بررسی بازی The Beginner’s Guide؛ از خود بیگانه

چند سال پیش، Davey Wreden، با ساخت بازی The Stanley Parable، به یکی از مشهورترین چهره های دنیای بازیسازی تبدیل شد و پله های پیشرفت رو به سرعت و زودتر از خیلیای دیگه، طی کرد. The Stanley Parable بازی استثنایی و منحصر به فردی بود که گیمر رو در نقش کارمندی تو یه اداره قرار می داد که یهو یه روز میفهمه هیشکی دیگه در اداره نیس و می تونه آزادانه در اون جا حرکت کنه.

پایه The Stanley Parable بر اون ساخته شده بود که گیمر انتخابای زیادی داشت در حالی که هیچ کدوم از اون انتخابا، به وسیله خود اون برگزیده نمی شدن و یا نتیجه دلخواه ایشون رو به همراه نداشتن. نکته قابل توجه دیگه بازی هم، راوی اون بود که با صدای جذاب خود، به گیمر امر و نهی می کرد و اونو با اتمسفر حاکم بر بازی آشنا می ساخت.

The Beginner's Guide بازی جدید دیوی ردنه که حالا با نام تجاری Everything Unlimited Ltd به کار خود ادامه میده. همونجوریکه میشه از اسم شرکتی که ردن ثبت کرده فهمید، بازیش، مفاهیمی جدید و متفاوت رو در اختیار گیمر می ذارن که معمولا، ایشون رو تا مدتای طولانی در فکر فرو میبره.

ردن در ساخت The Beginner's Guide با وجود اون که روند کاری قبلی خود رو حفظ کرده، روشی متفاوت رو در پیش گرفته تا بتونه بیش ترین تاثیرگذاری ممکن رو روی مخاطب بزاره. با وجود اون که ایشون، خیلی در تاثیرگذاری روی مخاطب موفق نبوده، اما تونسته مفاهیمی باحال رو در مدت زمان کوتاهی به گیمر منتقل کنه.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

The Beginner's Guide، داستان خاصی نداره. بازی با روایت خود ردن در مرحله ای که شباهت بسیاری به یکی از نقشه های بازی کانتر داره شروع می شه. ردن در اول بازی، توضیحاتی ارائه میده که خیلی راحت کامل، گیمر رو با اون چه قراره مواجه شه آشنا می کنه.

ردن توضیح میده که The Beginner's Guide در واقع یه بازی پیوسته و ساخته خود اون نیس؛ بلکه همه مراحل، به وسیله یکی از دوستان اون به نام کودا ساخته شده. کودا، یکی از دوستان نزدیک ردن بوده که به صورت شخصی، بازیایی می ساخته و بدون اون که اونا رو منتشر کنه یا در اینترنت بذاره، پاک می کرده. ردن حتی در اول بازی، ایمیل شخصی خود رو اعلام می کنه تا گیمرها، نظرات و احساسات شون رو درباره این اثر براش بفرستن.

ردن بخش اعظمی از بازیای ساخته شده به وسیله ایشون رو در اختیار داشته و می خواد که با قرار دادن اونا در کنار یه دیگه، کاری کنه که گیمر با شخصیت پیچیده و باحال کودا آشنا شه. بازی از ۱۷ مرحله یا چپتر تشکیل شده و گیمر می تونه با پیش روی در هر مرحله، بلوغ و احساسات سازنده اونا رو احساس کنه.

درست مثل The Stanley Parable، بازی به صورت اول شخص دنبال می شه و از هیچ مکانیک خاصی پیروی نمی کنه. گیر تنها وظیفه داره که در هر مرحله حرکت کرده و با به کار گیری ماوس، درگیر مکالمات یا معماهای ساده ای شه.

هر مرحله از بازی، نسبت به قبلی پیشرفت زیادی کرده و ردن، مدت زمان ساخت هر یک رو هم واسه گیمر بازگو می کنه. در مراحل اول، تقریبا هیچی در بازی مشخص نیس و ردن هم، به سختی تلاش می کنه تا با بهترین روایت ممکن، هدف خود رو در کنار هم گذاشتن این مراحل بازگو کنه.

همونجوریکه در بازی به اون پی میبرین، هر مرحله از بازی، نشون دهنده احساساتیه که کودا نسبت به خود و جهان دور و بر اش داشته. با در نظر گرفتن این که تموم این بازیا، با اهداف شخصی کودا ساخته شدن، نباید انتظار چیزی درگیر کننده یا گرافیکی عجیب رو داشته باشین؛ بلکه هدف اینه که با کنار هم گذاشتن تیکهای پازل، به احساسات و احساسات شخصی کودا پی ببریم.

معمولا به این موضوع عادت داریم که بازیا، دنیای خاص خود با قوانین خاص خود رو داشته باشن و باید با جلو رفتن در هر کدوم، به وجود اونا پی ببریم. اما The Beginner's Guide شرایط متفاوتی واسه گیمر جفت و جور می آورد. دنیای بازی، دنیاییه که ذهن سازنده در اون قرار داشته و همه چیز به شکلی در کنار یه دیگه قرار گرفته که میشه اونا رو آینه از شخصیت کودا در نظر گرفت.

دنیای The Beginner's Guide پر شده از مسائلی چون از خود غریبگی، تنهایی، افسردگی و بعضی وقتا امید نسبت به آینده. هر مرحله، در واقع روایت بخشی از دوران زندگی سازنده اون هستش و می تونه ما رو با چیزی که بر اون می گذشته س آشنا کنه. حتی جالبه که حتما هیچ کدوم از این مراحل، ارتباطی با یه دیگه ندارن و هر یک به تنهایی، حالت و بُعدی خاص از شخصیت کودا رو تداعی می کنن.

بعضی از مراحل، پر شدن از آدمایی که باید با اونا صحبت کرد و دیالوگای از پیش تعیین شده خاصی رو انتخاب کرد. اما عجیب اینجاس که کودا به تنهایی تموم این دیالوگا رو ساخته و با در نظر گرفتن نبود انتشار اونا، خود تنها کسی بوده که باید به انتخاب این دیالوگا می پرداخته. اینجور مسائلی دلیل می شه که پی ببریم کودا تا چه حد تنها بوده و یا احساس تنهایی می کرده و کار به جایی می رسه که خود سوالا رو مطرح می کنه و خود به اونا جواب میده.

اینجور مسائلی، با اینکه به اندازه ای که ردن انتظار داشته جذاب نبوده ان، اما هر کسی رو وارد افکاری عمیق می کنن. در واقع همیشه ذهن تون به این مسئله درگیر می شه که چی دلیل شده کودا، دچار اینجور وضعیتی شه و اهداف شخصی اش از ساخت این بازیا چی بوده؟ بازیایی که به ظاهر بسیار ساده ان اما در اعماق خود، احساسات و احساسات یه آدم دیگه رو جای دادن.

The Beginner's Guide قبل از اون که یه بازی ویدئویی باشه، یه اثر شخصیت شناسانه و روان شناسانه هستش. در برهه ای، کودا به ساخت مراحلی مربوط به کاراکترهای به دام افتاده در زندان علاقه نشون میده و در برهه ای دیگه، با ساخت یه بازی جعلی آنلاین که هر کسی می تونه در اون، در هر نقطه از محیط نوشته ای بزاره، تنهایی خود رو به شکلی خنده دار به نمایش میذاره. چون که در واقع مشخص می شه که تموم نوشته ها به وسیله خود کودا در محیط گذاشته شدن.

بازی به شکلی عجیب و برخلاف تموم ضعفای خود، در به نمایش گذاشتن احساسات و احساسات شخصی موفق می شه و چیدمان درست هر مرحله در کنار روایت بسیار خوب ردن، کاری می کنه که هیچ وقت از اون چه در بازی میگذره خسته نشید. البته باید یادتون باشه که در خیلی از مواقع، مفاهیم بازی رو به درستی درک نمی کنین چون که طبیعتا هر چیز، فقط واسه خود سازنده معنا داشته و از فهمیدن به اونا ضعیف هستین.

البته بدون اسپویل هر اون چه که در بازی میگذره باید گفت که در آخر، مسائل خیلی سخت تر از اون چه که باید می شن و گیمر خود رو در دنیایی جدا از هم از اون چه که درن به دنبال اون بوده احساس می کنه. حتی ممکنه پس از این وقایع، احساس کنین که شما تنها وسیله ای واسه مسائل دیگه بودین؛ مسائلی که تنها باید بازی رو تجربه کنین تا به اونا پی ببرین.

گیم پلی بازی به طور کل، چیزی در حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ دقیقه به طول رسید و اونقدرا که ممکنه تصور کنین، درگیرش نمی شین. ردن با تولید The Beginner's Guide به دنبال رسوندن مفاهیم زیادی بوده که حتما در تحقق اونا موفق نبوده.

جمع بندی

The Beginner's Guide، بیشتر واسه آدمایی جذاب میشه که به دنبال تجربه ای کوتاه اما موثر هستن. بازی اصلا به پایه های بازی ویدئویی معتقد نیس و می خواد در کم ترین زمان ممکن، مفاهیمی باحال و ابعاد شخصیتی جور واجور آدمی منزوی رو به نمایش بزاره.

دیوی ردن، قصد داشته که با تولید The Beginner's Guide محصولی متفاوت از بازی سازی فرق داره که مطمئنا به کام بسیار خوش نمیاد. اگه به دنبال دو ساعت تجربه خالص روان شناسانه می گردید، بازی واسه شما ساخته شده اما اگه به دنبال یه بازی سرگرم کننده و خاص می گردید، خیلی از The Beginner's Guide لذت نمیبرین.

دیوی ردن، سابقه کاری بسیار خوبی داره که می تونه موفقیت ایشون رو در آینده تضمین کنه. اما بدیش اینه The Beginner's Guide جز اونا نیس.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *