استراتژی محتوا چیست؟

 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

روش هدف دار محتوا چیه؟

رامین محمودی

۳۱

۱

۰ ۱۱۰۲

سرفصلای آموزش بازاریابی محتوا واسه افراد تازه کار

بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کنه؟

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

تشکیل تیم تولید محتوا و سازماندهی اون

ایده پردازی در بازاریابی محتوا

تولید محتوای با کیفیت

روشای گسترش و پخش محتوا

بررسی و تحلیل کارکرد محتوا و گزارش گیری از اون

تکرار، نگهداری و رشد محتوا

 

، پس در آخر تصمیم گرفتید از بازاریابی محتوا واسه تجارت خود استفاده کنین. بسیار عالی! قبل اینکه نوشتن درباره زیر و بَمِ حولوحوش شغلی تون رو شروع کنین، واسه اینکه تلاش هاتون بهترین نتیجۀ ممکن رو به دست بیارن، بهتره با صرف کمی وقت روش هدف دار محتوا خود رو مرتب و برنامه ریزی کنین. خوندن این مقاله به شما کمک می کنه تا روش هدف دار محتوای خود رو به درستی بچینید.

برنامه ریزی

روش هدف دار محتوا چه فرقی با بازاریابی محتوا داره؟

درسته که خیلی از مردم عبارات “بازاریابی محتوا” و “روش هدف دار محتوا” رو به جای همدیگه استفاده می کنن، اما بهتره بدونین این دو عبارت هم معنی نیستن چون که میشه واسه هر نوع محتوایی، فارغ از جنبۀ بازاریابی اون، روش هدف دار تعریف کرد.

پس از الان مشخص کنیم که وقتی ما می گیم “روش هدف دار محتوا” منظورمون دقیقاً “روش هدف دار بازاریابی محتوا” است.

      • روش هدف دار محتوا: راهکارهای داخلی و مدیریتی
      • بازاریابی محتوا: تقویم تولید محتوا، ایجاد، انتخاب، تبلیغات، تکرار
      • روش هدف دار بازاریابی محتوا: چشم انداز، اهداف، شناسایی مخاطبان، سَبک و راه و روش، ایده پردازی، راه حل و مدیریت خارجی

    راه حل

روش هدف دار محتوا به چشم انداز کلی اهمیت میده و به دنبال پیدا کردن دلایلِ تولید، مدیریت (و در آخر بایگانی کردن و بروزرسانی) محتوا می شه. روش هدف دار محتوا همۀ مطالب و محتوایی که مشتریان با اونا برخورد دارن رو زیر نظر میگیره و بعضی وقتا بازاریابی محتوا رو همپوشانی می کنه، به خاطر همین شما با مواردی در این مقاله برخورد می کنین که مثل روش هدف دار محتوا هستن، اما دقیقاً همون موارد نیستن (در بالا به این موضوع اشاره نکردیم؟).

بازاریابی محتوا روی تاکتیکا و اجرای اونا تمرکز داره؛ تولید، انتخاب و ویرایش محتوا با اهداف بازاریابی. این موارد می تونن شامل هر چیزی شن، از پُستای وبلاگ تا صفحۀ تایید پرداخت. همۀ این کارا واسه ایجاد اطمینان بین اجناس/خدمات یه شرکت و بازار (هم جهت با فروش بیشتر) صورت میگیره. به طور خلاصه میشه گفت هدفِ بازاریابی محتوا، تولید یه جور محتواست که نه فقط مردم رو به خرید تشویق می کنه، بلکه به اونا در روندِ خریدِ محصول کمک می کنه.

مثلا، ممکنه یه کارشناس روش هدف دار محتوا تشخیص بده بین یه شرکت و مشتریانش اعتماد زیادی وجود نداره. وظیفۀ اون اینه که راهکارهایی واسه ایجاد اطمینان بین یه شرکت و مشتریانش ارائه دهد. حال، یه بازاریاب محتوا ممکنه واسه به دست آوردن اعتماد مشتریان با موسس اون شرکت مصاحبه ای بکنه. می بینین که این روش ها چیجوری همدیگه رو کامل می کنن؟

چشم انداز: بدونین به کجا می رید

بهتره روش هدف دار شرکت خود رو واسه ۳ تا ۵ سال آینده برنامه ریزی کنین و بعد واسه رسیدن به اون چشم انداز، محتوای خود رو برنامه ریزی کنین. از خود سوال کنین “چه نوع محتوایی می تونه طی ۵ سال منو به اهدافم برسونه؟”. این موضوع پایه روش هدف دار شما میشه. با سوال این سوال، شما در راه ایجاد و توسعۀ روش هدف دار محتوا قرار می گیرین.

مخاطبان خود رو بشناسین

قدم بعدی در توسعۀ روش هدف دار محتوا اینه که بفهمین با چه افراد و با چه سلیقهایی در رابطه هستین (یا می خواین در رابطه باشین). شما باید تموم اطلاعات مربوط به مخاطبان خود رو بدونین. اطلاعاتی مانند:

  • آمار مربوط به جمعیت (سن، جنسیت، محل زندگی و …)
  • مخاطباتون به غیر از سایت شما، از چه نوع وب سایتایی دیدن می کنن؟
  • مخاطباتون از چه ابزارایی واسه ایجاد رابطه استفاده می کنن؟ (مثلاً مخاطباتون بیشتر از توئیتر استفاده می کنن یا اینستاگرام؟)
  • مخاطباتون تحت تاثیر حرف چه آدمایی هستن؟ (افراد یا حتی برنده های مورد علاقۀ اونا چه کسائی هستن؟)
  • نیازای ایشون نشون دهندۀ چه چیزیه؟

در فصلای بعدی، وقتی که دربارۀ ایده پردازی صحبت می کنیم با معرفی وسیله ها و راهکارهای جور واجور، موضوعِ شناختِ مخاطبان رو دقیق تر بررسی می کنیم. الان کافیه بدونین که روش هدف دار محتوای شما بدون شناخت کافی از مخاطباتون کامل نمیشه.

بررسی محتوا

یکی از مراحل مهم در ایجاد روش هدف دار بررسی محتواست؛ نگاهی عمیق به محتوایی که تولید کردین. یادتون باشه که بررسی محتوا بعضی وقتا با روش هدف دار محتوا اشتباه گرفته می شه، اما بررسی محتوا واقعا یکی از چند مرحلۀ ایجاد یه روش هدف دار موثره.

در این بخش از مقاله، نکات ابتدایی بررسی محتوا رو توضیح میدیم. این نکات ابتدایی مهم ترین قسمتا در بررسی یه محتوا هستن و رعایت کردن اونا بسیار آسونه. آماده اید؟

مرحلۀ ۱: فهرست محتوای موجود

واسه شروع روند بررسی محتوا، در اول فهرستی از محتوای موجود در سایت خود جفت و جور کنین. اگه سایت کوچیکی دارین می تونین به صورت دستی این کار رو انجام بدین، اما اگه مطالب سایت تون زیاده می تونین از ابزارهایی مانند Screaming Frog استفاده کنین. وسیله Screaming Frog فهرست کاملی از URLهای موجود در سایت تون جفت و جور می کنه.

چیجوری با تدوین روش هدف دار محتوا سایت خود رو تکون بدیم؟

مرحلۀ ۲: سازماندهی و برچسب گذاری محتوا

محتوای موجود در فهرست خود رو از راه روشای زیر دسته بندی و توصیف کنین:

موضوع

محتوای شما درباره چی موضوعیه؟ دربارۀ محصولی که می فروشید صحبت می کنه یا اینکه مطالبی آموزشی داره؟ موضوع اون دربارۀ بازاریابی محتوا، شبکه اجتماعی، بهینه سازی اندازه تبدیل کاربر به مشتری یا صفحات فروده؟ تلاش کنین فهرستی از موضوعات واسه محتوا و مطالب خود جفت و جور کنین و هر کدوم از اونا رو تو یه یا دو دسته بندی موضوعی بذارین. با این روش متوجه میشین که مخاطباتون بیشتر به چه نوع مطالبی علاقه دارن. به طور مثال ممکنه فهمیده باشین مخاطباتون مطالبی که با موضوع “روشای بازاریابی” است رو بیشتر از هر موضوع دیگه ای پسند می کردن.

طول محتوا

طول و مقدار محتوای شما چقدره و طولانی بودن مطالب بر دیده شدن و به اشتراک گذاشتن شون تاثیر میذاره؟ مخاطباتون بهتر می دونن مطالبی طولانی و کامل بخونن یا به محتوای کوتاه و نکته محور علاقه دارن؟

لحن

محتوای مطالبتان خنده داره؟ تخصصیه؟ شعار محوره؟ با مزه یا حتی احمقانه س؟ در این مرحله هم باید محتوای خود رو از دید لحن و گفتار دسته بندی کنین. بهتره دسته بندیای مختلفی رو واسه لحنِ مطالبِ خود پیدا کنین و هر کدوم از مطالبتان رو در این دسته بندیا بذارین.

خنده

رابطه

موضوع محتوای شما چیجوری هم جهت با تجارت شما حرکت می کنه؟ محتوای شما دربارۀ اجناس تونه؟ یا دربارۀ یه موضوع حاشیه ای تجارت شماس؟ بهتره ملاک و ترازویی واسه محتوای خود در نظر بگیرین تا بدونین محتواتون در چه جایگاهی قرار داره.

موندگاری

بعضی از محتوایِ تولیدی شما واسه همیشه موندگار هستن (یعنی تاریخ مصرف ندارن) و یه سریای دیگه نه. بهتره بدونین که مطالب و محتوای شما در کدوم یکی از این دسته بندیا قرار می گیرن.

ویژگیا

محتوای شما به چه فرمیه و چیجوری به مخاطبان نشون داده می شه؟ در بین شون محتوای ویدئویی هست؟ از تصاویرِ انگار و چشم نواز استفاده می کنین؟ از اینفوگرافیک چیجوری؟ این محتوا واسه سئو بهینه سازی شده؟ مواردی مانند تگ عنوان، توضیحات متا، تیتربندی و … واسه اونا استفاده شده؟

­مرحلۀ ۳: اضافه کردن معیارهای مهم در موفقیت

وقتی که همۀ این موارد رو بررسی کردین، می تونین معیارهای موفقیت رو واسه هر کدوم از پُستا اعمال کنین. این معیارها براساس اهدافِ روش هدف دار شما متغیر هستن، اما فهرست زیر می تونه شروع کار رو براتون راحت تر کنه.

  • ترافیک
  • معیارهای مشارکت (وقتی که در وب سایتتون صرف می شه، تعداد صفحاتی که مشاهده می شه)
  • تبدیل کاربر به مشتری

همۀ این اطلاعات رو تو یه جا دارین؟ چه عالی! قسمت خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار تموم شده و تازه قسمت هیجان انگیزه ماجرا شروع شده!

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

مرحلۀ ۴: بررسی داده ها واسه پیدا کردن الگوها

در این مرحله باید به دنبال الگوهای رفتاری باشین که براتون موفقیت آمیز بودن تا بتونین دیگه مطالب خود رو براساس اونا پیشرفت بدین. یادتون نره در بین مطالب شما خلاءایی هم هست یعنی بعضی وقتا محتوایی که احتیاج دارین در سایت تون وجود نداره.

واسه هر ابزاری که در وبلاگ خود معرفی کردین یه پُست جدا از هم دارین؟ مطالب شما فقط واسه افراد متخصص نوشته شدن؟ تا حالا فکر کردین شاید مخاطبان تون آدمایی تازه کار باشن که میخوان از تجربیات آدمای با تجربه استفاده کنن؟ بررسی و طبقه بندی مطالب سایت براساس کیفیت به شما بینش جدیدی نسبت به مطالب و کاربراتون میده. اینطوری شما نقاط قوت و ضعف مطالب وبلاگ خود رو خواهید شناخت.

واسه انجام این کار پیشنهاد می کنیم از “جدولِ اساسی” (Pivot Table) در اِکسل استفاده کنین. Pivot Table وسیله بسیاری مناسبی واسه بررسی کردن اینجور اطلاعاتیه. این وسیله به شما امکان میده تا داده های طولانی و حجیم رو با همدیگه مقایسه کنین. نرم افزار Excel یا Google Spreadsheet قسمت خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار رو انجام میده و در آخر فهرستی از میانگینِ ترافیک هر موضوع یا دسته بندی رو بهتون میده. هم اینکه، وسیله گوگل بررسی هم می تونه اطلاعات دقیقی از محتوای سایت رو در اختیارتون بذاره.

تعیین اهداف

وقتی که شما چشم انداز خود رو برنامه ریزی کردین و اونو با روند فعلی تولید محتوای خود بررسی کردین، باید روشی رو پیدا کنین تا بتونین فضای خالی موجود در محتوای سایت خود رو پُر کنین. پُر کردن فضای خالی به معنی تعیین اهداف واسه محتوایتانه. اهداف خود رو به درستی تدوین و فهرست بندی کنین تا پر معنی، قابل اندازه گیری و به روز باشن. اهداف تون باید به شکلی انتخاب شن که از راه تولید محتوا قابل رسیدن باشن.

فرق روش هدف دار محتوا با بازاریابی محتوا رو بشناسین!

مثلا، قرار گرفتن در رتبۀ یه گوگل واسه کلید واژه “لباس عروس” هدفیه که نه فقط به نویسندگان سایت تون، بلکه به تلاشای کارشناسان سئو هم بستگی داره. هدفِ بهتر اینه که محتوایی کامل دربارۀ نحوۀ جفت و جور و دوخت لباس عروس تولید و منتشر کنین.

با کمی جستجو در اینترنت مطمئناً مطالب بسیاری دربارۀ تعیینِ اهدافِ تجاری پیدا می کنین. این مقالات همۀ مراحل تعیینِ هدف، از پیدا کردن انگیزه تا برندسازی رو توضیح دادن. به شما پیشنهاد می کنیم ۳ یا ۴ اهداف محتوا محور واسه روش هدف دار بازاریابی محتوای خود مشخص کنین.

سبک کاری خود رو با شخصیت برند تجاری تون هماهنگ کنین

روش هدف دار محتوای خود رو تو یه فایل نوشتاری، مستند کنین. این فایل می تونه محل بسیار خوبی واسه نوشتن قوانین کلی برند تجاری و سَبک کاری شما باشه.

با در نظر گرفتن حجم کاریِ روش هدف دارِ خود می تونین برگه ای بسازین و در اون به نویسندگان سایت خود یادآور شید در چه قسمتایی بهتره نام برندتون رو پر رنگ کنن، در چه جایی از علائم نگارشی مناسب استفاده کنن و همیشه به یاد داشته باشن که لحنِ متن باید به گفتار نزدیک باشه.

هم اینکه، این فایلای راهنما می تونن نمونه ای از یه روش هدف دار کامل باشن که در اون به نحوۀ به کار گیری نام برنده ها و علائم تجاری اشاره شده. در واقع در این نوع دستورالعمل، همه چیز از نحوۀ برخورد با مخاطبان تا نوشتن درستِ مطالبِ وبلاگ نشون داده شده.

به شما پیشنهاد می کنیم در این فایلِ راهنما تنها نکات و موارد مهمی رو که نیاز دارین یادداشت کنین. اگه روزی تموم کارمندان شما از دفتر کارتون انصراف بدن، براتون مهمه که نویسندگان بعدی که استخدام می کنین به علائم تجاری شما احترام بذارن؟ ً بله.

کسی اهمیت میده شما بهتر می دونین به جای کلمه “بلیت”، واژۀ “بلیط” رو استفاده کنین؟ مطمئناً به کار گیری یکی از این دو واژه نه فقط به شما، بلکه به نوع تجارت و مشتری هاتون هم بستگی داره.

چیجوری روش هدف دار محتوا خود رو مستند کنین

یه روش هدف دار بازاریابی محتوا باید مانند یه دفترچه راهنما قابل فهم و کوتاه باشه. در این روش هدف دار باید همۀ احتمالات و پایه روش هدف دار خود رو توضیح بدین. اما این توضیحات باید به شکلی باشن که همۀ افراد (به خصوص نویسندگان و استراتژیستای تازه کار) یه ماهِ کامل رو صرف خوندن روش هدف دار محتوای شما نکنن. هم اینکه، همۀ این توضیحات باید ساده و کوتاه باشن تا خوانندگان پس از مطالعه، متوجه موضوع کلی اون شن.

نکتۀ حرفه ای:

خلاصه ای از راه هدف دار بازاریابی محتوای خود بسازین. این کار به شما کمک می کنه تا روش هدف دار خود رو راحت تر با تصمیم گیرندگان شرکت در میان بذارین. یکی دیگه از امتیازات خلاصه نویسی روش هدف دار اینه که اگه در بین روند کار سوالی براتون پیش بیاد می تونین واسه پیدا کردن جواب خیلی سریعً به اون مراجعه کنین.

شاید مهم ترین قسمتِ موجود در مستند سازیِ “روش هدف دار بازاریابی محتوا” اینه که محتوای اسناد شما باید انعطاف پذیر باشن. ویژگی انعطاف پذیریِ محتوا وقتی به شما کمک می کنه که میفهمید یکی از اهداف انتخابی تون، غیر قابل دست یابیه. در اینجاس که باید تصمیم بگیرین می خواین این هدف رو پشتیبانی کنین و واسه رسیدن به اون تلاش کنین یا اینکه می خواین نقش محتوای خود رو دوبارهً آزمایش کنین؟

تا وقتی که بتونین روش هدف دار خود رو خیلی راحت بروزرسانی کرده و در دسترس کارکنان خود بذارین، فرقی نمی کنه از Google Doc یا هر نرم افزار دیگری واسه نوشتن اون استفاده می کنین.

اگه سوالی در مورد بازاریابی محتوا براتون پیش اومده یا ما نکته ای رو در مطلب خود از یاد بردیم خوشحال میشیم که اونو با ما در میان بذارین.

منبع: MOZ