افراد موفق چگونه استرس را مدیریت میکنند؟

Sheryl Sandberg

استرس در هر شرایطی میتونه بروز کنه اما مطمئناً واسه مدیران بهترین کار و کاسبیای دنیا استرس جزئی همیشگی از زندگیه که باید راه کنترل کردن اونو یاد نمی گیرین.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ با بروز استرس، فرد نمی تونه به درستی روی کارا و مسوولیتای خود تمرکز کنه و این موجب افزایش استرسای ایشون و افزایش بار نگرانی هاش می شه.

این موضوع در میان همه آدمای موفق و چهره های شناخته شده هم رواج داره. تنها فرق اونا در اینه که می تونن در مواقع اضطرار، بهترین راه حل رو واسه آسایش روحی خود پیدا کنن.

در ادامه این مطلب، روشی که این افراد واسه رفع و مدیریت استرس خود به کار می گیرن رو براتون یادآور شده ایم تا با کمک گرفتن از اونا، به شرایط کاری و زندگی شخصی خود آرامش بیشتری ببخشین.

۱. بیل گیتس

بنیان گذار مایکروسافت علاقه داره قبل از خوابیدن کتاب مطالعه کنه. اون در مصاحبه های خود با خبرگزاریای بزرگ بیان داشته که هر شب دست کم یه ساعت مطالعه می کنه و مهم نیس چه ساعتی از شب باشه. ایشون هم اینکه بیان داشته که در خیلی از مراحل زندگی خود، وارن بافت رو الگوی خود قرار داده و به پیشنهاد این پولدار بزرگ جهان، تقریبا همه مسایل زندگی رو ساده میگیره.

ایشون هم اینکه بیان داشته که: «بافت همه مسائل رو به بخشای کوچیک تر و جزئی تر تقسیم کرده و مواردی که ارزش فکر و کار داشته باشن رو انتخاب و اونا رو در اولویت قرار میده.»

اینجور ترفندی باعث می شه تا فعالیتای اضافی از بین رفته و بشه روی کار اصلی، تمرکز کامل داشت.

۲. تیم کوک

کوک پس از دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه گلاسکو، به دانشجویان پیشنهاد کرد تا همیشه مثبت اندیش باشن و صداهای اضافی رو از زندگی خود حذف کنن. گوش سپردن به حرفا و نظرات همه دور و بریا، شرایطی پر از استرس رو بوجود میاره.

ایشون هم اینکه بیان داشت: «جهان امروزی پر از آدمای منفی باف و بدبینه و شما باید بیاموزید تا اونا رو ندیده بگیرین. اگه این کار رو نکنین، اونا به سرطانی تو ذهن و فکر شما تبدیل می شن و این باعث می شه تا تصور کنین توان انجام اهداف خود رو ندارین و اینطوری، زندگی براتون تلخ می شه.»

۳. مگ وایتمن

مگ وایتمن چندین شغل در کمپانیای بزرگ مثل P&G، ای بی و HP رو بردوش داره. اون در مصاحبه های خود بیان داشته که به ماهی گیری علاقه زیادی داره و حدود ۶ بار در سال با پسرش به صید ماهی می پردازن.

براساس تحقیقات صورت پذیرفته در دانشگاه کالیفرنیا، شرکت داشتن در فعالیتای خوشحال و هیجانی تا حد خیلی از اندازه استرس کم می کنه و مزیتای سلامتی دیگری هم به دنبال داره.

تحقیقات کتابخونه ملی دارو هم ثابت کرده، تکرار فعالیتای خوشحال کننده و باحال و مورد پسند می تونه به مدیریت بهتر احساسات منفی مثل استرس خیلی کمک کنه.

۴. وارن بافت

وارن بافت یکی از بزرگ ترین سرمایه گذارهای دنیاس که سرگرمیای زیادی در زندگی شخصی خود داره. اون ساز «یوکه لیلی» می نوازد و حتی در برنامه های زنده تلویزیونی هم اجرا می کنه.

تحقیقات دانشکده تجارت دانشگاه کالیفرنیا هم ثابت کرده، انجام فعالیتای محرک ذهن مثل نواختن آلات موسیقی می تونه موجب کاهش استرس شه.

۵. شریل سندبرگ

مدیر ارشد عملیات فیس بوک، شریل سندبرگ، بیشتر روی کارایی که نباید بکنه، تمرکز می کنه. اون تلاش داره تا شبا قبل از خواب هیچوقت ایمیلا و پیغامای الکترونیک خود رو چک نکرده و حتی بعضی وقتا موبایلش رو خاموش کنه.

خاموش کردن موبایل خیلی کار آسونی به نظر نمی رسه، اما ایشون بیان داشته که این کار این مزیت رو داره که تا صبح راحت و بی نگرانی می خوابد. خواب کافی و راحت داشتن هم این فایده رو داره که بسیار بهتر با شرایط پر استرس کنار بیایید.

نیاز به اشاره س که نگاه کردن به نمایشگر لپ تاپ یا تبلت قبل از خواب واسه آدم بسیار مضره چون به گفته محققان از ترشح هورمون ملاتونین که مسوول خوابه، پیشگیری می کنه. به زبون ساده تر، هر چی شبا کمتر از وسایل الکترونیک خود استفاده کنین، ساعت بدنتون منظم تر کار می کنه و در نتیجه استرس کمتری رو تجربه می کنین.

۶. جک دُرسی

بنیان گذار و مدیرعامل شبکه اجتماعی توئیتر در رابطه روش همیشگی خود واسه مقابله با استرس گفته که ایشون واسه همه کارای خود برنامه ریزی کرده و به اونا معتقد می مونه.

دُرسی به داشتن نتیجه بهتر به واسطه تقسیم کارا به بخشای کوچیک تر بسیار ایمان داره و بخاطر این، واسه هر کدوم از مسوولیتای خود، یه روز خاص در هفته رو در نظر گرفته. به طور مثال، روزای دوشنبه مخصوص جلسات کاریه. روزای سه شنبه واسه پیشرفت اجناس، چه هارشنبها واسه امور بازاریابی، ۵ شنبه های واسه فعالیتای شبکه ای و جمعه ها واسه بهبود فرهنگ شرکت اختصاص داده شدن.

شنبه ها روز تعطیل ایشون حساب می شه اما یکشنبه ها رو به مرور کارای در دست انجام خود اختصاص داده. هم اینکه بد نیس اشاره کنیم که ایشون هر روز حدود ۱۰ کیلومتر پیاده روی می کنه.

۷. سوزان وویچیتسکی

مدیرعامل الان شبکه اجتماعی یوتوب، سوزان وویچیتسکی با دادن وقت کافی به خود، می تونه استرس هاش رو برطرف کنه. اون بیان داشته که من به این نتیجه رسیدم که وقتی به خود استراحت کافی بدین و بعضی وقتا از کار دور شید، می تونین دیدگاه ها و ایده های بهتری داشته باشین.

۸. ایلان ماسک

در سال ۲۰۰۸ میلادی شرایط اقتصادی جهان عالی به نظر نمی رسید. تعدادی از کمپانیای خودروسازی در مرز ورشکستگی قرار داشتن و تسلا هم یکی از همین شرکتا بود. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت در همون زمان در حال جدا شدن از همسرش هم قرار داشت. اما ایشون تونست خونسردی خود رو حفظ کرده و با مدیریت درست و به موقع استرسا، بهترین و مناسب ترین تصمیمات رو در پیش بگیره.

کارآفرین مشهور سیلیکون ولی در مورد راز موفقیت خود گفته که ایشون در اون زمان از شکست و شکست نترسیده. ماسک گفته: «ترس محدوده اما امید نامحدود. بیشتر ما از شکست هول و ترس داریم اما این نمی تونه مانع از انجام امور شه. مردم باید ترسای غیرمنطقی رو از خود دور کنن. حتی در صورت منطقی بودن هم نباید مانع از ادامه فعالیتای فرد هم جهت با اهدافش بشه.»

۹. ایندرا نوئی

کارآفرین، بازرگان، مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره شرکت پپسی کو، ایندرا نوئی، اعتماد به نفس و اخلاق مداری خود در شغلش رو در دوران جوونی آموخته. اون در یکی از مصاحبه هاش بیان داشته که در دوران جوونی، مادرش هر شب از ایشون و خواهرش می خواسته تا یه متن سخنرانی به عنوان یه رئیس جمهوری یانخست وزیر براش بنویسن. هر شب اونا باید وانمود می کردن که یکی از روسای جمهوری دنیا هستن و سخنرانی خود رو ایراد می کردن. در آخر هم مادرشون به اون و خواهرش رای می داده.

بابابزرگ نوئی که یه قاضی بسیار باجذبه بوده هم در افزایش اعتماد به نفس ایشون نقش موثری داشته. اگه اون نمی تونسته کاری رو به درستی بکنه، تنبیهش این بوده که ۲۰۰ بار روی کاغذ بنویسه که «من بهونه نخوام آورد.»

همه این موارد دست در دست هم باعث پیروزی الان نوئی شدن و اون میتونه خوب همه شرایط و موقعیتا رو سنجیده و استرسای خود رو به بهترین شکل مدیریت کنه.

ایشون در این رابطه بیان داشته: «من بهتر از هرکی دیگه ای میتونم از عهده کارا بر بیام. اگه هر برنامه ای با مشکل مواجه شه، اونا به من مراجعه می کنن تا اونو درست کنم چون من گزینه مناسب واسه همچین چیزی به حساب میرم. من میتونم رئیس جمهور هند باشم.»

۱۰. جف بیزوس

بنیان گذار و مدیر عامل آمازون، جف بیزوس در مورد خودش بیان داشته که: «من در موارد خاص زیاد می خندم.» ایشون هم اینکه بیان داشته که بزرگ ترین احساسی که در زمان استرس ایجاد می شه، ندیده گرفتن مسایلیه که نباید ندیده گرفته شن.

ایشون گفته: «استرس وقتی ایجاد می شه که شما روی کارایی که می تونین در دست کنترل داشته باشین، هیچ کنشی انجام ندین. من به محض اینکه متوجه این میشم، اولین تماس تلفنی در اون رابطه رو برقرار کرده، ایمیل یا پیغام می فرستم یا هر کاری که بر وضعیت پیش رو تاثیر بزاره رو انجام میدم. این موارد شاید مشکلی رو حل نکنن، اما از اندازه استرسای بالقوه تا حد زیادی می کاهند.»

به زبون ساده تر، مشکل رو تشخیص داده، کنترل اونو به دست گرفته و به جلو پیش برید.

درمان استرس با دکتر اوز

تاثیر استرس بر تیروئید چیه؟

استرس ما کاهش استرس