ام جی ۳۵۰ و ۵۵۰ دو سدان میان قامت از یک خودروساز چینی

شرکت ام جی، که مانند خیلی از خودروسازان چینی دیگه، در حال پیشرفت بازار فورش اجناس کاربردی خود در دنیاس، به دنبال تغییرات و نوسانات شدید ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته ایران، به همراه خیلی از هموطنان کم و بیش موفق خود به ایران هم آمده. اجناس خاصی از این برند در خیابونای ایران حاضر هستن که که گاه با اجناس بقیه خودروسازان چینی و حتّی خودروسازان داخلی، تفاوتای چشم گیری در آمار و کیفیتا دارن. همین نکته باعث شده در مقایسه هایی که بوسیله کارشناسان خودرو انجام می شه، از در کنار هم گذاشتن محصولی از این برند با اجناس بقیه برنده های چینی دوری شه. مقایسه سدانای میان قامت ام جی با بعضی از اجناس کره ای مثل هیوندا و کیا یا حتّی کالاهایی مثل پژوی ۴۰۷ و رنو مگان از نکات لایق توجه در مورد اجناس این سازنده چینیه.

مقایسه دو سدان از ام جی می تونه علاوه بر روشن کردن خط سیر و هم تفکّرات ام جی، در تشخیص تمایزات این برند با بقیه چینیای حاضر در ایران یاریگر باشه. دو خودرویی که واسه این منظور انتخاب شدن، ام جی ۵۵۰ یا شوالیه و ام جی ۳۵۰ هستن. ام جی ۵۵۰ در سال ۲۰۱۰ و ام جی ۳۵۰ در سال ۲۰۱۲ طرّاحی و ساخته شدن. هرچند موتورهای این دو خودرو از نوع ۴ سیلند ۱۶ سوپاپهه، اما حجم اون در مدل ۳۵۰ برابر با ۱.۵ لیتر و در مدل ۵۵۰، تقریباً برابر ۱.۸ لیتره. اینجور فرقی در حجم موتور دلیل شده که توان پایانی ام جی ۵۵۰ شوالیه ۱۶۰ اسب بخار باشه. درحالی که توان بیشینه موتور ام جی ۳۵۰ تنها ۱۰۷ اسب بخاره. گشتاور حاصل از چرخش محور این موتورها، به ترتیب ۲۱۵ و ۱۳۵ نیوتون متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه س.

هر دو خودرو از جعبه دنده های خودکار استفاده میکردن. این جعبه دنده در ام جی ۵۵۰ توانایی تعویض سرعت تا ۵ دنده رو جفت و جور می کنه و کاربر می تونه از روی فرمون هم مبادرت به شیفت سرعت بکنه. ولی جعبه دنده ام جی ۳۵۰ تا ۴ دنده امکان تعویض سرعت داره. ام جی ۵۵۰ از دید ابعاد و وزن بدنه هم تفاوتای زیادی با ام جی ۳۵۰ داره. بدنه تقریباً عضلانی تر و حجیم تر، کابین بزرگتر، طول و عرض بیشتر بدنه، فاصله بیشتر بین دو محور، موتور حجیم تر، وزن بالاتر، صرفه سوخت بیشتر و امکان حمل بار بیشتر و … از تمایزات ام جی ۵۵۰ با ام جی ۳۵۰ه.

ام جی ۵۵۰ با ۱۸۶۱ کیلوگرم وزن، تقریباً نیم تن از ام جی ۳۵۰ سنگین تره. این مسئله استفاده یه موتور حجیم تر و پرمصرف تر در اون رو خوب توجیه می کنه. طول بدنه ام جی ۵۵۰ حدوداً ۴.۶۲ متره که از بدنه ۴.۵۲ متری ام جی ۳۵۰ فشرده شده، تقریباً ۱۰ سانتی متر کوتاه تره. در عرض بدنه هم یه اختلاف ۵ تا ۶ سانتی با در نظر گرفتن عرض ۱.۸۲ متری ام جی ۵۵۰ قابل درکه. فرق نیم لیتری حجم موتور و توان بالاتر موتور ام جی ۵۵۰ دلیل شده که مصرف سوخت اون در هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی داخل شهر، ۱۱.۱ لیتر باشه. این رقم در ام جی ۳۵۰، تقریباً ۸.۴ لیتره. مصرف سوخت خارج شهر واسه ام جی ۳۵۰ برابر ۵.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتره و از مصرف ۸.۴ لیتری ام جی۵۵۰ بسیار کمتر به نظر می رسه. این فرق در مصرف سوخت در رانندگی سیکل ترکیب هم مشخصه. طوری که مصرف ام جی ۵۵۰ در این حالت، ۸ لیتر و مصرف ام جی ۳۵۰، تقریباً ۶.۴ لیتره. انگار همین ملاحظات در مصرف سوخت هم، دلیل شده تا حجم و ظرفیت باک سوخت ام جی ۵۵۰ بیشتر از ۶۰ لیتر و ظرفیت باک ام جی ۳۵۰، تنها ۵۵ لیتر باشه. در فرازی دیگه میشه تماشاگر بود که این سویه از مصرف سوخت و اندازه بازدهی، دلیل شده تا موتور هر دو خودرو با استاندارد آلودگی یورو ۴ یکی بودن یابد.

در گروه امکانات ایمنی ام جی ۵۵۰ میشه ترمزهای ضدقفل دیسکی با فنّاوریای ABS – FBD – DSC – EBA – CBC – BDC رو یافت. تعداد ۶ کیسه هوا، کروز کنترل و  سنسور پارک عقب هم به کمک تواناییای ایمنی این ام جی تقریباً بزرگ قامت اومده ان. شمار این امکانات در ام جی ۳۵۰ یکم بیشتره و یا دست کم تفصیل بیشتری داره؛

دیسک ترمز خنک شونده چرخه های جلو و عقب مجهز به سیستم جداکننده لنتا از دیسک، پخش الکترونیکی نیروی ترمز EBD –  ترمز ضد قفل ABS –  ترمز کمکی BA –  سیستم پایداری خودرو بر سر پیچا CBC از جمله نکاتیه که در کاتالوگای مدیا خودرو واسه این ماشین گفته شده. تعداد ۶ کیسه هوا در این خودرو هم هست. قفل تأخیری دربا موقع حرکت، قطع سیستم سوخت رسانی موقع بروز حادثه، سیستم کمک پارک با دوربین و اخطار دهنده صوتی کروز کنترل و … هم از جمله امکانات ایمنی ام جی ۳۵۰ه.

با تموم این تفاسیر میشه در یافت که در طرّاحی بدنه ام جی ۵۵۰ تا حدودی از یکی از مدلای سدان شرکت سوزوکی الهام گرفته شده و ام جی ۳۵۰ بسیار مثل پروتون و یا بعضی نسخه های سوزوکیه که به ایران وارد نشده ان. در آخر باید گفت که قیمت ام جی ۵۵۰ در ایران بازه بزرگی از ۶۴ تا ۸۲ میلیون تومن رو شامل می شه. همین موضوع البته با وسعت بیشتر در مورد قیمت ام جی ۳۵۰ هم تکرار شده. به طوری این خودرو با قیمتایی بین ۵۳ تا ۷۰ میلیون تومن در ایران مبادله می شه. بنابر این میشه گفت که ام جی هرچند کارایی خوبی داشته و آپشنای مقابل قبولی هم عرضه کرده، اما مثل بقیه به اپیدمی کاهش قیمت شدید در اجناس چینی مشکل گرفتار شده.

راهنمای خرید خودرو مناسب

خودروهایی که خانوما دوست دارن