیکی ورزشی به طور عمده مجموعه عملیات پرداخت، تحویل سفارشات، مسائل امنیتی تمرکز می­کند، بازاریابی حرفه­ای ورزشی به سه حوزه اصلی جای­گذاری، اندازه مکان ومعرفی مربوط می‌شود (همان، ص 313).

1-3-1   جای­گذاری

جای­گذاری به محل واقعی از جایی که فروش انجام خواهد شد اشاره می­کند. در مدیریت سنتی خرده­فروشی ورزشی، نگرانی­های عمده در مورد محل شامل رقابت در منطقه، جاذبه­های جغرافیایی، فضای کف مناسب و مکان مناسب برای مشتریان است. برای آن دسته از سازمان ورزشی درگیر در کسب و کار و تجارت الکترونیکی، مکان (موقعیت) از لحاظ قابل مشاهده بودن وب سایت بسیار بالا است که به راحتی یافت می­شود. ترافیک برای یک وب سایت تجارت الکترونیک با قرار دادن لینک در مکان­های برجسته، و یا قرار دادن تبلیغات در وب سایت­های شرکای کسب و کار و یا همکاران تعیین می­شود (همان، 314)

1-3-2  اندازه مکان:

اندازه مکان به طور سنتی نیاز به مقدار زیادی موجودی و کالا دارد که در دست نگه داشته شود، و تعداد مشتریان بالقوه که به مؤسسه وارد خواهد شد. هم‌چنین به امکاناتی از جمله پارکینگ مناسب، دستشویی، ورودی/خروجی ارتباط دارد. سازمان ورزشی درگیر در کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیکی به اندازه­ شکل­های دیجیتال پهنای باند، ظرفیت ذخیره­سازی داده‌ها، فرآیند قدرت بستگی دارد.

قدرت پردازش مقدار اطلاعاتی است که در هر زمان معین در وب سایت به کار گرفته می­شود که شامل توانایی برای نشان دادن وسعت محصولات و خدمات ورزشی موجود، مسئولیت رسیدگی به شماری از معاملات نسبت به اندازه شرکت ورزشی و سطح تعامل سازمان ورزش که قصد دارد با مشتریان- از جمله ایمیل، تالارهای گفت و گو و در زمان واقعی کمک کند.

ظرفیت ذخیره­سازی داده­ها نیز در کسب و کار و تجارت الکترونیکی ورزشی مهم است. کار کردن در یک محیط آنلاین سازمان ورزش با توانایی جمع­آوری مقادیر زیادی از اطلاعات از جمله جمعیت­شناسی، صدور صورت­حساب و سوابق پرداخت، و الگوهای خرید مشتری را فرآهم می­کند (همان، ص 314).

1-3-3  معرفی

معرفی شامل چگونگی مشاهده محصول یا خدمات ورزشی توسط مشتریان است. در مدیریت سنتی خرده‌فروشی ورزشی، و هم‌چنین کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترونیک، دو نگرانی اصلی در مورد معرفی طرح فروشگاه و خدمات به مشتریان وجود دارد. چیدمان فروشگاه بر عملیات مدیریت خرده­فروشی سنتی ورزش با تمرکز بر روی تصویر یک فروشگاه برای خود می­خواهد به تصویر بکشد، علاوه بر این آن­ها می‌خواهند تا بعضی از مشتریان حفظ شوند. در کسب و کار الکترونیک و تجارت الکترونیک، طرح فروشگاه را هر موقع که لازم باشد بررسی کنند که به عنوان رابط کاربری شناخته شده است (همان، ص 315).

[1] . www.sportsupplygroup.com

[2] . Ticketmaster (www.ticketmaster.com)

[3] . www.priceline.com

[4] .  eBay (www.ebay.com)

[5] . Placement

[6] . Size of Location

[7] . Presentation

Written by