اعتیاد به شیرینی‌ چیست؟

همه موجودات روی زمین، از آدم گرفته تا پرندگان، به خوردن شکر علاقه دارن. نه فقط مصرف زیادتر از اندازه قند و شیرینی جات اعتیادآوره، بلکه عامل خیلی از مشکلات پزشکی هم می باشه. با اینکه خیلی از افراد اعتیاد به شیرینی ها رو مثل اعتیاد به سیگار و یا الکل جدی نمی گیرند، ولی تحقیقات نشون میدن که اعتیاد به شیرینی جات در مواردی می تونه بدتر از اعتیاد به الکل یا مواد مخدر باشه و مشکلات بیشتری داشته باشه.

اعتیاد به شیرینی مثل اعتیاد به الکل و نیکوتین، بدن رو وابسته می کنه؛ طوری که حتی اگه مقدار جزئی از شیرینی مصرفی روزانه کم شه، فرد انرژی خود رو از دست می دهد و احساس ضعف می کنه.

نیشکر به شکل طبیعی غنی از مواد معدنی و ویتامین ها هستش و در مقابل شکر تصفیه شده خالی از تموم مواد مغذی می باشه. قند به سرعت از راه دستگاه گوارش جذب می شه و قند خون بالا می رود و به همون نسبت هم سریع افت می کنه. با چند روز مصرف همیشگی، بدن از نظر فیزیکی به سرعت وابسته می شه و توقف اون بسیار سخته.

اعتیاد به شیرینی چیه؟

مصرف زیادتر از اندازه مواد شیرین کم کم باعث می شه فرد نتونه بدون اونا به مدت طولانی زندگی کنه. میلیون ها نفر به مصرف شیرینی ها اعتیاد دارن و متأسفانه بدتر از اون اینکه خود اونا هم از دچار شدن به اون آگاهی ندارن.

پس از خوردن یه ماده شیرین، مغز مواد شیمیایی طبیعی شبه افیونی آزاد می کنه که احساس لذت رو در بدن به وجود می آورد و بدن مقدار بیشتری از اون رو طلب می کنه. محققان می گن که هنگام مصرف شیرینی یه تیکه از مغز که فعال می شه و طلب شیرینی دوباره می کنه، همون قسمتیه که با مصرف مواد مخدر فعال می شه و مواد مخدر بیشتری طلب می کنه.

مشکلات جانبی مصرف زیادتر از اندازه شیرینی ها

اعتیاد به قند می تونه طول عمر افراد رو ۱۱ تا ۲۰ سال کم کنه و این یه واقعیته. هم اینکه، مشکلات زیر از نتیجه های مصرف زیاد قند می باشن:

دیابت، مریضی قلبی، چاقی، مشکل در مغز، ضعف سیستم ایمنی، افزایش قندخون، پوسیدگی دندون و سوء تغذیه.

خوردن شیرینی مشکلات بسیاری داره و در بعضی موارد افراد نمی تونن اون رو تشخیص بدن، مثلا اگه افراد معتاد به شیرینی یه روز اون رو نخورن، کم جنب و جوش هستن و انرژی لازم رو ندارن و گاه حتی دچار تکرر ادرار و تشنگی زیاد می شن و حتی در زمان سیری هم احساس گرسنگی زیاد می کنن.

درمان

حالا خوبیش اینه، با راهکارهای ساده می توان بر خوردن شیرینی غلبه کرد؛ با اینکه این راهکارها باوجود اینکه خیلی ساده است واسه افراد وابسته می تونه خیلی سخت باشه. اولین قدم واسه شکست دادن میل و هوس خوردن شیرینی ها، دور کردن همه تنقلات و شیرینی ها از خانه س. هیچ نوع شیرینی نخرید و حتی هنگام خرید کردن هم، از غرفه فروش شیرینی ها دیدن نکنین.

غذاهای طبیعی بخورین

بعد از خلاص شدن از شر همه تنقلات که حتی شامل آرد سفید، برنج سفید و آبمیوه های عجیب هم می شه، حال نوبت اون هستش که رژیم غذایی خود رو تغییر بدید و سبزیجات، میوه ها، اجناس لبنی، گوشت بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، آجیل و دیگر مواد غذایی طبیعی رو جانشین اونا کنین. پس از چند روز قطع مصرف شیرینی ها و جایگزینی میوه ها و سبزیجات، حتی کم کم میوه ها به نظرتون شیرین تر می رسند.

در صبحونه خود پروتئین کافی استفاده کنین

مطمئن باشین که خوردن پروتئین به عنوان صبحونه، شما رو سیر می کنه. تخم مرغ و دیگر پروتئین ها دیرهضم هستن و با موندگاری بیشتر در معده قندخون رو ثابت نگه داشته و هوس خوردن تنقلات رو درزمان روز کاهش میدن.

ورزش

ورزش روشی مناسب واسه شکست دادن وابستگی های شدیده و نه فقط موجب سلامت فیزیکی بدن می شه، بلکه از نظر ذهنی هم شما رو تقویت می کنه و با ذهن و بدنی قوی، راحت می تونید بر هوس خوردن شیرینی ها پیروز شدین.

زیاد آب بخورین

مقادیر زیادی آب بخورین و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه، نوشابه های انرژی زا و چیزای دیگه ای به جز اینا دوری کنین که همه اونا شامل قند هستن و ولع شما رو واسه مصرف شیرینی بیشتر می کنن. گاه احساس تشنگی و گرسنگی با همدیگه اشتباه گرفته می شن.

خواب کافی داشته باشین

تحقیقات نشون میدن آدمایی که کمتر از شش ساعت در شبونه روز می خوابند، بیشتر در برابر دچار شدن به مصرف زیادتر از اندازه قند قرار دارن. احساس خستگی بیشتر با مصرف قند بیشتر رابطه مستقیم داره.

به برچسب ها توجه کنین

موقع خرید به برچسب مواد غذایی دقت کنین. خیلی از تولیدکنندگان واسه فریب مصرف کنندگان از درج کلمه قند و یا شکر روی محصول دوری کرده و نام هایی مثل ذرت فروکتوز، سوکروز، دکستروز، مالتوز، لاکتوز و یا ملاس رو درج می کنن که در واقع همه اینا همون اجناس شامل شکر با نام دیگه هستن.

همیشه اجناس خالی از قند که کلمه بدون قند روی اون درج شده باشه، بخرین. شکست دادن هوس خوردن شیرینی بسیار سخته؛ اما این بدون معنا نیس که شما باید واسه همیشه به قند اعتیاد داشته باشین. واسه ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی باید از قدم های کوچیک شروع کرد و کم کم از جایزه زندگی سالم در آینده بهره مند شد.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

بازنشر سیمرغ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *