بهمن ۴, ۱۳۹۹

دسته بندی علمی – پژوهشی : بررسی عوامل موثر بر اعتماد سازی مشتریان در توزیع آنلاین محصولات انتشاری، لوازم آموزشی …

با این‌که خرید اینترنتی چند سالی ست توسط بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی در ایران راه‌اندازی شده، اما هنوز این سیستم خرید در بین مردم رایج نشده است. دلیل‌های زیادی از جمله نبود اطلاعات کافی در مورد مزایای این نوع خریدها در بین مردم را می توان برشمرد.
بر اساس نتایج نظرسنجی که  در مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری انجام شده، ۷۱ درصد از پاسخگویانی که کامپیوتر دارند از اینترنت استفاده می‌کنند و تنها ۴ درصد از این افراد برای خرید از اینترنت استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که مردم  هنوز با مزایایی خرید اینترنتی آشنایی چندانی ندارند.بنابراین باید از طرق مختلف مانند رسانه‌های جمعی و مطبوعات مردم را با خرید اینترنتی و مزایای آن آشنا نمود.

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir

۴-۳-۲ مزایای خرید و توزیع آنلاین

افزایش چشمگیر قدرت خریدار

امروزه تنها با یک کلیک، خریداران می‌توانند محصولات و قیمت‌های آنها را در اینترنت با هم مقایسه کنند و پاسخ های خود را در کسری از ثانیه دریافت کنند. مثلا اگر قصد خرید از یک فروشگاه اینترنتی کتاب را دارند، به راحتی می‌توانند قیمت همان کتاب را در فروشگاه‌های دیگر مشاهده و با توجه به بودجه خود خرید نمایند.
خرید از فروشگاه اینترنتی محصولات انتشاراتی ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی نیز به همین صورت می‌باشد. دانش‌آموزان و مخاطبان محصولات انتشاراتی ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی به راحتی می‌توانند در قسمت‌های مختلف فروشگاه جستجو و کتاب یا دیگر محصولات محصولات انتشاراتی ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی را انتخاب کنند و با تخفیف آنرا سفارش دهند.

 قدرت انتخاب بیشتر هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت

در خرید مجازی یا اینترنتی خریداران کالا و خدمات می‌توانند هر چیزی را که لازم دارند جستجو و از طریق اینترنت سفارش دهند.همچنین در یک خرید اینترنتی خریدار یک کالای خاص ، تعداد بیشتری  از همان  کالا را می‌تواند مشاهده و بعد از مقایسه ،بهترین را انتخاب و خرید نماید .یعنی امکان مقایسه و بررسی محصول مورد نیاز وجود دارد.مثلا هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی کتاب، تعداد بیشتری کتاب را می‌تواند مشاهده  و  ساعت ها در فروشگاه مشغول بررسی کتاب‌ها شود، بدون اینکه خریداران دیگر و یا حتی فروشنده او را محدود نمایند. اما  بیشتر فروشگاه‌های سنتی کتاب با قفسه و آجر محدود شده است و امکان مشاهده همه کتاب‌های فروشگاه برای خریدار وجود ندارد و همین مساله باعث ایجاد محدودیت می‌شود (زیمت و روستو، ۲۰۰۹).
در یک فروشگاه اینترنتی کتاب، همه کتاب‌های یک انتشارات را می‌توان به راحتی دید و با مشاهده جزئیات کتاب و قیمت آن، کتاب را سفارش داد . البته این مزیت شامل حال فروشندگان نیز می‌شود .اطلاعات بیشتر و بهتری نیز در مورد کالاهای مورد نیاز ،می‌توان  در یک خرید اینترنتی به دست آورد.برای نمونه :

خرید آسان و عدم محدودیت زمان و مکان

خرید اینترنتی محدودیت مکانی و زمانی ندارد،  یعنی خریداران می‌توانند از خانه، دفتر کار و حتی از طریق تلفن همراه، به صورت ۲۴ ساعته ، حتی در  روزهای تعطیل و در تمامی هفت روز هفته سفارشات خود را ارایه بدهند . در ضمن این محصولات در کم‌ترین زمان به دست آن‌ها می‌رسد.خریدار فاصله جغرافیائی بین خود و فروشنده احساس نخواهند کرد و این یعنی عدم محدودیت مکانی.
دانش‌آموزان و مخاطبان محصولات انتشاراتی ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی نیز برای سفارش کتاب و دیگر محصولات انتشاراتی ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی هیچ محدودیت زمانی و مکانی ندارند و می‌توانند هر زمان که تمایل به خرید داشتند از هر نقطه از کشورمان کتاب‌های مورد نیاز خود را سفارش بدهند. برای پرداخت وجه فاکتور نیز می‌توانند از تمام کارت‌های بانکی عضو شتاب استفاده نمایند. یعنی هیچ محدودیتی در پرداخت هزینه‌ی خرید با کارت‌های بانکی عضو شتاب ندارند(زیمت و روستو، ۲۰۰۹).

  با کارت هدیه، لذت خرید اینترنتی را به دوستان خود هدیه دهید

همچنین موسسات محصولات انتشاراتی ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اقدام به طراحی و تهیه کارت هدیه نموده است که کاربران می‌توانند برای تهیه‌ی کتاب‌های مورد نظر خود  از فروشگاه اینترنتی محصولات انتشاراتی ، لوازم آموزشی و کمک آموزشی از این کارت‌ها که در طرح‌ها و مبالغ مختلف طراحی شده است، استفاده کنند(زیمت و روستو، ۲۰۰۹).

کاهش اتلاف زمان و صرفه‌جویی در وقت

خرید کردن در شهرهای بزرگ و شلوغ یکی از فعالیت‌های است که وقت، انرژی و هزینه زیادی را صرف می‌کند . ساکنین این شهرها مجبور هستند برای انجام یک خرید ساعت‌های طولانی را ، با صرف هزینه‌های زیاد ( هزینه حمل و نقل، بنزین و…) در بیرون از منزل در هوای آلوده سپری نمایند و در نهایت با خستگی به خانه باز گردند .در کلان‌شهری مانند تهران که مشکلات آلودگی هوا و ترافیک وجود دارد، خرید کردن یکی از کارهای وقت‌گیر است . در صورتی که با خرید اینترنتی لازم نیست، خریدار از منزل خارج شود و زمان طولانی را در ترافیک و هوای آلوده صرف کند .به آسانی می‌توان در منزل یا اداره ، در هر نقطه از کشور کالای مورد نظر را سفارش داده و درب منزل تحویل گرفت(زیمت و روستو، ۲۰۰۹).

خرید با هزینه کمتر

بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی برای تشویق مردم به خرید اینترنتی، تخفیفاتی برای کالاهای خود، در نظر می‌گیرند که در صورت مراجعه حضوری خریدار به فروشگاه‌ها از این تخفیف محروم می‌باشد. بنابراین علاوه بر مزیت‌های که در سطرهای بالا به آن اشاره شد خریدار در خرید اینترنتی بهای کمتری برای کالا می‌پردازد.

امکان حضور در جشنواره‌های‌ فروش اینترنتی

فروشندگان محصولات انتشاراتی ،وسایل آموزشی و کمک آموزشی نیز برای دانش‌آموزان و خریدارانی که از سایت فروشگاهها خرید انجام می‌دهند تخفیفات ویژه‌ای را در نظر گرفته است که در قسمت راهنمای سایت فروشگاهها به طور کامل شرح داده شده است.علاوه بر آن کاربران سایت فروشگاه هامی‌توانند از تخفیفات ویژه در جشنواره‌های فروش اینترنتی که در مناسبت‌ها و فصل‌های خاص برگزار می‌شود بهره‌مند شود.مانند دهه‌ی فجر و یا جشنواره زمستانی.

 خرید زیاد بدون نگرانی از مشکلات حمل و نقل

حمل و جابه جایی برخی کالاها بسیار دشوار و هزینه بر است .یعنی هنگام خرید در بازار یا فروشگاه‌ها علاوه بر تحمل مشکلاتی مثل صرف وقت، آلودگی هوا و ترافیک ،باید سختی‌‌های حمل کالا بدون آسیب رساندن به آن را هم تحمل کرد .اما در یک خرید اینترنتی، خریدار دیگر نگران مشکلات حمل و نقل کالاهای خریداری شده نیست.زیرا به راحتی در منزل یا محل کار سفارش می‌دهد و درب منزل تحویل می‌گیرد.

خرید اینترنتی و دوستی با محیط زیست

به دلیل اینکه خرید کردن از فروشگاه‌های اینترنتی نیازی به خارج شدن از منزل یا محل کار ندارد، دیگر نیازی به رانندگی تا فروشگاه و پارک، انتظار در صف اتوبوس  نیست.بنابراین در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود و به دنبال آن از ترافیک و آلودگی هوا هم کاسته می‌شود.
بر اساس یک نظرسنجی  در یکی از کشورهای اروپایی، ۶۹ درصد از مصرف کنندگان بر این باورند که خرید آنلاین برای محیط زیست خوب است(زیمت و روستو، ۲۰۰۹).
 

عدم وجود فشار و اصرار فروشنده برای خرید (آزادی خریدار هنگام خرید)

یک فروشگاه اینترنتی نیازی به فروشنده ندارد، بنابراین خریدار به راحتی و با آزادی عمل بیشتر بدون فشار و اصرار و گاه تبلیغات نادرست فروشندگان،  وقت بیشتری برای تصمیم‌گیری دارد .در این صورت چون خریدار در نهایت، با آزادی عمل بیشتر کالای مورد نیاز خود را بعد از جستجو و مقایسه انتخاب کرده، از رضایت مندی بیشتری برخوردار است.

امکان تبادل نظر در مورد محصولات:

بسیاری از کاربران که یک کالا را استفاده می‌کنند، مزایا و معایب آن‌را در بخش نظرات بازگو می‌کنند. به این ترتیب خریدار می‌تواند مزایا و معایب کالای مورد نظر را بشناسد و با اطلاعات کافی آن محصول را خریداری کند.

خرید اینترنتی مزایای دیگری نیز دارد از جمله :

رهگیری سفارش از طریق سایت اینترنتی فروشگاه
عدم محدودیت برای تعداد مشتریان در فروشگاه اینترنتی
دنیائی از اطلاعات در مورد کالای مورد نظر برای خریدار(زیمت و روستو، ۲۰۰۹)
مدل های نظری
در این قسمت مطرح ترین مدل های مرتبط با موضوع تحقیق که بیشترین رفرنس به آنها توسط تحقیقات دیگر شده است به ترتیب سال انجام ارائه خواهد شد.
۲-۱- مدل تاثیر مهارت های فنی بر خرید آنلاین مصرف کنندگان
در مدل ارائه شده توسط کنولی در سال ۲۰۱۰ تاثیر محیط خارجی و قابلیت اعتماد بر خرید اینترنتی مصرف کنندگان در ایرلند مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. این مدل که در ادبیات موضوع بسیار مطرح بوده و در مقالات مختلف از آن یاد شده است در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است. همانطور که در شکل نیز دیده می شود دو دسته متغیر بر شکل گیری اعتماد در خرید آنلاین تاثیر گذار است که عبارتند از قابلیت اعتماد و محیط خارجی. قابلیت اعتماد خود از متغیرهای کنترل امنیت ادراک شده، کنترل حریم خصوصی ادراک شده، کنترل یکپارچی و شایستگی ادراک شده تشکیل شده است و محیط خارجی از دو شاخص چارچوب قانونی و شناخت شخص سوم تشکیل یافته است. در نهایت نیز اعتماد در خرید اینترنتی بر ریسک ادراک شده تاثیر داشته است (کنولی، ۲۰۱۰).
محیط خارجی
قابلیت اعتماد
ریسک ادراک شده