از تهران تا ترکمن صحرا؛ تست و بررسی DS5 و DS6

دی اس نامی قدیمی در صنعت خودروسازی هستش و به عنوان یکی از نمادهای صنعت خودروسازی کشور فرانسه هستش. دی اس رو باید یکی از پیش تازان فناوری در صنعت خودروسازی به خصوص در ده های قبل لقب داد که دلیل اینم می تونه مدل تاریخی دی اس ۱۹ تولید سال ۱۹۵۵ میلادی باشه طوریکه حتی پای اون به کشور ما هم باز شد.

با تغییر و تحولات بزرگ دنیای خودروسازی دی اس واسه ده ها به برندی فراموش شده تبدیل شده بود تا این که در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان عضوی از زیر مجموعه سیتروئن لقب گرفت و پس از این که دو برند مشهور فرانسوی یعنی پژو و سیتروئن به ترکیب همدیگه در اومدن، تماشاگر عرضه نسل جدیدی از خودروهای دی اس هستیم که به عنوان لوکس ترین اجناس این گروه صنعتی هستش.

دی اس با سرمایه گذاری چانگان و PSA در چین به تولید و به فروش می رسه و یکی از خطوط تولید اون در این کشور قرار داره، هرچند اجناس دی اس در خط تولید Sochaux فرانسه هم تولید می شن.

گروه صنعتی PSA با سرمایه گذاری بزرگی که روی این برند کرده اونو کلید اصلی خود واسه ورود به بازارهای بزرگ جهانی مثل آمریکا می دونه. الان این برند حضور مستقیمی در بازار کشور ما داره و سرمایه گذاری مستقیم فرانسویا در کشور ما نشون دهنده اندازه جدی بودن اون هستش.

در هر صورت پس از شرایطی که به وسیله گروه آرین موتور تابان به عنوان نماینده رسمی شرکت دی اس فرانسه به خاطر بررسی جاده ای دو محصول این شرکت به وسیله اصحاب رسانه جفت و جور شد، براتون از این دو خودرو میگیم تا آشنایی بیشتری با این شرکت تازه وارد و محصولاتش پیدا کنیم.

با شروع حرکت کاروان که تشکیل شده از ۷ خودرو مثل اجناس دی اس و میتسوبیشی و دو خودروی پشتیبان بود، بیشترین توجه در بین خودروها نصیب اجناس دی اس با طراحی خاص و تقریبا بی مانندش می شد.

در واقع طراحی بسیار متفاوت این دو خودرو خیلی راحت توجه هر فردی رو به خود جلب می کنه. این مسئله حتی واسه خود راننده هم مهمه و با قرار گرفتن در پشت فرمون دی اس علل خصوص مدل دی اس ۵ و طراحی استثنائی داخل اتاق اون اتفاق می افته.

دس ای ۵ در کلاس D قرار میگیره اما به دلیل ظاهر متفاوت بخش انتهایی نمیشه با قطعیت این خودرو رو هاچ بک، استیشن یا حتی شوتینگ بریک توصیف کرد. فرانسویا سابقه طولانی در عرضه خودروها با طراحی متفاوت رو دارن طوریکه استایل بدنه این خودرو رو یه فست تورر ۵ درب هاچبک نام گذاری کردن!

در هر صورت دی اس ۵ براساس پلت فرم PF2 PSA پیشرفت داده شده و سیستم محرک اونم به صورت محورمتحرک جلوه. قطعات کروم کاری شده مهم ترین المان استفاده شده در جای جای بدنه خودرو هستش.

خطوط روون و نرم، ستونای کشیده، سقف تموم شیشه ای، لچکی ۳ گوش که طراحی شیشه جلو رو به کلی از یه طرح یکنواخت در آورده و ستونای C کوتاه با طراحی نیم دایره مانند بخش عقبی خودرو از نکات بیشمار طراحی خارجی دی اش ۵ به حساب میان.

دماغه خودرو ما رو به یاد نسل جدید اجناس پژو میندازه اما طراحی بسیار متفاوت چراغا به کلی اجناس دی اس رو از اجناس پژو جدا می سازه. در هر صورت مدل سیتروئن C4 Picasso و همینطور مدل ۳۰۰۸ پژو با دی اس ۵ قرابت معنایی داره به شکلی در بعضی از بازارهای جهانی با نام سیتروئن DS5 عرضه می شه تا آشنایی خریدار از اون بیشتر باشه.

طول کلی خودرو به ۴۵۳۰ mm می رسه که نشون دهنده یه خودروی اروپاییه. ارتفاع ۱۵۱۳ mm اونو میشه در حد یه سدان معمولی دونست اما جایگاه متفاوت صندلی حس سواری متفاوتی به اون داده که بعدا دربارش صحبت می کنیم. وزن خودرو هم به ۱۵۰۰ کیلوگرم می رسه.

در دی اس ۶ هم با روند طراحی به نسبت مشابهی رو به رو هستیم و به کار گیری کروم حرف اول رو می زنه. دی اس ۶ به صورت اختصاصی واسه بازار کشور چین پیشرفت داده شده اما این شرکت تصمیم به عرضه این محصول در بازار کشور ما رو هم گرفته و در اواسط تابستون به صورت رسمی از اون رونمایی شد.

این دی اس رو باید در دسته SUVای کامپکت قرار داد و طراحی اون می تونه یادآور نسل قبل پژو ۳۰۰۸ و حتی پژو ۲۰۰۸ امروزی باشه، هرچند پلت فرم اون به طور کامل متفاوت با پژو ۲۰۰۸ه.

زهای پلاستیکی در دورتادور خودرو اونو در دسته کراسا قرار میده که امروزه بسیار معموله. طول کلی خودرو هم به ۴۵۵۳ mm می رسه و ارتفاع اونم ۱۵۸۸ mmه. وزن خودرو هم برابر ۱۵۵۰ کیلوگرمه. ریل کار شده کرومی روی سقف تموم شیشه ای نماد ترکیبی از لوکس گرایی و یه خودروی SUVه.

طراحی چراغا هم هماهنگی خوبی با هم دارن و از ابعاد منطقی تری به نسبت دی اس ۵ بهره مند هستن. چرخای ۱۸ اینچی میشلن در کنار طرح ۵ پره دو رنگ ظاهر نمای بغل دستی رو تکمیل می کنن.

با ورود به داخل اتاق، طراحی محدود کننده و متفاوت دی اس ۵ حس لوکس سواری رو به شما تقدیم می کنه. طرح بند ساعتی چرم با کیفیت صندلیا که چیزی در حدود ۴ هزار یورو ارزش دارن، سقف با طراحی مشابه کاکپیت هواپیما و دکمه های کنترل قرار گرفته روی سقف خودرو، کنسول میانی بزرگ با خطوط روون، فرمون D-cut، جوی استیک دنده و دکمه های کنترل کننده سیستم صوتی و صفحه نمایش با کیفیت لمسی۷ اینچی شما رو در فضای به طور کامل متفاوتی به نسبت هر خودروی دیگری که در بازار و در این بازه قیمتی حضور داره قرار میده.

قطعات فلزی برس خورده در کنار چرم و پلاستیک، عناصر اصلی استفاده شده در داخل کابین هستن. یه ساعت آنالوگ هم دقیقا در بالای دکمه استارت قرار گرفته. طراحی سه بخشی پشت آمپری رو هم باید جذاب نام گذاری کرد، هرچند خبری از شیفتر تعویض دنده در این خودرو نیس که می تونه خود یکی از نقاط ضعف اون حساب شه.

فضای کابین رو باید مناسب یه خونواده ۴ نفره استاندارد نامید. از امکانات رفاهی DS6 میشه به کروز کنترل، سیستم شروع حرکت در سربالایی، سیستم پایش نقاط کور، سنسورهای پارک جلو و عقب به همراه دوربین عقب، گرمکن صندلی جلو به همراه ماساژور، هدآپ دیسپلی، ورود و استارت بدون کلید، چرخ زاپاس نیم اندازه، نورپردازی داخل اتاق، فرمون هیدرولیکی، سیستم تهویه دوگانه و…اشاره کرد.

اتاق دی اس ۶ از نظر طراحی روش مشابهی با دی اس ۵ داره اما طراحی کنسول مرکزی اون ساده تر از دی اس ۵ه. در این خودرو به جای قطعات پلاستیکی روی همه عناصر چرم پوشیده شده و فلز برس خورده جاش رو به طرح چوب داده.

هرچند بازم روی فرمون از فلز استفاده شده و این مورد در کنار دست راننده هم مشاهده می شه. جایگاه عجیب سوییچ خودرو که دقیقا در پایین فرمون قرار گرفته فقط از یبک طراحان فرانسوی بر میاد، این مورد می تونه ارگونومی به نسبت ضعیف دکمه های زیاد قرار گرفته روی داشبورد رو هم توجیح کنه که با فاصله کم در کنار هم دیگه در اشکال جور واجور قرار گرفتن.

فرمون D Cut یکی از بزرگ ترین مزیتایی که به خودرو می بخشه فضای بیشتر پا واسه راننده س. نور پردازی هم واسه کابین در نظر گرفته شده تا از این نظر خودرو چیزی کم نداشته باشه.

فضای صندوق این خودرو هم برابر ۵۰۰ لیتره و میشه این فضا رو با در نظر گرفتن ابعاد خودرو متوسط آزمایش کرد. در بخش امکانات و لوازم بیشتر مواردی که در دی اس ۵ تماشاگر اون بودیم در این خودرو هم حضور داره.

اما دی اس ۶ مجهز به سیستم کنترل چسبندگیه که در کنار دست راننده قرار گرفته و در ۵ حالت جور واجور توانایی تنظیم رو داره (شرایط جاده ای خیس، برفی، گلی، عادی و خاموش) و همینطور سامانه استارت/استاپ از دیگر موارد شاخص در دی اس ۶ هستن.

در بخش قوای محرکه هم با موتور و جعبه دنده برابری در هر دو مدل رو به رو هستیم. موتور THP 165 که به صورت گسترده در اجناس گروه PSA استفاده می شه و حساب خود رو پس داده.

در کنار جعبه دنده ۶ سرعته با نام EAT6 ساخت شرکت آیسین ژاپن تموم قدرت ۱۶۵ اسب بخاری رو به چرخای جلویی می فرسته . این نیرو در دور ۶۰۰۰ به بیشترین حد اندازه خود می رسه و گشتاور  ۲۴۰ نیوتن متری هم در دور ۱۴۰۰ به بیشترین حد اندازه خود می رسه.

این موتور مجهز به توربوشارژر دو بخشی و تزریق سوخت مستقیمه و با همکاری شرکت بی ام و پیشرفت داده شده و در بعضی از اجناس شرکت مینی به عنوان زیر مجموعه شرکت بی ام و استفاده می شه.

این پیشرانه به صورت اختصاصی واسه بازار ایران تغییر پیدا کرده تا مشکلی از واسه کیفیت سوخت بنزین واسه اون نباشه، هرچند سازنده به صورت جدی به کار گیری بنزین سوپر و سرویس به موقع رو پیشنهاد می کنه تا مشکلی واسه کارکرد قوای محرکه پیش نیاد.

سیستم تعلیق این خودرو در بخش جلو از نوع مک فرسونه و در عقب تماشاگر به کار گیری سیستم تعلیق محور پیچشی هستیم. ترمزای خودرو هم از نوع دیسکی مجهز به خنک شونده هستن.

بخش تجربه رانندگی رو با دی اس ۵ شروع می کنیم. پس از چند ساعت سواری به مقصد گرگان و خوردن ناهار در شهر ساری نوبت دی اس ۵ بود تا اونو آزمایش بزنیم. اولین نکته قابل توجه جایگاه خاص صندلی با زاویه فرق داره که تقریبا واسه نگارنده مثل هیچ خودروی دیگری نبود.

به خاطر همین تنظیم صندلی واسه پیدا کردن جایگاه مناسب با رقابت همراه هست. شیشه بزرگ و پهن جلویی دید خوبی رو به شما تقدیم می کنه اما دید دور و بر و عقب به دلیل جایگاه متفاوت صندلی رو باید ضعیف تر به حساب آورد که به دلیل حضور سیستم نقطه کور تا حد زیادی جبران می شه اما در هر صورت دید رو به بیرون دی اس ۶ رو مناسب تر از داداش خود میدونیم.

فرمون به نسبت سنگین خودرو (به نسبت فرمونای الکتریکی) در کنار پدال گاز سبک وزن و ترمز نرم معجونیه که دی اس واسه شما تدارک دیده.

جعبه دنده خودرو در حالت خودکار به صورت دائمی در حال سبک کردن دنده س تا مصرف سوخت به کمترین حد ممکن ممکن برسه به خاطر همین در بین فشار یهویی پدال گاز در کسری از ثانیه معکوسای پشت سر هم رو میده تا شتاب گیری مورد انتظار شما رو جفت و جور کنه.

در بیشتر دقایق رانندگی خبری از صدای توربوشارژر نیس و اندازه نفوذ هر گونه صدایی به داخل کابین در کمترین حالت ممکنه. این مورد در دی اس ۶ هم مشاهده می شه.

تعلیق دی اس ۵ رو هم باید با روحیه اسپرتی به حساب آورد به خصوص سرنشینان عقبی تماشاگر کوبش بیشتر کمکا هستن. این مورد در دی اس ۶ بسیار کمتر احساس می شه و دی اس ۵ رو باید خودروی اسپرت تری دونست.

در شتاب گیریای ثانویه دی اس ۵ رو باید قابل قبول توصیف کرد و جای هیچ گونه حرفی باقی نمی ذاره. در دوره های بالا هم صدای اسپرتی از موتور به داخل کابین نفوذ می کنه که می تونه جذاب حساب شه.

دی اس ۶ جایگاه صندلی منطقی تری داره و بیشتر نقطه نظرای رانندگی با اون مشابه با دی اس ۵ به نظر می رسه.

کم فرمانی بیشتر دی اس ۶ به دلیل به کار گیری لاستیکای لتیتود میشلین در مقابل لاستیکای پایلوت اسپرت دی اس ۵  است. وزن بیشتر دی اس ۶ باعث می شه تا به اندازه دی اس ۵ تند فرز به نظر نرسه اما بازم جعبه دنده و موتور هماهنگ شتاب گیری مناسبی رو به شما میدن.

با این که شرایط تست و بررسی شتاب گیری و کارکرد دینامیکی خودرو جفت و جور نبود اما دی اس ۶ به لطف سواری آروم تر و فرمون به نسبت نرم تر با ترمزگیری موثر تر و دید بیرون بهتر به نسبت دی اس ۵ نقش یه کراس اور اندازه کوچیک لوکس رو خوب بازی کنه.

در آخر دی اس ۵ با قیمتی در حدود ۲۳۰  میلیون توماتن در مدل ۲۰۱۷ به فروش می رسه و قیمت دی اس ۶ در مدل ۲۰۱۷ برابر ۲۳۷ میلیون تومنه. اجناس دی اس رو به واقع باید مناسب عشاق طراحیای متفاوت دونست که به جزییات توجه بسیاری دارن.

با همه مواردی که ذکر شد اجناس دی اس رو باید ارزون قیمت ترین انتخاب در رده اجناس لوکس در بازار فعلی لقب داد و از اون جا که خودروهای لوکس اروپایی الان با قیمت بیشتری عرضه می شن و در این رده قیمتی انتخابا به اجناس کره ای و ژاپنی محدود شده. دی اس به متفاوت ترین گزینه واسه انتخاب تبدیل می شه و با در نظر گرفتن برنامه گسترده نمایندگی اون میشه انتظار این رو داشت که سهم خود رو از بازار خودروهای وارداتی بدست آورد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *