دی ۲۸, ۱۳۹۹

سامانه پژوهشی – بررسی عوامل موثر بر اعتماد سازی مشتریان در توزیع آنلاین محصولات انتشاری، لوازم …

پس از این مرحله، سازمان باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مشتری قراردهد تا او نظرات خود را درمورد محصولات و خدمات ارایه شده مطرح کند. مشتری باید قدرت انتخاب اطلاعات مورد نیاز خود را از میان عنوان‌های مختلف داشته باشد.
شرکت (سازمان) باید برای خرید محصولات و خدمات جدید در مشتری انگیزه‌ی لازم را ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف می‌توان از کلیه‌ی امکانات رسانه‌ای موجود در اینترنت بهره جست.
فرآیندهای بالا منجر به خریداری محصول یا سفارش خدمتی از سوی مشتری می‌شود.(آغاز حرکت)
زمانی‌که مشتری تصمیم به خریداری محصول (یا سفارش خدمتی) گرفت باید ارتباط مستقیم میان او و بخش فروش شرکت برقرار شود.
اگر دو مرحله اول با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، مشتری محصول یا خدمتی را که ارایه می‌دهید خریداری خواهد نمود.
مرحله‌ی تحویل کالا (خدمات) نیز اهمیت بسزایی درفرآیند بازاریابی شما دارد، (مطمئن‌ترین فرآیند برای پرداخت پول توسط خریدار و همچنین تحویل به موقع سفارش به مشتری).
پس از فروش محصول (یا خدمات) نباید فعالیت‌های بازاریابی قطع شوند. در مرحله خدمات پس از فروش تلاش برای ایجاد ارتباط میان مشتری و فروشنده است. جذب مشتری جدید مشکل‌تر و پرهزینه‌تر از نگه‌داری و حفظ مشتریان قبلی است. حفظ مشتری، نیازمند تلاش بیش‌تر نیروی انسانی سازمان مربوط و توانمند کردن سیستم اطلاع‌رسانی است.
مشتری مهم‌ترین عامل در تبلیغ خدمات و کالای ارایه شده است و به همین دلیل باید از خدمات پس از فروش مناسبی بهره‌مند شود.
بازاریابی الکترونیک نمی‌تواند به طور کامل جایگزین بازاریابی سنتی شود.اطلاعاتی که ازطریق ارتباط با مشتری در مرحله‌ی خدمات پس از فروش جمع آوری می‌شوند، باعث به وجود آمدن مرحله‌ی تهیه و تدارک می‌شود.فرآیند بازاریابی الکترونیک تنها بر استفاده از امکانات اینترنت اصرار نمی‌ورزد و از همه‌ی روش‌های بازاریابی بهره‌برداری می‌کند، اما امکاناتی را دراختیار ما می‌گذارد که بازاریابی سنتی فاقد آنهاست. به عنوان نمونه، روش بازاریابی تک به تک و یا ارتباط مستقیم با مشتریان.
در حقیقت بازاریابی سنتی و بازاریابی الکترونیک تکمیل کننده‌ی یکدیگر هستند و بازاریابی الکترونیک نمی‌تواند به طور کامل جای‌گزین بازاریابی سنتی شود(محمودیان، ۱۳۹۲).
عوامل موفقیت در بازاریابی الکترونیک:
چهار عامل مهم در کسب موفقیت بازاریابی الکترونیک عبارت‌اند از:
۱- سود رسانی به مشتری .
۲- توانایی ارایه‌ی خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتری به صورت آنلاین.
۳- توانایی کنترل و هدایت وب سایت.
۴- ایجاد یکپارچگی میان فعالیت‌های بازاریابی الکترونیک با سایر فعالیت‌ها(محمودیان، ۱۳۹۲).

برای دانلود متن کامل این فایل به سایت torsa.ir مراجعه نمایید.

۸-۲-۲توزیع آنلاین در ایران

توزیع آنلاین در ایران هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته است  برای حرفه یی شدن باید توزیع آنلاین را کاملا درک کرد و معنای اصلی آن شناخت نظام توزیع بازار و استفاده از تمامی ابزارها، تکنیک ها و روش ها برای شناخت واقعیت های بازار است. دنیای امروز در امر بازاریابی به نکات ساده بیشتر توجه می کند، در حالی که در کشور ما مسائل را بیشتر پیچیده کرده و به علم ساده سازی مشکلات توجهی نمی شود. رقابت آینده در کالا نیست، بلکه در خدمت است و باید نکاتی چون خدمات قبل از فروش، خدمات در جریان فروش و خدمات بعد از فروش را مورد توجه قرار داد. توزیع آنلاین در ایران نیازمند توجه و تحول است و تحول سه رکن دارد که شامل تحول مبتنی بر سادگی و رقابت، تحول مبتنی بر ضعف و درماندگی و گرفتاری و تحول ناشی از اضطرار است. استفاده از همه تکنیک ها برای حفظ مشتری، حفظ ارتباط و دائم با مشتری، بودن در بازار، دادن خدمات ویژه به مشتریان کلیدی و نوآوری ایده های جدید بازارداری را امکانپذیر می سازد(زهره ای و همکاران، ۱۳۹۱).
برای رقابت با انسان های حرفه یی تنها راه حضور در بازار حرفه یی شدن است، گفت: در شرکت های حرفه یی و رقابتی هرگونه شکایت و مرجوعی نقطه عطفی برای پیش بردن فعالیت ها است.
با توجه با اینکه در ایران اقتصاد دولتی مدیریت منابع را زایل کرده است ، اگر امروز در جامعه شاهد بروز مشکلاتی هستیم، نتیجه بی توجهی به واقعیت های اقتصاد و مدیریت های غیرحرفه یی است. فروش بیشتر به مشتریان فعلی، جذب و جلب مشتریان رقیب، جذب و جلب مشتریان بالقوه، بازگرداندن مشتریان از دست رفته به بازار، ایجاد خوشنامی برای سازمان و اهمیت به تبلیغات دهان به دهان و ایجاد وفاداری در پرسنل و کارکنان و همکاران نسبت به خود را باید شش عامل موثر در بازاریابی دانست(زهره ای و همکاران، ۱۳۹۱).
استراتژی‌های توزیع آنلاین برای رونق کار تجاری طراحی شده است. همه رشد و پیشرفت را دوست دارند و در این مسیر به سختی کار می‌کنند. همه ما در بازار برای انجام کار و کسب پول حضور داریم. چه کسی نمی‌خواهد سود ببرد؟
کاملاً واضح است که هیچ‌کس نمی‌خواهد به هیچ وجه در تجارت متحمل ضرر شود. رشد و پیشرفت در تجارت،‌ در اولویت قرار دارد. در رابطه با توزیع آنلاین ،‌ تکنولوژی بسیار پیشرفته شده است. هر روزه دستاوردهای جدیدتری در این زمینه دیده می‌شود. در واقع، تکنولوژی به بازاریابی اینترنتی جانی تازه بخشیده است. توزیع آنلاین مربوط به تبلیغات و فروش محصولات و خدمات شما در وب می‌شود. در زمینه تجارت، وب به یک بازار وسیع تبدیل شده است. همه شرکت‌ها می‌خواهند قسمتی از این استراتژی بازاریابی اینترنتی باشند. در واقع ستون تجارت‌های آنلاین روی پایه بازاریابی اینترنتی استوار است. چون شما در بازاریابی اینترنتی به نتایج سریعتری خواهید رسید. آنچه باید انجام دهید این است که از استراتژی‌ بازاریابی اینترنتی برای شرکت در بازار رقابتی تجارت استفاده کنید. این تنها مزیت استفاده و بکاربردن استراتژی بازاریابی اینترنتی مؤثر نیست بلکه از این طریق می‌توانید سودهای هنگفتی از تجارتتان کسب کنید(زهره ای و همکاران، ۱۳۹۱).
همه به این نکته آگاهند که بکار بردن استراتژی بازاریابی مناسب در زمان مناسب می‌تواند کار تجاری را به اوج برساند. بطور کلی، استراتژی بازاریابی اینترنتی مؤثر می‌تواند طولانی مدت یا کوتاه مدت باشد. هدف اصلی این استراتژی‌ها این است که به نتایج مفیدی برسد. استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی کوتاه مدت به منظور خرید فضاهای تبلیغاتی روی موتورهای جستجوگر، برنامه‌ریزی می‌شود،‌ استراتژی‌های کوتاه مدت، نتایج‌گذرایی دارند با این وجود، همین نتایج زودگذر می‌تواند تأثیر بسزایی روی کل برنامه فروش و بازاریابی داشته باشد(زهره ای و همکاران، ۱۳۹۱).
از سویی دیگر، استراتژی بازاریابی اینترنتی بلند مدت شامل ایجاد محتوای گویا، طراحی جذاب برای وب سایت و لینک مربوط به صفحات شما در مکان‌های مختلف وب می‌باشد. محتوی یکی از مهم‌ترین مطالب بازاریابی اینترنتی است. باید مراقب آنچه بیان می‌کنید و نحوه بیان مطلب باشید. باید محصولات و خدمات خود را به بهترین نحو ممکن توصیف کنید که مشتری متقاعد شود با شرکت شما رابطه تجاری برقرار کند. در کل، گفته می‌شود که کلمات قدرت بیان غیرممکن را هم دارند. پیشرفت تجارت و سودهای جانبی به نوع اطلاعاتی که در اختیار مشتری می‌گذارید، بستگی دارد.
جدای از محتوی، باید مراقب باشید که طراحی و تنظیم وب سایتتان هم جذاب باشد. اگر مشتری‌ها از طراحی کلی سایت راضی نباشند، ممکن است دیگر به سایت شما سر نزنند. لازم است که ترکیب رنگ‌ها جذاب و شیک باشد. در کنار طراحی، باید به قابل دسترس بودن لینک‌های مربوط به وب‌سایتتان دقت کنید. صحت هدایت لینک‌ها به صفحه مورد نظرتان را هم کنترل کنید. در نهایت،‌ استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی مؤثر آماده است که شرکت متضرر شما را به شرکتی سودآور تبدیل کند(زهره ای و همکاران، ۱۳۹۱)

۹-۲-۲بازاریابی الکترونیکی

هر گونه استفاده از رسانه های الکترونیکی و دیجیتالی را برای برنامه های بازاریابی ، بازاریابی الکترونیکی می گویند . از این رو استفاده از اینترنت – موبایل – شبکه های مختلف اجتماعی در محدوده بازاریابی الکترونیکی قرار می گیرد .
مزایای بازاریابی الکترونیکی
نفوذ در بازاربازاریابی اینترنت می تواند از طریق حسن استفاده اینترنت که هزینه بودن و اشکال بازاریابی اینترنت – دسترسی مرتب به اطلاعات یکدیگر و اشکال اساسی دسترسی رقبابه اطلاعات شما می باشد .
توسعه بازارگسترش بازار هدف برای فروش محصولات جدید هزینه های کمتری مانند تبلیغات – هزینه کمتر معرفی محصول و هزینه کمتر فروش متحمل می شویم .
توسعه محصولهمزمان با رشد اینترنت و بازاریابی الکترونیکی – محصولات و خدمات جدید تولیدی و عرضه می گردد که اطلاعات در خصوص محصولات و خدمات جدید در مرحله قبل از تولید از طریق اینترنت از مخاطبین گرفته و پس از تولید به مشتریان پس داده می شود .
نوع محصولبازار یابی الکترونیکی می توانند به تولید کنندگان کمک کنند تا محصولات خود را متنوع کنند از طریق دریافت نظرات ، پیشنهادات از مشتریان و مخاطبان می توان محصولات جدید را متنوع کرد(آرتور، ۲۰۱۰).
مزایای توزیع آنلاین بین المللی (صادراتی ) :
ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده بدون محدودیت زمانی و مکانی
دسترسی اطلاعات در حجم وسیع
صرفه جویی در زمان و مکان
پائین امدن هزینه های بازار یابی نسبت به بازاریابی سنتی
جهانی شدن برند و مشتری گرایی (آرتور، ۲۰۱۰).
اشکالات استفاده از توزیع آنلاین:
عدم امکان آزمایش محصولات
وجود ریسک خرید