اصول بازاریابی پیامکی موفق

internet

به گزارش آلامتو به نقل از پیام افراز ؛ همونطور که می دونین که یکی از روشای فوق العاده مؤثری که امروزه واسه جذب مشتری و فروش کالا و خدمات تون می تونین مورد استفاده بذارین، اینه که توجه مشتریان احتمالی تون رو از راه وسیله پرکاربرد و تأثیرگذار ارسالِ اس ام اس به سمت محصولتان جلب و اونا رو به خرید و پرداخت پول واسهِ اون تشویق کنین. قدرت نفوذ و تأثیرگذاریِ این روش به حدی باورنکردیه که امروزه به یکی از کارآمدترین و پرکاربردترین روشای موثر در جذب مشتری تبدیل شده. تا حدی که واسه بعضی کسب و کارا، بازاریابی و تبلیغ پیامکی ابزاری حیاتی و تعیین کننده هستش و بدون اون، احتمال اینکه کار و کاسبی به سقوط و نابودی کشیده شه بسیار بالا هستش.

خودتون بهتر ازم می دونین که وقتی وسیله جدیدی خریداری میکنیم، اگه چگونگی استفاده و دستورالعمل استفادهِ اون رو ندونیم و با اون آشنایی نداشته باشیم، مطمئنا یا در به کار گیری اون به مشکل برمیخوریم، یا به خودمون آسیب یا ضرر میزنیم یا اگه خیلی خوش شانس باشیم، فقط در رسیدن به نتیجه و هدف مورد نظرمون شکست خورده میمانیم.

در مورد این وسیله، یعنی بازاریابیِ پیامکی هم همین قضیه صادقه. اگه می خواید با وجود هزینه پول و انرژی و سرمایه گذاری در بازاریابی و تبلیغ پیامکی به نتیجه مطلوب برسین و از حمله مشتریان بسیار حیرت زده شید، باید با اصول اولیه و کلیدیِ این کار آشنا شید. این نوع بازاریابی فقط به انتخاب یه متن و فرستادن اون به بعضیا از مردم خلاصه نمیشه. اصول و روش ها و نکاتی هست که باوجود اینکه خیلی ساده است، بسیار مهم و کلیدی هستن و رعایت اونا در این نوع بازاریابی و تبلیغ، تضمین کننده نتیجه مطلوب و موندگار و نبود رعایت اونا، نتیجه ای جز شکست و اتلاف وقت و پول و انرژی نخواد داشت.

البته اینکه اینجور روش مناسب شما هست یا نه، بستگی به این داره که خودتون با بررسی و تحقیق و براساس تجربیات خودتون یا بقیه یا براساس نظر کارشناسانه یه متخصص موثر ، مشخص کنین که روش پیامکی مناسب کار و کاسبی شما هست و از راه اون می تونین به نتیجه مطلوب و موفقیت برسین یا نه. بهره مندی از تجربیات و نظرات یه کارشناس کارکشته مثل مراجعه به دکتر واسه درمان مریضی و مشکل خاصه. این دکتر متخصص براساس تشخیص نوع مشکل و مریضی، داروی خاصی رو براساس زمان بندی مشخصی واسه شما تجویز میکنه. مطمئنا، رعایت نکات این متخصص، به درمان زودتر از موعد متعارف و موندگار و مؤثر مریضی تون کمک میکنه. رعایت نکردن این نکات یعنی طولانی و شدیدتر شدن مریضی و افزایش و موندگاری درد و رنج  و طولانی تر شدن زمان درمان و پرداخت هزینه های بیشتر.

 اصول بازاریابی پیامکی

نکاتی که در ادامه میخونین پیشنهاد های کارشناسانه، مؤثر، قطعی و مطمئنی هستن واسه اینکه از هزینه ای که واسه بازاریابی و تبلیغات پیامکی صرف میکنین و زحمتی که در این راه میکشین، نتیجه بگیرین. تحقیقاتی که واسه رسیدن به این اطلاعات انجام شده و بررسی و بررسیِ موشکافانه اونا، حدود ۱۰۰۰ ساعت زمان و بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومن هزینه در برداشته س. در ادامه، بخشایی از این چند تا نکته مهم رو در اختیارتون قرار می دیم:

نکته شماره ۱:

 قبل اینکه مبادرت به فرستادن اس ام اس کنین، اول باید بطور روشن و دقیق و مشخص مشخص کنین که قراره پیامکا رو دقیقاً به چه مخاطبان و مشتریائی بفرستین. تعیین این مشتریان یعنی اینکه شما دارین بازارِ هدف و مشتریائی که به احتمال زیاد از شما خرید می کنن مشخص میکنین. وگرنه، پیامکا به دست کسائی میرسه که نه علاقه ای به محصول شما دارن و نه محصول شما لازم و مربوط به کار و کاسبی اوناس.

نکته شماره ۲:

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که محصولی که قصد تبلیغ اون رو دارین مخاطب عام داره یا خاص؛ محصول تون به دردِ قشر و گروه خاصی از مردم میخوره؟ تفکیک جنسیتی در مورد محصول شما مطرحه؟ یا یعنی مخصوصِ آقایانه، یا بانوان یا هر دو گروه؟ شک نکنین که بدونِ تعیین عام یا خاص بودن مخاطب اس ام اس، فقط پول و وقت تون رو تلاف کردین و نمیتونین اون نتیجه ای رو که می خواید بدست بیارید.

نکته شماره ۳:

درباره متن اس ام اس تون لازمه به این نکته توجه کنین که قرار نیس فقط درباره محصولتان یا خدماتی که ارائه میکنین توضیح بدین. ممکنه خیلی از شرکتا و مؤسسات خدمات و اجناس مشابه شما رو ارائه کنن، پس فرستادن توضیحات عادی و تکراری نمی تونه روی مشتری تأثیرگذار باشه. پس متن اس ام اس شما باید درباره ویژگیای خاص و جدا و امتیازات محصول یا خدمات تون باشه. مخاطبان پیامکاتون به این امتیازات و ویژگیای خاص توجه میکنن، نه خودِ محصول. اونا انتظار دارندکه محصول یا خدمات شما زندگی یا کسب و کارشون رو بهتر کنه.

نکته شماره ۴:

به کلماتی که واسه متن اس ام اس تون استفاده میکنین دقت کنین. این کلمات باید واسه مخاطب شما، یعنی مشتریان بالقوه واحتمالی، جذابیت داشته باشن، و از طرف دیگه براشون قابل فهم و ساده باشن. یعنی نیاز نباشه واسه درک منظور شما از اس ام اس، به فرهنگ لغات مراجعه کنن! پس از کلماتی استفاده کنین که هم باحالِ توجه باشن، هم دارای روح و احساس و حسِ صمیمیت و در عین حال کنجکاوکننده و ً محاوره ای باشن. نوعِ لحن و کلامِ شما، نقش تعیین کننده ای در تاثیرگذاری بر مشتری و جلب توجهِ اون داره.

نکته شماره ۵:

اگه به دنبال نتیجه مطلوب هستین باید در فواصل وقتی مشخص و خیلی وقتا مشخصی اس ام اس بفرستین. واسه این منظور حتماً باید در فاصله وقتیِ هر ۳ تا ۴ ماه، دست کم ۵ بار و بیشترین حد ۷ بار به شماره هایی که از قبل مشخص کردین اس ام اس بفرستید. این بازه وقتی و این تعداد اس ام اس خیلی با اهمیته، چون درست مانند دارویی که فقط در بازه های وقتی مشخص و به مقدارِ پیشنهاد شده میتونه مریضی شما رو درمان کنه، در مورد این روش بازاریابی و تبلیغ هم رعایت این دستورالعملا اجباری و کلیدیه.

نکته شماره ۶:

یادتون نره که حتماً شماره های تماسای ورودی (پس از فرستادن اس ام اس) رو بطور دقیق و مرتب ثبت کنین. به چه دلیل؟ به خاطر این که طبق آمار و تحقیقات و بررسیای انجام شده، در فاصله وقتی ۳ تا ۴ ماه، دست کم ۱۰ درصد از تماسای ورودی و در بهترین حالت و شرایط ممکن، حدود ۸۰ درصد از این تماسا به فروش منجر می شن. پس بعد از ثبت این شماره های ورودی، در ماه دست کم ۲ و بیشترین حد ۳ اس ام اس به اونا بفرستین و از یافته های این پیگیری حیرت زده شید!

نکته شماره ۷:

هیچ وقت در متن اس ام اس خود داستان ننویسین! حوصله مخاطب و مشتری احتمالی تون رو سر نبَرید و از عبارات و جملاتی استفاده نکنین که در اون نگرانی و احساس منفی یا با بدبینی بسازین. نوشته شما نباید مبهم، شک برانگیز و مرموز باشه. نباید از عباراتی استفاده کنین که اون رو عصبی کنین و از خوندنِ ادامه متن اس ام اس منصرف و زده اش کنین. هر حرف و پیام و توضیحی دارین، تو یه اس ام اس ۲ قسمتی یا در آخرً ۳ قسمتی بگید، نه بیشتر. با رعایت همه این موارد می تونین اطمینان داشته باشین که متن اس ام اس تون تر و تمیز و مناسبه.

نکته شماره ۸:

نکته خیلی مهم اینکه پس از تحقیقات کامل و گسترده به این نتیجه رسیدیم که بیشتر از ۹۰ درصد از پیامکای ارسالی شما بطور کامل بوسیله گیرنده اون (مشتری) خونده می شن، حدود ۵درصد بخش کلی ای از متن پیامکا رو میخونن و تنها ۵ درصد از مخاطبا پیامکا رو نخونده حذف میکنن. این خبرخوبیه که بدونین از هر ۱۰۰ نفری که اس ام اسِ محصول شما دریافت میکنن، دستِ کم ۹۰ نفرشون اون رو خونده و از محصول شما باخبر شده و اون رو شناخته ان.

نکته شماره ۹:

تلاش کنین هر جا ممکن بود در متن خود از علائم خاصی از دستور زبون فارسی، مثل علامت ؟، !، * و مانند اون استفاده کنین. این علائم توجه مخاطب رو بیشتر جلب میکنن و براشون باحال تر هستن. توجه به این جزئیاتِ به ظاهر بی ارزش اما مهم وکلیدی، میتونه سرنوشت متفاوتی رو واسه پیامکاتون رقم بزنن.

نکته شماره ۱۰:

واسه اینکه بیشترین بازدهی و نتیجه رو بدست بیارین ً در طول روز از ساعت ۹ صبح تا ۱ بعد از ظهر و از ۴ عصر تا ۸ شب فرستادن اس ام اس خود رو تنظیم کنین. به اوقات کار و فراغت زندگی مردم احترام بذارین. اس ام اس اگه در ساعات استراحت یا مشغله کاریِ مخاطب تون ارسال شه، نه فقط اون رو جذب نمی کنه، بلکه باعث مزاحمت واسه اون و برانگیختنِ اعتراض و نارضایتیِ اون می شه و این یعنی هدر رفتن تموم هزینه ها و زحمتاتون.

نکته شماره ۱۱:

در هر سری فرستادن اس ام اس، اطلاعاتِ جدیدی درباره امتیازات و امتیازات و ویژگیای خاص محصول خود ارائه کنین. از فریبکاری، بزرگنمایی، خودنمایی، حاشیه پردازی و عبارات بیخود در متن اس ام اس دوری کنین. روی مشتریان بالقوه و احتمالی تون که فکر میکنین تمایل بیشتری دارن واسهِ کالا یا خدمات شما پول بپردازند تمرکز کنین و با تکرار این نکته که با خرید از شما ازچه منافع و امتیازاتی بهره مند می شن اونا رو به سمت سفارش دادن یا خرید محصولتان هدایت و تشویق کنین.

نکته شماره ۱۲: نکته حیاتی و مهم:

اگه می خواید فقط یه بار از راه اس ام اس جذب مشتری کنین پیشنهاد میکنیم با این اشتباه، وقت و هزینه خود رو تلف نکنین، چون نتیجه ای واسه شما نخواد داشت. اس ام اس یه روزه و محدود مثل اینه که مغازه ای رو فقط یه روز در خیابون یا محله ای برقرار کنین. مطمئنا نمیتونین بازار مطلوب و مشتریان همیشگی و وفاداری داشته باشین. در این روش، موفقیت نصیب کسی میشه که با اصول بازاریابی پیامکی خوب آشنا باشه و براساس اون برنامه ریزی و بکنه، نه اینکه مقطعی و حساب نشده پیامکی رو با صرف هزینه زیادی به بعضیا بفرسته که مطمئنا نتیجه ای به دنبال نخواد داشت.

نکته شماره ۱۳: فرمول اجرایی:

مبنای محاسبه، انتخاب و آماده سازیِ ۱۰/۰۰۰ شماره احتمالیِ درست و حساب شده:

[۹ میلیون ریال = ۱۸۰ریال هزینه هر اس ام اس × ۵ بار ارسالی در مدت ۳ ماه × ۱۰۰۰۰شمارهء منتخب]

کل هزینه ارسالا در مدتِ ۳ ماه واسه فراخوانای اولیه واسه محصول

مثلا، اگه قیمت محصول شما یه میلیون ریال باشه:

فروش قطعی شده (در بدترین حالت ممکن) از این قرار هستش (۱۰%):

 ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ریال = ۱۰۰۰,۰۰۰ ریال× ۱۰

فروش قطعی شده (در بهترین حالت ممکن یعنی ۸۰%) از این قرار هستش:

  ۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال =۱۰۰۰,۰۰۰ریال × ۸۰

نکته شماره ۱۴:

  به این نکته مهم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین این یافته های ایده آل در شرایطی بدست میان که شما با اصول و مهارتای روانشناسیِ فروش موفق و تأثیرگذاری بر مشتری و تشویق و هدایتِ اون به خریدِ محصول آشنایی کامل داشته باشین و بتونین در این راه قوی و با نفوذ و مطمئن عمل کنین.

نکته شماره ۱۵:

وقتی به عکسی دسته جمعی از خودمون و دوستان مون نگاه میکنیم، اول به دنبال تصویرخودمان در اون عکس میگردیم و بعد کم کم چشم خود رو به سمت تصویر دوستان و آشنایان و   چهره بقیه معطوف میکنیم. بازاریابی پیامکی هم همینطوریه. گوشی موبایل یه وسیله شخصی و حریم خصوصی فرده و مطمئناً وقتی اون در فضایِ حریم شخصی خود پیامی رو دریافت میکنه، به مراتب بیشتر از پیامای عمومی با اون رابطه برقرار میکنه و از اون اثر قبول می کنه. و این یکی دیگه از امتیازات و امتیازات خاص بازاریابی و تبلیغ از راه اس ام اس یا SMS-MARKETING  است.

بازاریابی پیامکی