اقداماتی برای کنترل فشار خون بالا

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از هر سه فرد بزرگسال یه نفر گرفتار به فشار خون بالاست که این مریضی، عامل اصلی بروز مشکلات قلبی و عروقی حساب می شه.

با این حال، تنها چند تغییر در سبک زندگی می تونه به مبتلایان به فشار خون بالا کمک کنه این وضعیت رو تحتِ کنترل درآورده و حتی نیاز به درمان رو به تاخیر انداخته یا کم کنن.

در زیر به چند اقدام ساده واسه کاهش فشار خون بالا اشاره می شه:

* دوری از فروکتوز (قند میوه): براساس تحقیقات منتشر شده در نشریه نفرولوژی آدمایی که روزانه ۷۴ گرم یا بیشتر قند میوه مصرف می کنن ۷۷ درصد بیشتر در خطر دچار شدن به فشار خون بالا هستن.

* مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم: محققان می گن افراد گرفتار به فشار خون بالا باید موز بخورند، چون که این میوه باعث کاهش ۵۰ درصدی نمک از غذاها می شه.

از جمله دیگه غذاهای دیگه شامل پتاسیم میشه به کشمش، آلو، زردآلو، خرما، اسفناج و گوجه فرنگی اشاره کرد.

* کاهش وزن و ورزش منظم: محققان کلینیک مایو در آمریکا می گن کاهش وزن در صورت ضرورت و ورزش منظم یکی دیگه از اقدامات واسه کاهش فشار خون بالا هستش.

کاهش ۴.۵ کیلوگرم از وزن اضافی، می تونه فشار خون بالا رو به حد مطلوب پایین بیاره. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش در بیشتر روزای هفته تاثیر زیادی در کاهش فشار خون داره.

* رعایت رژیم غذایی سالم و کاهش مصرف سدیم: پزشکان کلینیک مایو می گن کاهش مصرف سدیم به دو هزار و ۳۰۰ میلی گرم در روز یا کمتر در کاهش فشار خون بالا بسیار موثره. واسه افراد ۵۱ ساله یا سن بالا تر اندازه هزار و ۵۰۰ میلی گرم ایده آله.

خون فشار خون