افراد موفق در برخورد با کسی که خوششان نمی آید

در برخورد با کسی که از اون خوشتون نمیاد چه رفتاری دارین؟ این موضوع شما رو آزار می ده؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ بیشتر ما در دوران زندگی خود با آدمایی مواجه میشیم که ممکنه از اونا خوشمون نیاد. این افراد ممکنه مادر زن، مادر شوهر یا یکی از همکاران شما باشه که نمی تونین با اون کنار بیایید. به گفته دیپ پاتل نویسنده کتاب «افسانه پسر روزنامه فروش: ۱۱ اصل واسه موفقیت» (A Paperboy’s Fable: The 11 Principles of Success) همه باید بدونن که هیچکی کامل نیس.

پاتل در وبلاگ Entrepreneur.com به بعضی از نکات اساسی اشاره میکنه که افراد موفق موقع روبرو شدن با کسائی که از اونا خوششون نمیاد انجام میدن. به هر ترتیب و در واقعیت ممکن نیس که از تموم کسائی که احساس خوبی به اونا ندارین دوری کنین. پاتل عقیده داره که در صورت محدود کردن تعداد آدمایی که می تونین با اونا کار کنین در واقع خود رو منزوی و محدود می کنین.

به جای این که واقعیتا رو ندیده بگیرین، بهتره دیدگاه خود رو به روش افراد موفق تغییر بدین. در ادامه مطلب بعضی از نکاتی که پاتل و دیگه افراد در این باره ارائه کردن رو به شما میدیم.

۱. این واقعیت رو قبول کنین که نمی تونین با همه دور و بریا خود درک برابری داشته باشین

هممون دوست داریم با آدمایی که می بینیم رابطه خوبی داشته باشیم اما این آرزو همیشه محقق نمی شه. پاتل میگه اولین نکته واسه کنار اومدن با کسائی که از اونا خوشتون نمیاد اینه که قبول کنین همه مانند هم فکر و رفتار نمی کنن و این موضوع رو مسئله ساز ندونین چون بسیار طبیعیه. نبود تفاهم با دور و بریا یا همکاران معنیش این نیس که یکی از شما مشکل شخصیتی داره یا آدم بدیه.

براساس اظهارات یه روانشناس به نام سوزان کراوس، احتمال داره که شما و طرف مقابل با هم موافق نباشین و نتونین یه تیم خوب تشکیل بدین. بِوِرلی دی فلَکسینگتون که یه مشاور و نویسنده س در یادداشتی در وبلاگ سایکالجی تودَی (Psychology Today) میگفت که سبکای رفتاری ما می تونه متفاوت از افراد دیگه باشه. بعضی رفتارای سلطه گرانه ای دارن و یه سریای دیگه ترش رو یا خجالتی هستن. آدمایی خود رو خوش بین می دونن و بعضی خود رو واقع بین معرفی می کنن.

تحقیقات نشون داده که ما آدما در مورد مسائلی که به اونا علاقه داریم تلاش بیشتری می کنیم. ممکنه در مواردی با آدمایی مواجه شید که به هر دلیلی مانند تفاوتای شخصیتی از اونا خوشتون نیاد در این صورت واسه تعامل با اونا تلاش زیادی نمی کنین. این نبود تلاش واسه تعامل در دراز مدت به درگیری و توهین منجر می شه.

۲. تلاش کنین در مورد اظهارات اونا قضاوت مثبتی داشته باشین

دکتر کراوس عقیده داره که باید به رفتارای متفاوت بقیه نگاه مثبتی داشته و تلاش کنین این رفتارها رو درک کنین. ممکنه منظور مادر شوهر یا مادر زن شما از یه جمله خاص خنگ بودن شما نباشه و همکارتون واقعا قصد توهین به شما رو نداشته باشه.

حتی اگه فردی که با ایشون مشکل دارین عمداً قصد اذیت کردن شما رو داره باید بدونین که عصبانی شدن و عکس العمل شدید نشون دادن شما رو در چشم بقیه بد جلوه میده. پس در مورد رفتارها و اظهارات اونا کمی حس خوش بینی داشته باشین.

۳. احساسات خود رو کنترل کنین

پاتل میگه اینجاش خیلی مهمه که یادتون باشه که احساساتتون بسیار مهم هستن و بدونین که شما تنها کسی هستین که می تونین احساسات خود رو در روبرو شدن با شرایط خاص کنترل کنین. اگه شما به بقیه اجازه ندین اونا هیچوقت نمی تونن شما رو عصبانی کنن از این رو تلاش داشته باشین که احساساتتون رو در کنترل داشته و مخصوصا بر اعصابتان مسلط باشین.

اگه کسی شما رو عصبانی می کنه بهتره که بر اعصاب خود مسلط بوده و تلاش کنین عکس العمل شدیدی نسبت به رفتار اون فرد نشون ندین. بعضی وقتا یه لبخند ساده و تکون دادن سر همه چیز رو درست می کنه.

از نظر پاتل نکته کلیدی اینه که در روبرو شدن با افراد سطح برابری از احترام رو داشته باشین. این موضوع بدون معنا نیس با کسی که از اون خوشتون نمیاد موافقت کنین یا با کاری که انجام میده همراه شید اما بهتره متمدنانه رفتار کنین و مودب باشین. اینجوری می تونین بازم بر مواضع خود اصرار کنین اما به شخصیت طرف مقابل هم حمله نکنین تا دست بالا رو داشته باشین.

۴. اظهارات بقیه رو به دل نگیرید و تلاش کنین آروم باشین

در بیشتر موارد نبود توافق بین افراد فقط به دلیل سوء تفاهمه. اگه این موضوع در مورد شما صدق نداشته و واقعا با نظرات شخصی مخالفت اساسی دارین بهتره تلاش کنین با این موضوع کنار اومده و از دید اونا هم به موضوع نگاه کنین.

تلاش کنین بیخود عکس العمل نشون ندین چون ممکنه اونا هم در مقابل عکس العمل نامناسبی از خود نشون بدن و درگیری بالا بگیره. تلاش کنین با تکیه بر واقعیتا از این موضوع جلوگیری کرده و عکس العمل طرف مقابل رو ندیده بگیرین بدون توجه به این که حرکت ایشون چقدر خنده دار یا توهین آمیز باشه. به جای این که روی شخص و رفتار اون تمرکز کنین بهتره روی خود موضوع مورد بحث تمرکز داشته باشین.

اگه به خلوت احتیاج دارین بهتره واسه دقایقی به جای خلوتی که بقیه حضور ندارن برید. شما حق دارین که حریم خصوصی تون رو حفظ کنین و فقط در مواقع ضرورت با بقیه تعامل داشته باشین. اگه احساس خستگی و یا نبود تفاهم با شخص خاصی رو دارین بهتره به خود استراحت بدین و دقایقی رو تو یه جای خلوت نفس بکشین.

دکتر تراویس برَدبِری در این مورد میگفت که اگه همکاران یا دور وبریا تون مشغول کشیدن سیگار هستن و شما از این موضوع ناراحتید لازم نیس در اون مکان بمونین و دود سیگار اونا رو وارد ریه های خود کنین. بهترین کار اینه که از اون مکان بیرون رفته و کمی هوای آزاد استنشاق کنین.

۵. احساسات خود رو با آرامش بگید و یه شخص قابل قبول واسه دو طرف رو داور بذارین

معمولا روش صحبت کردن و اعلام عقیده مهم تر از اون چیزیه که به زبون میاریم. اگه کسی همیشهً شما رو ناراحت می کنه و این موضوع به مشکلات بزرگ تری منجر می شه بهتره این موضوع رو به آرومی با ایشون در میان بذارین.

با این وجود نباید عکس العمل شدید و بدی نشون بدین. پاتل پیشنهاد می کنه که در این موارد اینجور جمله ای رو به زبون بیاریم: “وقتی که تو این کار رو می کنی من اذیت میشم پس لطفاً اگه امکان داره به جاش این کار رو انجام بدین”.

تا جایی که می تونین دقیقاً به مشکل اشاره کنین طوری که نکته کلی و مبهمی وجود نداشته و شخص منظور شما رو به درستی و کاملً فهمیده باشه. این روش به اون این امکان رو میده که نظر خود رو هم خیلی راحت با شما در میان بزاره.

دکتر کراوس میگه بهتر اینه که از یه شخص دیگه بخواین در این بحثا نقش داور و واسطه رو اجرا کنن چون ایشون می تونه بدون هدف ورزی و پیشداوری در مورد مشکل بین دو طرف قضاوت کنه. ممکنه در آخر با شخص مقابل به تفاهم کامل نرسید اما باید راهی رو واسه کنار اومدن و تعامل با ایشون به یه روش موثر پیدا کنین. به گفته کراوس یادگیری کنار اومدن و تعامل با افراد متفاوت از خودتون یه تجربه بسیار به درد بخور هستش و باعث می شه که نشون به این شیوه های زیادی واسه کنار زدن مشکلات سراغ دارین.

۶. مشکل رو با شخص مقابلتون در میان بذارین

بعضی وقتا آسون ترین کار این هستش که دنبال قضیه رو نگیرید. هر چیزی ارزش این رو نداره که وقت و توجه خود رو صرف اون کنین. بهتره از خود سوال کنین که واقعاً می خواین با شخص مورد نظر وارد جنگ شید یا بهتره تلاش تون رو روی کار یا مسائلی جدای از این دو متمرکز کنین.

پاتل میگه بهترین راه واسه پیدا کردن جواب این سوال برآورد اندازه موردی و موقعیتی بودن مشکل هستش. مشکلاتتون با بقیه گذرا هستن یا با گذشت زمان بدتر می شن؟ در مورد گذشته بهتره هر چی زودتر موضوع رو با طرف مقابل در میان گذاشته و به دشمنی پایان بدین.

۷. حالت دفاعی به خود نگیرید

اگه حس می کنین که شخصی همیشه شما رو ضایع کرده یا نقاط ضعف شما رو به رختان میکشه لازم نیس از کوره در برید. بدترین کاری که در این مواقع می تونین بکنین اینه که حالت دفاعی به خود بگیرین. به نظر پاتل این موضع باعث می شه که طرف مقابل قوی تر از قبل شما رو ضایع کنه. پس به جای این کار بهتره با اونا در مورد مشکل و راه حل اون صحبت کنین. مثلا از اونا سوال کنین که مشکل اصلی و واقعی شون با کاری که شما انجام می دید چیه.

اگه تلاش کردن به شما زور بگن از اونا بخواین که این کار رو نکنن. اگه از شما خواستن که با احترام با اونا رفتار کنین باید به اونا بگید که احترام دوطرفه باید برقرار باشه و با بی احترامی و تهدید احترام شما رو به دست نخوان آورد. عصب شناسی به نام دکتر بِریت بروگارد در یادداشت خود در وبلاگ سایکالجی تودی در این باره میگه که زورگویی و جروبحث و شایعه پراکنی در محیط کار یه جور بازی قدرته تا بقیه رو به زیر حاکمیت خود در بیارن.

اگه می خواین بدون اعمال فشار و تهدید کاری کنین که بقیه از شما پیروی کنن راه های روانشناسانه و موثری واسه این کار هست. تحقیقات روانشناسی نشون میده که در اینجور مواردی باید موقع موافق نبودن با نظر بقیه با صحبت کردن سریع مخالفت خود رو اعلام کنین تا اونا زمان کمتری واسه پردازش گفته هاتون داشته باشن. اگه دریافتید که نظر شما رو پذیرفته ان باید آروم صحبت کنین تا پیام گفته هاتون رو خوب فهمیده باشن.

۸. یادتون باشه که شما در کنترل خوشحالی خود هستین

اگه کسی واقعا موی دماغ شما شده دیدن نیمه پر لیوان واسه شما سخت می شه. با این وجود شما نباید به بقیه اجازه بدین که شادی و موفقیت شما رو محدود کنه. اگه حس می کنین که نظرات اونا راضی کننده بوده یا در مورد شما صدق می کنن بهتره از خود سوال کنین که به چه دلیل این حس به شما دست میده. در مورد اون مسئله به خودآگاهی رسیدین یا در مورد مسئله ای در محیط کار خود نگرانین؟ اگه موضوع اینه باید به جای گوش دادن به نظرات و ایرادهای بقیه بر حل کردن مشکل تمرکز کنین.

تنها شمائید که می تونین احساساتتون رو کنترل کنین پس خود رو با بقیه مقایسه نکنین. به جای این کار موفقیتاتون رو به خودتون یادآوری کنین و فقط به خاطر این که بقیه می تونن روز شما رو خراب کنن به اونا اجازه ندین روی شما نفوذ داشته باشن.