افزایش سرعت یادگیری تا دو برابر!

تقویت مغز brain

تکرار کردن همیشه راه حل ما واسه آموختن یه درس یا یه فوت وفن بوده.

به گزارش دویچه وله، محققان در روشی جدید پیشنهاد بهتری به جای تکرار صرف دارن که می تونه بهره وری یادگیری تون رو دو برابر کنه.

یادگیری مهارت های حرکتی در پایه، ایجاد یه “حافظه ماهیچه ای” (Muscle Memory) واسه اجرای اعمال مکانیکی مانند نواختن ساز یا رشته های ورزشیه. آشناترین راه یادگیری ادامه در تمرینه. می خواهید بک هندتان در تنیس بهتر شه: صد بار در روز بک هند بزنین یا قدم “فا ماژور” رو اونقدر بنوازید تا از سر انگشتانتون خون جاری شه.

یافته های جدید هم این روش رو اشتباه تشخیص نداده ان ولی تحقیق گران دانشگاه جانز هاپکینز فکر می کنند که این روش ناقصه. به جای تکرار یه تمرین مشخص شاید بتونین با ایجاد تغییرات کوچیکی در روش تمرین به یادگیری خود تا دو برابر سرعت ببخشین.

می خواهید بک هند خود رو تقویت کنین پس فقط با یه راکت تنیس تمرین نکنین. راکت های جور واجور در سایزها و وزن های متفاوت رو در دست بگیرین. می خواهید در نواختن دستگاه ماهور در قدم “دو” ورزیده شید، ماهور رو در قدم “سل” هم تمرین کنین.

پابلو سلنیک (Pablo Celnik)، یکی از محققان این تیم تحقیقاتی در بیانیه ای نوشت: «براساس یافته های ما اگه فردی که می خواهد در کاری مهارت به دست بیاره، باید به جای تکرار یه تمرین واحد، تمرین های خود رو با تغییراتی کوچیک انجام بده؛ با این کار هم بیشتر و هم سریع تر فن مورد نظر رو یاد می گیرد.»

واسه این تحقیق محققان از ۸۶ شرکت کننده داوطلب خواستن که یاد بگیرن با تنظیم فشار دادن گویی نرم در دستشون که به یه کامپیوتر متصله مکان نما رو روی نمایشگر کامپیوترشان حرکت بدن.

بر صفحه نمایشگر هر شرکت کننده بخشی به اسم “خونه” تعریف شده بود که در شروع مکان نما روی اون قرار داشت. بقیه صفحه به ۵ بخش جور واجور تقسیم شده بود. در توضیح روش تحقیق این پروژه آمده: «شرکت کنندگان می بایست هرچه سریع تر و دقیق تر براساس راهی از پیش تعیین شده مکان نما رو از “خونه” به بخش های مشخص دیگه بر صفحه نمایش گر حرکت بدن.»

افراد در سه گروه جور واجور قرار داده شدن. هر سه گروه در اولین جلسه امتحان مهارت شرکت کردن. بعد دو گروه با فاصله وقتی ۶ ساعت تمرین دیگری رو انجام دادن. وظیفه گروه اول این بار تکرار اولین تمرین بود. واسه گروه دوم اما تحقیق گران اندازه حساسیت گوی کوچیک به فشار رو تغییر دادن. گروه سوم تنها تماشاگر تمرینات دو گروه دیگه بود.

۲۴ ساعت پس از اولین تمرین از هر سه گروه خواسته شد تمرین اول رو تکرار کنن. محققان با این کار میخواستن بدونن کدوم گروه در جریان تمرینات به کار با گوی تسلط بیشتری پیدا کرده.

کارشناسان در نتیجه گیری خود در آخر گفته ان: «واسه یادگیری مهارتی جدید فرد باید چیزی که رو به یاد داره با اطلاعات جدید به روز کنه.» اگه هر بار دقیقا همون تمرین قبلی با همون روش تکرار شه لایه ی جدیدی به آموخته های قبلی اضافه نمیشه.

براساس این تئوری تغییرات کوچیک در تمرین و اضافه کردن بخش های جدید به چیزی که بدنتون قبل از این آموخته به یادگیری بهتر و سریع تر کمک می کنه.

البته محققان تاکید دارن که تغییرات ایجاد شده باید جزئی باشن. برگردیم به همون مثال قبلی در رابطه با تقویت بک هند یه تنیس باز: افزایش تمرینات این فرد به ۲۰ دقیقه در روز تاثیر مثبتی بر مهارت ایشون در اجرای حرکت نمی ذاره. پابلو سلنیک دراین باره می گوید: «اگه تمرین جدید از تمرینات قبلی خیلی زیاد فرق داشته باشه، از بازدهی یادگیری کم میشه. فرق میان تمرینات می بایست جزئی بمونه.»

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

چیجوری ذهن خود رو خالی کنیم؟ بازسازی دوباره افکار

تقویت مغز دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *