اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان

تغذیه در رمضان

بهتره به جای برنج ساده از برنج های مخلوط مثل سبزی پلو و رشته پلو استفاده کنین؛ چون که باعث کامل شدن وعده غذایی، افزایش بهره وری و افزایش ارزش غذا می شه و به دیرتر تشنه یا گرسنه شدن کمک می کنه

‎ یه برنامه غذایی کامل به معنی پرخوری و مصرف زیادتر از اندازه یه گروه خاص نیس بلکه وعده ایه که درصد مشخصی از هر کدوم از پنج گروه اصلی غذایی رو داشته باشه؛ یعنی، لازمه دست کم چهار گروه از پنج گروه غذایی تو یه وعده کامل موجود باشه

نون و غلات، لبنیات، سبزی، گوشت و حبوبات و میوه ها پنج گروه اصلی  مواد غذایی هستن مصرف غلات احساس سیری می دهد و یه جزء جدانشدنی در وعده های غذاییه

بیشتر تلاش کنین از غلات سبوس دار که ارزش غذایی بیشتری دارن استفاده کنین مثلا در آش و سوپ به جای به کار گیری رشته و آرد برنج، غلات سبوس داری مثل بلغور جو، بلغور گندم، آرد سبوس دار، جوونه گندم، آرد ذرت و برنج قهوه ای رو به کار ببرین که ضمن ارزش غذایی بیشتر و طعم و مزه بهتر، ریزمغذی هایی مثل ویتامین های گروه ب رو هم دارن

سبزیجات بعد از غلات واجب ترین مواد غذایی هستن و در ماه رمضان ضرورت به کار گیری اونا افزایش می یابد

نصف غذای سحر باید از سبزیجات باشه،

مصرف سبزیجات خام به صورت سبزی خوردن یا سالاد، در کنار مصرف سبزیجات پخته مثل اسفناج پخته با ماست، سبزی موجود در آش و سوپ و کوکوی سبزی در سحر و افطاری ماه رمضان ضرورت داره؛ چون که سبزی آب رو در خودش نگه می داره و مصرف مقادیر مناسبی از اون باعث می شه کمتر احساس تشنگی کنین

در ماه رمضان به دلیل گرسنگی دراز مدت احتمال دچار شدن به یبوست بالاست، توضیح داد: سبزیجات به دلیل داشتن فیبرهای غذایی به حل این مشکل کمک زیادی می کنن

مصرف سبزیجات باعث کاهش چربی خون می شه و در کسائی که وزن بالا دارن مصرف مقادیر زیاد سبزی باعث می شه احساس سیری داشته باشن و وعده های کم کالری با قدرت سیرکنندگی بالا مصرف کنن و با این روش تا آخر ماه رمضان می تونن سه تا چهار کیلو از وزن خود رو کم کنن

مصرف حبوبات علاوه بر داشتن فیبرهای غذایی، حس سیری بیشتری ایجاد می کنن

متابولیسم پروتئین های حیوونی در گوشت آب زیادی نیاز داره و باعث افزایش نیاز به آب و احساس تشنگی می شه

 حد مناسب مصرف گوشت تو یه وعده غذایی ۵۰ تا ۶۰ گرم واسه هر نفره این اندازه گوشت برابر با یه چهارم سینه مرغ یا دو تا سه قاشق گوشت چرخ کرده

اگه در سحرهای ماه رمضان گوشت مصرف می کنین باید به عنوان یه پروتئین مکمل باشه که ارزش غذایی بقیه پروتئین ها مثل تخم مرغ یا حبوبات رو تکمیل کنه

مغزها و دانه ها یکی از با ارزش ترین مواد غذای هستن  این مواد، چربی مناسب و بسیار خوبی دارن و به کاهش چربی بد خون کمک می کنه، به ا فرادی که مشکل فشار خون، چربی خون و دیابت دارن کمک می کنن راحت تر روزه بگیره و چون حجم کمی دارن به سالمندان، نوجوانان‎کنن کمک می کنه ا نرژی شون رو تکمیل کنن

مصرف نمک در سحرهای ماه رمضان باید خیلی کم باشه مصرف ماست در سحری یکی از پیشنهاد های جدیه اما بهتره از دوغ خیلی کم استفاده شه چون نمک زیادی داره

تلاش کنین بعد از افطار و قبل از خواب از میوه ها به خصوص میوه های آب دار به اندازه زیاد استفاده کنین و در فاصله افطار تا سحر دست کم هشت لیوان آب بخورین

از قدیم هم پیشنهاد شده که روزه رو با یه ماده شیرین افطار کنیم چون شیرینی ها جذب بالا و سریعی دارن و فورا جلو ضعف رو می گیرند و این کار کمک می کنه در افطار پرخوری نکنیم

مصرف چای در سحر باید کم باشه چون باعث افزایش ادرار شده و مصرف مواد به درد بخور و آب ذخیره شده بدن رو افزایش می دهد.

رادیو سلامت