الگوریتم Mobile First Index و تاثیر آن بر سئو ۲۰۱۸

به کار گیری گجتای جدید مانند تلفنای هوشمند تبلتا … هر روزه در حال گسترشه و خیلی از افراد کارای روزمره خود رو با به کار گیری گوشیای هوشمند خود انجام میدن از این رو گوگل واسه جوابگوی بهتر به میلیونا جستجوی که از راه کاربران موبایلی انجام می شه تصمیم گرفته با الگوریتم Mobile First Index،  ایندکس جدیدی مخصوص نسخه موبایل سایتها بسازه که به طور کاملً با نسخه دسکتاپ فرق داره.

موبایل

مبدأ تلاش گوگل واسه تقویت سایتای موبایلی از سال ۲۰۱۵ شروع شد در این سال سایتای که واسه موبایل بهینه شده بودن در یافته های جستجو رتبه بالاتری کسب می کردن و بعد اون از فریم ورک AMP رونمایی کرد که سرعت بارگذاری سایتا رو روی موبایل چندین برابر می کرد و حال گوگل از ایندکس موبایلی خود خبر میده که می تونه تحولی عجیب در سرچ موبایل ایجاد کنه.

سرفصل محتوا

  • الگوریتم Mobile First Index چیه؟
  • گوگل چیجوری صفحات سایت ما رو ایندکس میکنه؟
  • چه وقتی اولویت دهی به نسخه موبایل سایت اجرایی میشه؟
  • ۷ نکته کاربردی در آماده سازی سایت واسه الگوریتم Mobile First Index
    • ۱- ساختار صفحات و کدهای موبایل و دسکتاپ همسان باشه
    • ۲- طراحی عکس العمل گرا و یا طراحی سایت براساس فریم ورک AMP
    • ۳- طراحی ریسپانسیو بهتر از داشتن نسخه موبایله
    • ۴- محتوای قرار گرفته در تبا و متون مخفی شده دیگه کم ارزش نیستن
    • ۴- تولید محتوا رو با هدف سئو محلی
    • ۵- اگه سایت ما موبایل فرندلی نباشه چه اتفاقی می افته؟
    • ۶- تاثیر محتوای قرار گرفته در سایدبار و فوتر کم می شه
  • کلام آخر

الگوریتم Mobile First Index چیه؟

در تموم طول سال ۲۰۱۷ گوگل تاکید میکرد که به زودی از الگوریتم Mobile First Index خود رونمایی می کنه. آمارها نشون دهنده اون هستش که به صورت میانگین ۵۵ درصد بازدیدکنندگان سایتا از راه موبایل وارد اونا می شن و این درصد در حال رشده.

الگوریتم Mobile First Index شاخص جدید شرکت گوگله که می تونه روند جستجو در موبایل یا گوشیای هوشمند رو از این رو به اون رو کنه. این الگوریتم بدین صورت عمل می کنه که خزش رو براساس گوشیای موبایل شروع می کنه و رتبه بندی وب سایتای جور واجور در موتور جستجوی گوگل واسه تموم وب سایتا چه در بستر موبایل و چه در بستر دسکتاپ بر این پایه صورت میگیره.

تو یه توضیح ساده میشه گفت با معرفی الگوریتم Mobile First Index محتوایی که در موبایل نشون داده میشه ملاک اراده کردن گوگل واسه جایگاه شما میشه نه چیزی که در نسخه دسکتاپ صفحه در دسترسه.

اراده کردن

البته این رشد به این معنی نیس که نسخه دسکتاپ سایت و کاربرانی که از راه لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی جستجو میکنن بی ارزش هستن. هنوزم ۴۴ درصد کاربران در این دسته قرار می گیرن. چیزی که در سئو ۲۰۱۸ تغییر می کنه تمرکز بیشتر گوگل روی موبایل و تاثیر الگوریتم Mobile First Index بر رتبه بندی یافته هاس.

الگوریتم Mobile First Index مطمئنا تغییرات زیادی در یافته های جستجو روی گوگل بوجود میاره، از همین رو این ویژگی به صورت کم کم و یواش یواش در فضای وب در حال پیشرفته تا بتونه درآخر به موشکافی محتواهای تولیدشده و منتشرشده در وب سایتا بپردازه.

موشکافی

این الگوریتم موجب میشه که مدیران وبسایتا یه سوال مهم رو از خود سوال کنن “ سایت من واسه الگوریتم Mobile First آماده س؟ اگه نیس چه کاری باید انجام دهم؟”

قبل اینکه به این سوال مهم جواب بدیم اجازه بدین تا کمی بیشتر در مورد چگونگی ایندکس صفحات به وسیله گوگل و تغییرات اون با الگوریتم جدید صحبت کنیم.

گوگل چیجوری صفحات سایت ما رو ایندکس میکنه؟

معمولا و طی سالهای گذشته گوگل محتوای صفحات شما رو براساس نسخه دکستاپ و تجربه کاربر در اون بررسی میکرد و واسه رتبه بندی سایت شما توجهی به محتوای قرار گرفته در نسخه موبایل نداشت.

البته وقتی که کاربر با موبایل خود جستجو میکنه فاکتورهایی مانند سرعت سایت و ریسپانسیو بودن اون بر جایگاه شما موثر هستن ولی محتوای صفحه براساس نسخه دسکتاپ آزمایش میشه.

در سال ۲۰۱۸ و با معرفی الگوریتم Mobile First Index گوگل رتبه بندی شما رو براساس محتوای ارائه شده در نسخه موبایل آزمایش میکنه. تصویر زیر نمونه ای از نمایش محتوا در دو نسخه دسکتاپ و موبایل یه سایته.

همونطور که در تصویر مشخصه محتوای ارائه شده در دو نسخه برابر بوده و در نتیجه زمانیکه الگوریم اولویت دهی به نسخه موبایل فعال شه این سایت با تغییر یا افت رتبه مواجه نمیشه. مهمترین دلیل این اتفاق وجود طراحی ریسپانسیو در این سایت و نمایش درست محتوا در موبایله.

در نقطه مقابل تصویر زیر یه سایت رو نشون می ده که محتوای متفاوتی در موبایل و دسکتاپ نمایش می ده. این سایت واسه نمایش نسخه موبایل خود از یه نشانی مشخص /mobi/ استفاده میکنه که محتوا و ساختار به طور کامل متفاوتی با نسخه دسکتاپ اون داره.

زمانیکه الگوریتم Mobile First اجرایی شه این سایت شاید با افت جایگاه مواجه می شه چون در نسخه موبایل اون محتوای متنی حذف شده و تاثیر اون بر رتبه بندی سایت از کف میره.

چه وقتی اولویت دهی به نسخه موبایل سایت اجرایی میشه؟

تاریخ و اطلاعات دقیقی از پایانی سازی این پروژه منتشر نشده ولی Barry Schwartz اعلام کرده که وقتی این الگوریتم اجرایی میشه که اونا مطمئن باشن تغییرات زیادی در یافته های جستجو ایجاد نمیکنه و تنها کیفیت رتبه بندی رو بهبود خواهد دهد.

یعنی گوگل در حال تست و بررسی همیشگی الگوریتم Mobile First Indexه و هر زمان که این الگوریتم به کارایی مورد نظر اونا برسه تاثیر اون به همه یافته های جستجو قابل مشاهده میشه.

بسیاری فکر می کنن که این الگوریتم در سال ۲۰۱۸ پایانی می شه و مهمترین اتفاق در دنیای سئو و طراحی سایت در این سال میشه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که معرفی این الگوریتم به وسیله گوگل یه اتفاق نگران کننده نیس و گوگل بازم در راه بهتر شده های جستجو و پیدا کردن سایتای بهتر واسه کاربران خوده. همونطور که خود گوگل اعلام کرده معرفی الگوریتم Mobile First به شکلی انجام میشه که موجب تغییرات یهویی در رتبه بندی سایتا نشه و کم کم تاثیر خود بر رتبه بندی یافته ها رو نشون میده.

چیزی که میتونه واسه شما نگران کننده باشه نداشتن یه سایت ریسپانسیو یا نسخه موبایل مناسبه که به طور حتم یه ضعف بزرگ در سال ۲۰۱۸ حساب میشه.

۷ نکته کاربردی در آماده سازی سایت واسه الگوریتم Mobile First Index

۱- ساختار صفحات و کدهای موبایل و دسکتاپ همسان باشه

    • مطمئن شید که نسخه موبایل سایت شما دقیقا همون محتوایی رو ارائه میکنه که در سایت اصلی قابل نمایشه. متن، تصویر و ویدیو که در محتوای صفحه قرار گرفته باید از راه موبایل هم واسه کاربر در دسترس باشه.
    • نشونه گذاریای استاندارد یا همون Schema باید در هر دو نسخه از سایت شما موجود باشن و اگه نشانی دهی مجزایی واسه نسخه موبایل خود دارین باید این نشونه گذاریا در اونم موجود باشه.
      اطلاعات Meta شامل عنوان و توضیحات صفحات باید در هر دو نسخه به طور کامل برابر و موجود باشه.
    • اگه محتوای صفحات شما در موبایل و دسکتاپ یه جوره احتیاجی به نگرانی نیس و شما مشکلی با رونمایی از الگوریتم Mobile First Index دارین.
    • مشکلی

۲- طراحی عکس العمل گرا و یا طراحی سایت براساس فریم ورک AMP

به سایتی عکس العمل گرا یا ریسپانسیو می گن که کاربران بتونن سایت رو در همه رزولوشن جور واجور تلفنای همراه، تب لت، لب تاپ و …. خیلی راحت ببینن.

فریم ورک AMP هم به معنی افزایش سرعت لود شدن صفحات در موبایله. این فریم ورک به صورت متن باز و Open Source ارائه شده تا به وسیله همه برنامه نویسان خیلی راحت قابل استفاده و پیشرفت باشه و توانایی سرعت بارگذاری صفحات سایت رو روی اسمارت فونا بهبود بدن.

طبق دو مورد بالا اگه سایت شما طراحی درستی نداشته باشه و دو مورد بیان شده رو نداشته باشه بهتره در کوتاه ترین زمان ممکن مبادرت به رفع کم کاستیای خود بپردازید.

۳- طراحی ریسپانسیو بهتر از داشتن نسخه موبایله

یکی از نکات بسیار مهم در الگوریتم جدید اون هستش که سایتایی که از طراحی ریسپانسیو بهره میبرن شانس بیشتری واسه کسب جایگاه دارن. در مقابل سایتایی که نشانی مجزایی واسه نسخه موبایل خود دارن ممکنه با افت جایگاه در رتبه بندی یافته های مواجه شن.

البته گوگل به روشنی اعلام نکرده که داشتن یه نشانی جدا از هم واسه نسخه موبایل موجب افت جایگاه یا جریمه سایت می شه ولی دلایل نشون می ده که راه درست واسه آینده به کار گیری طراحی سایت ریسپانسیوه.

کلیه تغییرات و رهنمودهای گوگل در جهت پیشرفت سایت هاییه که نسخه ریسپانسیو مناسبی واسه کاربران موبایل دارن.

۴- محتوای قرار گرفته در تبا و متون مخفی شده دیگه کم ارزش نیستن

یکی از فاکتورهای موثر بر بررسی محتوای صفحه و تعیین کلید واژه اون به کار گیری امکاناتی مانند Tab و Accordion در نمایش محتوا هستش.

گوگل رسما اعلام کرده بود محتوایی که در صفحه نشون داده نمی شه و واسه نمایش اون نیاز به حرکتی از طرف کاربره تاثیر کمتری بر ارزش محتوایی صفحه داره.

خوب می دونیم که گوگل محتوای مخفی شده در صفحه رو دست نداره و همین موضوع میتونه بر جایگاه شما در یافته های تاثیر زیادی داشته باشه. ولی با معرفی الگوریتم Mobile First Index این مشکل به کلی برطرف میشه و این بخشا هم بر تعیین ارزش محتوای صفحه شما موثر هستن.

مهمترین دلیل این تغییر روش هدف دار فضای کم در صفحه نمایش موبایله که طراحان سایت رو مجبور به به کار گیری وسایل اینطور مانند تب و اسلایدر میکنه. این تغییر یه اتفاق مثبته چون به ما اجازه می ده تجربه کاربری و سئو رو همزمان در کنار هم داشته باشیم.

۴- تولید محتوا رو با هدف سئو محلی

فقط واسه همگام شدن با ایندکس اول موبایل گوگل تمرکز خود رو روی طراحی و بهینه سازی سایت قرار ندین. تولید محتوای باکیفیت و غنی متناسب با بخش کاری و محلی شما دلیل می شه بیشتر جستجو شه و در مقابل بیشتر دیده شید.

سئو

هر کاربر جستجو کننده به دنبال مطلبیه که بتونه پاسخگوی نیازای اون فرد باشه پس اگه در کنار چهار مورد بیان شده بالا بتونین آخرین مورد یعنی تولید محتوا رو انجام بدین شک نداشته باشین سایت شما بهتر در یافته های جستجو ظاهر می شه.

۵- اگه سایت ما موبایل فرندلی نباشه چه اتفاقی می افته؟

اگه هنوز سایت شما نسخه موبایل نداره باید خودتون رو سرزنش کنین. چون کاربران زیادی هستن که روزانه سایت شما رو با موبایل باز میکنن و واسه دسترسی به محتوا مشکلات زیادی دارن.

مشکلات

نه فقط با معرفی الگوریتم Mobile First Index با افت رتبه و جایگاه مواجه میشین بلکه نزدیک به ۵۵ درصد از کاربران رو ندیده میگیرین.

این اتفاق یه ضعف مهم واسه سایت شما حساب میشه و همین امروز باید به فکر طراحی سایت جدید یا بهبود نمایش سایت فعلی در موبایل و تبلت باشین.

۶- تاثیر محتوای قرار گرفته در سایدبار و فوتر کم می شه

در خیلی از سایتا بخشایی که مستقیما به محتوای صفحه مربوط نیستن در نسخه موبایل نشون داده نمی شن.

مثلا در سایتای خبری نمایش آخرین اخبار یا پربازدیدترینا در سایدبار صفحات مرسومه ولی زمانیکه نسخه موبایل اونا رو بررسی میکنیم اینجور بخشایی در دسترس نیستن.

گوگل با بررسی نسخه موبایل میفهمه که چه اطلاعاتی در صفحه مستقیما به همون صفحه مربوط هستن و چه بخشایی از ارزش و اهمیت کمتری بهره مند هستن.

این ویژگی جدید به شما کمک میکنه تا محتوای اختصاصی هر صفحه رو در دیدرس گوگل بذارین و خوب بخشای اضافی رو در نسخه موبایل خود خط بزنین.

کلام آخر

مطمئنا به هر اندازه که تکنولوژیای مربوط به طراحی سایت زیاد شه، سئوی سایت و بررسی محتواهای تولید شده در صفحات جور واجور روند پیچیده تری به خود می گیرن.

سئو در سال ۲۰۱۸ سخت تر و سخت تر از گذشته س و الگوریتمای گوگل به سطح بالاتری از درک صفحات و بررسی محتوای اونا می رسن.

الگوریتم Mobile First Index تلاش می کنه تا با اعمال سلیقه قشر بزرگی از کاربران تلفنای همراه و شناسایی صفحات مورد علاقه اونا، دسترسیا رو ساده تر و آسون تر کنه و کیفیت یافته های مورد جستجوی کاربران رو زیاد کنه تا در آینده ای نزدیک سطحی بیشتر از اثرات رتبه بندی وب سایتا رو پوشش دهد.

این روش درحقیقت مستقیما اقرار می کنه که وب سایتای بدون محتوای بهینه واسه کاربران گوشیای هوشمند پس از یه بازه وقتی با افت رتبه مواجه می شن.

در راه ارتقای الگوریتمای گوگل همیشه سایتایی که بر تولید محتوای مهم و تجربه کاربری مناسب تاکید داشتن با پیشرفت مواجه می شن و سایتایی که به دنبال روشای فریب گوگل با خرید بک لینک و ارائه محتوای کپی هستن جایگاه خود رو از دست میدن.

بک لینک

تجربه یا نظر خود رو در مورد الگوریتمای جدید و راه انتخابی گوگل در بهتر شده ها با ما به اشتراک بذارین. به نظر شما این تغییرات مثبت هستن یا واسه مدیران وب سایتا مشکل آفرین هستن؟

منبع: websima.com – bertina.ir – limaweb.ir