یادگیری

دانلود پایان نامه

«بدان که امیرمؤمنان نسبت به پیامبر ویژگی‌هایی داشت که دیگر صحابه آن ویژگی‌ها را نداشتند: او با پیامبر انس و خلوتی داشت که هیچ کس نمی‌دانست در آن لحظات بین آن دو چه می‌گذرد. از معانی قرآن و کلام پیامبر بسیار از حضرتش می‌پرسید، اگر او سؤال نمی‌کرد، پیامبر خود او را تعلیم می‌داد و آگاه می‌ساخت؛ در حالی که هیچ کدام از صحابه پیامبر چنین نبودند.»
آنان چند گروه بودند:
1. گروهی که خود از پیامبر سؤال نمی‌کردند، ولی دوست داشتند کسی بیاید از پیامبر چیزی بپرسد تا آن‌ها نیز بشنوند و بهره ببرند.
2. گروهی از فهم ناچیزی برخوردار بودند و در بحث و کسب علم همتی کم داشتند.
3. گروهی نیز عبادت یا میل به دنیا آن‌ها را از فراگرفتن علم بازداشته بود.
4. گروهی دیگر نیز وظیفه خود را سکوت و ترک سؤال می‌دانستند.
5. بعضی نیز برای دین آن قدر ارزش قائل نبودند تا وقت خود را در یادگیری دقایق و مشکلات آن صرف کنند.
اما امام × که از ذکاوت، هوش، طهارت باطن و نورانیت نفس برخوردار بود و تمام شرایط آمادگی و قبول معارف الهی را داشت، به نحو تمام و کمال از پیامبر اکرم ’ بهره گرفت.
ب ) دعای پیامبر در حق امام نسبت به علم و آگاهی او.
امام × می‌فرماید:
«… علم علمه الله نبیه فعلمنیه، و دعالی بان یعیه صدری و تضطم علیه جوانحی»؛
«علمی است که خداوند آن را به پیامبرش تعلیم کرد و او نیز به من آموخت و برایم دعا کرد که خدا آن را در سینه‌ام جای دهد و اعضا و جوارحم را از آن مالامال سازد.»
ج) گستره علم امام ×
از آن جایی که امام × از دو منبع لایزال قرآن و پیامبر ’ بهره گرفته و مشمول دعای خاص پیامبراکرم ’ قرار گرفته بود، از گستردگی علمی فوق العاده‌ای برخوردار بود.
چنان‌که فرمود:
«ایها الناس، سلونی قبل ان تفقدونی، فلانا بطرق السماء اعلم منی بطرق الارض»؛
«ای مردم، پیش از آن که مرا نیابید آنچه می‌خواهید بپرسید، زیرا من به راه‌های آسمان از راه‌های زمین آشناترم!»
ابن ابی الحدید در این باره می‌نویسد:
«اجمع الناس کلهم علی انه لم یقل احد من الصحابه و لا احد من العلماء (سلونی) غیر علی بن ابیطالب»؛
«همه مردم اتفاق دارند که هیچ کدام از صحابه پیامبر و هم چنین از دانشمندان چنین ادعای (سلونی قبل ان تفقدونی) نکردند، غیر از علی بن ابی طالب!»
امام × در جای دیگر فرموده‌اند:
«فو الذی نفسی بیده لاتسالونی عن شیی ء فیما بینکم و بین الساعه، و لا عن فئه تهدی مئه و تضل مئه الا انباتکم بناعقها و قائدها و سائقها و مناخ رکابها و محط رحالها …»؛
«سوگند به کسی که جانم در دست قدرت او است ممکن نیست از آنچه بین امروز تا قیامت واقع می‌شود یا درباره گروهی که صد نفر را هدایت و یا صد نفر را گمراه کنند از من پرستش کنید جز آن‌که از دعوت کننده و رهبر و آن کسی که زمام این گروه را به دست دارد و جایگاه خیمه و خرگاه و محل اجتماع آن‌ها شما را آگاه می‌سازم!»
امام × عامل به علم بود:
امام می‌فرماید:
«ایها الناس انی والله ما احثکم علی طاعه الا و اسبقکم الیها و لا انهاکم عن معصیه الا واتناهی قبلکم عنها.»؛
«ای مردم، به خدا سوگند من شما را به هیچ طاعتی وادار نمی کنم مگر این که پیش از شما خودم به آن عمل می‌کنم و شما را از معصیتی نهی نمی کنم، مگر اینکه خودم پیش از شما (از آن) کناره گیری می‌کنم.»

این نوشته در علمی _ آموزشی ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.