بهمن ۲, ۱۳۹۹

سامانه پژوهشی – بررسی عوامل موثر بر اعتماد سازی مشتریان در توزیع آنلاین محصولات انتشاری، لوازم آموزشی …

فاصله زمانی فرآیند تصمیم گیری خرید تا انتخاب محصول مورد نظر و تحویل آن
امکان سرقت از خریدهای اعتباری
زمان بر بودن و فقدان امکانات در کشورهای جهان سوم (آرتور، ۲۰۱۰).

۱۰-۲-۲توزیع لینوکس

همان طور که می دانید سیستم عامل لینوکس به خودی خود یک سیستم عامل آزاد و رایگان است. لینوکس را هر کس می تواند جمع آوری کرده و به نام خودش به رایگان عرضه کرده و به فروش برساند. علت چیست؟ سیستم های لینوکس از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده که هر بخش آن توسط عده ای خاص توسعه می یابد که هر کدام در یک نقطه از جهان قرار دارند. می گویند لینوکس مانند هواپیمایی است که هر قسمت آن را در یک کشور ساخته اند. (البته این نکته نقطه قوت آن به شمار می رود. ) در صورتی که شما به عنوان یک کاربر بخواهید یک لینوکس داشته باشید، باید تمام این قطعات را جداگانه جمع آوری کرده و پس از کامپایل استفاده نمایید(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸).
کمی از مردم این امکان و توانایی را دارند. بنابراین افراد و شرکت های محدودی علاوه بر جمع آوری این قطعات مجزا، برای مجموعه گردآوری شده توسط خود برنامه هایی نصب و مدیریت نموده تا کاربران کار نصب و مدیریت سیستم عامل به آسانی انجام دهند. به این مجموعه ها که توسط افراد و شرکت های مختلف گردآوری شده است، توزیع لینوکس می گویند(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸).
یکی از سوالات مطرح برای کاربرانی که قصد کار با سیستم عامل لینوکس را دارند، انتخاب توزیع است و اینکه چرا انواع مختلفی از لینوکس وجود دارد و کدامیک مناسب تر است؟ در این مقاله فقط به معرفی اصول و مفاهیم توزیع های لینوکس و معرفی برخی از آنها می پردازیم و مقایسه توزیع های مختلف را در مقاله ای جداگانه بررسی خواهیم کرد.با آموزش این مبحث در سایت سرزمین دانلود با ما همراه باشید(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸).
علت تنوع توزیع لینوکس ها
هر یک از توزیع های لینوکس دارای ویژگی های خاصی است که آن را از توزیع دیگر متمایز می کند. مثلا ممکن است نصب آنها با هم تفاوت داشته باشند (االبته اصول نصب همه لینوکس ها یکسان است) و یا ابزارهای مدیریت گرافیکی تهیه شده با هم متفاوت باشند و یا نسخه برنامه هایی که با یک توزیع خاص ارائه می شوند جدیدتر یا قدیمی تر باشند، محل فایل های پیکربندی آنها متفاوت باشد و یا ممکن است توزیع هایی برای امور خاصی مانند سرویس دهنده، ایستگاههای کاری، کامپیوترهای قدیمی، مدیریت شبکه طراحی شده باشند بنابراین هر فرد یا گروه خلاقی می تواند توزیع مخصوص خود را ارائه نماید.
مثلا برخی از توزیع ها برای نصب و پیکربندی آسان بهینه سازی شده اند. توزیع ها به دو صورت تجاری و رایگان ارائه می شوند. یعنی در ازای دریافت برخی از آنها باید پول پرداخت شود و برخی از آنها رایگان هستند. البته به هر حال شما در اکثر موارد قادرید تا یک توزیع لینوکس را چه رایگان و چه تجاری به تعداد نامحدود کپی و توزیع نمایید. اکثر توزیع های غیر تجاری و برخی از توزیع های تجاری بصورت رایگان از سایت های مربوطه قابل دانلود هستند.در صورتی که لینوکس را یاد بگیرید، مهم نیست از چه توزیعی استفاده کنید. چون همه آنها ذاتا شبیه هم هستند و تمام اموری که در یک توزیع انجام می دهید، در توزیع دیگر نیز قابل انجام خواهد بود (شاید به نحو دیگر). برخی از توزیع ها به دلیل تغییرات و بهینه سازی در توزیع های دیگر ایجاد شده اند که آنها توزیع های مبتنی بر یک توزیع می نامند. مثلا توزیع لیبرانت یک توزیع مبتنی بر دبیان است. یا مثلا توزیع فارسی شبدیکس یک توزیع مبتنی بر کناپیکس است که در آن امکانات فارسی اضافه شده است(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸).
بله در صورتی که لینوکس را کاملا یادگرفته باشید و مقداری خلاقیت و برنامه نویسی بلد باشید، قادر خواهید بود تا توزیع خودتان را ایجاد کنید. راهنماهای بسیاری در مورد ایجاد یک توزیع لینوکس منتشر شده است که یکی از بهترین این راهنماها، راهنمای لینوکس نام دارد.
همانطوری که در بالا اشاره کردیم، هر یک از توزیع ها دارای ویژگی های خاص خود هستند. به عنوان مثال مراحل نصب یک توزیع بسیار راحت است و توزیع دیگر از نظر پایداری و امنیت مطرح می باشد.
انتخاب توزیع بستگی به شرایط زیر دارد:
سطح علمی کاربر
مورد استفاده از لینوکس
ویژگی های توزیعچ
بازار(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸)
اکنون به بررسی یکایک این شرایط می پردازیم.
الف) سطح علمی کاربر: کاربرانی که دارای آشنایی کمتری با لینوکس هستند، جذب توزیع های می شوند که دارای ابزارهای پیکربندی گرافیکی است که آنها قادر می سازد راحت تر سیستم شان را اداره و نصب نمایند. همچنین دارای نرم افزارهای جدیدی باشد که به آنها حداکثر قابلیت ها را ارائه نماید. از توزیع هایی که برای کاربران تازه کار بسیار مناسب هستند، می توان زوزه ، ردهت، مندریک ، لیندوز ، لیکوریس، مپیس را نام برد. کاربرانی که پیشرفته تر هستند و ابزارهای پیکربندی گرافیکی برایشان مهم نبوده، کیفیت و سرعت سیستم برایشان مهم تر است جذب توزیع های حرفه ای مانند دبیان ، جنتو و اسلاکور می شوند. دبیان به سخت نصب شدن معروف بوده و اسلاکور هم هیچ ابزار پیکربندی گرافیکی ندارد. ولی در عوض هر دو این توزیع ها بسیار با کیفیت و پایدار هستند.البته همان طور که اشاره کردیم این توزیع ها بیشتر به درد کاربران حرفه ای این سیستم عامل خواهد خورد تا افراد مبتدی .
ب) مورد استفاده از لینوکس: برخی از توزیع ها مخصوص نیازهای خاصی طراحی شده اند. امروزه از اصلی ترین نیازها می توان به سرویس دهنده ها و ایستگاه های کاری اشاره نمود.البته برخی از توزیع ها مانند «ردهت» و «دبیان» این امکان را به شما می دهند که هنگام نصب، نوع م

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

صرف آنها را تعیین کنید و با توجه به انتخاب شما، نرم افزارهای مربوط به آن نصب خواهند شد. برخی از توزیع تنها مخصوص یک نیاز طراحی شده اند و دارای ابزارهای مربوط به آن نیاز می باشند. مثلا لینوکس کناپیکس که یک توزیع روی میزی است، تنها دارای ابزارهایی است که برای کاربران روی میزی کاربرد دارد و یا لینوکس وظایفی دارد که تنها به درد یک سرویس دهنده می خورد(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸).
ج) ویژگی های توزیع: برخی اوقات یک توزیع دارای ویژگی های است که آن را برای برای استفاده قابل انتخاب می سازد. مثلا لینوکس اورالوکس دارای امکانات مخصوص نابینایان می باشد. مانند شناسایی صفحه نمایش های بریل و یا مرور صوتی وب و پست الکترونیک. ویا یک لینوکس ممکن است سخت افزارهای خاصی را به خوبی پشتیبانی نماید. و یا ممکن است سرعت وکیفیت یک توزیع یا آسانی استفاده از آن ملاک انتخاب قرار گیرد(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸).
د) بازار: ممکن است موجود بودن یک توزیع در بازار و یا نبود آن ملاک انتخاب باشد. مثلا در ایران فراوان ترین توزیع لینوکس، توزیع ردهت است و به همین دلیل برخی افراد و موسسات لینوکس را به نام ردهت می شناسند.در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و ردهت فقط یکی از توزیع های لینوکس است نه خود لینوکس.
در بازار ایران در مورد انتخاب توزیع محدودیت های فراوانی وجود دارد. با توجه به توزیع های موجود در بازار، برای مصارف گفته شده توزیع های مقابل آن توصیه می شوند:

  • مصرف میزکار ایستگاه کاری، کاربران تازه کار:زوزه، ردهت، لیبرانت
  • مصرف میزکار، ایستگاه کاری، کاربران حرفه ای: دبیان ،اسلاکور ، لیبرانت
  • مصرف سرویس دهنده:دبیان ، ردهت
  • دیسک های زنده: کناپیکس ، شبدیکس

توضیح اینکه دیسک های زنده، لینوکس هایی هستند که کاملا از روی سی دی اجرا می شوند و نیازی به نصب آنها روی هارد دیسک سیستم نمی باشد. این دیسک ها برای مصارف آموزشی، عیب زدایی و نمایشی مناسب می باشند(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸).

۱۱-۲-۲امکان سنجی استفاده از اینترنت به عنوان کانال توزیع

هر چند بازاریابی اینترنتی در سال های اخیر رونق گرفته است بیشتر شرکت ها اساسا آن را برای تبلیغات یا ترویج ( پیشبرد) تصویر ذهنی از شرکت ، استفاده می کنند . شرکت هایی که به طور کامل از پتانسیل بازاریابی اینترنتی ، به عنوان کانال توزیع جدید برای انجام معامله روی اینترنت بهره می گیرند ، زیاد نیستند .
درباره پتانسیل اینترنت به عنوان یک بازار یا ابزار تجاری مفید در انواع نشریات مطالبی نوشته شده است . با این وجود آمارهای موجود درباره توسعه اینترنت علاوه بر موفقیت، از عدم موفقیت ها در بازاریابی اینترنتی نیز گزارش می کند. زیرا هیچ راه و روش موفقی که بتواند به مدیریت کمک کند تا قبل از سرمایه گذاری قابل توجه روی بازاریابی اینترنتی آن را از نظر چگونگی سودآوری ، و پذیرفتن خطر عدم هماهنگی با کانال های توزیع جاری شرکت ارزیابی کند، وجود ندارد(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸) .
اغلب تحقیقات با هدف درک عواملی که به سازگاری محصولات برای بازاریابی از طریق اینترنت موثرند ، صورت گرفته است . بازنگری ادبیات انتخاب کانال بازاریابی نیز مجموعه ای از فاکتورها و عوامل موثر بر انتخاب کانال را که باید در تصمیم گیری درباره کانال مورد توجه قرار گیرند ، مشخص می کند .
تلفیق این تحقیقات و در نظر گرفتن ملاحظات ضروری ما را در امکان سنجی استفاده از اینترنت براساس نوع محصولات یاری می دهد. در این مقاله ما روی استفاده از اینترنت به عنوان یک ویترین مجازی – جایی که محصولات به طور مستقیم به مشتریان فروخته می شود – تمرکز می کنیم و ادعا می کنیم که مشخصات محصول ، نقش اصلی را در بازاریابی موفق محصول روی اینترنت بازی می کند(بیردن و همکاران، ۲۰۰۸) .
بر پایه تحقیقات گذشته در زمینه انتخاب کانال، مفاهیمی از طبقه بندی را بر پایه مشخصات محصول در بازاریابی اینترنتی فراهم کرده ایم . طرح طبقه بندی براساس مشخصات محصول می تواند به تجزیه و تحلیل نقش هر یک از این عوامل روی رویکرد بازار یابی آنلاین کمک کند .
هیچ نتیجه یا تحقیق مستندی که یک روش منظم را برای جهت یابی ، ارزیابی ، برنامه ریزی و اجرای تصمیم درباره انتخاب کانال ، مرتبط با بازاریابی اینترنتی فراهم کرده باشد ، وجود ندارد . تحقیقی که انجام شد، یک بازنگری جامع را در انتخاب کانال سنتی فراهم می کند که به عنوان اساسی برای این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است ..
بر این اساس عوامل اصلی مرتبط با انتخاب کانال به شرح زیر آمده است:
اطلاعات محصولات انتشاری، لوازم آموزشی و کمک آموزشی
درجه سفارشی بودن محصول انتشاری، لوازم آمو زشی و کمک آموزشی
تضمین کیفیت محصول انتشاری، لوازم آمو زشی و کمک آموزشی